Gå til innhold

Barn som vil flytte til pappa

Fremhevede innlegg

Skrevet

Takk for det. :klemmer:

Lykke til Far til 2. Håper det løser seg for dere også.

Jeg vet hvor viktig det er for et barn å være trygg på seg selv. Ha forutsigbare rammer og at avtaler holdes. At løgner ikke blir sagt, at dersom barnet forteller noe - skal det bli trodd (selvfølgelig må barnet gjøre seg fortjent til denne tillitten gjennom å være ærlig selv). Jenten sier at hun skjønner ikke hvorfor vi ikke er like sinte som henne; hun skulle bare visst... Hennes frustrasjoner er nok like store som våre, men vi diskuterer ikke våre frustrasjoner med henne - slik hun gjør med oss. Hun er misunnelig på gutten min som har et så fint forhold til både mor og far, og denne julen skal eksen min være hos oss på julaften. Noe hun aldri vil oppleve at sin mor er interessert i.

Gutten min bor en uke med far og en uke med oss. Vi har faste byttedager. Han får ikke lov å dra til den andre i sinne; vi planlegger og snakker sammen, men er romslige dersom endringer trengs. Skulle inderlig ønske at alle barn kunne hatt det slik som ham. Men klart det er flere faktorer som spiller inn; avstand mellom mor og far både geografisk og kommunikasjonsmessig. :sjenert:

Men det er litt i tiden at ikke alle mødre automatisk får daglig omsorg og fedrene vil sterkere på banen: mammaer/mødre/jenter: bli vandt med det og aller best: ikke la barna oppleve et evt brudd verre enn de trenger. Vær trygg på at du er en god forelder til ditt barn om det bor der 100%, 50% eller bare på samvær. Det tror jeg er nøkkelen til mange mødres vegring; de er redd for at at andre skal mene de er en dårlig mor fordi barnet valgte far...

Velg far/mor til dine barn med omhu. Skulle det skjære seg: finn ut hvordan du selv ville likt å bli behandlet av eksen og behandle han likt. og er eksen helt umulig; ikke la barnet vite så mye om den konflikten. Det er barnets gener i den du slenger med leppa om... ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kommer ut av skapet:

Det er meg som er TS.

Saken ble avgjort nå i høst.

Far og datter vant på alle punkter. :jepp:

Saken kan ikke ankes.

Og dette er en endelig dom.

Samværet ble satt fra hver 2 helg til hver 3 helg.

For søsken fra hver 4 helg til hver 3 helg.

Ferier er detaljstyrt i avtalen.

Resultatet er:

Far får bidrag, mor mistet bidrag.

Far får barnetrygd, mor mistet barnetrygd.

Far får ha jenten mer enn før, mor får jenten mindre enn før.

Far får sønnene mer enn før, mor får sønnene mindre enn før.

Trenerer mor - igjen - lettere med sanksjoner fra dag 1.

Denne saken kostet oss 30 000,- i rene penger.

Og en ulidelig mengde frustrasjoner underveis.

Ikke bare for jentens del; men også oss voksne og søsken.

Alle avtaler er nå skriftlige.

Jeg er takknemlig for at sakkyndig fant oss egnet som egnet.

Så flott da! Veldig bra.

Saken står som et godt eksempel på at det ikke er naturgitt at mødre automatisk skal få omsorgsrett til barn. De er ikke egnet i kraft av at de tilfeldigvis var de som fødte.

Pappaer har en lang vei å gå her, men håpet er at fedre stadig vinner frem i flere og flere omsorgssaker.

Heldigvis for barna! :)

Skrevet (endret)
Datteren til samboer har de siste årene sagt at når hun bare fyller 12 år skal hun flytte til pappa. Nå er hun 11 år og 7 mnd. Hun nekter å dra hjem igjen for å bo hos moren. Hun vil bo her nå.

Det er ikke jeg eller faren som har påvirket henne. Og dette er ikke et øyeblikks affekt av noe slag. Men selvsagt er hun hjertelig velkommen. Farens hjem er hennes hjem dersom hun ønsker det - uansett.

Brødrene er ikke like begeistret. Men vi har sagt at de får se hverandre 2 helger i måneden + alle feriene. Men forandring blir det jo både for dem og oss.

Hva ville du som mor sagt dersom dette var ditt barn som ville flytte til pappan sin?

Hadde du gått med på ditt barns ønske? Eller satt deg i mot?

Hva med barnetrygd?

Bidrag?

Dekking av reiseutgifter?

Slik jeg ser det for meg:

Eksen til samboer:

* mottar barnetrygd for 2 barn

* mottar bidrag for 1 barn

* betaler for guttene sin transport til oss

* betaler jentens transport til oss

Samboer:

* mottar barnetrygd for 1 barn

* betaler bidrag for 1 barn

* betaler for datterens transport hjem til moren

* betaler sønnene sin transport hjem etter endt samvær

Hva mener dere jenter?

Setter stor pris på innspill.

Jeg flyttet fra min mor da jeg var nettopp fylt 13 år, da var sitvasjonen kanskje litt anderledes vil jeg tro.. Men barna må få velge selv hvem de skal bo hos. Hvertfall når de er kommet i en alder av 12 og oppover, syntes jeg, og så lenge de har det bra hos den andre parten. Min mor nektet meg og flytte til min far med rettsak, men rettsaken ble avist ettersom jeg var over 12. Og jeg sa hvem jeg ville bo hos. Da har ikke motparteren sjang. Om ikke hjemme som barne vil flytte til skulle vært einet for henne, Noe jeg vil tro det er;)

Men at du tar opp bidrag er bare dumt av deg... Det skulle da ikke betydd stort! Barna som betyr noe, og hva som er bra for de, ikke pengene!

Koste hva det koste vil... Barna er verdt det:D

Endret av Nikitaa
Skrevet
Men at du tar opp bidrag er bare dumt av deg... Det skulle da ikke betydd stort! Barna som betyr noe, og hva som er bra for de, ikke pengene!

Koste hva det koste vil... Barna er verdt det:D

For det første tok ikke jeg dette opp IRL, jeg tok dette opp på et forum. For det andre er det ikke til å komme forbi at det har vært tungt økonmisk for oss å motta barnetrygd for et barn mindre enn vi har, betale bidrag for et barn vi allerede betaler all mat/utstyr for da hun har bodd her. Men i en idealistisk verden er jeg enig med deg. I den virkelige verden trenger en penger for å leve uten at det gjør meg til et dårligere menneske av den grunn. Her er det ikke meg, men mor som gjorde dette til et økonmisk aspekt; hun gikk med på at datteren fikk bo her MOT at hun fikk beholde barnetrygd OG bidrag. Så dersom pekefingeren skal rettes mot noen - er jeg glad for at jeg har rent mel i posen IRL om ikke her på Kg... ;)

Skrevet
Resultatet er:

Far får bidrag, mor mistet bidrag.

Far får barnetrygd, mor mistet barnetrygd.

Far får ha jenten mer enn før, mor får jenten mindre enn før.

Far får sønnene mer enn før, mor får sønnene mindre enn før.

Trenerer mor - igjen - lettere med sanksjoner fra dag 1.

Så fint for jentas del at dette ordnet seg til slutt:) Jeg vet dette vil se ut som flisespikkeri og det er bare terminologi, men jeg føler for å si det likevel. Det er ingen "vinnere" og "tapere" i slike situasjoner - dette med at den og den "får" og "mister" slik og sånn blir feil måte å tenke på. Synes jeg. I den grad noen får noe, så er det vel guttene som får mer tid med faren sin og jenta som får mer tid der hun føler for å bo akkurat nå.

Jeg er bitter på samboers ekskone som lager så mye kvalm.

Men livet er for kort til bitterhet:

Så jeg prøver å ikke la hennes vrede ødelegge vår lykke.

Det greier ingen med mindre dere slipper vreden innpå dere - det er det ikke verd. En dag tar nok denne kampen slutt - da er det deilig befriende å kunne kjenne på at det ikke utgjør en forskjell i forhold til din egen psyke nettopp fordi du ikke slapp det innpå deg men distanserte deg.

Lykke til da - jeg har ei jente på samme alder selv. Fantastisk fin alder med masse utvikling, følelser og behov for trygge voksne rundt seg. Jenta høres ut til å være i gode hender.

Skrevet
Så fint for jentas del at dette ordnet seg til slutt:) Jeg vet dette vil se ut som flisespikkeri og det er bare terminologi, men jeg føler for å si det likevel. Det er ingen "vinnere" og "tapere" i slike situasjoner - dette med at den og den "får" og "mister" slik og sånn blir feil måte å tenke på. Synes jeg. I den grad noen får noe, så er det vel guttene som får mer tid med faren sin og jenta som får mer tid der hun føler for å bo akkurat nå.

Det greier ingen med mindre dere slipper vreden innpå dere - det er det ikke verd. En dag tar nok denne kampen slutt - da er det deilig befriende å kunne kjenne på at det ikke utgjør en forskjell i forhold til din egen psyke nettopp fordi du ikke slapp det innpå deg men distanserte deg.

Lykke til da - jeg har ei jente på samme alder selv. Fantastisk fin alder med masse utvikling, følelser og behov for trygge voksne rundt seg. Jenta høres ut til å være i gode hender.

Forsåvidt enig i det at det er ingen som får og mister - men det var min måte å skissere opp fakta på. Jeg føler at barna her er vinnerne, men samtidig har retten gjort far til en vinner over mor uansett om det er politisk ukorrekt å si det... ;)

Skrevet
For det første tok ikke jeg dette opp IRL, jeg tok dette opp på et forum. For det andre er det ikke til å komme forbi at det har vært tungt økonmisk for oss å motta barnetrygd for et barn mindre enn vi har, betale bidrag for et barn vi allerede betaler all mat/utstyr for da hun har bodd her. Men i en idealistisk verden er jeg enig med deg. I den virkelige verden trenger en penger for å leve uten at det gjør meg til et dårligere menneske av den grunn. Her er det ikke meg, men mor som gjorde dette til et økonmisk aspekt; hun gikk med på at datteren fikk bo her MOT at hun fikk beholde barnetrygd OG bidrag. Så dersom pekefingeren skal rettes mot noen - er jeg glad for at jeg har rent mel i posen IRL om ikke her på Kg... ;)

Du hør her da snuppa mi, min far gikk nå rundt i et år uten bidrag eller trygd for både meg og min bror for hun nektet og gi oss fra seg, I tilegg til at han var på trygd...

Alikavell satte han ALDRI det i fokus!!! Men jeg har full forståelse for sitvasjonen, men så er ikke penga hoved problemet i bunnen, det med barne trygden og barnebidrag hadde gått sin gang bare dere hadde fått jenta på plass. Det er nå strengt talt fobudt og motta penger for et barn du ikke har boenes hos deg. Hadde det blitt sak/har vert eller hva nå det er, hadde hun blitt stempla som ikek helt einet med det samme...

Skrevet

Snuppa mi... :fnis:

Her har far hatt barnet i 2 år uten at det har blitt tatt opp. Det er JEG som har tatt dette opp her. ;)

Skrevet
Takk for det. :klemmer:

Lykke til Far til 2. Håper det løser seg for dere også.

...

...

Nå har det løst seg, - skriftlig :):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...