Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 11. august 2005 #61 Skrevet 11. august 2005 Veldig bra kommentar ,Tex! Det er jo ikke stemoren som har gjort det til et økonomisk spørsmål!DET står jo mora for helt alene. Lett å si at man skal stå for all innkjøp av mat, klær, fritidsaktiviteter osv og SAMTIDIG betale bidrag!For ikke å være smålig liksom. Vi hadde aldri hatt råd til det.Vi har jo flere barn som skal ha det samme! Skal ikke jenta få flytte hjem til pappa`n sin da fordi at han ikke kan forsørge ekskona si samtidig! Kvinner kan være noen skikkelig kyniske drittkjerringer ved samlivsbrudd! HALLLOOOOO!VÅKN OPP! La Guapa ← Du satt ord på det! Trådstarter
Gjest Gjesta Skrevet 11. august 2005 #62 Skrevet 11. august 2005 Jeg sier bare at det jeg leser utifra det du skriver er at denne moren ikke er spesiellt glad i deg. At du finner deg en mann med en unge han ikke klarer å forsørge blir tydeligvis ditt problem, når du lar det bli det.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2005 #63 Skrevet 11. august 2005 Jeg sier bare at det jeg leser utifra det du skriver er at denne moren ikke er spesiellt glad i deg. At du finner deg en mann med en unge han ikke klarer å forsørge blir tydeligvis ditt problem, når du lar det bli det. ← Korreksjon Texemor: Jeg har funnet meg en mann som forsørger sine 4 barn. Jeg finner meg ikke i at denne mamman ikke klarer å forsørge seg. Han har 4 barn: 2 her og 2 der (dersom flyttingen går i orden). Da skal han vel ikke måtte forsørge 3 der og 2 her? Der ligger forskjellen, om du forstår.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2005 #64 Skrevet 11. august 2005 En korreksjon til: Denne mamman var glad i meg, helt til jeg nå sa "nei, det synes ikke jeg er rettferdig!" Nikkedukke er ikke min stil!
Gjest Gjesta Skrevet 11. august 2005 #65 Skrevet 11. august 2005 Korreksjon Texemor: Jeg har funnet meg en mann som forsørger sine 4 barn. Jeg finner meg ikke i at denne mamman ikke klarer å forsørge seg. Han har 4 barn: 2 her og 2 der (dersom flyttingen går i orden). Da skal han vel ikke måtte forsørge 3 der og 2 her? Der ligger forskjellen, om du forstår. ← Altså: Dere har ett fellesbarn og han har tre fra før som bor hos mor, og ett av disse tre barna vil nå flytte til dere...? Eller har han fire barn fra før og ett bor allerede hos dere, og nå vil en til flytte til dere?
Gjest Gjesta Skrevet 11. august 2005 #66 Skrevet 11. august 2005 En korreksjon til: Denne mamman var glad i meg, helt til jeg nå sa "nei, det synes ikke jeg er rettferdig!" Nikkedukke er ikke min stil! ← Nikkedukke skal du heller ikke være
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2005 #67 Skrevet 11. august 2005 Altså: Dere har ett fellesbarn og han har tre fra før som bor hos mor, og ett av disse tre barna vil nå flytte til dere...? Eller har han fire barn fra før og ett bor allerede hos dere, og nå vil en til flytte til dere? ← Han har 4 barn: 3 hos eksen og 1 hos oss. Flytter jenten hit, har han 2 her og 2 der. Da bør det ikke bli som om han hadde 3 barn der og 2 barn her. Jeg forklarer kanskje dårlig? Trådstarter - som ikke nikker lenger
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 11. august 2005 #68 Skrevet 11. august 2005 Han har 4 barn: 3 hos eksen og 1 hos oss. Flytter jenten hit, har han 2 her og 2 der. Da bør det ikke bli som om han hadde 3 barn der og 2 barn her. Jeg forklarer kanskje dårlig? Trådstarter - som ikke nikker lenger ← Ble visst sent dette her. Siste forsøk: Samboer har tre barn med eksen og ett med meg. Han har altså 4 barn totalt. Trådstarter
Gjest Gjesta Skrevet 12. august 2005 #69 Skrevet 12. august 2005 Joda jeg skjønte det........ Han har ikke på noe vis plikt til å forsørge sin ekskone, så lenge hun ikke har fått innvilget hustrubidrag. Men det jeg sier er at det må være mulig å inngå en avtale som alle parter kan være enige om, barnet også. Jeg vet det er vanskelig, jeg sliter med en eks som ikke helt vet hvordan man skal forholde seg til avtaler selv, men ikke la økonomien styre tolvåringens liv........
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 12. august 2005 #70 Skrevet 12. august 2005 Det handler jo på en måte om økonmi, og på en måte ikke om økonomi. Samboer gjør det som må til for å holde løftet til sin datter. Og dette vet mor og da presser hun på, desverre. Samboer vet at han må rettens vei dersom han ikke føyer henne. Jeg blir så sinna over at hun driver med slik utpressing. For det er jo utpressing dette er. Vi skal alltid klare oss, men det blir ikke rom for ekstra - og det har mor allerede. Vi får hjulene til å gå rundt, men istedet for kino kjøper vi en film og ser hjemme. Istedet for dyr ferie, ferierer vi hjemme. Istedet for å gå på restaurant, spiser vi god mat hjemme. Barna deler på lekene. Det jeg vil få fram er ikke at det er synd i oss. For det er det ikke, vi har det godt! Men det blir ganske mye tøffere med et barn til i huset. Og med samme inntekter, men økte utgifter (fordi jenta skal jo ha samvær med mor + hennes aktiviteter + mat + klær +++) - så håpte jeg at det ikke bare er meg som synes dette er på kanten. Med datteren her sparer hun jo masse penger på aktiviteter, etc. Det er rettferdigheten jeg reagerer på. I en overgangsperiode, kan vi nok klare det. Men jeg nekter å gå med på alle kravene, for deretter når jenten er etablert her, gå tilbake på det. Det er å føre mor og barn bak lyset etter mine begrep. Ærlighet og gjensidig respekt er noe jeg setter høyt. Vi behøver ikke være "bestisser", men snakke høflig sammen om barna - for barnas skyld! Jeg har valgt en mann som har barn fra før. Har selv barn fra før. Men at det skulle bli så mye helvete - hadde jeg aldri drømt om. Er heldig med min eks, og han er heldig med meg som eks (han sier så iallefall). Mitt syn er nok kraftig påvirket av det. Kamelsvelging må til for min eks og meg også. Men det er ikke forutbestemt at samme person må svelge hver gang. Dessuten er vi litt "runde i kantene" og står ikke så hardt på krava. Og for å bare ha sagt det: Moren er en god mor. Hun følger opp barna sine og de har rene klær. Hun er med i idrettslaget og er aktiv innen nærmiljøet. Barna er glade i moren. Det er ikke omsorgsevnen hennes jeg setter spørsmålstegn ved. Det samme gjelder for faren: han er en god far og barna er glad i ham også! Som en ekstra bonus er de glad i meg, sin halvbror og "stebror". Trådstarter
Gjest jomfrua.... ikke innlogget Skrevet 12. august 2005 #71 Skrevet 12. august 2005 Og for å bare ha sagt det: Moren er en god mor. Hun følger opp barna sine og de har rene klær. Hun er med i idrettslaget og er aktiv innen nærmiljøet. Barna er glade i moren. Det er ikke omsorgsevnen hennes jeg setter spørsmålstegn ved. Det samme gjelder for faren: han er en god far og barna er glad i ham også! Som en ekstra bonus er de glad i meg, sin halvbror og "stebror". Trådstarter ← Neimen.... så fint da.... hold fokuset der.... glem resten og tenk løsningsorientert. Du nevner at menner (ekser) og hvor fint alt fungerer der. Vet du hva, det er SJELDEN menn sitter med denne leksa du har kommet med (som kvinne) om den andres x...... hva de har sagt, osv..... så det er vel ikke uten grunn at akkurat slike problemstillinger som du er oppi nå.... så er det kvinner som skaper en masse problemstillinger og roter rundt i andres bord og vet så mye. Menn hopper som regel bukk over slikt "kaos". Så igjen.... tenk løsningsorientert og se ting an.... du vet ikke noe mer om fremtiden enn noen andre i den situasjonen. All denne økonomien og moralen du ser i alt dette nå..... det skaper bare ytterligere problemer i det stadiet dere er. Hjelp jentungen og se hvordan det går.... en ting av gangen
tobo Skrevet 12. august 2005 #72 Skrevet 12. august 2005 Det må jo gå an å ha to eller flere tanker i hodet på en gang. Man kan vel diskutere et økonomisk aspekt, SAMTIDIG som man har fokus på barnets beste. Og man kan vel hevde at mor er en god omsorgsperson i direktekontakt med barnet, SAMTIDIG som hun er håpløs å samarbeide med. Eller har jeg misforstått her?
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 12. august 2005 #73 Skrevet 12. august 2005 Neimen.... så fint da.... hold fokuset der.... glem resten og tenk løsningsorientert. Du nevner at menner (ekser) og hvor fint alt fungerer der. Vet du hva, det er SJELDEN menn sitter med denne leksa du har kommet med (som kvinne) om den andres x...... hva de har sagt, osv..... så det er vel ikke uten grunn at akkurat slike problemstillinger som du er oppi nå.... så er det kvinner som skaper en masse problemstillinger og roter rundt i andres bord og vet så mye. Menn hopper som regel bukk over slikt "kaos". Så igjen.... tenk løsningsorientert og se ting an.... du vet ikke noe mer om fremtiden enn noen andre i den situasjonen. All denne økonomien og moralen du ser i alt dette nå..... det skaper bare ytterligere problemer i det stadiet dere er. Hjelp jentungen og se hvordan det går.... en ting av gangen ← Næmmen så fint da? Spydig liten sak du? Er det komplett umulig for deg å forholde deg til at en mor faktisk kan være jævlig uten grunn? At en kvinne kan bli for lenge i et forhold uten at partneren ser at de har problemer? "En mann bryter ut av et forhold fordi han har funnet en ny. En kvinne bryter ut av et forhold for å finne seg selv." Ofte kommer bruddet altfor sent. Men er det da greit å behandle eksen som dritt av den grunn? Her kan du bare forholde deg til hva jeg skriver. Akkurat som om det disuteres alle andre ting her inne. Mor har full mulighet til å diskutere sitt syn både via nettet og sine omgivelser. Spurte litt tidligere om en mor er "hellig" og spør videre om stemor er "ond". Og legger en gang til; jeg er også en mor! Er det ikke bedre at forutsetningen er den samme nå som om 3 mnd når jenten er etablert? Eller skal en bare gi etter og se hvor veien ender? Skal far bare innse at han er ok, men mor er alltid bedre? Skal vi bare overse det faktum at jenta selv vil til far? Jeg er ikke ute etter å lage konfliker som du så fint kaller det. Jeg er løsningsorrientert. Men lider ikke av utslettelseslyst! Hva er det som gjør at du mener det er greit for mor å gjøre som hun gjør, Jomfrua? Hvorfor setter ikke du søkelyset på at "ja mor er kanskje litt urettferdig, men forsøk å se hennes syn også". Og så kom med det. Ikke bare hvor fæl jeg som stemor er. Takk tobo: Det er det jeg forsøker. Jeg er bare ikke villig til å finne meg i alt. Trådstarter
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 12. august 2005 #74 Skrevet 12. august 2005 Datterens beste i tankene. Ja men dersom vi går med på alle kravene til moren vil det jo medføre: "Beklager lille venn, du må velge mellom turn og korps - begge deler blir for dyrt". "Beklager, du kan ikke reise med alle venninnene din på slalom, pappa har ikke råd" "Den buksen koster mer enn de 300,- vi ble enig i vennen" "I svømmehallen, bowling etc - det er en uke til lønning." Og er dette til beste for jenta? Det er ikke for å være vanskelig, men en realitet! Trådstarter
Far til 2 Skrevet 12. august 2005 #75 Skrevet 12. august 2005 For meg synes det som om det trådstarter opplever langt på bekrefter at det ikke er likeverdighet mellom foreldrene. Det viser dessuten at "barnets beste" ikke er basis for de avgjørelser som taes ettersom økonomien er så sentral for en del foreldre. Det er tydligvis ikke likeverdighet mellom foreldrene ettersom et mindretall av de involverte parter kan begrense et barns behov for omsorg fra den andre forelderen. At foreldre "ustraffet" kan komme med så mye skittkasting om den andre forelderen (tydligvis sagt direkte til barnet) viser også at barnets beste ikke blir ivaretatt på en akseptabel måte der det bor i dag. Dessuten viser det at noen foreldre krever omsorgen av økonomiske årsaker, for deretter å presse samværsforelder for enda mer penger. I dette tilfellet er det altså en far som betaler alt han er pålagt + litt til. Når moren nekter barnet å flytte av økonomiske årsaker er det liten tvil om at lovverket ikke er egnet til å ivareta barnet slik det var tiltenkt. Dette medfører at det nok en gang er samværsforelder og barn som blir skadelidende av den pågående voksenkonflikten. Igjen og igjen ser vi altså hvordan voksenkonflikter, økonomi, etc fratar barn (eller forsøker å frata barn) den omsorgen det ønsker fra fullt ut oppegående foreldre. Som oftest skjer dette av mødre ettersom de i utgangspunktet får omsorgen, men det skjer sikkert prosentvis like ofte av fedre om de sitter i samme funksjon. Vi må få på plass et lovverk som gjør at barn opplever sine foreldre som likeverdige i utgangspunktet. Jeg har ingen konkrete råd til trådstarter utover det som har kommet frem i denne tråden. Men ettersom jeg er i en så godt som identisk situasjon kan jeg se at det trådstarter opplever er langt mer vanlig enn det såkalte "fagfolk ?" offisielt ønsker å bekrefte. Noen av disse såkalte "fagfolkene ?" er kansje alenemødre selv og preget av egne ønsker. Stadig flere menn ønsker å ta del i ansvaret og omsorgen for barna slik kvinner ropte om for 30 år siden. At de nå nekter mennene den samme funksjonen tyder på at det f.eks. kan ligge økonomiske fordeler til grunn.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2005 #76 Skrevet 12. august 2005 Næmmen så fint da? Spydig liten sak du? Er det komplett umulig for deg å forholde deg til at en mor faktisk kan være jævlig uten grunn? At en kvinne kan bli for lenge i et forhold uten at partneren ser at de har problemer? "En mann bryter ut av et forhold fordi han har funnet en ny. En kvinne bryter ut av et forhold for å finne seg selv." Ofte kommer bruddet altfor sent. Men er det da greit å behandle eksen som dritt av den grunn? Her kan du bare forholde deg til hva jeg skriver. Akkurat som om det disuteres alle andre ting her inne. Mor har full mulighet til å diskutere sitt syn både via nettet og sine omgivelser. Spurte litt tidligere om en mor er "hellig" og spør videre om stemor er "ond". Og legger en gang til; jeg er også en mor! Er det ikke bedre at forutsetningen er den samme nå som om 3 mnd når jenten er etablert? Eller skal en bare gi etter og se hvor veien ender? Skal far bare innse at han er ok, men mor er alltid bedre? Skal vi bare overse det faktum at jenta selv vil til far? Jeg er ikke ute etter å lage konfliker som du så fint kaller det. Jeg er løsningsorrientert. Men lider ikke av utslettelseslyst! Hva er det som gjør at du mener det er greit for mor å gjøre som hun gjør, Jomfrua? Hvorfor setter ikke du søkelyset på at "ja mor er kanskje litt urettferdig, men forsøk å se hennes syn også". Og så kom med det. Ikke bare hvor fæl jeg som stemor er. Takk tobo: Det er det jeg forsøker. Jeg er bare ikke villig til å finne meg i alt. Trådstarter ← Jeg syns hun er urimelig! Jeg har full forståelse for at dette kan bli veldig dyrt for dere, og tror meg, jeg har hørt om flere gode mødre som av en eller annen grunn holder på sånn for å "straffe" eksen og som ikke ser at det går utover barnet.
tobo Skrevet 12. august 2005 #77 Skrevet 12. august 2005 Men ettersom jeg er i en så godt som identisk situasjon kan jeg se at det trådstarter opplever er langt mer vanlig enn det såkalte "fagfolk ?" offisielt ønsker å bekrefte. Noen av disse såkalte "fagfolkene ?" er kansje alenemødre selv og preget av egne ønsker. ← Vær så snill... Disse "såkalte fagfolkene" håndhever et lovverk. Ettersom politikerne i hovedsak er menn, bør du vel heller henge dem. Folk må få beholde yrket sitt selv om de kommer i samme situasjon som deg - nemlig blir skilt. Og uten at du skal bruke deres sosiale status i mot dem. Skjerpings.
Donnie Darko Skrevet 12. august 2005 #78 Skrevet 12. august 2005 Vil bare føye til en ting. Jeg er selv skillsmissebarn. Det at en unge ytrer et så sterkt ønske om å flytte bør i aller høyeste grad lyttes til. Et barn i 10 årsalderen ser myyyye mer en det far og mor liker å tro. Hvis en forelder lyver så ser barnet det.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2005 #79 Skrevet 12. august 2005 Næmmen så fint da? Spydig liten sak du? Er det komplett umulig for deg å forholde deg til at en mor faktisk kan være jævlig uten grunn? At en kvinne kan bli for lenge i et forhold uten at partneren ser at de har problemer? "En mann bryter ut av et forhold fordi han har funnet en ny. En kvinne bryter ut av et forhold for å finne seg selv." Ofte kommer bruddet altfor sent. Men er det da greit å behandle eksen som dritt av den grunn? Her kan du bare forholde deg til hva jeg skriver. Akkurat som om det disuteres alle andre ting her inne. Mor har full mulighet til å diskutere sitt syn både via nettet og sine omgivelser. Spurte litt tidligere om en mor er "hellig" og spør videre om stemor er "ond". Og legger en gang til; jeg er også en mor! Er det ikke bedre at forutsetningen er den samme nå som om 3 mnd når jenten er etablert? Eller skal en bare gi etter og se hvor veien ender? Skal far bare innse at han er ok, men mor er alltid bedre? Skal vi bare overse det faktum at jenta selv vil til far? Jeg er ikke ute etter å lage konfliker som du så fint kaller det. Jeg er løsningsorrientert. Men lider ikke av utslettelseslyst! Hva er det som gjør at du mener det er greit for mor å gjøre som hun gjør, Jomfrua? Hvorfor setter ikke du søkelyset på at "ja mor er kanskje litt urettferdig, men forsøk å se hennes syn også". Og så kom med det. Ikke bare hvor fæl jeg som stemor er. Takk tobo: Det er det jeg forsøker. Jeg er bare ikke villig til å finne meg i alt. Trådstarter ← Det var overhodet ikke spydig ment.... men derimot så positivt vinklet som det står uten noen ironi eller sarkasme. Men, men.... skjønner jo at dette kan bli vanskelig for dere og få det til for denne ungen.
tobo Skrevet 12. august 2005 #80 Skrevet 12. august 2005 Slik jeg har forstått det, så er vi på denne tråden enige om at barnas ønsker skal lyttes til. Men det blir vanskelig likevel... for hvem har skylda, da vettø? Når alt likevel floker seg til - med barnebidrag, vanskelige ekser, penger og offentlig innblanding, boikotting av samvær mm.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå