Gå til innhold

Hvor i Norge bor du, og hvorfor trives du/trives du ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor ikke et spesifikt sted, bor overalt, Er på kortidsleie-markedet. Trives stortsett, fordi det er så lett å flytte om jeg først mistrives. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor i Fredrikstad. Er fra Sarpsborg, og har bodd i Østfold mer eller mindre hele livet. Folka her er forsåvidt greie, ikke like pretensiøse og "kule" som i Oslo (enda), men jeg er så lei det flate landskapet og mangelen på skikkelig vinter! Planen er å flytte oppover snart, til innlandet et sted, kanskje Oppland eller Telemark. Jeg gidder ikke flere vintre med grått og regn hele tiden, så vestlandet og sørlandet er ihvertfall uaktuelt!

Anonymkode: 3c522...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Bergen. Byen er ok, men fælt å kjøre bil her mtp alle avgifter, dyr parkering, kø kø kø osv. og blir skikkelig deppa av været her. Kunne tenke meg å flytte, men redd for å røske opp røttene til ungene. 
 

Anonymkode: e494a...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.11.2020 den 11.22):

Har bodd i Drammen hele livet. Flott sted å vokse opp på 80-tallet, selv om byen var et eneste trist veikryss. Blitt veldig fint her nå da! Mellomstor by med nærhet til Oslo og marka. Veldig bekymret over utviklingen de siste 10 åra med gjenger, slåssing og drap. Håper ikke sosialist-Norge ødlegger byen min fullstendig :( 

Anonymkode: 1d172...879

Ja for det erjo helt åpenbart likhetstankegangen til de sosialistiske som har ført til økte forskjeller i økonomi og sosial status... :rulle: FrP'er, much???

Anonymkode: 3c522...dba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rogaland-Stavanger. 

Savner natur. Syns byen er mettet, og lingner mer på en slum enn for noen år siden. Flytter gjerne på meg senere, om det lager seg for det.

Anonymkode: bf87c...228

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (På 15.8.2020 den 15.11):

Bor i Oslo, og trives veldig godt. Men en må være kjent for å finne de pene strøkene. Syns det er mye stygg arkitektur her som ødelegger inntrykket en kan få. Lite pent mange steder! 

Men byen har sine perler, helt klart. Og når en elsker folk og å sitte på utecafeer/restauranter, så er det helt topp. I normale tider vel og merke.

Men jeg lurer på hvorfor en gikk bort fra navnet Kristiania? Hva betyr "Oslo" egentlig. Utrolig rart og ikke pent navn! 

Ja, Kristiania er et mye finere navn enn Oslo..synes byen burde hete det egentlig. Den har jo hett Kristiania 2 ganger(1 gang var det"Christiania")

Opprinnelsen til navnet er det litt forskjeller i, men Os kommer av norrønt áss(høyde,kan også bety Gud) og Lo er norrønt for slette så det blir tolket som"åssletta" eller sletta under åsen (Ekebergåsen) pga Oslo på den tid beskrev den første bebyggelsen som lå nettopp nedenfor Ekebergsletta...Men sommer alt har sånne opprinnelser til navn mye om og men og flere mulige alternativer.

 

Bor i Oslo og trives best her (har bodd andre steder i Norge og utlandet), men kunne bodd litt utenfor og feks på et småbruk, men må ha kort nok reisevei inn. Kunne bodd sikkert overalt i en periode, men langvarig er Oslo det eneste stedet som ikke er klin lik alle andre steder i Norge🙂

Anonymkode: 287e8...896

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal flytte til Haugesund pga jobb. Byen er grå og trist, men har sine små øyeblikk da. Kjenner folk der i det minste. Men blir greit å flytte til et litt mer sentralt sted. Bor nå i Hardanger, og bygd er ikke noe for meg. Drømmen er Bergen etterhvert som jeg får mer jobb erfaring. 

Anonymkode: f889b...dc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geilo ❤️ elsker naturen her! Tilgangen på utendørsaktiviteter året rundt, vidda, skarvet - mitt paradis. Alle mine bor også nærheten og det er såklart et stort pluss for meg. 

Eneste minuset er at man kan fort føle seg litt annenrangs da turistene alltid kommer først, og en del av dem har desverre "dere lever av oss, så vi kan gjøre hva vi vil" holdning

Anonymkode: f7ac4...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Gausdal, fordømmade drittbygd med masse sladder og kryr av hyttefolk som skal til Skeikampen.

Anonymkode: ac4ee...9cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen, er på en måte fornøyd, årsakene er fjellene og lett tilgang til dem, naturen er utrolig flott her.

Anonymkode: 32dfc...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd i Finnmark, Troms, Bergen, Oslo og på flere småsteder på Østlandet. Bor nå i en by ca 1 times kjøring fra Oslo og synes det er helt greit, men drømmer om å flytte til Nordland (kommer nok ikke til å skje på grunn av samboer). Liker klimaet på Østlandet, og at det er kort vei til Danmark, Sverige, Kielferga etc. 

Finnmark kommer jeg aldri til å flytte tilbake til. Kaldt, mørkt, lang vei til ALT, og menneskene klarer jeg meg fint uten. Oslo føler jeg mer også ferdig med. Overpriset og oppskrytt. 

 

Anonymkode: 704c6...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Kristiansand, og jeg elsker det! Passe stor by, nydelig på sommeren, fine turmuligheter og nærhet til sjø. Er født og oppvokst her, og merker jeg trenger sjøluft! Eneste negative er at vi aldri får ordentlig snø og vinter, bare slaps og noen få plussgrader. Kjøpte derfor hytte på fjellet, hvor vi er hver helg hele vinteren. Elsker snø! 

Anonymkode: 43812...f15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på vestlandet og elsker været og naturen her😊 glad i ruskevær😊

Anonymkode: 9c563...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Røros. Dritkaldt, rykter, sladder, kjedelig, mørkt og stygt. 

Anonymkode: 199bb...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tønsberg. Synes det er en av de finere byene på Østlandet. Den har "it", på en måte, til litt mindre by å være. Velholdt, koselig og følelsen av kultur og urbanitet. Samtidig har man gårdsliv eller hav og strand tett på. Kort vei til flyplass (Torp) og mange andre byer.

Vi har bodd i Østfold, Oslo og utlandet. Savner alltid Oslo, men byen er ikke lenger slik den var. Da vi bodde der fantes ingen følelse av utrygghet, og jeg gikk rundt alene nattetid.

Lengsel eller nostalgi når jeg tenker på barndommens by er det eneste som gjør at jeg ikke trives 100% i Tønsberg, selv om Tønsberg, Nøtterøy (Åsgårdstrand og Stokkeområdet også, for den saks skyld) er ganske mye finere objektivt sett. 

Anonymkode: 61ef3...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Oslo trivdes jeg ikke i! Folkene er helt forferdelige, pretensiøse og så enkle... 

Elsket Tønsberg! Fine folk. Fin by.

Tromsø er fantastisk. Enkelt å bli kjent med folk, inkluderende, alt i gangavstand, man finner alle slags folk der :)

 

Anonymkode: 1e71f...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kvinnherad. Vi har unger her. Liker oss ikke, og håper vi kan flytte når ungane våres er større.

Anonymkode: 7956f...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

«Rømte» fra bygda i Gudbrandsdalen til Oslo.

Var lei av intoleranse, bygdedyr, lavt utdannelsesnivå og dårlig kulturliv.

Elsker Oslo! 

Anonymkode: b10cb...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

«Rømte» fra bygda i Gudbrandsdalen til Oslo.

Var lei av intoleranse, bygdedyr, lavt utdannelsesnivå og dårlig kulturliv.

Elsker Oslo! 

Anonymkode: b10cb...240

Hva slags intoleranse er det på bygda? Har hørt flere snakke om dette, men forstår ikke helt hva det betyr? På hvilken måte gir folk der uttrykk for at de ikke tolerer deg?

Anonymkode: 3c522...dba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor ca. 30 min. fra Oslo nå og på grunn av tilgangen på jobb kan jeg til nøds tolere det. Jeg savner folkene, levesettet og naturen i Nord-Norge.

Anonymkode: 059ed...85c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...