Gå til innhold

Hvor i Norge bor du, og hvorfor trives du/trives du ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor i kr.sand. Mannen min er herfra. Vi har begge bodd i Oslo i ti år og det føles på mange måter som hjemme. Men med barn hadde vi behov for noe større. Vi var innstilt på en prøveperiode i kr.sand men vi trives veldig. Blitt godt mottatt I nabolaget , invitert til nabosammenkomster etc, begge er fornøyd med kollegaer og barnehagen er super. Vi har begge høy utdannelse men jobbsituasjonen er mer «chill» her og det var også en grunn til at vi ønsket å bo her i årene vi har hjemmeboende barn. hele stemningen her er mer chill og vi har fått et stort fresht hus i et av kr:Sands bedre strøk for samme prisen av et rekkehus 40 min utenfor Oslo. 
 

når barna flytter ut er vi i midten av 50-årene og tenker da at vi skal selge eneboligen her og kjøpe en grei leilighet i Oslo. Tenker da å ha fokus på karriere og få utbytte av kulturtilbud.:) Livet har ulike faser.

Anonymkode: 15d1d...970

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor i Oslo. Elsker byen og menneskene, men liker ikke at jeg ikke har råd til noe større enn en leilighet. Prisene for rekkehus og enebolig er helt ville, hvertfall om du fremdeles vil bo i noe som føles som Oslo. Det går an å kjøpe på Holmlia og sånn, men da bor du så på utsiden av byen at du like greit kan flytte enda lenger og få enda mer hus for penga.

Anonymkode: be332...dcf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bor på Ljan i Oslo. Elsker kystklimaet, nærheten til byen, samtidig som det er ekstremt rolig her. Har lært meg å sette pris på sjøen ikke bare på sommeren. Vi har et badehus tilknyttet huset vårt og vi har brukt det masse! Ikke bare på varmeste sommeren. Føler jeg bor i en liten sørlandsby midt i Oslo😁👌🏼

Anonymkode: 44a88...0b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på et svært øde sted i skogen. Trives 100%, da jeg jobber turnus med 2-2 rotasjon 8 mnd i året, fri 4 mnd om sommeren. De 8 mnd jeg jobber er jeg 2 uker på jobb, 1 uke et sted i verden og 1 uke hjemme. Om sommeren er jeg hjemme og rundt i landet de 16 ukene jeg har fri.

Det er fantastisk å bo på et slikt sted når jeg er hjemme. Lite folk, helt trygt, fantastisk natur rett utenfor døren:-)

Anonymkode: a733d...4a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2020 den 12.31, AnonymBruker skrev:

Enig i den. Bor på et mindre sted en time unna kr.sund, og er ikke så begeistret for folkene/kulturen. Men elsker å bo her likevel, og kunne ikke tenkt meg å flytte 🙂

Anonymkode: df540...4da

Hvordan er folkene/kulturen da.. 

Anonymkode: a3fa4...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Risør. Folk har huet i ræva. Forferdelige kryp. Ingen er hyggelige, og ingen har lært folkeskikk. I Oslo er det en selvfølge å slippe folk forbi, ta hensyn og la andre gå først om de har mindre enn å handle. Men i Risør bryr krypene seg kun og seg sjæl. Ingen takk, vær så god, ha det bra et. Jeg trodde folk i Vestfold var uhøflige, men i Risør er de hakket verre. 

Anonymkode: 7418c...7a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i en bygd på nordvestlandet, ikke langt fra Ålesund. Jeg trives her. Hyggelige folk, trygt og godt miljø for barna. Rolig og fredelig, fantastisk natur. Ikke så mange tilbud da, men kan reise til Ålesund for bedre utvalg. Det eneste jeg ikke liker er været, det er mye dårlig vær. 

Anonymkode: 53fa4...488

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristiansand 💚 Akkurat passe stort. Hyggelige folk og ganske laidback stemning. Folk har som regel god tid. Vi bor i et tettbebygd område, men har 4-5 strender å velge mellom hvis vi sykler 5 minutt. Og masse svaberg. Noen er nok litt vanskelige å komme inn på, men jeg forsøker å være så åpen som mulig i møte med nye folk og innflyttere. Kommer aldri til å flytte. 

Anonymkode: 35bc6...764

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Alta. Passe stor by, med masse fin natur 😍 minuset er at det er en stor del av befolkningen som er ganske bygdete og harry (ungdommer som ødelegger ting rundt omkring..type latskap er roten til alt vondt)

folk er ikke så imøtekommende.

Anonymkode: 1e71f...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Oslo. Dessverre oppvokst her og har all familie her. Aldri likt byen. Trives ikke i det hele tatt. 
Stygt, ikke fin natur eller arkitektur, altfor masse mennesker, skitt og betong. 
 

Anonymkode: 3af3b...6d1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er født og oppvokst i en liten kommune utenfor Stavanger og trives vel greit foreløpig, men vil ikke bli boende her for alltid. Jeg skulle gjerne hatt en kombinasjon av mye liv, utadvendte mennesker og en fin natur, så å flytte til Australia er drømmen, men realistisk sett så er jeg også veldig glad i det kjente og forutsigbare, så ender jeg nok opp i Stavanger by, eller kanskje Oslo om jeg bestemmer meg for å være vågal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor i Oslo. Dessverre oppvokst her og har all familie her. Aldri likt byen. Trives ikke i det hele tatt. 
Stygt, ikke fin natur eller arkitektur, altfor masse mennesker, skitt og betong. 
 

Anonymkode: 3af3b...6d1

Hvorfor flytter du ikke da? Livet er vel for kort til å bo et sted du «ikke trives i det hele tatt». Hvor kunne du tenke deg å bo?

Anonymkode: 1b847...bb0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Purple lady

Kristiansand, sentrum. Trives veldig godt. Turterreng, 5 min å gå. Bystrand, veldig lang strandpromenade. Lang og koselig gågate. Fantastisk skjærgård. Hyggelig mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørsta her. Trives ikke. Altfor mye sladring her 😕 

Anonymkode: 8a744...e11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tromsø. Kjempefint, men liker ikke vintern/kulda samt å være langt unna min side av familien. Vi flytter nok sørover om noen år

Anonymkode: 381c1...5f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Burde ikke bo folk nord for Dovre da, altfor ustabilt vær

Anonymkode: aee71...36a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i en mellomstor by i Trøndelag, misliker å bo her, skulle gjerne ha flytta til Oslo, da jeg liker stemninga der og at det er mye friere.

Anonymkode: 71d6d...346

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i Oslo, men mistrives der. Været var en konstant irritasjon, glatte veier og kaldt fra november til april. Og når sommeren endelig kommer, så er bare halvparten av dagene varme. Det var også mangel på sosialt liv. De jeg kjente ville alltid gå på kafeer, turer og fester, mens jeg ønsket å grille og gå på stranden. Bodde også litt trangt, fordi det var vanskelig for kona å tjene godt.

Mat var også et stort problem. Er ikke spesielt glad i smørbrød og ukrydret mat og magen min tåler ikke for mye brød. Men det er jo hva folk spiser nesten hele tiden. Det samme gjelder restauranter som også serverer kjedelig ukrydret mat, og vi måtte derfor gå til de samme restaurantene om og om igjen for å kunne få mat vi likte. Likte godt indisk mat og en kinesisk restaurant vi gikk til hadde en hemmelig meny på kinesisk hvor vi kunne bestille autentiske kinesiske retter. Det var også andre ting som irriterte meg, f.eks. enkelte individer på offentlig transport som ga sure blikk til barn som laget lyd.

Så vi flyttet til Kina som er min kones hjemland. Jeg er mye mer fornøyd med været og det sosiale liv. Vi bor i en fin leilighet, men planlegger å flytte til et rekkehus når vi har spart opp nok penger. Jeg liker maten godt, men av og til savner jeg norsk mat som baconpølse og rømmegrøt. Det gjelder spesielt nå under pandemien, siden jeg har ikke vært i Norge på en stund og har derfor ikke muligheten til å fylle opp med norsk mat jeg liker. Det som irriterer meg litt er trafikken og at folk er for slappe med renhold, vedlikehold og sikkerhet.

Anonymkode: 01f81...23c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...