Gå til innhold

Hvor i Norge bor du, og hvorfor trives du/trives du ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stortrives på Nordtvet i Oslo, stille og rolig boligområde med egen gård, men lett å komme seg inn til byen og marka og alt man trenger i gåavstand. Om jeg skulle flytte måtte det være til et annet rolig markanært område i Oslo - det finnes nok flere slike steder. 

Anonymkode: 57cf5...e1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bodøværing som har bodd i alta endel år, bor nå i kristiansand og har trivdes alle plasser jeg har bodd. Jeg og gjengen min flytter pga klima og nye utfordringer-stortrives:) Søringer er ikke så reserverte som jeg hadde hørt😊🌸

Anonymkode: 728ea...dc7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i en bygde by i Hardanger pga jobb. Det er vakkert og vilt natur, men savner venner, kjæreste og litt mer liv. Flytter nok tilbake til Bergen om jeg får jobb der etterhvert (der venner ++ er). 

Anonymkode: f889b...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/15/2020 at 3:11 PM, SoWhat? said:

Men jeg lurer på hvorfor en gikk bort fra navnet Kristiania? Hva betyr "Oslo" egentlig. Utrolig rart og ikke pent navn! 

Står noe om det her: https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Oslo

Jeg bor i bydel 5 i Oslo og trives kjempegreit ^^, Bor i nærheten av en park og har også hage. Lykke er å se bier og humler i blomstene ^_^  Også greit at man ikke MÅ ha bil for å komme seg rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Peanut skrev:

Står noe om det her: https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Oslo

Jeg bor i bydel 5 i Oslo og trives kjempegreit ^^, Bor i nærheten av en park og har også hage. Lykke er å se bier og humler i blomstene ^_^  Også greit at man ikke MÅ ha bil for å komme seg rundt. 

Takk! Jeg trodde Oslo var navnet etter Kristiania! Det var interessant  🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Indre Troms, fint nok her, men grusomt kaldt på vinteren. Trivelige mennesker som har tatt godt imot meg, og grei jobb. Blir nok her ei stund til. Kommer fra en av byene ved kysten her nord egentlig. Savner ikke bylivet.

Anonymkode: e08fb...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor i Drøbak, bodd her i mange år. Fantastisk glad i byen min. Akkurat passe stor,flotte badeplasser og turområder. Utrolig mange hyggelige folk og kort vei til Oslo, ikke lange tiden med bil til Svinesund og Strømstad heller . Kommer aldri til å flytte

Anonymkode: 1a6f3...48a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Tromsø. Kun bodd her i tre uker nå, men trives greit så langt. Litt mye stress for min del med en så stor by, så vil nok ikke bo her for alltid. Men liker at det er flere muligheter her enn der jeg kommer fra, flere spisesteder, butikker osv.

Kommer fra en by i Øst-Finnmark, trives ekstremt godt der. Grunnen til at jeg bor i Tromsø nå er pga. studier, ønsker virkelig å flytte tilbake når jeg er ferdig. Elsker Finnmark, naturen, folkene, kulturen, det er noe helt for seg selv. Føler meg så trygg der.

Anonymkode: 073c7...625

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i utkanten av Oslo, og synes at her har jeg alt 😊  Går jeg ut av døra og tar til høyre, så er det 4 min å gå til et bra utvalg av butikker, eller 20 minutter til jeg er i sentrum med buss eller bane. Tar jeg til venstre er jeg i marka på 7-8 min til fots, 10 min til fint badevann. Jeg trives enormt bra, og tror ikke jeg flytter herfra noen gang.

Anonymkode: c85b6...235

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor øverst på Grünerløkka, nesten på Torshov. Trives godt med å ha alt utenfor døren. Har bodd i området snart 20 år, som singel og som familie. Trives veldig godt, særlig med folkene rundt meg. Det er litt småbymentalitet i nabolaget blant oss med barn. 😊

Anonymkode: e97d5...127

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.8.2020 den 13.59, AnonymBruker skrev:

Gjør det! Jeg er oppvokst i Finnmark, men har ikke satt min fot der på over 20 år og har ikke kontakt med ett eneste menneske derifra.

Bor på Østlandet nå, men hadde jeg vært singel hadde jeg kjøpt meg et lite småbruk i Nordland. Elsker naturen der, og folkene er helt ok. 

Anonymkode: 704c6...988

Jeg er klar som ett egg. Har noen betenkeligheter da. Hva om barnet mitt velger å bli boende her oppe? Det føles jo feil å skal flytte fra barnet, selv om barnet da vil være voksen. Nei, det er mye å tenke på. Kanskje vi flytter når ungdomsskolen begynner, eller videregående. Får se hva barnet også ønsker av skolegang. Det er jo en del begrensninger på skole her oppe.  Så lenge skolen passer henne, blir vi værende.

Jeg kan få jobb overalt, så det er ikke noe å tenke på i det minste :) Men fy så nok jeg har fått av vinterne her oppe. Når man ikke er friluftsmennenske, er ikke dette helt stedet.

Anonymkode: e4272...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2020 den 15.11, SoWhat? skrev:

Bor i Oslo, og trives veldig godt. Men en må være kjent for å finne de pene strøkene. Syns det er mye stygg arkitektur her som ødelegger inntrykket en kan få. Lite pent mange steder! 

Men byen har sine perler, helt klart. Og når en elsker folk og å sitte på utecafeer/restauranter, så er det helt topp. I normale tider vel og merke.

Men jeg lurer på hvorfor en gikk bort fra navnet Kristiania? Hva betyr "Oslo" egentlig. Utrolig rart og ikke pent navn! 

Opprinnelsen til navnet Oslo har vært omstridt. Det har ikke noe å gjøre med «Loelva», et elvenavn som er nevnt først i 1613 i Norriges beskrivelse av Peder Claussøn Friis. Her blir byens navn forklart som «Loens os». Byen lå ved utløpet av elven Alna, og dette er elvens egentlige navn. Siste ledd er sikkert; det betyr slette, engslette eller elveslette. I middelalderen ble navnet skrevet både Anslo, Ásló og Ósló, de førstnevnte formene er de tidligst belagte. Første ledd hentyder enten til åsen bakom den opprinnelige Oslosletta, Ekeberg, eller til det norrøne ordet for gud som hadde den latine formen «ans». De tolkningene som har mest for seg, er altså enten «sletten under åsen» eller «gudenes slette».

Etter bybrannen i 1624 og ny grunnleggelse på motsatt side av Bjørvika fikk byen navnet Christiania etter kong Christian IV.

https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Oslo

Anonymkode: 1a6a2...a96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på et tettsted ca en times tid utenfor Oslo. Stortrives i forhold til nærheten til naturen samtidig som man har tilgang på alt man trenger av butikker, kafeer og restauranter. Skolene er passe store og kulturlivet har tatt seg opp de senere årene. Og om det er noe man savner, er det bare å ta toget (ev bilen) til Oslo en tur. Det som er ulempen (og det er en stor ulempe) er at man bor på bygda, og på bygda lever bygdedyret altfor godt 😖 Skiller man seg litt ut, tar litt stor plass eller har fått et stempel på seg, så må man faktisk flytte for å bli kvitt dette. Her glemmes ingenting, og har man først havnet litt utenfor så kommer man aldri inn i varmen igjen.

 

Anonymkode: b9bab...bb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bor i Stavanger og trives greit. Bor relativt nærme sentrum, og har gode kollektivmuligheter samt butikker i nærheten. Dog er planen å flytte til Egersund om ett år eller to, da vi vil ha mer natur rundt oss og mer ro i forhold til hva Stavanger har å by på. Det er litt mye folk her for min smak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Trondheim, trives godt. Får tak i alt mulig, mye å finne på, masse forskjellige mennesker å se; rusmisbrukere som selger blad, transvestitter på bussen, homofile par som holder hender, gamle par som kysser, fyr på rulleskøyter med høytaler i sekken som danser seg nedover nordre gate, somaliske kvinner som øver på norsk i lag med barna sine på busstoppet, osv. Det er alt mulig og jeg synes det er digg. Jeg kommer egentlig fra en bygd hvor jeg vantrivdes enormt, og mangfoldet var omtrent ikkeeksisterende, jungeltelegraf, bygdedyr osv.

Anonymkode: 2431e...284

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bori Tønsberg, stor trives! Har funnet min plass i verden. Litt slitsomt om sommeren, men mye trafikk og teite turister, men det er ikke såå lenge.

Anonymkode: 2bdba...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...