Gå til innhold

Skjønner meg ikke på folk som kjøper bruktklær til ungene sine, hva er vitsen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte aldri brukt klær til våre barn da de var babyer, vi fikk veldig mye og kjøpte litt selv. Vi var heldig som arvet av venner som hadde litt større barn enn vårt. Ellers har vi kjøpt det meste nytt. 
men slalåmutstyr, sykler osv kjøpte vi brukt da de var små. Men nå som de er ungdommer slites det mer på sykler, så sykkelen er i grunnen oppbrukt og ingenting å Arve eller selge. 
synes det er helt greit å kjøpe brukt, en sparer mye penger, som en kan bruke på andre ting. Ikke alt en kjøper brukt/ arver som er utvasket og dårlig. 
mer er idiotisk å kjøpe en ny sykkel til 2000 kr til en 7 åring, når en kan kjøpe brukt til 400. Så lenge den er i fin stand. 
en er verken dårlige foreldre eller sære fordi en velger å kjøpe brukt. Hver eneste år selges det bunader til barn på kjøp/ salg på fb. Da folk ikke orker å kjøpe nytt for en dag.. året etter er det for smått. 
men er ikke smart økonomisk om en kjøper alt nytt. Langt i fra. En er heller ikke bedre foreldre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er voksen, og jeg kjøper helst brukte klær. Hvorfor? Miljøet først og fremst, deretter etiske grunner (google fast fashion og arbeidskårene klærne blir produsert under), og så til slutt pris.

Jeg kommer gledelig til å kjøpe alt utenom bilsete og madrass (hvis jeg husker rett er det de to man virkelig bør ha nytt) brukt til eventuelle fremtidige barn.

Syns du bør opplyse deg selv litt mer om hvordan klærne blir laget, og at det kan være lurt å heller kjøpe noe som allerede er brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har arvet mye. Og kjøpt mye brukt. Noe er slitt, det legges i klescontainer, annet ser ubrukt ut. Mine jenter elsker å få en søppelsekk med tøy. Men min eldste er nå 8, og merker hun er blitt mer kresen den siste tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Men dere som må kjøpe brukt babytøy, er dere så utrivelige at ingen har lyst å være greie mot dere? Hvorfor får dere ikke arve noe? Jeg gir bort alle klær til folk som er noenlunde hyggelige... 

Men klart, om dere generelt er både griske og selvforherligende («jeg er så edel som kjøper og selger brukte klær, i motsetning til det materialistiske søppelet som kjøper nytt på salg»), så skjønner jeg jo godt at ingen vil gi dere noe gratis. Man får jo nesten mer lyst å bare kaste ting enn å gi det bort til en grådigper som kanskje legger det ut på finn for å tjene seg en slant etterpå. 

Anonymkode: f2dc4...76d

Det var da voldsomt til generalisering? Jeg kjøper både brukt på Finn og nytt på salg, alt etter hva jeg trenger og hvor jeg finner det til ok pris. Jeg har ikke arvet noe til mitt barn fordi jeg ikke har kjent noen med barn i riktig alder rett og slett. Alle i min omgangskrets har enten barn som er på samme alder eller yngre enn mitt, eller såpass mye eldre at de har kvittet seg med klærne for lengst. Ikke er jeg grisk heller, jeg gir bort det som fortsatt er fint når vi er ferdig med det. Jeg innrømmer også gjerne at jeg ikke kjøper brukt for å være "edel" eller miljøvennlig, men fordi jeg har dårlig råd. Er det greit da?

Anonymkode: 03c6b...f5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt til generalisering? Jeg kjøper både brukt på Finn og nytt på salg, alt etter hva jeg trenger og hvor jeg finner det til ok pris. Jeg har ikke arvet noe til mitt barn fordi jeg ikke har kjent noen med barn i riktig alder rett og slett. Alle i min omgangskrets har enten barn som er på samme alder eller yngre enn mitt, eller såpass mye eldre at de har kvittet seg med klærne for lengst. Ikke er jeg grisk heller, jeg gir bort det som fortsatt er fint når vi er ferdig med det. Jeg innrømmer også gjerne at jeg ikke kjøper brukt for å være "edel" eller miljøvennlig, men fordi jeg har dårlig råd. Er det greit da?

Anonymkode: 03c6b...f5a

jepp, det er helt greit. 

Anonymkode: f2dc4...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med dette?

Easygrow vinterpose nypris: 2500. Kjøpt for 1000. Ser helt ubrukt ut.

Reimatec vinterdress nypris: 1500. Kjøpt for 500. Helt strøken.

Dette var mine kjøp fra finn.no denne mnd. Spart 2500 kr. 

Ser du det økonomiske aspektet nå?

Anonymkode: aafae...13b

Synes du er heldig som finner ting til de prisene der. Jeg er absolutt for gjenbruk, men min erfaring er at ting på Finn vanligvis er overpriset (med noen få unntak). Har kikket på ting på Finn som jeg har endt opp med å kjøpe på salg i butikk til en billigere penge. Veldig synd egentlig. 

Anonymkode: f121c...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøper mest mulig brukt av prinsipp. Gjør ikke så mye for meg om det er noen nupper eller til og med småhull. Barnehageklær skal være funksjonelle og i friske farger. Thats it.  Men pga "tidsklemma" hender det jeg kjøper nytt. Jo større ungen blir, jo vanskeligere er det å finne på finn. Men at barn skal ha dyre og fancy ut i klær de uansett skal bruke til å rulle rundt i sandkassa syns jeg er rart. 

Anonymkode: 6d0ce...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Synes du er heldig som finner ting til de prisene der. Jeg er absolutt for gjenbruk, men min erfaring er at ting på Finn vanligvis er overpriset (med noen få unntak). Har kikket på ting på Finn som jeg har endt opp med å kjøpe på salg i butikk til en billigere penge. Veldig synd egentlig. 

Anonymkode: f121c...0c8

Et tips er å sette opp søk på det du leter etter, dukker som regel opp etter kort tid 😊

Anonymkode: aafae...13b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2020 den 7.36, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor folk kjøper bruktklær til barna sine, er det en prinsippsak? For jeg ser virkelig ikke den økonomiske gevinsten. For å ikke snakke om at 80% av tøyet jeg har sett på Finn.no ser tydelig brukt ut, nupper, bruksslitasje og farger som forandrer seg i vask. Hvorfor la barnet gå i sånt! 
 

Jeg har selv dårlig råd, vi har en samlet inntekt som er rett over grensen for å få bostøtte. Og førsteprioritet hos oss er å betale ned boliglån så raskt som mulig, ikke klær til ungen eller oss. Men vi har likevel ALDRI kjøpt noe brukt, hverken babyutstyr, klær, vogn, møbler. Barnet vårt er velkledd og mangler ingenting. 
 

Jeg kjøper alltid på salg, og har kjøpt bodyer og annet tøy til 50-70kr stykk. For en stund tilbake kjøpte jeg 2 tykke gensere, 2 bukser, 5 tynne gensere til 300kr på HM. Dette var klær nok til 3 - 4 måneder for babyen. Legg på 5 - 6 bodyer og du er good to go ;) Jeg har for nysgjerrighetens skyld tittet på Finn.no og der kostet klespakker, dvs brukte klær like mye som de jeg kjøpte nye. Og da var tøyet brukt, det syntes. Og dette hadde blitt dyrere med porto i tillegg. Nettbutikken hadde fri frakt for innkjøp over 300kr. 
 

Nå har jeg begynt å titte på barnehageklær, og blir sjokkert når jeg ser folk selge parkdresser fra reima til 300- 400kr på Finn. Jeg kjøpte en helt ny reima dress for 400kr på salg. De jeg så på Finn hadde vært brukt av 1-3 unger og var likevel priset som ny på salg. De hadde igjen blitt dyrere pga frakten. 
 

Så er brukttøy en prinsipp greie? For ingen kjøper det pga prisen håper jeg? Hvis man planlegger litt og handler på salg kan man faktisk få nytt tøy til samme prisen eller billigere. 

Anonymkode: c2c47...51c

Kjøper lite brukt selv, rett og slett fordi mye er priset ut av verdens kartet. Men når du skriver at du kjøpte en ny Reimadress til 400,- og noen solgte brukt til 400,- så har Reima dresser i flere prisklasser og hun som solgte kunne ha kjøpt denne til 2000,- mens den du kjøpte kanskje kostet 800 på fullpris

Anonymkode: 00cd9...d15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men dere som må kjøpe brukt babytøy, er dere så utrivelige at ingen har lyst å være greie mot dere? Hvorfor får dere ikke arve noe? Jeg gir bort alle klær til folk som er noenlunde hyggelige... 

Men klart, om dere generelt er både griske og selvforherligende («jeg er så edel som kjøper og selger brukte klær, i motsetning til det materialistiske søppelet som kjøper nytt på salg»), så skjønner jeg jo godt at ingen vil gi dere noe gratis. Man får jo nesten mer lyst å bare kaste ting enn å gi det bort til en grådigper som kanskje legger det ut på finn for å tjene seg en slant etterpå. 

Anonymkode: f2dc4...76d

Altså ?! 

Vi har arvet masse, men greia med arving er at det er ikke nødvendigvis sånn at det du trenger der og da er tilgjengelig for arv. Man kan ikke bestille arvetøy i riktig plagg og riktig størrelse etter behov, liksom. 

Anonymkode: 9ab64...8f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke kjøpt noe særlig brukt, men det kommer av at vi har arvet veldig mye fra familie, venner og naboer til våre barn. Pluss at lillesøster selvsagt har arvet av storebror. Mange av plaggene er det flere barn som har brukt. Selvsagt har vi kjøpt nytt i tillegg, samt at vi har fått i gaver etc. Synes det er helt topp med gjenbruk enten ved kjøp/salg eller å arve. Mye mer økonomisk og miljøvennlig. Å nærmest ha som prinsipp at man ikke skal ha noe brukt synes jeg er litt rart i vår tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
På 12.8.2020 den 7.43, AnonymBruker skrev:

Kjøpe noe nytt som bare skal brukes i noen få måneder er for meg helt idiotisk. Et tegn på alt som er galt med tiden vi lever i.

Anonymkode: 8b5b6...7fb

Veldig enig. I tillegg så er det noen som sitter og syr alt dette, for en svært liten penge. Barn til og med. Vi kjøper og reparerer. Ofte blir det som blir brukt i bhg fort nuppete og flekkete, så det føles som sløsing og veldig lite miljøvennlig å sende ham i bhg i splitter nytt tøy samme om det er kjøpt på salg eller ei. Og vi har god råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men dere som må kjøpe brukt babytøy, er dere så utrivelige at ingen har lyst å være greie mot dere? Hvorfor får dere ikke arve noe? Jeg gir bort alle klær til folk som er noenlunde hyggelige... 

Men klart, om dere generelt er både griske og selvforherligende («jeg er så edel som kjøper og selger brukte klær, i motsetning til det materialistiske søppelet som kjøper nytt på salg»), så skjønner jeg jo godt at ingen vil gi dere noe gratis. Man får jo nesten mer lyst å bare kaste ting enn å gi det bort til en grådigper som kanskje legger det ut på finn for å tjene seg en slant etterpå. 

Anonymkode: f2dc4...76d

Noen av oss er altså ikke i den situasjon at vi har så mange rundt oss å arve alt fra. 
Blant mine venninner hadde en første baby samtidig med meg, en annen hadde gjort unna babytiden flere år før, og hadde gitt videre alt for lengst. 
Fikk litt arveklær i form av at jeg arvet av "venners venner" fordi de igjen hadde arvet av mine venner. (Men det var bare en gang rett før baby kom.) 

I tillegg til noen plagg som var tatt vare på av mine foreldre fra vi var små. (Og noen få plagg fra faren min var liten, men de var liksom ikke så praktiske, og ble ikke brukt stort.) 

Vi har hatt mange å arve videre til, men altså få å arve fra. Dermed ble løsningen å kjøpe en del brukt, noe nytt, og bruke noe arvet. 
Og vi takket ja til alle tilbud om å arve klær. Og så lot vi bare vær å bruke de plaggene vi ikke likte. Men det var altså et veldig begrenset tilbud. Og jeg tror ikke det er fordi vi ikke er hyggelige personer. Det er bare sånn at ikke alle har noen nære som ligger rett foran dem i løypa.

Anonymkode: bf843...26a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ler høyt av dere som *selger* brukte slitte klær i stedet for å gi dem bort, og så sitter og messer om miljøet. Det er jo helt opplagt fordi dere er griske og ikke fordi dere bryr dere om miljøet, for da kunne dere gitt dem bort i stedet.

Anonymkode: f2dc4...76d

Er det mer miljøvennlig å gi bort enn å selge? Jeg trodde det gikk for det samme, egentlig. Ja, ja, da lærte jeg noe nytt i dag og.

Må innrømme at i mitt hode, så ble du, med dette innlegget, en sånn sutrekopp som forventer å få ting gratis, bare for at du vil. Og hvis du må betale for noe, så forventer du at summer er mer symbolsk enn virkelig verdi på det du betaler for. 
For om man skulle mene at du tåler å betale litt for ting, eller at du er urimelig fordi du vil ha ting nesten gratis bare fordi de er brukt, så er man gnien og grisk. 

Jeg tenker det må være lov å la markedet regulere seg selv. Så lenge selgere er åpne på tilstanden på det de selger, og ikke prøver å lure noen, så må de kunne prøve å selge det for det de mener det er verd. Om det finnes en kjøper til den prisen, så var det jo faktisk verd det. (Selv om du personlig gjerne skulle hatt en sånn ting, men ikke er villig til å betale like mye.) 
 

Anonymkode: bf843...26a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bry seg så mye om hva andre gjør ?

Hvordan påvirker det deg at noen kjøper bruktklær til barna sine ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i at det er mange som selger overprisede barneklær på finn og lignende. Selv selger jeg megabillig da jeg ikke har noen som kan arve. Selger sekkevis sortert etter størrelse, i sekkene er det vanligvis masse bodyer, bukser, strømpebukser og pysjer. I tillegg til kjoler, vinterdresser, regntøy, fleecesett og ulltøy. Det går i klær som jeg selv har fått brukt, klær vi har fått i gave og klær jeg selv har kjøpt nytt. Det er alt fra Lindex og Name it til hust and claire og villervalla. Selger sekkene mine for maks 200 kr og de går raskt til noen som trenger dem. De fleste tror det er for godt til å være sant og spør hva haken er, det er heldigvis ingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hovedgrunnen til at jeg kjøpte og kjøper brukt er fordi jeg har ikke så mange penger til å bruke på klær. Selv om jeg jobber full stilling og skulle i utgangspunktet ha råd til å handle klær for 5-10.000 PR år for hvert barn, så går alle pengene til gaver, reiser for å besøke familie på andre siden av landet og fritidsaktiviteter. Vi bor i et eldre hus, som har trengt en del oppgraderinger siste årene. Det koster.

Jeg pleier å bruke 1500kr for flere klespakker/yttertøy et par ganger i året, sparer masse på det. Den ene ungen har allergi med eksem, ble anbefalt å vaske klærne godt før bruk. Det får jeg «gratis» med klespakker, de har mindre fabrikkrester i tøyet og en runde på 60 grader her så er det i boks.
 

Gjenbruk av gode plagg fremfor bruk og kast er jeg for, men er ikke den som tenker mest på miljø dessverre. Derimot grøsser jeg av kasting av klær kun på grunn av filleting som lett kan fikses, som et hull eller flekk. Hull, lett slitasje og flekker kan repareres med et par sting, brodering, «stryk på»-trykk, flekkfjernere, god impregnering og så videre. Jeg bruker YouTube og andre kanaler for inspirasjon, har fått spørsmål flere ganger hvor tøyet er fra på grunn av søte og kule mønstre på klærne.

Jeg fikk en god arv for litt siden, og mannen tjener veldig godt i den nye stillingen, så nå sitter vi litt bedre i det.  Det ble unaturlig å gå av skaftet på klesbutikkene, velger å fortsette med klespakker og reparering av klær som en hobby. Det handler ikke om å være skinnhellig for vår del, men verdier rundt hva vi bruker penger på og hva vi sitter igjen med etter de er brukt.

Anonymkode: f3a73...7d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men dere som må kjøpe brukt babytøy, er dere så utrivelige at ingen har lyst å være greie mot dere? Hvorfor får dere ikke arve noe? Jeg gir bort alle klær til folk som er noenlunde hyggelige... 

Men klart, om dere generelt er både griske og selvforherligende («jeg er så edel som kjøper og selger brukte klær, i motsetning til det materialistiske søppelet som kjøper nytt på salg»), så skjønner jeg jo godt at ingen vil gi dere noe gratis. Man får jo nesten mer lyst å bare kaste ting enn å gi det bort til en grådigper som kanskje legger det ut på finn for å tjene seg en slant etterpå. 

Anonymkode: f2dc4...76d

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har absolutt ingen å arve eller få klær. Jeg er den første i min familie siden 90-tallet til å få barn, og jeg er den aller første i min vennegjeng til å få barn, så det er ikke noen som jeg kan arve fra overhodet. Tror dette er ganske vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...