Gå til innhold

Skjønner meg ikke på folk som kjøper bruktklær til ungene sine, hva er vitsen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nytter ikke spørre om økonomiske valg her på KG - Er rimelig sikker på opptil flere av forumbrukerne vender underbuksa for å kunne bruke den en ekstra dag for å spare "miljøet".

 

Her på KG gjelder det å bruke minst mulig på barna sine.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og min unge går ikke utelukkende i HM, selvom det hverken er fast Fashion, de har ett enormt utvalg av klær der. Du må ikke velge det mest tacky tilgjengelig, selvom det finnes.

Anonymkode: c2c47...51c

Hele konseptet til H&M bygger jo på fast fashion. Fast Fashion er ikke ensbetydende med «tacky», det refererer til trendnære plagg i lav kvalitet.

Du kan godt kjøpe plagg som er mer tidløse i snitt og farger på H&M, men kvaliteten er likevel på samme nivå.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nok at en del klær på Finn er overpriset. Og noen selger utvaska, nuppete klær. For ikke å snakke om helt utgåtte sko...  eller klespakker der alle klærne  er stablet i en haug- kr 1500,- takk! 

Det er bare å bla forbi de annonsene som er uinteressante. Jeg har kjøpt mye på Finn.no. Stort sett har jeg vært veldig fornøyd, og misfornøyd noen ganger. De gangene jeg har vært misfornøyd har det vært selger som har vært veldig rotete og gjerne solgt klær med mangler (ødelagt glidelås, manglet knapp). De gangene har jeg rapportert selger.  

Det har skjed såpass sjelden, at jeg har fortsatt å kjøpe brukt. Har gjort en del gode kjøp. Med tiden blir man også god på å raskt sile bort det som ikke er aktuelt.

Å kjøpe brukt er for meg en kombinasjon av å tenke litt på miljøet, litt på pengebruken, litt på tidsbruk og for å se etter noe litt spesielt som man ikke finner i butikk.  Særlig babyklær er jo ofte lite brukt.

Det er ting jeg ikke kunne tenke meg å bruke tusenvis av kroner på, mens andre synes det er helt ok å gjøre det. Vi prioriterer ulikt både når det gjelder penger, tid og miljø. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har fått forklart det økonomiske aspektet: Folk finner ting som er billigere enn hva du skisserer. Du leter kanskje feil steder, og henger deg opp i dyre pakker som uansett ikke ville blitt solgt. 

Hva vet du om hvor miljøvennlig majoriteten her er..? Så langt har jeg ikke sett andre enn deg som ramser opp hva de gjør for miljøet, så det er nok bare noe du har diktet opp for å rettferdiggjøre deg selv. 

Vi kjøper både nytt og brukt. Vi kjøper mye på salg, og ja, det kan man få masse bra billig. Men for miljøet sin del, kjøper vi også brukt, og får da mange ting enda billigere enn vi hadde fått det på salg. Og vi driter i om det er litt nupper.. 

Anonymkode: 016eb...6cf

Dette har blitt forklart flere ganger i tråden allerede. Det hjelper ikke om ei klespakke så koster 30 kr. I det øyeblikk man har fått den hjem er man oppe i 179. 

Anonymkode: 18678...732

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Shackle skrev:

Her på KG gjelder det å bruke minst mulig på barna sine.

...eller å fokusere på at det kommer generasjoner etter oss, som må ta konsekvensene av ressursbruken vår. 

Det er etter min oppfatning det beste vi kan gjøre for våre barn og barnebarn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte mye babyklær brukt fordi babyer vokser så innmari raskt. Jeg så ikke vitsen med å kjøpe så mye nytt til en baby som bruker klærne noen uker før det blir for lite. Nå kjøper jeg det meste nytt, nå som veksten har roet seg litt. Jeg har heller ikke god råd, men kjøper litt og litt, og det meste på salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok langt mer miljøvennlig enn gjennomsnitts nordmannen. Vi har ikke bil, spiser kjøtt Max 3 ganger i uka, tar kun kollektivt når det er nødvendig, vi går til alle steder vi kan gå til. Vi spiser kortreist vegetarmat minst 3 ganger i uka. Kaster aldri mat. 

Anonymkode: c2c47...51c

Ok, så det er bare barnearbeid dere støtter da? :) 

Neida, fra spøk til alvor. Vi har inntekt og formue godt over gjennomsnittet. Det er en kjent sak at mange med dårlig økonomi, samt nyrike, ei heller er så lur mtp hvordan de bruker pengene sine. Istedenfor å spare der man kan, så bruker man det man har. Det er ikke så smart.

Nå trenger vi ikke de hundrelappene vi sparer ved å kjøpe brukt, men du og du så mye bedre samvittigheten blir. Tenk hvor mye søppel det blir hvis alle skal kjøpe nytt ræl fra h&m hver eneste sesong. Barna våre bruker ull stort sett hele året, og jeg finner masse fin ull på nett til dem. 

Av mine venninner, som også har god økonomi, er kjøp og salg av brukte merkeklær på Tise VELDIG populært.

Jeg tror faktisk det er et fenomen blant de med lavere utdanning og/eller lavere økonomi å se ned på bruktkjøp og miljøvern. 

Anonymkode: 003fa...40c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sheik skrev:

Jeg kjøpte mye babyklær brukt fordi babyer vokser så innmari raskt. Jeg så ikke vitsen med å kjøpe så mye nytt til en baby som bruker klærne noen uker før det blir for lite. Nå kjøper jeg det meste nytt, nå som veksten har roet seg litt. Jeg har heller ikke god råd, men kjøper litt og litt, og det meste på salg.

Dette!

Hvis jeg tenker på babyklærne jeg har pakket ned i str 50 og opp til 62 er mye brukt under fem ganger, og veldig mye brukt 0-1 ganger. Hvis jeg hadde lagt ut det for salg ville jeg sagt at det er ekstremt gode bruktkjøp. Alt uten flekker og mangler, fra røyk- og dyrefritt hjem. 

Anonymkode: ed6ec...b2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har solgt sekker med merketøy til 300,- der har det vært bodyer med lappen på ! 279,- stod det på den ene . Om det ikke er er et  kupp så vet ikke jeg. Å ja miljø !!! 

Anonymkode: 00562...d3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi arvet og fått mye fint tøy da hun var liten. Og vi har spart mye på det. Nå er hun for stor til at jeg kan arve klær til henne fra andre, men nå har hun selv valgt ut en god del klær fra sitt eget klesskap som hun vil bytte med egne venninner.

Jeg er også sånn som heller gir vekk klær enn å selge det. Brukte barneklær kan fint brukes av andre barn igjen.

Anonymkode: 61358...f7e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Igjen jeg er mye mer miljøvennlig enn de fleste nordmenn. Vi kjører ikke bil, går til alle steder vi kan, tar kollektivt kun når det er nødvendig. Spiser mye vegetar kortreist mat og kjøtt Max 3 ganger i uka. Tror det veier opp for at vi kjøper klær til barnet vårt når det er nødvendig. 
 

Mener ikke at folk som kjøper brukt er idioter. Men en del av de som selger på Finn virker som noen griske mennesker. At de ikke skammer seg når de krever 200-300 kr for dresser som er helt utvaska og slitte. Jeg hadde blitt flau hvis jeg skulle gi bort det til og med 😳

Anonymkode: c2c47...51c

Men har du fått med deg at tekstilindustrien er en miljøversting? Det er ikke slik at hvis du dropper bil og kjøtt, så kan du klappe deg selv på skulderen. Tekstilindustrien har et elendig klimaregnskap. Tekstiler er svært vanskelig å gjenvinne. Derfor er det viktig at klærne som produseres Er av høy kvalitet og kan brukes lengst mulig. Du velger å kjøpe nye, billige fast fashionklær fra HM med kortere levetid enn klær med høyere kvalitet. Er du virkelig så miljøbevisst som du tror?

Enig med deg at det er en uting hvis bruktklær selges for dyrt. Men det antyder jo at det er et marked for dem, og at mange verdsetter bruktklær mye høyere enn deg. 

 

Anonymkode: 8c46e...d3b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man finner masse billig og bra ting på Finn. Med autosøk. Når det kommer ut noe bra og billig blir det tatt med en gang, så hvis man er rask, får man utrolig mye bra. De tingene som ligger på Finn er gjerne overpriset, og derfor ikke solgt. 

Anonymkode: 4ce38...d2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å selge klær som er godt brukt men ennå ha god bruksnytte selger jeg ikke men gir bort . Mange foreldre  har vært glade for dette -feks  til ekstra utedress i Bhg . Mine barn har slitt ut hverdagsklær i skole og Bhg da de er aktive barn og da bruker jeg ikke penger på nye klær , det er bortkastet . Penklær kjøper eller får jeg brukt, det er jo ikke slitt i det hele tatt . 

Anonymkode: 05df5...105

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du leser innlegget mitt så ser du at jeg også kjøpte Reima dress til min unge. Jeg kjøper ikke yttertøy fra HM. Alt yttertøy er fra Reima, Troll og Kulling, kun kjøpt Reima dress selv resten er gaver fra besteforeldre og tanter  ;) 

Anonymkode: c2c47...51c

 

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

. Nå er han såpass liten og født på sommerhalvåret, så ull har vi ikke hatt behov for å kjøpe enda. Men det blir kjøpt inn av mine foreldre, når den tid kommer. Vi kommer også til å gå for merinoull. 
 

 

Anonymkode: c2c47...51c

Akkurat, ja. Du skjønner ikke hvorfor folk kjøper brukt fordi du som har lav inntekt har råd til å kjøpe alt nytt, og så viser det seg at det er besteforeldre, tanter og onkler som betaler de klesplaggene som faktisk koster 🙄

Anonymkode: 9ab64...8f7

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye overpriset på Finn ja, man må lete for å finne de gode kjøpene. Når barnet er så lite så er det null problem å finne billige klær i butikkene, det er verre når de blir større. Men frem til barnet mitt ble 4-5 år kjøpte jeg også kun klær til 10-20 kr plagget på Finn, så jeg sparte på det likevel.

Nå er han 10, så nå er det dyrere, men fortsatt mulig å finne gode kjøp, og slett ikke alt er synlig brukt. Noen kjøper altfor mye klær og rekker ikke å bruke alt, og noen opplever at barna deres ikke vil bruke det de har kjøpt. Jeg har f.eks. kjøpt en full søppelsekk med ubrukte klær for 400,-. Da sparer man en del penger.

Anonymkode: 03c6b...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å selge klær som er godt brukt men ennå ha god bruksnytte selger jeg ikke men gir bort . Mange foreldre  har vært glade for dette -feks  til ekstra utedress i Bhg . Mine barn har slitt ut hverdagsklær i skole og Bhg da de er aktive barn og da bruker jeg ikke penger på nye klær , det er bortkastet . Penklær kjøper eller får jeg brukt, det er jo ikke slitt i det hele tatt . 

Anonymkode: 05df5...105

Ja, det glemte jeg å skrive. Jeg orker ikke styre med å selge klærne igjen, så enten henger jeg det igjen i barnehagen på «gibort-stativet», gir det videre til slektninger eller i barnehagegruppen, og en og annen gang gir vi til Fretex.

Dette strider litt mot «spare der man kan»-synspunktet mitt, men det er av praktiske grunner. Hvis jeg legger det for salg så er det så mange spørsmål om pruting, de vil ha så mange bilder, eventuelt prøve på før kjøp, og det har jeg ikke tid til. Gir jeg det bort, slipper jeg det. 

Anonymkode: 003fa...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Igjen jeg er mye mer miljøvennlig enn de fleste nordmenn. Vi kjører ikke bil, går til alle steder vi kan, tar kollektivt kun når det er nødvendig. Spiser mye vegetar kortreist mat og kjøtt Max 3 ganger i uka. Tror det veier opp for at vi kjøper klær til barnet vårt når det er nødvendig. 
 

Mener ikke at folk som kjøper brukt er idioter. Men en del av de som selger på Finn virker som noen griske mennesker. At de ikke skammer seg når de krever 200-300 kr for dresser som er helt utvaska og slitte. Jeg hadde blitt flau hvis jeg skulle gi bort det til og med 😳

Anonymkode: c2c47...51c

om en dress koster 1500-2000 er ikke 2-300 mye, ikke finner jeg mange utvaska oh slitte heller

Anonymkode: 13d89...575

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg, TS. Vi er opptatt av muljl, og da vi fikk barn hadde jeg store planer om å kjøpe mye brukt. Men det viste seg å ikke være så lett. I likhet med dere har vi ikke bil, og da er det ikke bare å settexseg i bilen og kjøre land og strand rundt for å plukke opp klespakker. Vi er avhengige av hva som finnes i nærmiljøet. Ofte er det høy pris eller pakker der man bare trenger noen få av plaggene. Å følge med på Finn for å finne kupp blir jo nærmest en heltidsjobb, ikke noe jeg orker i en travel hverdag.

Jeg har ikke noe prinsipielt mot brukte klær, og vi har heldigvis arvet en del. Men det blir ikke til at vi kjøper brukt.

Anonymkode: fd9ea...00f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten, hvem kjøper Reimadresser til 1500? De kommer da på salg? Det meste jeg har betalt er 950.

Det er også litt av en myte at dyrere klær generelt er mer miljøvennlige eller produsert under bedre arbeidsforhold enn de billige. Noen spesielle merker satser på dette, de fleste gjør det ikke. Polarnopyret har f.eks. ikke åpne fabrikklister, slik at man ikke kan finne ut hvor og hvordan klærne blir produsert. Hvis forholdene var supre hadde de neppe behøvd å holde dette hemmelig.

Anonymkode: fd9ea...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...