Gå til innhold

Skjønner meg ikke på folk som kjøper bruktklær til ungene sine, hva er vitsen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet vel at noen må kjøpe nytt for at andre skal kunne kjøpe brukt? Right?

Anonymkode: c2c47...51c

Dette var en festelig måte å rettferdiggjøre å kjøpe nye klær på! Du fremstiller det jo som om du gjør samfunnet en tjeneste ved å kjøpe masse nye barneklær.

Det er ikke sånn at det er manko på barneklær fra billigkjedene på bruktmarkedet. Snarere tvert imot.

Og når du sier at det «ikke akkurat er miljøvennlig å få sendt det rundt», kan du jo tenke på hvor miljøvennlig det er å kjøpe nye klær der tekstilene er produsert i India, og deretter sendt til Kina for å sys, og senere sendt til Norge via Nederland.

Ikke misforstå meg, det er ikke galt å kjøpe nye klær i ny og ne. Med du virker jo som om du kjøper nytt av prinsipp, og ser ned på dem som kjøper brukt. Da er det ikke rart at du får kritiske spørsmål.

Endret av Miss-Grey
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen jeg er mye mer miljøvennlig enn de fleste nordmenn. Vi kjører ikke bil, går til alle steder vi kan, tar kollektivt kun når det er nødvendig. Spiser mye vegetar kortreist mat og kjøtt Max 3 ganger i uka. Tror det veier opp for at vi kjøper klær til barnet vårt når det er nødvendig. 
 

Mener ikke at folk som kjøper brukt er idioter. Men en del av de som selger på Finn virker som noen griske mennesker. At de ikke skammer seg når de krever 200-300 kr for dresser som er helt utvaska og slitte. Jeg hadde blitt flau hvis jeg skulle gi bort det til og med 😳

Anonymkode: c2c47...51c

Det er mange som ikke får solgt tingene sine på Finn. Så selv om du kommer over noen klespakker el.l der med overpriset drit, så betyr ikke det at disse folkene får solgt.

Anonymkode: 41e59...b12

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det er folk med dårlig råd som deg som både kjøper og selger. Vi trenger alle!

Jeg selger aldri, jeg gir det heller bort. Synes det er veldig vanskelig å sette en pris på brukte klær. Har solgt en pent brukt vinterdress til 200 kr en gang. Og babysko, men ikke ellers. Har aldri sett en vinterdress som ikke er slitt til unger som er 3 pluss. 

Men som sagt, jeg er veldig for gjenbruk, men liker altså ikke å selge. Har masse gjenbruk fra arv. Men kjøper det neste nytt (dessverre).

Anonymkode: 5442d...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare kjøper jeg brukt, jeg får poser med klær og utstyr (gratis!) av venner og familie! Veldig kjekt! Jenta mi på 4 elsker å se igjennom klærne! Like spennende hver gang 😅 Har arvet uante mengder ullklær og andre dyre klær, sykler, leker, ammepumpe, flasker, nattposer, laken, trille, sko, plaskebasseng osv... og det som fortsatt er i fin stand gir jeg videre til neste som får barn.  Null stress og veldig "tilfredstillende" på en måte 😄

Har også hatt stort hell med å handle på finn. Dyre vinterposer i topp stand og strøkne Reima-dresser til langt under halv pris. Tusen tomler opp for gjenbruk!

Anonymkode: aafae...13b

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Miss-Grey skrev:

Dette var en festelig måte å rettferdiggjøre å kjøpe nye klær på! Du fremstiller det jo som om du gjør samfunnet en tjeneste ved å kjøpe masse nye barneklær.

Det er ikke sånn at det er manko på barneklær fra billigkjedene på bruktmarkedet. Snarere tvert imot.

Og når du sier at det «ikke akkurat er miljøvennlig å få sendt det rundt», kan du jo tenke på hvor miljøvennlig det er å kjøpe nye klær der tekstilene er produsert i India, og deretter sendt til Kina for å sys, og senere sendt til Norge via Nederland.

Ikke misforstå meg, det er ikke galt å kjøpe nye klær i ny og ned. Med du virker jo som om du kjøper nytt av prinsipp, og ser ned på dem som kjøper brukt. Da er det ikke rart at du får kritiske spørsmål.

Ser ikke ned på de som kjøper det brukt. Men jeg ser ikke det økonomiske aspektet ved det. Og hvis du leser mine tidligere innlegg så ser du at jeg er mer miljøvennlig enn majoriteten her. 

Anonymkode: c2c47...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper brukt av bekjente eller arver fra søsteren min. Alltid fått fine klær 😊 mye bruk igjen i klærne. 
Spart mye penger der føler jeg 😊 det jeg kjøper nytt selger jeg videre eller gir bort til venner/familie. 

Det er også bra for miljøet i et bruk og kast samfunn 

Anonymkode: d105e...76a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro det er folk med dårlig råd som deg som både kjøper og selger. Vi trenger alle!

Jeg selger aldri, jeg gir det heller bort. Synes det er veldig vanskelig å sette en pris på brukte klær. Har solgt en pent brukt vinterdress til 200 kr en gang. Og babysko, men ikke ellers. Har aldri sett en vinterdress som ikke er slitt til unger som er 3 pluss. 

Men som sagt, jeg er veldig for gjenbruk, men liker altså ikke å selge. Har masse gjenbruk fra arv. Men kjøper det neste nytt (dessverre).

Anonymkode: 5442d...31e

Jeg er helt enig med deg! Jeg selger ikke, men gir gjerne bort tøy som ungen har vokst ut av. Synes det er direkte griskt å kreve penger for noe som ser tydelig slitt ut. 
 

Min sønn har dessverre ingen han kan arve tøy fra, han er det eneste barnebarnet i familien. Mine venner har unger som er enten mye eldre eller ikke unger. 

Anonymkode: c2c47...51c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ikke ned på de som kjøper det brukt. Men jeg ser ikke det økonomiske aspektet ved det. Og hvis du leser mine tidligere innlegg så ser du at jeg er mer miljøvennlig enn majoriteten her. 

Anonymkode: c2c47...51c

Du har fått forklart det økonomiske aspektet: Folk finner ting som er billigere enn hva du skisserer. Du leter kanskje feil steder, og henger deg opp i dyre pakker som uansett ikke ville blitt solgt. 

Hva vet du om hvor miljøvennlig majoriteten her er..? Så langt har jeg ikke sett andre enn deg som ramser opp hva de gjør for miljøet, så det er nok bare noe du har diktet opp for å rettferdiggjøre deg selv. 

Vi kjøper både nytt og brukt. Vi kjøper mye på salg, og ja, det kan man få masse bra billig. Men for miljøet sin del, kjøper vi også brukt, og får da mange ting enda billigere enn vi hadde fått det på salg. Og vi driter i om det er litt nupper.. 

Anonymkode: 016eb...6cf

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt noen veldig fine klespakker på finn, spes i str 68-80. Etterpå ble det vanskeligere så vi kjøper stort sett nytt. Jeg har også kjøpt en ulldress i 92 som så veldig fin ut, men er enig  ang prisen. Jeg synes det er greit å kjøpe noen klespakker i hver størrelse og noe nytt i tillegg. Mye bra klær på nett. Samtidig så så skjønner jeg deg godt også. Folk finner rett oh og slett en måte å gjøre det på og det er helt greit. Jeg ser f. eks ikke noe problem at ungen går i utvaskede klær. Bomull vaskes på 60 grader her så alt ser utvadket ut etterhvert uansett. Det viktigste er at klær er rene og hele. 

Anonymkode: d83d1...577

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser ikke ned på de som kjøper det brukt. Men jeg ser ikke det økonomiske aspektet ved det. Og hvis du leser mine tidligere innlegg så ser du at jeg er mer miljøvennlig enn majoriteten her. 

Anonymkode: c2c47...51c

Hva mener du med dette?

Easygrow vinterpose nypris: 2500. Kjøpt for 1000. Ser helt ubrukt ut.

Reimatec vinterdress nypris: 1500. Kjøpt for 500. Helt strøken.

Dette var mine kjøp fra finn.no denne mnd. Spart 2500 kr. 

Ser du det økonomiske aspektet nå?

Anonymkode: aafae...13b

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du om hvor miljøvennlig majoriteten her er..? Så langt har jeg ikke sett andre enn deg som ramser opp hva de gjør for miljøet, så det er nok bare noe du har diktet opp for å rettferdiggjøre deg selv. 

Ved å se på enkle statistikker på SSB så kan man enkelt finne ut hvor miljøvennlig majoriteten i Norge er. Bare se på antall biler per familie eller hvor mange som eier bil, ett eksempel. 
 

Hvordan vet du at jeg dikter opp hvor miljøvennlig jeg er? Jeg har faktisk ikke bil, og vi greier oss fint uten, fordi vi bor sentralt :) 

Anonymkode: c2c47...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ser ikke ned på de som kjøper det brukt. Men jeg ser ikke det økonomiske aspektet ved det. Og hvis du leser mine tidligere innlegg så ser du at jeg er mer miljøvennlig enn majoriteten her. 

Anonymkode: c2c47...51c

Hva vet du om oss som svarer her i tråden?

Jeg sykler eller reiser kollektivt, kjøper sjelden nye klær i butikk, har veldig lavt kjøttforbruk, kjøper nesten ikke «nips/interiør», bruker nesten ikke strøm og reiser nesten aldri med fly privat, etc., etc..

Er på ingen måte perfekt. Men jeg er bevisst på at det er mulig å rettferdiggjøre det meste man har lyst på, dersom man går inn for det 😉 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt nesten utelukkende brukt til sønnen min. Både utstyr og klær. Har funnet mye bra, Reima-dresser til en slikk og ingenting. Barneklær, særlig når de er veldig små, brukes så lite at det sjelden er slitt. Jeg tenker både økonomi og miljø.

Kjøtt tre ganger i uka er forresten mye hvis man skal tenke miljø.

Anonymkode: 1ebb3...aa0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg venter mitt første barn nå, og har valgt å kjøpe alt brukt av både utstyr og klær (har fått mye i gave utenom). Det var på ingen måte en prinsippsak, men jeg fikk litt lyst å se hvor mye jeg kunne spare på det. 

Årsaken til at jeg kjøpte brukt tøy, var utenom at jeg sparte penger, at det var utrolig lettvint. Kjøpte en tøypakke til 600 kr, og det var alt jeg trengte og mer til. Bor ikke i Norge, så har ikke handlet på Finn. Kvaliteten var god, en kan nesten ikke se at tøyet er brukt.

Totalt har jeg spart 20.000 på å handle brukt, så det blir satt rett inn på sparekontoen til den lille :) når hun begynner å bry seg om klær slutter jeg å handle brukt. Vi har høy inntekt og god økonomi, men mye fokus på sparing og fornuftig bruk av penger. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljøperspektiv og økonomi er en ting, en annen ting er erfaring på hva som faktisk funker i barnehagen.

En billigdress fra HM eller tilsvarende er ofte mindre vanntette og mindre slitesterke. Holder maks til 1 barn og fører ofte til behov for mere skiftetøy i barnehagen. En brukt Reimadress til samme pris er sannsynligvis mye bedre i bruk, selv om den er brukt til 1-2 barn tidligere.

Miljømesssig, ja noen må kjøpe plaggene nye. Men om 3 barn bruker plagget (eller vogna, sykkelen osv) før det kastes så er det mye bedre enn at bare 1 barn bruker det for miljøavtrykket. Vi har et enormt overforbruk av jordens ressurser og et enormt problem med alt avfallet i etterkant. Med tanke på barna og barnebarna våre som skal overta dette så er vi faktisk nødt til å begynne å gjøre ALT vi kan for miljøet! Det holder ikke bare å ta bussen en gang i blant og sortere søpla.

Anonymkode: 9f11c...607

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk i gave noen brukte klær fra litt dyrere merker som Noa Noa, Memini og Hust&Claire da babyen ble født. De var helt uten bruksmerker, slik klær til nyfødte ofte er (med unntak av om man har en gulpebaby). Brukte klærne mye før de ble for små og synes gjenbruk er flott. Men er enig i at mye på Finn er overpriset.

Selv gidder jeg ikke ta meg bryet med å selge på Finn for å tjene noen få hundrelapper. Gir heller bort pent brukte klær. Skal snart samle et større parti babyklær som skal sendes til Øst-Europa med organisasjonen Juleflyet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen jeg er mye mer miljøvennlig enn de fleste nordmenn. Vi kjører ikke bil, går til alle steder vi kan, tar kollektivt kun når det er nødvendig. Spiser mye vegetar kortreist mat og kjøtt Max 3 ganger i uka. Tror det veier opp for at vi kjøper klær til barnet vårt når det er nødvendig. 
 

Mener ikke at folk som kjøper brukt er idioter. Men en del av de som selger på Finn virker som noen griske mennesker. At de ikke skammer seg når de krever 200-300 kr for dresser som er helt utvaska og slitte. Jeg hadde blitt flau hvis jeg skulle gi bort det til og med 😳

Anonymkode: c2c47...51c

Herregud så perfekt du er. 

Anonymkode: f5431...c6c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor folk kjøper bruktklær til barna sine, er det en prinsippsak? For jeg ser virkelig ikke den økonomiske gevinsten. For å ikke snakke om at 80% av tøyet jeg har sett på Finn.no ser tydelig brukt ut, nupper, bruksslitasje og farger som forandrer seg i vask. Hvorfor la barnet gå i sånt! 
 

Jeg har selv dårlig råd, vi har en samlet inntekt som er rett over grensen for å få bostøtte. Og førsteprioritet hos oss er å betale ned boliglån så raskt som mulig, ikke klær til ungen eller oss. Men vi har likevel ALDRI kjøpt noe brukt, hverken babyutstyr, klær, vogn, møbler. Barnet vårt er velkledd og mangler ingenting. 
 

Jeg kjøper alltid på salg, og har kjøpt bodyer og annet tøy til 50-70kr stykk. For en stund tilbake kjøpte jeg 2 tykke gensere, 2 bukser, 5 tynne gensere til 300kr på HM. Dette var klær nok til 3 - 4 måneder for babyen. Legg på 5 - 6 bodyer og du er good to go ;) Jeg har for nysgjerrighetens skyld tittet på Finn.no og der kostet klespakker, dvs brukte klær like mye som de jeg kjøpte nye. Og da var tøyet brukt, det syntes. Og dette hadde blitt dyrere med porto i tillegg. Nettbutikken hadde fri frakt for innkjøp over 300kr. 
 

Nå har jeg begynt å titte på barnehageklær, og blir sjokkert når jeg ser folk selge parkdresser fra reima til 300- 400kr på Finn. Jeg kjøpte en helt ny reima dress for 400kr på salg. De jeg så på Finn hadde vært brukt av 1-3 unger og var likevel priset som ny på salg. De hadde igjen blitt dyrere pga frakten. 
 

Så er brukttøy en prinsipp greie? For ingen kjøper det pga prisen håper jeg? Hvis man planlegger litt og handler på salg kan man faktisk få nytt tøy til samme prisen eller billigere. 

Anonymkode: c2c47...51c

Vi har god råd. Vi har begge en inntekt nærmere millionen årlig. Barnet vårt har alt han kan ønske seg. Likevel kjøper jeg mye klær brukt. Han rader gjennom størrelser, og vi er opptatt av miljø. I tillegg sparer vi definitivt mye penger på det, som igjen gjør oss til enda mer økonomisk uavhengige. Hvis dere er så lavlønna som du sier vil jeg virkelig anbefale å prøve det, slik at du kanskje feks kan ta med deg barnet på en fin ferie når samfunnet åpner igjen. Istedet for å kle barnet ditt i stive, billige, ukomfortable stoffer fra HM eller værre kan du da feks gi barnet ditt myk merinoull eller organisk bomull. Eller ull-silke fra nøstebarn. Vi kjøpte nylig et sett fra Lillelam, i 100% merinoull for 150kr. Bukse og genser i størrelse til vinteren. Ikke en nupp eller en skade. Jeg sparte 500kr, som kan gå rett på babyens konto til sparing. 
 

Her prøver du å få folk som kjøper brukt til å se ut som idioter, men mens du og barnet ditt går i billige klær tar jeg ungen min og ler hele veien til banken. 

Anonymkode: ed6ec...b2d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så er brukttøy en prinsipp greie? For ingen kjøper det pga prisen håper jeg? Hvis man planlegger litt og handler på salg kan man faktisk få nytt tøy til samme prisen eller billigere. 

 

Hvis du får ny var til samme pris som brukt (selv på salg), har du definitivt betalt for høy bruktpris. Poenget er å prute, du kan ikke anta at ting på Finn.no selges til annonsert pris, stort sett alltid godt prutningsmonn.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har god råd. Vi har begge en inntekt nærmere millionen årlig. Barnet vårt har alt han kan ønske seg. Likevel kjøper jeg mye klær brukt. Han rader gjennom størrelser, og vi er opptatt av miljø. I tillegg sparer vi definitivt mye penger på det, som igjen gjør oss til enda mer økonomisk uavhengige. Hvis dere er så lavlønna som du sier vil jeg virkelig anbefale å prøve det, slik at du kanskje feks kan ta med deg barnet på en fin ferie når samfunnet åpner igjen. Istedet for å kle barnet ditt i stive, billige, ukomfortable stoffer fra HM eller værre kan du da feks gi barnet ditt myk merinoull eller organisk bomull. Eller ull-silke fra nøstebarn. Vi kjøpte nylig et sett fra Lillelam, i 100% merinoull for 150kr. Bukse og genser i størrelse til vinteren. Ikke en nupp eller en skade. Jeg sparte 500kr, som kan gå rett på babyens konto til sparing. 
 

Her prøver du å få folk som kjøper brukt til å se ut som idioter, men mens du og barnet ditt går i billige klær tar jeg ungen min og ler hele veien til banken. 

Anonymkode: ed6ec...b2d

80% av tøyet til mitt barn er i økologisk bomull, ja du får det på HM også. Nå er han såpass liten og født på sommerhalvåret, så ull har vi ikke hatt behov for å kjøpe enda. Men det blir kjøpt inn av mine foreldre, når den tid kommer. Vi kommer også til å gå for merinoull. 
 

Ja, barnet går i HM. Men det er kun bodyer, innetøy og pysj. Og da kjøper jeg mykt bomullstøy, organisk bomull ;) Ingenting er stivt og ubehagelig ;) 
 

Vi er egentlig ikke lavtlønnet, men mannen studerer og vi har kun min inntekt å leve av. Når han er ferdig utdannet til neste år og får jobb så øker vår samlede inntekt til 1 million pluss i året. Vi vil fremdeles ikke være rike, men bedre stilt enn nå. Synes ikke vi lider noen nød for øyeblikket heller ;) 

 

Vi har forøvrig godt med sparepenger, så ferier har vi råd til uansett. Det er derimot ikke så positivt for miljøet som du og en del her inne er så opptatt av ;) 

Anonymkode: c2c47...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...