Gå til innhold

Skjønner meg ikke på folk som kjøper bruktklær til ungene sine, hva er vitsen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Her prøver du å få folk som kjøper brukt til å se ut som idioter, men mens du og barnet ditt går i billige klær tar jeg ungen min og ler hele veien til banken. 

Jeg prøver ikke å fremstille noen som idioter og så er jeg veldig opptatt av å lære ungen min å ikke le av andre ;) 

Anonymkode: c2c47...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

n billigdress fra HM eller tilsvarende er ofte mindre vanntette og mindre slitesterke. Holder maks til 1 barn og fører ofte til behov for mere skiftetøy i barnehagen. En brukt Reimadress til samme pris er sannsynligvis mye bedre i bruk, selv om den er brukt til 1-2 barn tidligere.

Hvis du leser innlegget mitt så ser du at jeg også kjøpte Reima dress til min unge. Jeg kjøper ikke yttertøy fra HM. Alt yttertøy er fra Reima, Troll og Kulling, kun kjøpt Reima dress selv resten er gaver fra besteforeldre og tanter  ;) 

Anonymkode: c2c47...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

80% av tøyet til mitt barn er i økologisk bomull, ja du får det på HM også. Nå er han såpass liten og født på sommerhalvåret, så ull har vi ikke hatt behov for å kjøpe enda. Men det blir kjøpt inn av mine foreldre, når den tid kommer. Vi kommer også til å gå for merinoull. 
 

Ja, barnet går i HM. Men det er kun bodyer, innetøy og pysj. Og da kjøper jeg mykt bomullstøy, organisk bomull ;) Ingenting er stivt og ubehagelig ;) 
 

Vi er egentlig ikke lavtlønnet, men mannen studerer og vi har kun min inntekt å leve av. Når han er ferdig utdannet til neste år og får jobb så øker vår samlede inntekt til 1 million pluss i året. Vi vil fremdeles ikke være rike, men bedre stilt enn nå. Synes ikke vi lider noen nød for øyeblikket heller ;) 

 

Vi har forøvrig godt med sparepenger, så ferier har vi råd til uansett. Det er derimot ikke så positivt for miljøet som du og en del her inne er så opptatt av ;) 

Anonymkode: c2c47...51c

Hva er problemet ditt? Virker som om du har startet denne tråden bare for å poengtere at du er en god og miljøvennlig mor selv om du kjøper fast fashion på HM, av verste sort for miljø og menneskeherettigheter. Hvis du føler deg litt dum fordi du ikke «får til» eller vil kjøpe brukt - bare la være å si noe. 
Jeg kjøper heller dyrere merker brukt og så reiser jeg på ferie med god samvittighet. Barnet mitt får  mer ut av en opplevelse med familien sin i en kanskje litt nuppete bruktbody enn han får hjemme på stuegulvet i HM-bodyen. 

Anonymkode: ed6ec...b2d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver ikke å fremstille noen som idioter og så er jeg veldig opptatt av å lære ungen min å ikke le av andre ;) 

Anonymkode: c2c47...51c

Altså, hvis du er som forelder slik du fremstår her så oppdrar du en ganske kvalm liten drittunge 

Anonymkode: ed6ec...b2d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bare kjøper jeg brukt, jeg får poser med klær og utstyr (gratis!) av venner og familie! Veldig kjekt! Jenta mi på 4 elsker å se igjennom klærne! Like spennende hver gang 😅 Har arvet uante mengder ullklær og andre dyre klær, sykler, leker, ammepumpe, flasker, nattposer, laken, trille, sko, plaskebasseng osv... og det som fortsatt er i fin stand gir jeg videre til neste som får barn.  Null stress og veldig "tilfredstillende" på en måte 😄

Har også hatt stort hell med å handle på finn. Dyre vinterposer i topp stand og strøkne Reima-dresser til langt under halv pris. Tusen tomler opp for gjenbruk!

Anonymkode: aafae...13b

Dette! 
 

Arvet masse stæsj til baby da han kom! Masse! Har kjøpt masse brukt, og litt nytt. Alt han har vokst ut av er vasket, brettet pent, sortert og pakket ned. Det skal arves videre til en venninne som venter baby nummer to snart. Hun har selv sendt klær fra baby nr 1 videre til noen i sin familie, og får det nå tilbake. Tipp topp!

Anonymkode: ed6ec...b2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet ditt? Virker som om du har startet denne tråden bare for å poengtere at du er en god og miljøvennlig mor selv om du kjøper fast fashion på HM, av verste sort for miljø og menneskeherettigheter. Hvis du føler deg litt dum fordi du ikke «får til» eller vil kjøpe brukt - bare la være å si noe. 
Jeg kjøper heller dyrere merker brukt og så reiser jeg på ferie med god samvittighet. Barnet mitt får  mer ut av en opplevelse med familien sin i en kanskje litt nuppete bruktbody enn han får hjemme på stuegulvet i HM-bodyen. 

Anonymkode: ed6ec...b2d

Min unge er 4 måneder, så ferier er helt uaktuelt for oss nå. Men vi har absolutt råd til ferier vi også, når den tid kommer. Grunnen til at vi tjener lite nå er fordi mannen studerer. Og min unge går ikke utelukkende i HM, selvom det hverken er fast Fashion, de har ett enormt utvalg av klær der. Du må ikke velge det mest tacky tilgjengelig, selvom det finnes.

Og hva er greia med personangrep?! Kalle meg dum?! Fordi jeg ikke ønsker å betale mer for brukttøy som er slitt i tillegg? 
 

Bare minner om at de samme fabrikkene i Asia produsere de dyrere klærne. 

Anonymkode: c2c47...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kan det hende noen har skrevet dette allerede, men - 

Det er ikke sikkert at klespakkene blir solgt til det de blir lagt ut for. På barneklær er det kjøpers marked og det er lurt å prute. Min svigerinne selger masse, gode merker og ull - men må som oftest ned i pris, eller får ikke solgt i det hele tatt.

Så å se på prisene på Finn, og konkludere med at det er de faktiske prisene holder ikke vann.

Her vi bor har vi bruktmarked to ganger i året, der det meste av plagg som regnes som hverdagstøy selges for 10-20 kroner. Vintertøy og jakker mellom 70 og 100. 

Rene bytteringer finnes det også.

Så det er også et økonomisk aspekt i dette for mange av oss. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ikke ned på de som kjøper det brukt. Men jeg ser ikke det økonomiske aspektet ved det. Og hvis du leser mine tidligere innlegg så ser du at jeg er mer miljøvennlig enn majoriteten her. 

Anonymkode: c2c47...51c

Det er fint det. Fortsett å lev i den bobla, så kan vi andre få ha de skikkelig gode bruktkuppene for oss selv. 

Anonymkode: ed6ec...b2d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, hvis du er som forelder slik du fremstår her så oppdrar du en ganske kvalm liten drittunge 

Anonymkode: ed6ec...b2d

Mens du er nok en helt fantastisk forelder som lærer ungen din å le av andre, spesielt hvis de går i klær fra HM...

Anonymkode: c2c47...51c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

Mange overpriset, men jeg kjøpte akkurat reima parkdress på tise til 50,-. Og den var ubrukt med lappen på. 

Eller kjøpte jeg pakke med 100,- bodyer når baby ble født til 200,- Det meste så helt ubrukt ut og bra merker som polern og pyret og name it. 

Jeg har råd til å kjøpe alt nytt, men jeg gjør ikke det. Kjøper aldri fra H&M og lignende kjeder, for jeg vil ikke støtte den type virksomhet da det er svært ødeleggende da disse bidrar til å holde igang de over 50 mikrosesongene. Altså, trenger vi nyeste mote og å kjøpe nye klær hver eneste uke gjennom hele året? Nei. 

Miljø aspektet er også viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min unge er 4 måneder, så ferier er helt uaktuelt for oss nå. Men vi har absolutt råd til ferier vi også, når den tid kommer. Grunnen til at vi tjener lite nå er fordi mannen studerer. Og min unge går ikke utelukkende i HM, selvom det hverken er fast Fashion, de har ett enormt utvalg av klær der. Du må ikke velge det mest tacky tilgjengelig, selvom det finnes.

Og hva er greia med personangrep?! Kalle meg dum?! Fordi jeg ikke ønsker å betale mer for brukttøy som er slitt i tillegg? 
 

Bare minner om at de samme fabrikkene i Asia produsere de dyrere klærne. 

Anonymkode: c2c47...51c

Hvilke fabrikker i Asia produserer de dyre klærne? Vis meg du mener produserer lille lam, nøstebarn, polarn o pyret osv. Jeg vil gjerne se kilder på at de bruker samme fabrikker som HM. Eller kaster du det bare ut i et desperat forsøk på å få siste ord?

Anonymkode: ed6ec...b2d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mens du er nok en helt fantastisk forelder som lærer ungen din å le av andre, spesielt hvis de går i klær fra HM...

Anonymkode: c2c47...51c

Jeg ler av moren som mener å kjøpe fem bodyer på HM er den smarte tingen å gjøre, fremfor å kjøpe to brukte. 

Anonymkode: ed6ec...b2d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Missfitness skrev:

Hvis du får ny var til samme pris som brukt (selv på salg), har du definitivt betalt for høy bruktpris. Poenget er å prute, du kan ikke anta at ting på Finn.no selges til annonsert pris, stort sett alltid godt prutningsmonn.  

Så poenget er å komme med skambud? Hvis noen ber om 800kr for en vognpose så skal jeg by 200kr? Så det er trikset? 

Anonymkode: c2c47...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et par eksempler på ting vi har kjøpt på Finn og tise:

Bukse og genser fra Polarn O Pyret, ubrukt med lappene på

Ulldress fra Lillelam, vasket en gang. Uten en skramme. 

En håndfull Bodyer og bukser fra Polarn O Pyret, ser helt nytt ut 

Bodyer og bukser fra nøstebarn, kun håndvasket og brukt 2 ganger hver 

 

kjapt regnet har jeg brukt i underkant av 1000kr på klær med en ny-verdi på nærmere 5000. Alt kan arves videre til neste barn vi evt får, eller andre familiemedlemmer som da bruker 0kr på klær til en verdi av 5000.

Hvem er idioten her sa du? 

Anonymkode: ed6ec...b2d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så poenget er å komme med skambud? Hvis noen ber om 800kr for en vognpose så skal jeg by 200kr? Så det er trikset? 

Anonymkode: c2c47...51c

Det er vel ikke helt så enkelt, du må følge med over tid og gi lave bud på ting som har ligget for salg en stund. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten solgt følgende også:

Vognpose, bilpose, babynest, vippestol, bæresele, bilstol med base osv osv.

Ting som av ulike grunner ikke funket for oss eller som vi ikke ønsker å spare på til neste. Alt brukt 2-3mnd, og alt kan vaskes på 40 grader eller mer. Har tjent 6-7000kr 

Anonymkode: ed6ec...b2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så poenget er å komme med skambud? Hvis noen ber om 800kr for en vognpose så skal jeg by 200kr? Så det er trikset? 

Anonymkode: c2c47...51c

Hva med: «Hei, denne er jeg veldig interessert i. Jeg kan hente den innen kort tid. Er du interessert i å selge den til xx kr mot en kjapp handel?» 

Anonymkode: ed6ec...b2d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor folk kjøper bruktklær til barna sine, er det en prinsippsak? For jeg ser virkelig ikke den økonomiske gevinsten. For å ikke snakke om at 80% av tøyet jeg har sett på Finn.no ser tydelig brukt ut, nupper, bruksslitasje og farger som forandrer seg i vask. Hvorfor la barnet gå i sånt! 
 

Jeg har selv dårlig råd, vi har en samlet inntekt som er rett over grensen for å få bostøtte. Og førsteprioritet hos oss er å betale ned boliglån så raskt som mulig, ikke klær til ungen eller oss. Men vi har likevel ALDRI kjøpt noe brukt, hverken babyutstyr, klær, vogn, møbler. Barnet vårt er velkledd og mangler ingenting. 
 

Jeg kjøper alltid på salg, og har kjøpt bodyer og annet tøy til 50-70kr stykk. For en stund tilbake kjøpte jeg 2 tykke gensere, 2 bukser, 5 tynne gensere til 300kr på HM. Dette var klær nok til 3 - 4 måneder for babyen. Legg på 5 - 6 bodyer og du er good to go ;) Jeg har for nysgjerrighetens skyld tittet på Finn.no og der kostet klespakker, dvs brukte klær like mye som de jeg kjøpte nye. Og da var tøyet brukt, det syntes. Og dette hadde blitt dyrere med porto i tillegg. Nettbutikken hadde fri frakt for innkjøp over 300kr. 
 

Nå har jeg begynt å titte på barnehageklær, og blir sjokkert når jeg ser folk selge parkdresser fra reima til 300- 400kr på Finn. Jeg kjøpte en helt ny reima dress for 400kr på salg. De jeg så på Finn hadde vært brukt av 1-3 unger og var likevel priset som ny på salg. De hadde igjen blitt dyrere pga frakten. 
 

Så er brukttøy en prinsipp greie? For ingen kjøper det pga prisen håper jeg? Hvis man planlegger litt og handler på salg kan man faktisk få nytt tøy til samme prisen eller billigere. 

Anonymkode: c2c47...51c

Tenker det samne, har voksne barn nå og god råd, men jeg kjøper heller ikke brukt når jeg kan få nye varer til nesten samme pris. Det gjelder alt jeg/vi handler. Kjøper ikke en brukt TV som er 6 år gammel til 3000 om jeg kan få en tilsvarende ny med 5 års reklamasjon til 4000,- For å ta et eksempel... 

Det er trendy å kjøpe brukt, men jeg gjør det KUN om det er noe helt spesielt, og da må det være mye billigere enn butikk, og  se ut som nytt, og helst ikke finnes i butikk. 

Anonymkode: 49aa9...004

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ekstremt opptatt av hva vi signaliserer til barnet. Vårt barn skal ikke vokse opp i et hjem hvor klær er lett tilgjengelig for en femtilapp hele tiden, hvor klær er bruk og kast. Her skal vi normalisere brukt-kupp, gjenbruk, reparere. Han skal vokse opp i klær av kvalitet, som tåler godt bruk og han skal oppleve at disse tas vare på. Holdninger smitter. Just sayin

Anonymkode: ed6ec...b2d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenker det samne, har voksne barn nå og god råd, men jeg kjøper heller ikke brukt når jeg kan få nye varer til nesten samme pris. Det gjelder alt jeg/vi handler. Kjøper ikke en brukt TV som er 6 år gammel til 3000 om jeg kan få en tilsvarende ny med 5 års reklamasjon til 4000,- For å ta et eksempel... 

Det er trendy å kjøpe brukt, men jeg gjør det KUN om det er noe helt spesielt, og da må det være mye billigere enn butikk, og  se ut som nytt, og helst ikke finnes i butikk. 

Anonymkode: 49aa9...004

Voksne barn og tv’er er ikke relevante i denne diskusjonen. Vi snakker ikke om voksne barn og elektronikk. Vi snakker om barneklær. 

Anonymkode: ed6ec...b2d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...