Gå til innhold

Skjønner meg ikke på folk som kjøper bruktklær til ungene sine, hva er vitsen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oisann! Var dette en konkurranse om hvem som er mest miljøbevisste?

Anonymkode: 3ab43...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor fant du reimadtess til 400 på salg?

Anonymkode: 911b2...556

Jeg fikk to reimatec til tvillinger for 700 (350/stk), var i vår og mange nettbutikker hadde fra 350-450 ny (bla store kjeder som barnashus og babyshop).

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Da får klær av bedre kvalitet til samme pris som billigkjedene.

Om man kjøper til fullpris kanskje. Jeg kjøper nytt på 50-70% salg og da er finn ofte dyrere (mye cubus, lindex, newbie, joha, kattefnattmerketmedrartnavn, devold og HH).

Leter etter voksipose nå som av og til er på salg ny til 700-900 for utgått modell, de fleste på finn uten flekker, misfarging og skader koster over 600 så kommer 149 i porto. 

Anonymkode: f39ec...6e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner mye bruktbart innen brukte ting (spesielt for babyer under året.) og har kanskje 70% av alt tøyet som brukt, mens vi har kjøpt noen få klesplagg i ull på salg. Det er ikke mange ganger en baby får til å bruke et plagg, kanskje 5 ganger max om en er heldig og vasker klærne ofte. Men må si meg enig i at noen av selgerne på finn o.l. tar for mye for plagg/ting. I dag så jeg til og med en brukt sprinkelseng til nesten 200 kr mer enn full nypris. Da har det gått for langt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor folk kjøper bruktklær til barna sine, er det en prinsippsak? For jeg ser virkelig ikke den økonomiske gevinsten. For å ikke snakke om at 80% av tøyet jeg har sett på Finn.no ser tydelig brukt ut, nupper, bruksslitasje og farger som forandrer seg i vask. Hvorfor la barnet gå i sånt! 
 

Jeg har selv dårlig råd, vi har en samlet inntekt som er rett over grensen for å få bostøtte. Og førsteprioritet hos oss er å betale ned boliglån så raskt som mulig, ikke klær til ungen eller oss. Men vi har likevel ALDRI kjøpt noe brukt, hverken babyutstyr, klær, vogn, møbler. Barnet vårt er velkledd og mangler ingenting. 
 

Jeg kjøper alltid på salg, og har kjøpt bodyer og annet tøy til 50-70kr stykk. For en stund tilbake kjøpte jeg 2 tykke gensere, 2 bukser, 5 tynne gensere til 300kr på HM. Dette var klær nok til 3 - 4 måneder for babyen. Legg på 5 - 6 bodyer og du er good to go ;) Jeg har for nysgjerrighetens skyld tittet på Finn.no og der kostet klespakker, dvs brukte klær like mye som de jeg kjøpte nye. Og da var tøyet brukt, det syntes. Og dette hadde blitt dyrere med porto i tillegg. Nettbutikken hadde fri frakt for innkjøp over 300kr. 
 

Nå har jeg begynt å titte på barnehageklær, og blir sjokkert når jeg ser folk selge parkdresser fra reima til 300- 400kr på Finn. Jeg kjøpte en helt ny reima dress for 400kr på salg. De jeg så på Finn hadde vært brukt av 1-3 unger og var likevel priset som ny på salg. De hadde igjen blitt dyrere pga frakten. 
 

Så er brukttøy en prinsipp greie? For ingen kjøper det pga prisen håper jeg? Hvis man planlegger litt og handler på salg kan man faktisk få nytt tøy til samme prisen eller billigere. 

Anonymkode: c2c47...51c

Vent til du får flere barn, og trenger kostbart turtøy. Utedresser, jakker, overtrekksbukser mm. Du får det til 1/4 av prisen på finn. Har kjøpt og solgt MYE brukt, men ALDRI noe som har vært stygt og nuppete. Ingen vil vel kjøpe tøy som ser brukt og stygt ut!

Det gir meg en veldig god følelse, også miljømessig, jeg har overhode ikke dårlig økonomi slik at jeg MÅ kjøpe brukt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til tittel. Jeg ser ikke vitsen med å kjøpe bytt. Barna vokser ut av klærne med en gang. De bryr seg ikke engang. Men det er foreldre som er så opptatt av å vise at det er velstand og skal imponere andre foreldre.

Miljøet også. Fullstendig unødvendig mye helt nytt til små barn. Som vokser ut og bare sliter dem ut likevel

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke du er seriøs... Isåfall har du store problemer du burde jobbe med! 

En av de største miljøverstingene er tøy, det blir også hovedsakelig laget under veldig dårlige forhold for de som lager tøyet. 

Barn vokser utrolig fort og de første leveårene blir det brukt enorme mengder klær som kun blir brukt i noen mnd, å kjøpe dette nytt er jo definisjon på galskap! 

Du trenger hjelp og en wake up call til virkeligheten 

Anonymkode: e3265...f06

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ler høyt av dere som *selger* brukte slitte klær i stedet for å gi dem bort, og så sitter og messer om miljøet. Det er jo helt opplagt fordi dere er griske og ikke fordi dere bryr dere om miljøet, for da kunne dere gitt dem bort i stedet.

Anonymkode: f2dc4...76d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ler høyt av dere som *selger* brukte slitte klær i stedet for å gi dem bort, og så sitter og messer om miljøet. Det er jo helt opplagt fordi dere er griske og ikke fordi dere bryr dere om miljøet, for da kunne dere gitt dem bort i stedet.

Anonymkode: f2dc4...76d

Kanskje fordi noen kroner ekstra betyr mye for de som har lite! 

Tenke litt kanskje 🤔 det er ikke så dumt.. 

Anonymkode: e3265...f06

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje fordi noen kroner ekstra betyr mye for de som har lite! 

Tenke litt kanskje 🤔 det er ikke så dumt.. 

Anonymkode: e3265...f06

Men da får de heller være ærlige om det og ikke late som det er fordi de er så miljøvennlige. 

Anonymkode: f2dc4...76d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men da får de heller være ærlige om det og ikke late som det er fordi de er så miljøvennlige. 

Anonymkode: f2dc4...76d

Og det går ikke Ann å være begge deler.. 

Anonymkode: e3265...f06

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på ingen måte imot brukttøy, men det skal lønne seg fir meg økonomisk ;) Hadde jeg funnet en voksipose til 400kr rett ved her jeg bor hadde jeg med glede kjøpt det. 

Anonymkode: c2c47...51c

Gjorde et kjapt søk på finn ;) Benyttet søkeordet voksipose ;) satte en makspris på 400 kroner ;) fikk opp 705 annonser ;) så om du er villig til å få tilsendt en i posten så er det bare å hive seg rundt ;)

Anonymkode: 7e64a...95a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da får de heller være ærlige om det og ikke late som det er fordi de er så miljøvennlige. 

Anonymkode: f2dc4...76d

Men uavhengig av hva motivasjonen er, så ER det jo mer miljøvennlig. Litt som hvis man ikke flyr. Spiller ingen rolle om det er idealisme eller pengenød vel?

Anonymkode: d7733...88b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, velociraptor skrev:

Men kanskje det sier noe om folk sin griskhet da, når de tar like mye for slitte nuppete klær som man kan kjøpe nye for på salg. Jeg er stadig sjokkert over hva folk har skam til å ta penger for.

Jeg har forøvrig heller aldri kjøpt brukte klær, men vi har stort sett arvet, og har gitt videre alt vi har både fått og kjøpt. Mange av klærne har vært gjennom 5-6 barn. Er dette mindre miljøvennlig enn å selge det mener du?

Det har jeg vel ikke sagt noe sted? Poenget er jo at tøy bør brukes så mye som mulig, helst til det er slitt. Hvorvidt tøyet er solgt videre for penger eller gitt bort gratis er jo revnende likegyldig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper ikke du er seriøs... Isåfall har du store problemer du burde jobbe med! 

En av de største miljøverstingene er tøy, det blir også hovedsakelig laget under veldig dårlige forhold for de som lager tøyet. 

Barn vokser utrolig fort og de første leveårene blir det brukt enorme mengder klær som kun blir brukt i noen mnd, å kjøpe dette nytt er jo definisjon på galskap! 

Du trenger hjelp og en wake up call til virkeligheten 

Anonymkode: e3265...f06

Og tenk på når nordmenn bare blir større og større ! 😖  av en eller annen grunn er vi et av landene med størst folk. Ikke overvektig jeg sikter til da men kroppsbygging. Store kropper krever mer arbeid og mer av miljøet. Bare en tanke. Beklager avsporingen 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, du sier at alle annonser du har sett på av brukte klær til salgs er nedslitte og utvaskede tøy til en drøy sum. Men så sier du jo også at du aldri har handlet brukte klær til dine barn, så da er det jo også naturlig å konkludere med at du rett og slett ikke er like drevet på å finne gode annonser. 
 

Personlig er jeg veldig for gjenbruk av klær, ikke bare til mine barn men til meg selv også. Det er miljøbevisst og økonomisk. Barna mine er 9 og 4,5 år. Når de begge var  i alder 0-2 år kjøpte jeg en del klespakker, og jeg har ALDRI kommet over tøy som ser slitt og utvasket ut. Hos oss bestod klærne deres av ca 50/50 brukt tøy og nytt tøy kjøpt i butikk. Solgte også klespakker selv, og jeg solgte heller aldri noe som var slitt eller nedvasket. Babytøy blir i min erfaring ikke brukt lenge før de vokser ut av det, og en baby bruker heller ikke tøyet sitt «hardt» så klærne rekker ikke å slites ut. 
 

Fra 3 års alder blir barneklær mye raskere slitt da barna i den alderen er mer aktiv, men jeg har heller ikke hatt noe problem å finne klespakker her. 
 

Jeg bruker også å kjøpe utetøy brukt for å ha ekstrasett i tillegg til et nytt sett også. Jeg har heller aldri betalt noe i frakt da jeg bare har handlet på salgssider på facebook hvor jeg har hentet klærne og dermed har fått mulighet til å se på dem før kjøpet. 
 

 

Anonymkode: 332d5...ba0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke babytøy som er det dyreste. Bare vent til barnet er litt større og går i bhg. Da blir det fort mye penger. Regntøy, vinterdress, høstvog vårdress, vintersko, vinterstøvler til slaps, joggesko, overgangssko.... Samt ulltøy😁😁 Vi har mer inntekt enn dere, betaler også ekstra på lånet, men det lønner seg veldig å kjøpe brukt. Jeg kjøpte nylig en polarn og pyret skalldress til 150 kr, så lite brukt at strikken under ikke er slitt. Ny koster vel rundt ca 1000 ( ikke alltid man får det man trenger på salg). Jeg kjøper gjerne brukt yttertøy og noe klær. Og legger penger i gode viking goretex sko, de koster ofte minst 500-600 ( på tilbud). 

 

I tillegg sparer man miljøet👍👍👍

Anonymkode: 58ee4...9af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange fordeler med å kjøpe brukt, bl.a. er fet bedre for babyen din sin helse å gå i!! Nye klær skal vaskes ganske mange ganger før alle kjemikalier og overflødige fargestoffer er vasket ut.. Klær som barnet ditt går med helt inn til huden, hele dagen, hver dag. Spesielt for de minste er det lurt med arvetøy og brukttøy! 
 

En annen grunn er at de vokser så fort ut av det at det ikke rekker å blir slitt. Så om alle skulle kjøpe nytt, og kaste fullt brukbare klær i søpla? Det er jo toppen av sløseri. 
 

Jeg personlig kjøper gjerne 9 brukte bodyer, og så unner jeg meg en 10. body som er skikkelig fin og dyr og ny! I stedet for å kjøpe mange billige som du gjør.. så tenker jeg at jeg kan kjøpe en dyr fra et merke jeg liker og som koster 5x så mye som på hm. Likevel er dette billigere enn å kjøpe alt nytt. 
 

Ellers er det som mange har nevnt miljøvennlig.. Bor «på bygda», men her selges pakker med alle slags klær (både merkeklær og kvalitetsklær) til 1/5 av prisen det ville kostet nytt. Henter tøyet i samme kommune, maks 10 min unna. 
 

 

Anonymkode: 72b33...338

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som må kjøpe brukt babytøy, er dere så utrivelige at ingen har lyst å være greie mot dere? Hvorfor får dere ikke arve noe? Jeg gir bort alle klær til folk som er noenlunde hyggelige... 

Men klart, om dere generelt er både griske og selvforherligende («jeg er så edel som kjøper og selger brukte klær, i motsetning til det materialistiske søppelet som kjøper nytt på salg»), så skjønner jeg jo godt at ingen vil gi dere noe gratis. Man får jo nesten mer lyst å bare kaste ting enn å gi det bort til en grådigper som kanskje legger det ut på finn for å tjene seg en slant etterpå. 

Anonymkode: f2dc4...76d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dere som må kjøpe brukt babytøy, er dere så utrivelige at ingen har lyst å være greie mot dere? Hvorfor får dere ikke arve noe? Jeg gir bort alle klær til folk som er noenlunde hyggelige... 

Men klart, om dere generelt er både griske og selvforherligende («jeg er så edel som kjøper og selger brukte klær, i motsetning til det materialistiske søppelet som kjøper nytt på salg»), så skjønner jeg jo godt at ingen vil gi dere noe gratis. Man får jo nesten mer lyst å bare kaste ting enn å gi det bort til en grådigper som kanskje legger det ut på finn for å tjene seg en slant etterpå. 

Anonymkode: f2dc4...76d

1. Man kan gjøre begge deler, både arve og kjøpe brukt. 
2. Det er ikke gitt at venner og familie har barn i riktig aldersgruppe. Mitt eneste valg er mitt eget babytøy som har blitt møllspist på loftet i min mors hus. Jeg er første i vennegjengen og første av min generasjon som har fått barn.

Det er vel ingen her som fremstiller seg «edel» fordi de kjøper brukt. De svarer bare på spørsmålet som stilles i HI – hvilke grunner man har for å kjøpe brukt. 

Anonymkode: 003fa...40c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...