Gå til innhold

Skjønner meg ikke på folk som kjøper bruktklær til ungene sine, hva er vitsen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke hvorfor folk kjøper bruktklær til barna sine, er det en prinsippsak? For jeg ser virkelig ikke den økonomiske gevinsten. For å ikke snakke om at 80% av tøyet jeg har sett på Finn.no ser tydelig brukt ut, nupper, bruksslitasje og farger som forandrer seg i vask. Hvorfor la barnet gå i sånt! 
 

Jeg har selv dårlig råd, vi har en samlet inntekt som er rett over grensen for å få bostøtte. Og førsteprioritet hos oss er å betale ned boliglån så raskt som mulig, ikke klær til ungen eller oss. Men vi har likevel ALDRI kjøpt noe brukt, hverken babyutstyr, klær, vogn, møbler. Barnet vårt er velkledd og mangler ingenting. 
 

Jeg kjøper alltid på salg, og har kjøpt bodyer og annet tøy til 50-70kr stykk. For en stund tilbake kjøpte jeg 2 tykke gensere, 2 bukser, 5 tynne gensere til 300kr på HM. Dette var klær nok til 3 - 4 måneder for babyen. Legg på 5 - 6 bodyer og du er good to go ;) Jeg har for nysgjerrighetens skyld tittet på Finn.no og der kostet klespakker, dvs brukte klær like mye som de jeg kjøpte nye. Og da var tøyet brukt, det syntes. Og dette hadde blitt dyrere med porto i tillegg. Nettbutikken hadde fri frakt for innkjøp over 300kr. 
 

Nå har jeg begynt å titte på barnehageklær, og blir sjokkert når jeg ser folk selge parkdresser fra reima til 300- 400kr på Finn. Jeg kjøpte en helt ny reima dress for 400kr på salg. De jeg så på Finn hadde vært brukt av 1-3 unger og var likevel priset som ny på salg. De hadde igjen blitt dyrere pga frakten. 
 

Så er brukttøy en prinsipp greie? For ingen kjøper det pga prisen håper jeg? Hvis man planlegger litt og handler på salg kan man faktisk få nytt tøy til samme prisen eller billigere. 

Anonymkode: c2c47...51c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ganske enig. Har et barn på 1 år og har i forbindelse med barnehagestart lett litt på finn og tise. Syns som du sier at den del priser veldig høyt. Endte med å kjøpe nytt på salg selv da prisen var ganske lik og da helt ny. 

Anonymkode: 4424a...7af

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøper klespakker fra finn og facebook. Kun fra dyrefritt og røykfritt hjem. 

Får stort sett 5-10 bodyer for samme 50lappen som du betaler for den ene.

Bodyene passer 1, kanskje 2 ganger før de er for små :)

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt er genialt både for miljøet og lommeboka.

Vet ikke hvor du bor, men her jeg bor kan jeg kjøpe store kasser med pent brukte klær for et par hundre kroner. Jeg kjøper kun i nærområdet, max et par mil kjøring, og helst bare noen km unna.

Anonymkode: 4c71e...cd4

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, apekatten123 skrev:

Jeg kjøper klespakker fra finn og facebook. Kun fra dyrefritt og røykfritt hjem. 

Får stort sett 5-10 bodyer for samme 50lappen som du betaler for den ene.

Bodyene passer 1, kanskje 2 ganger før de er for små :)

Hvor får du 5-10 fine bodyer for 50kr? Kan du sende link? Og frakt kommer i tillegg? 

Anonymkode: c2c47...51c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for gjenbruk, men før man går til personangrep, det er viktig å huske på at for at noen skal kunne kjøpe noe brukt må nødvendigvis noen andre ha kjøpt noe nytt.

Ingen nye klær kjøpt, ingen brukte klær til salgs.

 

Til TS.

Noen foretrekker nye klær, andre brukte klær.  Noen tenker økonomi, andre tenker miljø, og andre igjen begge deler.
Jeg synes det er greit å akseptere at vi er forskjellige, med ulike verdier.

Anonymkode: 0350f...4dc

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brukt er genialt både for miljøet og lommeboka.

Vet ikke hvor du bor, men her jeg bor kan jeg kjøpe store kasser med pent brukte klær for et par hundre kroner. Jeg kjøper kun i nærområdet, max et par mil kjøring, og helst bare noen km unna.

Anonymkode: 4c71e...cd4

Her jeg bor får man ikke det. Hvis det skal lønne seg for meg å kjøpe brukt så må det vare i nærområdet slik at jeg slipper å betale frakt. Samtidig som det må koste mye mindre enn nyprisen og se bra ut. 

Anonymkode: c2c47...51c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Bjæk skrev:

Du føler deg ikke LITT ute av takt med samtiden når du skryter over å aaaaldri ha kjøpt noe brukt? Miljøvern, og så videre? Du vet, tenke litt utover sin egen navle? 

Du vet vel at noen må kjøpe nytt for at andre skal kunne kjøpe brukt? Right? Og jeg kjører ikke bil, tar kun kollektivt, går alle steder jeg kan gå til. Kjøper inn klær kun når det er nødvendig og da ikke mer enn jeg trenger. Vi spiser kjøtt maksimum 3 ganger i uka, kortreist vegetarmat minst 3 ganger i uka. Tror jeg er langt mer miljøvennlig enn gjennomsnittet. Og få sendt tøyet rundt er heller ikke miljøvennlig. 
 

Jeg har gitt bort tøyet mitt barn har vokst ut av, innbiller meg at de som har dårlig råd ikke ønsker å betale for det. Tøyet er dessuten kjøpt såpass billig at det blir dumt å kreve penger for det. 

Anonymkode: c2c47...51c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Hactar skrev:

Høres nesten mer ut som det er en prinsippgreie for deg å kjøpe alt nytt, siden dere har dårlig råd? Mye bra å få kjøpt brukt, men man må sile litt i annonsene for å finne de gode tingene til en god pris. Mange klær og mye utstyr som er av god nok kvalitet til å ikke være særlig slitt etter ett barn, spesielt i babyalder.

Jeg hadde gjerne kjøpt brukt hvis jeg tjente på det økonomisk og hvis tøyet så bra ut, men slikt har jeg enda tilgode å finne. Og jeg har lett mye Finn. 

Anonymkode: c2c47...51c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet vel at noen må kjøpe nytt for at andre skal kunne kjøpe brukt? Right? Og jeg kjører ikke bil, tar kun kollektivt, går alle steder jeg kan gå til. Kjøper inn klær kun når det er nødvendig og da ikke mer enn jeg trenger. Vi spiser kjøtt maksimum 3 ganger i uka, kortreist vegetarmat minst 3 ganger i uka. Tror jeg er langt mer miljøvennlig enn gjennomsnittet. Og få sendt tøyet rundt er heller ikke miljøvennlig. 
 

Jeg har gitt bort tøyet mitt barn har vokst ut av, innbiller meg at de som har dårlig råd ikke ønsker å betale for det. Tøyet er dessuten kjøpt såpass billig at det blir dumt å kreve penger for det. 

Anonymkode: c2c47...51c

Ja, det er fint og flott, det, men ut fra ditt innlegg er jo alle som kjøper brukte klær lavpannede idioter, så om alle gjorde som deg, ville det ikke akkurat vært gode nyheter for miljøavtrykket. Du burde jo tvert i mot bejuble at noen faktisk ønsker å kjøpe brukt slik at du kan fortsette miljøherjingene dine i ro og fred. 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Miljø...? Hørt om det? 

Anonymkode: 016eb...6cf

Jeg er nok langt mer miljøvennlig enn gjennomsnitts nordmannen. Vi har ikke bil, spiser kjøtt Max 3 ganger i uka, tar kun kollektivt når det er nødvendig, vi går til alle steder vi kan gå til. Vi spiser kortreist vegetarmat minst 3 ganger i uka. Kaster aldri mat. 
 

 

Anonymkode: c2c47...51c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kjøper nytt så billig som det du gjør så regner jeg med det er snakk som fast fashion av verste sort. Problemet med det er ikke bare at det er miljøvennlig, men at det fleste benytter seg av slavearbeidere på fabrikker i Asia. Mange av disse fabrikkene ansetter kun unge jenter, helst så unge som mulig så de ikke tør å be om noe ekstra. Ved ansettelse er de ikke nøye på å sjekke alder, om jenta er for ung snakker vi plutselig om barnearbeid også. Det arbeider opp til 12 timer om dagen for slavelønn og kjøres til og fra jobb for å ha minimal kontakt med andre som de kan sladre til. I tillegg gir de en lang faen i miljøforskrifter og sender diverse kjemikalier ut i elver og innsjøer.

Målet for oss som forbrukere burde være å presse disse klesmerkene til å gi arbeiderne på fabrikkene levelige forhold. Det gjør vi ikke ved å kjøpe de billige klærne helt ukritisk. Klær burde være dyrere enn det er nå, og det er skremmende at mange fortsatt ikke stille spørsmål ved hvorfor det er så ekstremt billig. Og ja, det er mange dyrere merker som benytter seg av samme type fabrikker, man burde gjøre god research før man handler rett og slett.

Anonymkode: 9751d...61d

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mye snakk om bodyer i denne tråden..  Barn trenger gjerne klær også etter bleiestadiet. 
 

Jeg er enig i at mye tøy på Finn er overpriset. Det er dessuten også veldig mye ræl fra HM der. HM-klær er jeg enig med TS i at det er meningsløst å kjøpe brukt.   Men innimellom all driten finnes også en og annen diamant: flotte klær til god pris. 

Anonymkode: 41e59...b12

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at du bare finner dyre klespakker som er godt brukt, for jeg har nesten bare kjøpt brukt til barna, særlig da de var babyer, og da brukes jo klær en alt for kort periode til at det blir utslitt. Sparer også masse på det, da jeg kjøper ull og kvalitetsmerker til kanskje 1/4 av det de koster nytt, i stedet for å kjøpe en rekke billig HM-tøy.

Anonymkode: e52a5...3af

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bjæk skrev:

Ja, det er fint og flott, det, men ut fra ditt innlegg er jo alle som kjøper brukte klær lavpannede idioter, så om alle gjorde som deg, ville det ikke akkurat vært gode nyheter for miljøavtrykket. Du burde jo tvert i mot bejuble at noen faktisk ønsker å kjøpe brukt slik at du kan fortsette miljøherjingene dine i ro og fred. 

Igjen jeg er mye mer miljøvennlig enn de fleste nordmenn. Vi kjører ikke bil, går til alle steder vi kan, tar kollektivt kun når det er nødvendig. Spiser mye vegetar kortreist mat og kjøtt Max 3 ganger i uka. Tror det veier opp for at vi kjøper klær til barnet vårt når det er nødvendig. 
 

Mener ikke at folk som kjøper brukt er idioter. Men en del av de som selger på Finn virker som noen griske mennesker. At de ikke skammer seg når de krever 200-300 kr for dresser som er helt utvaska og slitte. Jeg hadde blitt flau hvis jeg skulle gi bort det til og med 😳

Anonymkode: c2c47...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde gjerne kjøpt brukt hvis jeg tjente på det økonomisk og hvis tøyet så bra ut, men slikt har jeg enda tilgode å finne. Og jeg har lett mye Finn. 

Anonymkode: c2c47...51c

Kan det ha med hvor du bor og gjøre? Lettere å finne noe bra om man bor et større sted, kanskje.
 

Å kjøpe nytt og billig er vel og bra, men det er også forskjell på klær. Noen ganger gjenspeiler kvaliteten seg i prisen, mens andre ganger ikke. Jeg har til gode å møte et HM-plagg som fortsatt ser bra ut etter at barn nummer 1 er ferdig med det, så om man har flere barn, kan det lønne seg å kjøpe noe dyrere som holder seg fint lenger.
 

Jeg har kjøpt en del, særlig ull, brukt, som har sett fint ut til begge mine barn. Og så har jeg noen ganger bommet og kjøpt klær som raskt har blitt stygge, men det har like gjerne vært når jeg har kjøpt nytt som når jeg har kjøpt brukt.
 

I barnehagealder er det en del klær man trenger mye av, og da gjør det mindre om det var litt synlig brukt fra før av, eller om det blir synlig brukt ved første tomatsuppelunsj. Da kan slike klespakker fra Finn være greie, selv om de kanskje inneholder klær av litt ymse utseende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...