Gå til innhold

Skjønner meg ikke på folk som kjøper bruktklær til ungene sine, hva er vitsen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Bjæk skrev:

Du føler deg ikke LITT ute av takt med samtiden når du skryter over å aaaaldri ha kjøpt noe brukt? Miljøvern, og så videre? Du vet, tenke litt utover sin egen navle? 

Men kanskje det sier noe om folk sin griskhet da, når de tar like mye for slitte nuppete klær som man kan kjøpe nye for på salg. Jeg er stadig sjokkert over hva folk har skam til å ta penger for.

Jeg har forøvrig heller aldri kjøpt brukte klær, men vi har stort sett arvet, og har gitt videre alt vi har både fått og kjøpt. Mange av klærne har vært gjennom 5-6 barn. Er dette mindre miljøvennlig enn å selge det mener du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig. Jeg er helt sjokkert over prisen på brukt barnetøy. Nå har jeg fått barn nr.2 av samme kjønn, så det har blitt enda mer uaktuelt å kjøpe brukt. Kvaliteten på brukt barnetøy fra billigkjedene er veldig dårlig og ikke ment å vare mer enn én sesong, og jeg kjøper ikke dyre klær for så kort brukstid. 
 

Jeg kjøper det meste på salg, og det er billigere enn brukt. 

Anonymkode: 59b9c...0fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper en del brukt. Gjerne pakker ☺️ Til vinteren i fjor kjøpte jeg 4 sett med ull + gensere til 400 kr. Kjøpte også en klespakke til 500 kr. I den var det regntøy, fleece, votter + mye barnehageklær. Jeg sjekker alltid tise og finn først ☺️ Har mer en god nok råd til å kjøpe nytt, men liker å kjøpe brukt ☺️

Anonymkode: 85d45...e0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjøper en del brukt. Gjerne pakker ☺️ Til vinteren i fjor kjøpte jeg 4 sett med ull + gensere til 400 kr. Kjøpte også en klespakke til 500 kr. I den var det regntøy, fleece, votter + mye barnehageklær. Jeg sjekker alltid tise og finn først ☺️ Har mer en god nok råd til å kjøpe nytt, men liker å kjøpe brukt ☺️

Anonymkode: 85d45...e0e

Min mor kjøpte 4 ullbody og 3 ull stillongs for 500kr, da helt nytt ulltøy. 
 

Kjøpte regnjakke + regnbukse fra Stormberg til 139kr 

1 fleece heldrakt fra Stormberg 99kr 

1 heldrakt i ull fra voksi til 198 kr

 

Anonymkode: c2c47...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på ingen måte imot brukttøy, men det skal lønne seg fir meg økonomisk ;) Hadde jeg funnet en voksipose til 400kr rett ved her jeg bor hadde jeg med glede kjøpt det. 

Anonymkode: c2c47...51c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner meg ikke på folk som får barn hvis de ikke skal ta vare på jorda barna skal leve på 🤦🏻‍♀️ 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjøpt mye brukt og også arvet en del. Når vi er ferdige med klærne gir vi det som er brukbart videre. Synes det er helt topp jeg. Jeg har aldri opplevd å blakke meg på frakt, og det er sjeldent utvasket eller utslitt. Kjøper gjennom Facebook.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med: «Hei, denne er jeg veldig interessert i. Jeg kan hente den innen kort tid. Er du interessert i å selge den til xx kr mot en kjapp handel?» 

Anonymkode: ed6ec...b2d

Hehe. En slik melding fikk jeg også da vi skulle selge barnevogna. Men da var vogna nettopp kjøpt av noen som var villig til å gi den prisen jeg hadde oppgitt. 

Anonymkode: 41e59...b12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en del brukt tøy før førstemann ble født. Vi har veldig romslig økonomi, men jeg kjøpte brukt fordi jeg tenkte det kunne være fint å gjenbruke klær. Endte med at jeg ikke brukte det så mye. Mye av tøyet var utvasket, stygt og stivt. Har ikke kjøpt brukte klær siden. 

Anonymkode: 3c90f...551

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok langt mer miljøvennlig enn gjennomsnitts nordmannen. Vi har ikke bil, spiser kjøtt Max 3 ganger i uka, tar kun kollektivt når det er nødvendig, vi går til alle steder vi kan gå til. Vi spiser kortreist vegetarmat minst 3 ganger i uka. Kaster aldri mat. 
 

 

Anonymkode: c2c47...51c

Men siden du kun handler nye klær så går det jo opp i opp, og totalt sett er du ikke så miljøvennlig likevel. Du ligger vel noe under snittet der. 

Blir litt for dumt altså, å skryte på seg vegetarmat og kollektiv transport når du aldri handler brukte klær engang og i tillegg er så trangsynt på det området:p 

Anonymkode: 59dae...7d5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke fabrikker i Asia produserer de dyre klærne? Vis meg du mener produserer lille lam, nøstebarn, polarn o pyret osv. Jeg vil gjerne se kilder på at de bruker samme fabrikker som HM. Eller kaster du det bare ut i et desperat forsøk på å få siste ord?

Anonymkode: ed6ec...b2d

https://nostebarn.no/informasjon/produksjonsprosess/

https://nostebarn.no/informasjon/miljomerking/

https://nostebarn.no/informasjon/dyrevelferd/

https://nostebarn.no/informasjon/ull-er-ikke-alltid-ull/

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mor kjøpte 4 ullbody og 3 ull stillongs for 500kr, da helt nytt ulltøy. 
 

Kjøpte regnjakke + regnbukse fra Stormberg til 139kr 

1 fleece heldrakt fra Stormberg 99kr 

1 heldrakt i ull fra voksi til 198 kr

 

Anonymkode: c2c47...51c

Men det var ikke ull i fra nøstebarn som lager «bra» ull. Fleece er ikke bra i det hele tatt fordi det slipper ut mikroplast hver eneste gang du vasker det og er bare plastikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Diamant20 skrev:

https://nostebarn.no/informasjon/produksjonsprosess/

https://nostebarn.no/informasjon/miljomerking/

https://nostebarn.no/informasjon/dyrevelferd/

https://nostebarn.no/informasjon/ull-er-ikke-alltid-ull/

Men det var ikke ull i fra nøstebarn som lager «bra» ull. Fleece er ikke bra i det hele tatt fordi det slipper ut mikroplast hver eneste gang du vasker det og er bare plastikk.

Det var merinoull fra apoteket, tusenvis av unger i Norge bruker det og er fornøyde ;) 

Anonymkode: c2c47...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var merinoull fra apoteket, tusenvis av unger i Norge bruker det og er fornøyde ;) 

Anonymkode: c2c47...51c

Ja, vel. Apotek1 har lillelam, sikkert helt fin ull, men nøstebarn sin ull er bedre for dyr og miljø. Dessuten er den ulla superwash behandlet, lillelam er heldigvis ikke det verste da. Men siden du var så kritisk til hvem som produserer klær hos lillelam og nøstebarn bla var det vel ikke der ulla var fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor folk kjøper bruktklær til barna sine, er det en prinsippsak? For jeg ser virkelig ikke den økonomiske gevinsten. For å ikke snakke om at 80% av tøyet jeg har sett på Finn.no ser tydelig brukt ut, nupper, bruksslitasje og farger som forandrer seg i vask. Hvorfor la barnet gå i sånt! 
 

Jeg har selv dårlig råd, vi har en samlet inntekt som er rett over grensen for å få bostøtte. Og førsteprioritet hos oss er å betale ned boliglån så raskt som mulig, ikke klær til ungen eller oss. Men vi har likevel ALDRI kjøpt noe brukt, hverken babyutstyr, klær, vogn, møbler. Barnet vårt er velkledd og mangler ingenting. 
 

Jeg kjøper alltid på salg, og har kjøpt bodyer og annet tøy til 50-70kr stykk. For en stund tilbake kjøpte jeg 2 tykke gensere, 2 bukser, 5 tynne gensere til 300kr på HM. Dette var klær nok til 3 - 4 måneder for babyen. Legg på 5 - 6 bodyer og du er good to go ;) Jeg har for nysgjerrighetens skyld tittet på Finn.no og der kostet klespakker, dvs brukte klær like mye som de jeg kjøpte nye. Og da var tøyet brukt, det syntes. Og dette hadde blitt dyrere med porto i tillegg. Nettbutikken hadde fri frakt for innkjøp over 300kr. 
 

Nå har jeg begynt å titte på barnehageklær, og blir sjokkert når jeg ser folk selge parkdresser fra reima til 300- 400kr på Finn. Jeg kjøpte en helt ny reima dress for 400kr på salg. De jeg så på Finn hadde vært brukt av 1-3 unger og var likevel priset som ny på salg. De hadde igjen blitt dyrere pga frakten. 
 

Så er brukttøy en prinsipp greie? For ingen kjøper det pga prisen håper jeg? Hvis man planlegger litt og handler på salg kan man faktisk få nytt tøy til samme prisen eller billigere. 

Anonymkode: c2c47...51c

Det er mye som er overpriset, men jeg er heller ikke interessert i å selge ting gratis. Har solgt flere reimadresser til 300kr som ikke har noe slitasje og som er svært lite brukt. Før jeg selger ting søker jeg alltid opp for å se hva prisene ligger på. Har ting slitasje er det gi bort eller kast. 

Forstår at folk kjøper brukt for å spare penger eller tenker på miljøet.  

Det er opp til hver enkelt sier jeg ;) 

Anonymkode: 049a9...a89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hehe. En slik melding fikk jeg også da vi skulle selge barnevogna. Men da var vogna nettopp kjøpt av noen som var villig til å gi den prisen jeg hadde oppgitt. 

Anonymkode: 41e59...b12

Får også ofte sånne meldinger. Det er helt OK så lenge det ikke er et skambud, eller at jeg har skrevet i annonsen at prisen som er satt er absolutt.

Det verste er dersom jeg f.eks. priser noe til 100 kr og skriver at jeg ikke er åpen for lavere bud. Får likevel masse meldinger fra folk som skriver: «Hei! Tar den til 35 kr (dersom du betaler porto).».

Noen av dem blir ganske irriterte dersom de ikke får svar, men jeg har ikke kapasitet til å sitte og svare ut 30 stykker som har sendt meg skambud på noe som allerede er lavt priset. Det virker som om noen skal prute av prinsipp. Jeg må innrømme at jeg heller avventer i noen timer, og ser om jeg får melding fra noen som kan hente og er villig til å betale den prisen som er satt. Som regel går det ganske fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fordeler med å kjøpe brukt. 

  • Da får klær av bedre kvalitet til samme pris som billigkjedene.
  • Klærne er allerede vasket noen ganger, så det er ikke noen kjemikalier i dem.
  • Det blir en totalt lavere miljøbelastning, ved at det er behov for å produsere færre klær.
  • Når det gjelder barnehageklær og andre bruksklær som lett får flekker, kan det være like greit å kjøpe dem ekstra billig, med noen små skjønnhetsfeil, så du slipper å bekymre deg for å ødelegge klærne med flekker. 
  • Mange plagg blir mykere og bedre for barna å bruke, etter litt bruk. 

Samtidig krever det ofte litt av deg. 

  • Du må følge med for å finne de kanalene der brukte klær selges rundt deg. 
  • Du må vurdere om du synes pris og kvalitet på det som selges brukt er godt nok. 
  • Du må gjerne vite litt hva du er på jakt etter, for å søke spesifikt etter det. 
  • Du må kanskje betale litt i porto, eller reise og hente det du skal kjøpe.
  • Det er vanskelig å handle alt på ett sted.

Jeg har både kjøpt mye brukt, arvet klær, og kjøpt nye klær (både på salg og til full pris) til mine barn. 
Som regel hadde jeg noen klesmerker vi brukte ekstra mye, fordi kvaliteten var spesielt god. Da forsøkte jeg alltid å få tak i dette brukt når det var mulig. (Ofte var ikke brukt så veldig billig, fordi det var mange som ønsket å kjøpe disse merkene brukt. En pakke til en veldig god pris ble gjerne revet bort på få minutter.)
Dermed ble det å følge med og kjøpe på salg, eller ønske barna denne typen klær i gaver. 

Jeg har også solgt brukt. Og lærte fort at de færreste godtar den prisen du har satt. Endte derfor med å sette prisene høyt, for å ha noe å gi på når de begynte å prute. 
Jeg lærte også at det er STOR forskjell på folks forventninger til hvor fine klær skal være når de selges brukt. 
Har hatt folk som var så missfornøyd med at fargene på plaggene var noe utvasket (dette merket blir det etter 2 vask, selgerene forteller det når du kjøper, at det skal se litt utvasket ut.) At de avbrøt handelen og dro hjem tomhendt, selv om jeg tilbød en billigere pris. 

Mens andre var superfornøyd med både pris og kvalitet, og kjøpte flere plagg når de først var der. 

Altså, mange forventer at når de handler brukt, så skal prisen MAX være 1/3 av nypris, og det de handler skal være som nytt. Hvis ikke mener de det ikke er salgbart. 
Andre kan betale over 1/2 parten av nypris for varer som er "som nye". 
Noen er til og med fornøyde med å kjøpe klær som er tydelig brukt, så lenge klærne er hele og pene, og prisen står i stil med kvaliteten. 

Har kjøpt det meste av REIMA yttertøy brukt. Og har kanskje måttet betale det samme som salgspris for noe. Men oftest ikke. Dessuten er det sjelden jeg har klart å finne det jeg skal ha, i rett størrelse og brukbar farge, på salg. 
På den annen side, er det mye annet enn REIMA som duger også. Men Reima er såpass kjent, at det er lett å få tak i brukt.

Det jeg skal frem til, er at kanskje standarden din er for høy? Du er kanskje av de som mener at også brukte klær skal se ubrukte ut, samtidig som de skal selges til under det du kan kjøpe tilsvarende på salg. 
For meg var det aldri viktig at barna skulle se perfekte ut hver dag. Det var ikke så farlig med en lite flekk, eller noen nupper. 
Så lenge klærne var hele og gode for barna å bruke, og kanskje til og med matchet og så litt kule ut noen ganger, så var det godt nok. 

Men nå er ikke jeg så redd for at noen skal tro jeg har dårlig råd. Eller at barna ikke har det bra hjemme fordi de kommer i barnehagen med flekker på klærne. 

Jeg har for øvrig hørt at det er mange, spesielt på facebook, som slutter å selge brukte barneklær i noen kjøp og salg grupper, fordi de for kjeft fra andre selgere og kjøpere om at de "ikke burde ta penger for så billige klær", eller tilsvarende, når de forsøker å selge enten pent brukte H&M klær billig, eller godt brukte merkeklær billig. 
Det kan også være derfor det er vanskelig å finne noe billig brukt i noen områder. Fordi det i noen miljøer er en oppfatning om at alt som ikke kan selges for 200kr plagget eller mer, ikke bør selges, men gis bort. 
 

 

Anonymkode: bf843...26a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest heimebane
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen nye klær kjøpt, ingen brukte klær til salgs.

Dette er ikke så lett å få med seg når mammapolitihatten er tredd godt ned over øya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor fant du reimadtess til 400 på salg?

Anonymkode: 911b2...556

Ikke meg du siterte, men barn i hagen har ofte dette.

Anonymkode: 59b9c...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor folk kjøper bruktklær til barna sine, er det en prinsippsak? For jeg ser virkelig ikke den økonomiske gevinsten. For å ikke snakke om at 80% av tøyet jeg har sett på Finn.no ser tydelig brukt ut, nupper, bruksslitasje og farger som forandrer seg i vask. Hvorfor la barnet gå i sånt! 
 

Jeg har selv dårlig råd, vi har en samlet inntekt som er rett over grensen for å få bostøtte. Og førsteprioritet hos oss er å betale ned boliglån så raskt som mulig, ikke klær til ungen eller oss. Men vi har likevel ALDRI kjøpt noe brukt, hverken babyutstyr, klær, vogn, møbler. Barnet vårt er velkledd og mangler ingenting. 
 

Jeg kjøper alltid på salg, og har kjøpt bodyer og annet tøy til 50-70kr stykk. For en stund tilbake kjøpte jeg 2 tykke gensere, 2 bukser, 5 tynne gensere til 300kr på HM. Dette var klær nok til 3 - 4 måneder for babyen. Legg på 5 - 6 bodyer og du er good to go ;) Jeg har for nysgjerrighetens skyld tittet på Finn.no og der kostet klespakker, dvs brukte klær like mye som de jeg kjøpte nye. Og da var tøyet brukt, det syntes. Og dette hadde blitt dyrere med porto i tillegg. Nettbutikken hadde fri frakt for innkjøp over 300kr. 
 

Nå har jeg begynt å titte på barnehageklær, og blir sjokkert når jeg ser folk selge parkdresser fra reima til 300- 400kr på Finn. Jeg kjøpte en helt ny reima dress for 400kr på salg. De jeg så på Finn hadde vært brukt av 1-3 unger og var likevel priset som ny på salg. De hadde igjen blitt dyrere pga frakten. 
 

Så er brukttøy en prinsipp greie? For ingen kjøper det pga prisen håper jeg? Hvis man planlegger litt og handler på salg kan man faktisk få nytt tøy til samme prisen eller billigere. 

Anonymkode: c2c47...51c

Litt utenfor trådens hovedtema, men hvorfor i all verden prioriterer dere å nedbetale gjeld mår dere har så dårlig råd. I dag er det gratis å låne penger når en tar med Inflasjonen i regnestykket. Det er da mye bedre å betale ned på lånet når en får bedre råd senere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...