Gå til innhold

Svigermor kjøpte ubrukelig billigtøy til barnet mitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sjekk hva de har på Finn da, der selges det jo MYE veldig fine klær og utstyr for en ganske snill pris. 
Tror ikke ettåringen bryr seg om utedressen kostet 1500kr eller 600kr så lenge han holder seg tørr og varm. 

Nå er ikke poden min født enda, men kun av å handle brukt (og å arve vogn og klær) har vi spart nesten 30k. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner deg godt! 

Jeg har også en svigermor som handler alt mulig på H&M eller sparkjøp til våre barn. Jeg er ikke snobbete, men name it og lignende har ofte klær som er mer praktiske  enn h&m. 1 åringen fikk sommergave som var en sånn badeshorts med nettingtruse inni. Bodyer fra spar kjøp uten knepping i halsen så han får den vide halsen.

Jeg handler veldig mye brukt og billig selv, men jeg er opptatt av praktiske klær. Prøver nå å bruke de klærne fra svigermor også, men de havner ofte bakerst i skapet.

Har fått en jakke fra h&m, den var verken vanntett eller vindtett, mer som en pyntejakke. Ble ikke brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, MrTeddy29 skrev:

Om damen jeg giftet meg med hadde vært mere opptatt av ka ringen koster en meg sjøl, da er ho virkelig ikke rette dama.

Man MÅ ikke ha det beste. Om du føler for det, så peis på.   Jeg har aldri kjøpt helt nye ting, om om eg gjør det, så er det klær på tilbud. Funker like greit som klær til 5000

Man kan få god kvalitet til moderate priser, så det er et poeng å lære seg å skille mellom god og dårlig kvalitet. Man trenger ikke alltid gå etter det billigste rælet heller - på sikt kan det bli dyrere enn å spandere noen hundrelapper ekstra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De trenger fortsatt gode og bevelige klær,mer enn enn et stort barn trenger det.

Anonymkode: 5da23...7b6

Det aller meste som selges i de vanligste butikkene er mer enn godt nok. 

Testene av klær tar ofte utgangspunkt i maks utnyttelse, og klærne utsettes som oftest ikke for ekstremsituasjonene. De fleste barnehager  holder barna inne når det værste drittværet pågår. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Traktor skrev:

Du mener altså seriøst at barnet kommer til å bry seg om han går i Reima eller HM? Gud bedre.

Jeg tror ikke at TS mente at ettåringen var merkebevisst, men hun er redd for at barnet skal fryse eller bli vått.

Synes ikke tittelen på tråden er videre sympatisk, men dersom kvaliteten er dårlig ville jeg ville nok også kjøpt en annen vinterdress og ha denne som reserve. De kan jo bare si til svigermor at de fikk to stykker i anledning bursdagen?

Er enig i at det ikke alltid er en sammenheng mellom pris og kvalitet, og det betyr at man bør gjøre litt research før innkjøpet.

Jeg har vokst opp med foreldre som er ekstremt lite kvalitetsbevisste, og alltid har kjøpt det billigste av alt. Vet at foreldrene mine blant annet fikk tilbakemelding om at vinterskoene de hadde kjøpt til meg ikke var tilstrekkelige for bruk i barnehagen (utebarnehage). Da synes de at den barnehageansatte som tok det opp med dem var snobbete. Jeg frøs og var våt på beina hele den vinteren.

Husker at jeg frøs og var mye våt de årene jeg gikk i utebarnehage. Av og til lot de ansatte meg gå inn å leke selv om det var «utetid», fordi jeg frøs eller hakket tenner. Da satt jeg inne alene, mens de andre barna lekte ute.

Da jeg ble større ble det vanskelig å delta på vintersport, fordi jeg enten hadde dårlige klær eller klær som ikke passet i det hele tatt. Ble f.eks. sendt på «skøytedag» på skolen med arvede skøyter som var 3 størrelser for store. Det endte med at jeg satt og frøs på siden av skøytebanen, og så på at de andre barna hadde det gøy.

Mine foreldre er veldig velmenende, men lite praktisk anlagt. De kjøper også alltid det billigste av «prinsipp», selv nå som de har god økonomi. Mine barn kan gjerne gå i brukte klær eller billigtøy så lenge kvaliteten er god nok, og at klærne er funksjonelle og passer i størrelsen. 

Synes at det er litt rart at svigermor har kjøpt store mengder billigtøy uten byttelapp. Det er ikke gitt at størrelsen blir rett, eller at klærne passer barnets behov. Selv om det er flott at hun ville gi en slik gave!

Anonymkode: 4d667...1ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Roci skrev:

Man kan få god kvalitet til moderate priser, så det er et poeng å lære seg å skille mellom god og dårlig kvalitet. Man trenger ikke alltid gå etter det billigste rælet heller - på sikt kan det bli dyrere enn å spandere noen hundrelapper ekstra.

Helt enig!

Anonymkode: 4d667...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poden hadde bursdag for to måneder siden, han ble ett år og skal starte i barnehagen nå i august. Grunnet barnehagestart ønsket vi oss tøy til barnehagen. Svigermor kjøpte inn alt sammen, dvs vinterdress, regntøy, parkdress, sydvest, votter, lue. Problemet er at alt er kjøpt på HM. Venner og bekjente med barnehagekids har sagt at til yttertøy i barnehage er det kun Reima som duger. Tøy fra HM blir vått og barnet fryser. 
 

Jeg vil helst kjøpe nytt tøy til poden nå, men mannen sier nei. Han sier det er dårlig gjort ovenfor moren hans som har gitt oss alt nytt og ikke minst veldig uøkonomisk av meg å henge meg oppi «merkeklær». Han sier poden gir blaffen i om han går i Reima eller HM. Jeg er uenig og synes vi skal kjøpe inn nytt tøy og ha svigermors tøy som reserve tøy. Han står på sitt og sier dette er ren snobberi og respektløst ovenfor hans mor.
 

Hva bør vi gjøre? Har jeg eller han rett her? 

Anonymkode: 915c6...631

Seriøst? Vokser jo fra tøyet på rekordtid uansett

Har hatt masse Reima og andre dyre dresser, mange billige har vært like bra, de får hull i dem og vokser fra så dette er bare jåleri

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde regnjakke fra HM første året i barnehagen og den har fungert helt fint. Det samme har regnbuksen fra Lindex. Og vi bor i Bergen så regntøy er i bruk ganske ofte. Kvaliteten på disse plaggene har vært bra. 
 

Av vinterdress har vi hatt Reima da det var den vi fikk i gave. Men: At det kun er Reima og andre dyre merker som fungerer er bare tull. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

For de minste er det viktig med kvalitet. Bytt klærne. Når de blir større er ikke merke så viktig, men 1-åringene sitter mye på bakken på vinteren.

Anonymkode: 0ac6d...87b

Det går jo an å gi klærne en sjans, og bytte det hvis det ikke duger. Uansett varer ikke disse klærne lenge, før barnet har vokst ut av det. 

Anonymkode: 1c36c...cc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. 1 åringen din må ikke ha reima. Skjerp deg .

Anonymkode: 76504...caa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden er ikke så enkel som at billig barnetøy er ubrukelig og dyre merkevarer er bra.

Ettåringer vokser fort, vintervær og -temperatur varierer, og yttertøy blir fort skittent, så det kan bli behov for mer enn ett sett av regntøy og utedress. Behovet varierer også mellom landsdelene - noen steder er det vått nesten hele vinteren, andre steder er det kuldegradene som dominerer. 

Derfor: Prøv om tøyet passer når høsten / vinteren kommer. Sjekk om ungen blir våt i regntøyet før du evt. degraderer det til "reserveløsning". Be barnehagen gi beskjed hvis de erfarer at noe av utstyret er mangelfullt - ikke fordi merket ikke er bra nok, men fordi dere er ferske foreldre uten barnehageerfaring. Blir noe av det for smått eller utslitt før vinteren er over, eller du får beskjed om at noe ikke holder mål, kan du kjøpe noe annet.  

Når det nærmer seg jul: Si tydelig fra til de som skal kjøpe gave til junior om at "de vokser så fort i den alderen, og størrelsene varierer mellom merker og modeller, så det er fint om du får med byttelapp hvis du kjøper klær". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår frustrasjonen din. Jeg har selv en mor som lar det gå sport i å kjøpe billig tøy til oss (selv om hun har god råd). Det er ganske irriterende å få 6-packs med stygge bodyer og alt annet mulig annet bestilt på de billigste nettbutikkene. 

Jeg tenker at så lenge man ikke har dårlig råd så må det være lov å ønske seg litt godt og fint tøy til barna sine. 
 

Foreslår likevel at du gir dette tøyet en sjanse. Når de er 1 år er de ikke lenge ute av gangen og holder seg ofte innendørs når det er veldig kaldt eller vått. Neste gang må dere si at dere ønsker dere gavekort på en bestemt butikk. Det er mye bedre enn å ønske seg klær.

Anonymkode: cc669...ada

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke annet enn å le.... fordi jeg vet dette er en trålletråd og kjerringene på KG går på hver jævla gang...

Anonymkode: 24433...faf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Brunello skrev:

Det aller meste som selges i de vanligste butikkene er mer enn godt nok. 

Testene av klær tar ofte utgangspunkt i maks utnyttelse, og klærne utsettes som oftest ikke for ekstremsituasjonene. De fleste barnehager  holder barna inne når det værste drittværet pågår. 
 

Vi er uenig. Det finnes flust av dresser som er tunge og ubevegelige

 

Anonymkode: 5da23...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, tenk at vi har to stk barn, som begge har gått i vinterdresser fra Kaph Ahl, og aldri har eid en eneste ting fra Reima i hele sitt liv, og likevel har de faktisk overlevd selv i Bergen med alt regnet og slapset som er her om vinteren... 

Du er en snobb. 

Anonymkode: fe3d1...a78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri eid Reima, så at det er det eneste som duger er feil. Men jeg er tildels enig med deg i dresser fra HM. De dressene jeg har vært borti fra HM (fikk i gave) var sannsynligvis helt ok, men de var mye mindre fleksible fordi det virket som det var mer fyll inni dem enn mange av de andre dressene der jeg følte det var mer bevegelsesfrihet. Så det som var viktig for meg når jeg valgte den vekk, var at jeg ønsket en dress med mer bevegelsesfrihet. Vi har brukt mye Kaxs-produkter fra Kappahl, da. De har fungert ypperlig! Og dresser fra Didriksons på salg. Modeller fra tidligere år kan man ofte få til halv pris! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår frustrasjonen din. Jeg har selv en mor som lar det gå sport i å kjøpe billig tøy til oss (selv om hun har god råd). Det er ganske irriterende å få 6-packs med stygge bodyer og alt annet mulig annet bestilt på de billigste nettbutikkene. 

Jeg tenker at så lenge man ikke har dårlig råd så må det være lov å ønske seg litt godt og fint tøy til barna sine. 
 

Foreslår likevel at du gir dette tøyet en sjanse. Når de er 1 år er de ikke lenge ute av gangen og holder seg ofte innendørs når det er veldig kaldt eller vått. Neste gang må dere si at dere ønsker dere gavekort på en bestemt butikk. Det er mye bedre enn å ønske seg klær.

Anonymkode: cc669...ada

Nysgjerrig: Kva er det som er stygt med billeg-bodyane? 

Anonymkode: fb6e4...49d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et billig regntøysett i Sverige. Ingen klager. 

Anonymkode: 91bed...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nysgjerrig: Kva er det som er stygt med billeg-bodyane? 

Anonymkode: fb6e4...49d

De vi har fått har ikke knapper i halsen. Det gjør at halsåpningen er veldig stor og henger nedover så brystkassa synes. I tillegg er stoffet tykt og blir veldig stivt etter vask. I tillegg er de stygge å se på. Typisk helt hvit body med bilde av en frosk eller hest på magen. 
 

Samme for meg hva andre kler barna sine i, men når man har veldig god råd så er det kjedelig å få sånne type klær. Det er jo ikke verre enn å bare la de ligge i skuffen, men syns det er rart å gi sånne type klær i gave.
 

Anonymkode: cc669...ada

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nysgjerrig: Kva er det som er stygt med billeg-bodyane? 

Anonymkode: fb6e4...49d

En ting til: jeg snakker ikke om hm eller bodyer fra lignende bodyer. Jeg snakker om 6-pack med bodyer til 100kr fra rare nettbutikker.

Anonymkode: cc669...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...