Gå til innhold

Svigermor kjøpte ubrukelig billigtøy til barnet mitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere må nesten ha to sett med alt utetøy uansett, så det er bare fint at hun har kjøpt ett. Barnehagen er heftig i lek, og alt blir vått i løpet av dagen, så de trenger som oftest skift av alt utetøy der. Bre greit med en ekstra dress. Kjøp en til i den kvaliteten du vil ha, så har dere fått ordnet dere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere barnehager er ute to ganger om dagen, noen er ute hele dagen , noen er utr 20in, barnehager er svært forskjellige, men heldigvis et fåtalll som er lite ute

Anonymkode: 5da23...7b6

Ja, men om vi er ute på formiddag og det er vått, har vi klærne i tørkeskapet og bruker de samme som vi er ute senere på dagen. er det vått har vi regntøy. 
barn har vinterdress, tynndress, regntøy. Vi trenger ikke 2 hver av disse. Men vi vil gjerne ha 2 par votter, tynn og tykk lue. Støvler, joggesko, sherrox. 
det viktigste er nok skift i hylla og varme klær til å ha under når vi er ute på vinteren. 
varme klær kan være så mangt, noen har hjemmestrikket ull, mens andre har fleece. 

 

Anonymkode: 20371...6b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men om vi er ute på formiddag og det er vått, har vi klærne i tørkeskapet og bruker de samme som vi er ute senere på dagen. er det vått har vi regntøy. 
barn har vinterdress, tynndress, regntøy. Vi trenger ikke 2 hver av disse. Men vi vil gjerne ha 2 par votter, tynn og tykk lue. Støvler, joggesko, sherrox. 
det viktigste er nok skift i hylla og varme klær til å ha under når vi er ute på vinteren. 
varme klær kan være så mangt, noen har hjemmestrikket ull, mens andre har fleece. 

 

Anonymkode: 20371...6b2

Det er det du mener, forøvrig er det mamge dresser som ikke skal i tørkeskap.

Shereox ser jeg ingen grunn til at man må ha

Anonymkode: 5da23...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke kun Reima som holder. Jeg har hatt 3 barn gjennom barnehage uten Reima-klær, og de har vært varme og tørre hele tida. De gikk i utebarnehage, sommer som vinter var de ute hele dagen. Klærne vi brukte var alt fra Cubus og H&M til klær fra omreisende utsalg, type sånne som ikke har noe merke og hvor bobledressen kostet 200 kr. I tillegg brukte de arveklær fra mannen min og jeg var små, altså klær fra 70 tallet som funket helt fint. Husker en gang jeg kom for å hente datteren min hvor en ansatt var i diskusjon med en mor som var sint fordi barnet hennes hadde blitt vått i løpet av dagen (vet ikke helt hvorfor hun hadde barn i utebarnehage, men... ). Hun hadde Reima - klær til barnet sitt. Da sier den ansatte at det har vært skikkelig ruskevær "den eneste som har klart å holde seg tørr i dag er *barnet mitt sitt navn*!". Da hadde barnet mitt på seg regntøy fra 70 tallet.

Når jeg sier at de har vært helt uten Reima - klær stemmer ikke det helt. På slutten av barnehagen, fikk det ene barnet vårt en Reima bobledress til jul av besteforeldrene. Og det er faktisk den dressen det har vært dårligst kvalitet på... Merkene ramlet av, den gikk opp i sømmene og ble synlig slitt etter kort tid. Jeg måtte klage og styre noe fælt for først å få den reparert, hvor den begynte å revne andre steder like etterpå. Fikk til slutt ny dress, men da hadde det blitt vår.... Så er det noe med det, at hadde dette skjedd med dressen fra det omreisende utsalget til 200 kr, hadde jeg ikke giddet å styre, men når det er en dress til 2.500 så er det jo så ergerlig.

Anonymkode: c5076...4fd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde byttet! Jeg liker også kvalitetstøy. Evt så kan du beholde regntøyet og i tillegg kjøpe et nytt sett. Så kan HM regntøyet være reserve (mange trenger to sett). Men vinterdress og sånn ville jeg byttet. 
 

Jeg handler ikke på HM selv. Foretrekker klær med bedre kvalitet. Er veldig glad i en del merkeklær, ikke for å være snobbete, men fordi kvaliteten er bedre. Kan også kjøpe billigere klær (polarn o pyret, Newbie på KappAhl). 

Anonymkode: e2242...66a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kun Reima duger ville jeg tatt med en klype salt. Har også venner som er ekstremt opptatt av merker, noe jeg synes er tullete når klærne varer maks et halvt år i slengen. Vannsøyle på regntøy er det som har noe å si, og om det er noenlunde slitesterkt. 10-15.000 er vel regnet som vanntett, ligger det på 5000 må du regne med at ungen blir våt. En vinterdress skal også tåle å bli våt, og den må være godt foret, hvis ikke kan den jo faktisk ikke brukes som vinterdress. Ofte trenger de mer enn ett sett, spesielt av regntøy, så kanskje du kan bruke det som argument hvis du føler du må ha noe av bedre kvalitet, og evt ha det andre som ekstra? Men er vannsøyle så lav at det faktisk er ubrukelig ville jeg byttet det, kan ikke fordra å pakke bort ubrukte klær! Luer og votter kan vel være greit å ha litt ekstra av, men hvis det er tenkt til vinterbruk, så bør det vel være av ull til en ettåring. Det viktigste er at ungen er varm og tørr, ikke hvem som har kjøpt hva eller hvilket merke det er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke forkastet alt. Sydvest, votter, regntøy, det kan jo funke bra. Sydvest spiller merke ingen rolle.

Vinterdress hadde jeg kjøpt skikkelig. Parkdress kanskje også. Det er noe med at barnet er så lite det klarer ikke å si fra om klærne er ubehagelige, om det fryser eller svetter.

Billigmerker har ofte dårligere stoffer så klærne blir stivere og tyngre, de har dårligere passform og dårligere teknisk kvalitet så de fungerer dårligere mot været.

For meg som mamma, er det godt å vite at barnet har gode klær i barnehagen når jeg ikke er der til å følge med om blir våt eller kald.

Mannen din kan jo ikke nekte deg, han er vel ikke sjefen din? Virker som han tar mer hensyn til sin mor enn sitt barn. Men prøv å være fornuftig selv da, ikke bytt inn absolutt alt. 

Og prøv på klærne. Jeg kjøpte første regnsettet fra Reflex. Det gikk ikke an å dra glidelåsen helt opp på jakken pga passform, var for trang i halsen. Barnet hadde normal kropp og hals for sin alder. Kjøpte kun Reima etter det.

Anonymkode: 7e5f0...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ungene var små, brukte de Reima. Kjøpte brukt eller på salg. Reima var lettere i vekt enn de andre merkene, og de holdt til to barn. Jeg prøvde også med andre merker for å ha ekstra hjemme, men solgte de. Det ble vekta som ble avgjørende for meg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det du mener, forøvrig er det mamge dresser som ikke skal i tørkeskap.

Shereox ser jeg ingen grunn til at man må ha

Anonymkode: 5da23...7b6

Du bor ikke i Bergen ser jeg. 
cherrox er viktigere enn vintersko her.

Og vi har hatt alle dressene i tørkeskap, fungerer fint. 
 

Denne testen er fra 2015, men viser at HM sitt regntøy ikke nødvendigvis er dårligere enn dyrere merker.  

https://test.no/beste-regntøy-barn-2015

Jeg ville gitt klærne en sjanse. Kanskje du kan si til mannen din at dere satser på alle klærne, men at du veldig gjerne vil kjøpe ny vinterdress. Og slutt å kalle klærne for billigtøy og ubrukelig- det er nedlatende og det gjør ikke stemningen mellom deg og mannen noe bedre.

Anonymkode: a08ee...b7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

For din del, ja. Det er ikke unødvendig å bruke penger på kvalitet. En slik holdning om at "billigst er alltid best" og at en må spare penger absolutt overalt, det er ikke en holdning for alle. Og det er fullt akseptabelt. Jeg bruker heller 1500 kr på ett par jeans som varer i flere år enn 500 kr på to jeans fra Cubus som blir stygge etter 6 måneder. 

Anonymkode: e41d8...35d

Jo men poenget er jo at mye billige klær kan være like gode som en drit dyr jeans. Jeg har jevnt over vært mer fornøyd med billige jeans enn dyre, og en jeg kjøpte fra Gina tricot til 300 hadde jeg i sikkert 8 år før den ble ødelagt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst du tar en titt på lappen inni i reima dressen og andre merkeklær så er jeg garanter sikkert på at det står made in China. 
Det er ofte de samme fabrikkene i Kina som tar på seg oppdrag og lager de samme klærne og setter bare ett merkelapp på og sender ut som Reima, HM osv)
 

Hadde en diskusjon med noen som elsket norske klær som så Ullvang osv (made in China det og 😉)

Så ta en titt på lappen inni i klærne og sammenlign med de dyre merkeklærne

Anonymkode: 55dfb...c31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå deg litt. Jeg bruker kun feks reima, wheat, troll eller kuling dresser til mine barn. Men det er fordi det holder lenge! 

jeg har også en dress fra Lindex som vi bruker her hjemme som fungerer helt topp! ☺️ Barnehageklær blir brukt mye mer, og derfor blir det også mer slitt. 

hm sitt bruker jeg ikke, av helt andre grunner enn kvaliteten. Det er heller måten klærene der blir laget på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat yttertøyet ville jeg byttet, og heller kjøpt vanlige klær på hm for pengene. Med mindre de har en vannsøyle over 5000, og tapede sømmer. Det er veldig kjipt å være ute og være våt og kald. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han sier poden gir blaffen i om han går i Reima eller HM. Jeg er uenig og synes vi skal kjøpe inn nytt tøy og ha svigermors tøy som reserve tøy. 

Du mener altså seriøst at barnet kommer til å bry seg om han går i Reima eller HM? Gud bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poden hadde bursdag for to måneder siden, han ble ett år og skal starte i barnehagen nå i august. Grunnet barnehagestart ønsket vi oss tøy til barnehagen. Svigermor kjøpte inn alt sammen, dvs vinterdress, regntøy, parkdress, sydvest, votter, lue. Problemet er at alt er kjøpt på HM. Venner og bekjente med barnehagekids har sagt at til yttertøy i barnehage er det kun Reima som duger. Tøy fra HM blir vått og barnet fryser. 
 

Jeg vil helst kjøpe nytt tøy til poden nå, men mannen sier nei. Han sier det er dårlig gjort ovenfor moren hans som har gitt oss alt nytt og ikke minst veldig uøkonomisk av meg å henge meg oppi «merkeklær». Han sier poden gir blaffen i om han går i Reima eller HM. Jeg er uenig og synes vi skal kjøpe inn nytt tøy og ha svigermors tøy som reserve tøy. Han står på sitt og sier dette er ren snobberi og respektløst ovenfor hans mor.
 

Hva bør vi gjøre? Har jeg eller han rett her? 

Anonymkode: 915c6...631

Ser at mange har svart her, og dette har jeg ikke lest. Men mitt tips er: Ta vare på lat, og bruk det billige i reserve. I barnehagen blir alt uansett tromlet rundt, midstet bortglemt og gjenfunnet. Du trenger mer enn en regnbukse. Og en av dem kan gjerne være HM. Mindre bittert når de ansatte "mister".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klarer faktisk ikke lese innlegg der man kaller ungen for poden🤯

Anonymkode: 2faea...2ab

du leste det tydeligvis 😂 

 

Ellers TS, slutt å surve, bruk tøyet du har fått og si tusen takk.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan ihvertfall prøve det først.

 

Anonymkode: 91bed...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han et 1 år. Det betyr han kommer ikke til å være ute i kulden i timesvis. Synest du høres veldig utakknemlig ut. 

Anonymkode: 46c70...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva klærne er laget av og hvor de er laget hen (av etiske hensyn) er vel viktigere enn hvilket merke det står på dem? :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg skjønte, er tøyet ikke mulig å bytte? Da er det jo bare å prøve det ut. Prøv å ha et åpent sinn og ikke tenk for mye på Reima. Du vil få muligheten til å kjøpe nye klær før du aner det.

Jeg er mer spørrende til størrelsene. Min erfaring er at mange ( som ikke har hatt barn på en stund) bommer når de skal kjøpe til småbarn, særlig når noe skal passe fram i tid. Vinterdressen må for all del ikke være for liten, slik at den strammer i ryggen. Det gjelder enten merket heter H&M eller Reima. Slike hele dresser ser ofte store ut, men det skal være noe å gå på slik at barnet kan bøye seg uten problemer. Skal selvsagt ikke være for stort, heller, slik at det er mye stoff som er i veien.

Jeg har hatt både billige og dyre uteklær til mine barn. Litt tilfeldig hva jeg har vært fornøyd med, og hva som har vist seg å være god kvalitet.

Dersom det ert mulig (og mannen din synes det er ok) kan dere ønske gavekort ved en senere anledning. Mulig bestemor synes det er gøy å handle til barnebarnet. Da synes jeg hun skal få ha den gleden. Kjøper hun feil størrelse, er det vel mulig å si det på en ok måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...