Gå til innhold

Kan jeg bli nektet å bli barnehagelærer pga. tiltalt som siktet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du kan jo kontakte en advokat for å forhøre deg? 

Forøvrig så betyr det å være siktet på ingen måte at det er begått noe lovbrudd. Jeg synes det er veldig merkelig om det skal dukke opp noe på en slik attest som du ikke er dømt for, kun vært siktet for og denne ble henlagt. Hvis det var sånn kunne jo alle som ville være jævlige mot noen de ikke liker kommet med falske påstander som så blir henlagt, for slik å kunne ødelegge noens arbeidsliv. Det må jo være bevist at du har gjort noe galt for at det skal stå på en slik attest, ikke bare være rettet påstand. En siktelse betyr jo bare at de undersøker en anklage mot deg. 

Anonymkode: 34b8c...2a8

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei sier du det. Jeg har jo nettopp vært igjennom det

Anonymkode: d08cd...641

Hva er det du messer om da..?

2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jeg vet ikke om TS er uskyldig eller ei, men jeg vet at de fleste skyldige sier at de er uskyldige. 
 

Er ikke ditt ansvar å dømme henne uansett.

Anonymkode: 96f34...882

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rykter om du faktisk har vært siktet. 

Anonymkode: 948c0...92c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo kontakte en advokat for å forhøre deg? 

Forøvrig så betyr det å være siktet på ingen måte at det er begått noe lovbrudd. Jeg synes det er veldig merkelig om det skal dukke opp noe på en slik attest som du ikke er dømt for, kun vært siktet for og denne ble henlagt. Hvis det var sånn kunne jo alle som ville være jævlige mot noen de ikke liker kommet med falske påstander som så blir henlagt, for slik å kunne ødelegge noens arbeidsliv. Det må jo være bevist at du har gjort noe galt for at det skal stå på en slik attest, ikke bare være rettet påstand. En siktelse betyr jo bare at de undersøker en anklage mot deg. 

Anonymkode: 34b8c...2a8

Endelig en som kan sine saker og ikke bare spyr ut gørr. Takk for god forklaring!

Anonymkode: d08cd...641

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er ikke rykter om du faktisk har vært siktet. 

Anonymkode: 948c0...92c

Nei, ikke rykter at han har vært siktet. Men siktelsen kan jo være basert på falske anklager og at det går rykter om at anklagen er sann. Dersom det er slik at han ikke har gjort noe galt så er slike rykter naturligvis ødeleggende. 

Anonymkode: 34b8c...2a8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det at saken blir henlagt for mangel på bevis, beviser ikke at du er uskyldig. Det sier kun at det ikke er bevis for å verken dømme deg eller å frita deg fra skyld. Man kan verken bevise eller motbevise at du er skyldig eller uskyldig, så i teorien så er du både og på en og samme tid, men i lovens øyne så er ingen skyldige før de er dømt, men du er fortsatt ikke uskyldig sånn sett. For du har ikke bevis på din uskyld. 

En henleggelse er ikke bevis på uskyld. Så om det havner på den vandelsattesten vet jeg ikke, men på utvidet vandel, garantert. 

Anonymkode: 948c0...92c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli

Isj, den er lei...

På en måte er jeg glad for at man må ha plettfri relevant vandel. Samtidig, dersom man er uskyldig men noen anmelder deg for å ta hevn eller hva som helst så er livet ødelagt på så mange måter. Skremmende det også.

Men samtidig, hensynet til uskyldige små barn dersom man er skyldig uten å ha blitt dømt, veier tyngre her enn om en voksen person ikke får en type jobb fordi en hevngjerrig ex ødela for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ferdig med studiet og skal søke jobb nå, men mor til mitt barn truer med å si til min fremtidige arbeidsgiver at jeg har vært siktet for overgrep. Men politiet har gått igjennom alt av materiale og avhørt meg og andre og kom fram til at saken henlegges pga. manglende bevis. 

Har hun rett til å spre ut falske rykter da? Kan jeg anmelde henne? 

Anonymkode: d08cd...641

Hvilke opplysninger står i en utvidet politiattest? En utvidet politiattest viser straffesaker som ikke er avgjort av politiet eller en domstol. Det vil si at disse skal med på attesten: siktelser, tiltaler og forelegg, og dommer som ikke er rettskraftig avgjort.

DET SOM IKKE SKAL MED PÅ ATTESTEN ER HENLAGTE SAKER. Det vil si at du får politiattest og kan jobbe i barnehage. Arbeidsgiver vil ikke kunne se at du har en henlagt sag - altså den eksisterer ikke. 

Se på dette eksempelet hvor svaret er fra en jurist: Les her. Her kommer det klart frem at henlgate saker ikke skal på vandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om TS vet hun er uskylding så har hun da ingen grunn til å holde seg unna. Falske rykter og anklager skal ikke få ødelegge liv.

Anonymkode: 96f34...882

Faktiske overgrep ødelegger flere liv enn rykter. Som forsåvidt oftest viser seg å være sanne. Støtt ofrene i slike saker, ikke ekle egoistiske menn. 

Anonymkode: bfb49...3f3

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålet ditt: når du søker jobb nå så vil du bli bedt om å fremlegge en politiattest og du må da hente ut en ny fra Politiets registre. Status som siktet for seksuallovbrudd kommer til å være synlig på denne attesten. 

Men er du sikker på at du var formelt siktet, eller var du bare mistenkt? Status som mistenkt kommer ikke opp på denne attesten.

Anonymkode: ec90c...c04

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, loveli skrev:

Isj, den er lei...

På en måte er jeg glad for at man må ha plettfri relevant vandel. Samtidig, dersom man er uskyldig men noen anmelder deg for å ta hevn eller hva som helst så er livet ødelagt på så mange måter. Skremmende det også.

Men samtidig, hensynet til uskyldige små barn dersom man er skyldig uten å ha blitt dømt, veier tyngre her enn om en voksen person ikke får en type jobb fordi en hevngjerrig ex ødela for han.

Så det hadde vært greit for deg at noen hevngjerrige -ex ødela din drømmejobb mulighet for å skåne andre?

Anonymkode: d08cd...641

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For å svare på spørsmålet ditt: når du søker jobb nå så vil du bli bedt om å fremlegge en politiattest og du må da hente ut en ny fra Politiets registre. Status som siktet for seksuallovbrudd kommer til å være synlig på denne attesten. 

Men er du sikker på at du var formelt siktet, eller var du bare mistenkt? Status som mistenkt kommer ikke opp på denne attesten.

Anonymkode: ec90c...c04

Ts skriver at saken er henlagt. Da kommer den IKKE med på vandelsattesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo kontakte en advokat for å forhøre deg? 

Forøvrig så betyr det å være siktet på ingen måte at det er begått noe lovbrudd. Jeg synes det er veldig merkelig om det skal dukke opp noe på en slik attest som du ikke er dømt for, kun vært siktet for og denne ble henlagt. Hvis det var sånn kunne jo alle som ville være jævlige mot noen de ikke liker kommet med falske påstander som så blir henlagt, for slik å kunne ødelegge noens arbeidsliv. Det må jo være bevist at du har gjort noe galt for at det skal stå på en slik attest, ikke bare være rettet påstand. En siktelse betyr jo bare at de undersøker en anklage mot deg. 

Anonymkode: 34b8c...2a8

Som sagt, vedkommende har ikke bevist noe som helst. Saken ble henlagt på grunn av mangel på bevis. Om det er falske anklager og de ikke finner noen beviser på det, så kan de heller ikke dømme motparten for falske anklager. Ergo så er en slik sak på en måte i limbo for verken det ene eller det andre har blitt bevist, på grunn av mangel på bevis. 

Men, om det havner på en ordinær vandelsattest, det vet jeg ikke. Utvidet, mest sannsynligvis men usikker.
Er det anklageleser om overgrep mot barn, så er nok saken noe helt annet. Da vet jeg ikke om en slik sak havner på en eventuell vandelsattest, ingen erfaring med dømte eller anklaget pedofile eller barneovergripere som ønsker å jobbe med barn. 

Anonymkode: 948c0...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, vedkommende har ikke bevist noe som helst. Saken ble henlagt på grunn av mangel på bevis. Om det er falske anklager og de ikke finner noen beviser på det, så kan de heller ikke dømme motparten for falske anklager. Ergo så er en slik sak på en måte i limbo for verken det ene eller det andre har blitt bevist, på grunn av mangel på bevis. 

Men, om det havner på en ordinær vandelsattest, det vet jeg ikke. Utvidet, mest sannsynligvis men usikker.
Er det anklageleser om overgrep mot barn, så er nok saken noe helt annet. Da vet jeg ikke om en slik sak havner på en eventuell vandelsattest, ingen erfaring med dømte eller anklaget pedofile eller barneovergripere som ønsker å jobbe med barn. 

Anonymkode: 948c0...92c

Les tråden. Henlagte saker kommer IKKE med på vandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faktiske overgrep ødelegger flere liv enn rykter. Som forsåvidt oftest viser seg å være sanne. Støtt ofrene i slike saker, ikke ekle egoistiske menn. 

Anonymkode: bfb49...3f3

Leser du hva du selv skriver?! 

Anonymkode: 96f34...882

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, DEN NAKNE GARTNER skrev:

Ts skriver at saken er henlagt. Da kommer den IKKE med på vandelsattesten.

Tror nok hvilken type sak det er som er viktig her (omhandler den barn så kan det være noe helt annet enn trusler om vold mot en partner). Og type henleggelse også, mangel på bevis beviser ingenting og er noe helt annet enn hvis motparten trekker seg. 

Anonymkode: 948c0...92c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt og fått mange politiattester etter at saken ble ferdig hos statsadvokaten. På attesten står det intet straffbart å bemerke! 

Anonymkode: d08cd...641

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok hvilken type sak det er som er viktig her (omhandler den barn så kan det være noe helt annet enn trusler om vold mot en partner). Og type henleggelse også, mangel på bevis beviser ingenting og er noe helt annet enn hvis motparten trekker seg. 

Anonymkode: 948c0...92c

Det er urelevant. Norsk lov gjelder. Er saken henlagt er det ikke straffbart forhold bevist. Det kommer altså ikke på vandelsattesten. I Norge skal man ikke bli utsatt for justismord. Eller å kunne bli straffet uten dom. Derfor er ikke henlagte saker på vandelsattesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...