Gå til innhold

Kan jeg bli nektet å bli barnehagelærer pga. tiltalt som siktet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ferdig med studiet og skal søke jobb nå, men mor til mitt barn truer med å si til min fremtidige arbeidsgiver at jeg har vært siktet for overgrep. Men politiet har gått igjennom alt av materiale og avhørt meg og andre og kom fram til at saken henlegges pga. manglende bevis. 

Har hun rett til å spre ut falske rykter da? Kan jeg anmelde henne? 

Anonymkode: d08cd...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du vært tiltalt eller siktet? 

Anonymkode: 87cff...eb9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du ikke ren vandelsattest, og kan dermed ikke jobbe i bhg. Sånn må det bare være. Henlagt er ikke det samme som uskyldig. Det du kan gjøre, er å gå til Privatstrafferettslig skritt for å renvaske deg, men da må du være helt sikker på at det du er siktet for ikke har noe grobunn i virkeligheten. Hvis det var uenighet mellom deg og offeret, anbefaler jeg at du søker hjelp. Da er det sannsynligvis noe du ikke ser/noe ved atferden din som ikke er kjent for deg. 

Anonymkode: 114da...21c

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, vesentlig forskjell. 
 

Hvis du har vært siktet er det jo ikke løgn å fortelle det. Så hva skal du anmelde henne for?

Anonymkode: 87cff...eb9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg fikk jo politiattest for å studere?

Anonymkode: d08cd...641

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen får jobb med barn og unge når de har vært siktet, med mindre det kan bevises at de var uskyldige. Hva gjør du med en sånn utdannelse når du må ha lært gjennom studiet at det ikke er mulig å jobbe med barn uten prettfri vandel? Og hvordan kom du deg gjennom praksisperioden uten å måtte vise vandelsattest? Dette kan ikke være sant, med mindre du er nylig siktet da? I såfall gjør det situasjonen enda verre..

Anonymkode: 114da...21c

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg fikk jo politiattest for å studere?

Anonymkode: d08cd...641

Helt merkelig, og skummelt... alt sånn skal framkomme. Jeg har vært leder der hvor det var mange barn i mange år, og attesten var alltid uttømmende.

Anonymkode: 114da...21c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personen som slo ned meg fikk fullført utdanningen men ble stoppet ved ansettelser. Glipp fra skolen mest trolig. Hen var riktignok dømt da.

 

Har saken noen rot i virkligheten bør du holde deg unna. Fortiden tar deg igjen en eller annen gang.

Anonymkode: 96f34...882

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt merkelig, og skummelt... alt sånn skal framkomme. Jeg har vært leder der hvor det var mange barn i mange år, og attesten var alltid uttømmende.

Anonymkode: 114da...21c

Men jeg har ikke gjort noe og ikke blitt dømt, bare påstander.

Anonymkode: d08cd...641

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke svar på spørsmålet ditt, men synes du selv det er passende og forsvarlig at du skal ha den type jobb om du er siktet for overgrep?

Anonymkode: 52058...d45

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Personen som slo ned meg fikk fullført utdanningen men ble stoppet ved ansettelser. Glipp fra skolen mest trolig. Hen var riktignok dømt da.

 

Har saken noen rot i virkligheten bør du holde deg unna. Fortiden tar deg igjen en eller annen gang.

Anonymkode: 96f34...882

Ja er forskjell på de som har gjort noe kriminelt og de som er uskyldige. Det er politiet som utsteder vandelsattest for dere som ikke vet det

Anonymkode: d08cd...641

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke svar på spørsmålet ditt, men synes du selv det er passende og forsvarlig at du skal ha den type jobb om du er siktet for overgrep?

Anonymkode: 52058...d45

Syns du det er riktig å bli dømt for noe man ikke har gjort?

Anonymkode: d08cd...641

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke svar på spørsmålet ditt, men synes du selv det er passende og forsvarlig at du skal ha den type jobb om du er siktet for overgrep?

Anonymkode: 52058...d45

Om TS vet hun er uskylding så har hun da ingen grunn til å holde seg unna. Falske rykter og anklager skal ikke få ødelegge liv.

Anonymkode: 96f34...882

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja er forskjell på de som har gjort noe kriminelt og de som er uskyldige. Det er politiet som utsteder vandelsattest for dere som ikke vet det

Anonymkode: d08cd...641

Jeg vet det? Men på noen utdanninger må man også ha attest. I blant blir ikke folk stoppet der.

Anonymkode: 96f34...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis man har vært siktet, vært i retten men frikjent, havner det på en uttømmende attest da? 

Anonymkode: 9a474...b88

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om TS vet hun er uskylding så har hun da ingen grunn til å holde seg unna. Falske rykter og anklager skal ikke få ødelegge liv.

Anonymkode: 96f34...882

Jeg vet ikke om TS er uskyldig eller ei, men jeg vet at de fleste skyldige sier at de er uskyldige. Så en som hadde blitt anmeldt for overgrep hadde jeg hatt store problemer med å tro på nettopp fordi så mange voldtektssaker blir henlagt selv når voldtekten har funnet sted. At det ikke finnes fysiske bevis betyr ikke at det ikke har skjedd.


 

Endret av Uatskillelig
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det? Men på noen utdanninger må man også ha attest. I blant blir ikke folk stoppet der.

Anonymkode: 96f34...882

Nei sier du det. Jeg har jo nettopp vært igjennom det

Anonymkode: d08cd...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Uatskillelig skrev:

Jeg vet ikke om TS er uskyldig eller ei, men jeg vet at de fleste skyldige sier at de er uskyldige. 
 

Så kanskje du skal passe dine egen saker siden du ikke vet noe. 

Anonymkode: d08cd...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...