Gå til innhold

Kan jeg bli nektet å bli barnehagelærer pga. tiltalt som siktet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Faktiske overgrep ødelegger flere liv enn rykter. Som forsåvidt oftest viser seg å være sanne. Støtt ofrene i slike saker, ikke ekle egoistiske menn. 

Anonymkode: bfb49...3f3

Hva med de ofrene som er utsatt for overgrep av en kvinne? De overser du glatt din feminist.

Anonymkode: c5400...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er veldig problematisk er at Ts har blitt siktet. Og slik jeg forstår det, er moren til barnet hans hun som vil si fra til bhg. Hva er det Ts ikke forteller? Er han mistenkt for incest av exkona? 
Ts: er det bv inne? Hvor mye samvær har du? Dette er viktige opplysninger. Hvis Ts har vært siktet, har det automatisk gått beskjed til bv. Hva var bv sin konklusjon? 

Anonymkode: 114da...21c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyldig eller ikke, så lenge man er siktet kommer det på rullebladet. Det vil si at han ikke kommer inn på barnehagelærer studiet, bv studiet, og ikke kan jobbe innenfor barn eller helse. Jeg sa opp en meget lukrativ jobb, fordi brukerne var så ustabile og kunne fint ha anmeldt for vold og andre ting. Selv om jeg hadde vært uskyldig, ville dette vist seg på en uttømmende attest, og jeg ville vært karrieremessig død. 

Anonymkode: 8915a...135

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En siktelse som er enten frafalt/henlagt eller ikke rettslig avgjort (altså at det ikke foreligger noen dom) vil ikke komme fram på en vandelsattest. 

Det er fullt mulig å bli siktet for noe man ikke har gjort, basert på enten antakelser eller falske anklager. En siktelse opprettes for at politiet skal ha myndighet til å utføre nødvendige etterforskningsskritt. Det er IKKE en dom.

Jeg er selv ansatt i barnehage og har opplevd å bli feilaktig siktet for noe overgrepsrelatert. Etter en stund ble denne siktelsen henlagt som «intet straffbart forhold bevist, etterforskningen taler for din uskyld». Dette fikk jeg skriftlig fra statsadvokaten. Jeg søkte om ny vandelsattest mens jeg var siktet, og fikk «intet å bemerke». Men jeg kunne av etiske årsaker ikke jobbe mens etterforskningen pågikk, og gikk sykmeldt så lenge siktelsen stod. 
 

 

Anonymkode: 02439...81e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En siktelse som er enten frafalt/henlagt eller ikke rettslig avgjort (altså at det ikke foreligger noen dom) vil ikke komme fram på en vandelsattest. 

Det er fullt mulig å bli siktet for noe man ikke har gjort, basert på enten antakelser eller falske anklager. En siktelse opprettes for at politiet skal ha myndighet til å utføre nødvendige etterforskningsskritt. Det er IKKE en dom.

Jeg er selv ansatt i barnehage og har opplevd å bli feilaktig siktet for noe overgrepsrelatert. Etter en stund ble denne siktelsen henlagt som «intet straffbart forhold bevist, etterforskningen taler for din uskyld». Dette fikk jeg skriftlig fra statsadvokaten. Jeg søkte om ny vandelsattest mens jeg var siktet, og fikk «intet å bemerke». Men jeg kunne av etiske årsaker ikke jobbe mens etterforskningen pågikk, og gikk sykmeldt så lenge siktelsen stod. 
 

 

Anonymkode: 02439...81e

Men hvis saken er henlagt på grunn av mangel på bevis eller lignende blir den stående.

Anonymkode: 8915a...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis saken er henlagt på grunn av mangel på bevis eller lignende blir den stående.

Anonymkode: 8915a...135

Nei. Jeg fikk utstedt plettfri vandel mens siktelsen fortsatt stod. Det er kun forhold man er dømt for som kommer opp på en uttømmende vandelsattest. Dette har både politi og jurist fortalt meg. Og dette er (dessverre) grunnen til at mange overgripere får jobbe i nærheten av barn alt for lenge, for det foreligger ingen dom som kan hindre dem i å få vandelsattest.

Anonymkode: 02439...81e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg fikk utstedt plettfri vandel mens siktelsen fortsatt stod. Det er kun forhold man er dømt for som kommer opp på en uttømmende vandelsattest. Dette har både politi og jurist fortalt meg. Og dette er (dessverre) grunnen til at mange overgripere får jobbe i nærheten av barn alt for lenge, for det foreligger ingen dom som kan hindre dem i å få vandelsattest.

Anonymkode: 02439...81e

Jeg fikk forresten erstatning fra staten etterpå for både urettmessig straffeforfølgelse, inntektstap og «tort og svie». 

Anonymkode: 02439...81e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ble du siktet da? Hvis du er uskyldig. Skal mye til for å bli siktet. Håper at slike som deg ikke får jobbe med barn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Curlyme skrev:

Hvorfor ble du siktet da? Hvis du er uskyldig. Skal mye til for å bli siktet. Håper at slike som deg ikke får jobbe med barn.

Fordi jeg stod som eier av et internettabonnement som var blitt brukt til nedlastning av overgrepsmateriell. Det kom fram underveis i etterforskningen hvem som var skyldig, og det ble tatt ut tiltale mot vedkommende samtidig som siktelsen mot meg ble frafalt. 
Jeg synes det er ganske hårreisende av deg å si at «sånne som meg» ikke burde få jobbe med barn. Jeg var uskyldig og etterforskningen beviste det. Jeg gikk igjennom et helvete i nesten ett år før jeg ble renvasket. Hvorfor skulle jeg ikke få jobbe med barn? Skal jeg straffes for noe jeg ikke har gjort? Sånn i tillegg til den belastningen jeg allerede ble utsatt for ved å i det hele tatt bli uskyldig siktet? Idiot!

Anonymkode: 02439...81e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg stod som eier av et internettabonnement som var blitt brukt til nedlastning av overgrepsmateriell. Det kom fram underveis i etterforskningen hvem som var skyldig, og det ble tatt ut tiltale mot vedkommende samtidig som siktelsen mot meg ble frafalt. 
Jeg synes det er ganske hårreisende av deg å si at «sånne som meg» ikke burde få jobbe med barn. Jeg var uskyldig og etterforskningen beviste det. Jeg gikk igjennom et helvete i nesten ett år før jeg ble renvasket. Hvorfor skulle jeg ikke få jobbe med barn? Skal jeg straffes for noe jeg ikke har gjort? Sånn i tillegg til den belastningen jeg allerede ble utsatt for ved å i det hele tatt bli uskyldig siktet? Idiot!

Anonymkode: 02439...81e

Du stod som eier og det ble brukt  av andre. Du må være siktet pga noe mer. Kona de vet noe du ikke vil fortelle oss. Det er hårreisende og jeg tror mange mødre er enig med meg at en som et siktet for ovegrep skal få lov å jobbe i barnehage. Finn deg en annen jobb. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faktiske overgrep ødelegger flere liv enn rykter. Som forsåvidt oftest viser seg å være sanne. Støtt ofrene i slike saker, ikke ekle egoistiske menn. 

Anonymkode: bfb49...3f3

Jeg støtter ofre. Både ofre av overgrep, og ofre av falske anklagelser. Det er en god grunn til at man er uskyldig før dømt i dette landet. Overgrep ødelegger liv, men det kan falske anklagelser også gjøre. Hilsen et offer av voldtekt hvor gjerningsmannen ikke ble dømt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Curlyme skrev:

Du stod som eier og det ble brukt  av andre. Du må være siktet pga noe mer. Kona de vet noe du ikke vil fortelle oss. Det er hårreisende og jeg tror mange mødre er enig med meg at en som et siktet for ovegrep skal få lov å jobbe i barnehage. Finn deg en annen jobb. 

Nei. Jeg er for øvrig kvinne og var da dette skjedde gift med en mann. Vi ble skilt etter dette. Og ja, det var han som ble tiltalt.

Anonymkode: 02439...81e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis henleggelse grunn er « intet straffbart forhold bevist» står det ikke på attesten. Alle andre henleggelse grunner står. Veldig ofte henlegges det på  bevisets stilling i stedenfor pga av ressursmangel hos politiet. Du kan klage på henleggelse grunn, noe jeg vil anbefale hvis du er uskyldig, hvis ikke kommer det på vandelsattesten din. 

Anonymkode: 41a79...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg er for øvrig kvinne og var da dette skjedde gift med en mann. Vi ble skilt etter dette. Og ja, det var han som ble tiltalt.

Anonymkode: 02439...81e

Mor til ditt barn? Du er sammen med en kvinne da? Du burde jo forklart hele historien med en gang da hadde flere satt sammen 2 og 2. Du bodde med denne mannen og politiet bør ha siktet dere begge ikke bare deg fordi abonnomentet står på deg. Grusomt for deg virkelig og jeg beklager dette. Dette kan jo skje alle. Dette endrer hele historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Curlyme skrev:

Mor til ditt barn? Du er sammen med en kvinne da? Du burde jo forklart hele historien med en gang da hadde flere satt sammen 2 og 2. Du bodde med denne mannen og politiet bør ha siktet dere begge ikke bare deg fordi abonnomentet står på deg. Grusomt for deg virkelig og jeg beklager dette. Dette kan jo skje alle. Dette endrer hele historien.

Nei. Jeg ER kvinne, var gift med en mann, og vi hadde barn sammen. Det var kun jeg som ble siktet, fordi internettabonnementet stod i mitt navn. Min eksmann ble senere siktet og det ble tatt ut tiltale samtidig som siktelsen mot meg ble frafalt. Siktelsen mot meg sto i nesten ett år fordi etterforskningen tok veldig lang tid. Barna ble hentet av barneverntjenesten og bodde i beredskapshjem i to måneder. Jeg ble muntlig sjekket ut av saken av politiet etter to måneder og fikk da barna tilbake på betingelse av at min eksmann flyttet ut, vi ble separert og jeg fikk eneomsorg for barna, men siktelsen mot meg stod fortsatt og jeg måtte derfor gå sykmeldt fram til den formelt ble skriftlig henlagt av statsadvokaten. 

Jeg har i ettertid fått påvist PTSD som følge av det som skjedde. Og jeg fikk ved hjelp av en dyktig advokat tilkjent et stort erstatningsbeløp fra staten.

Anonymkode: 02439...81e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg ER kvinne, var gift med en mann, og vi hadde barn sammen. Det var kun jeg som ble siktet, fordi internettabonnementet stod i mitt navn. Min eksmann ble senere siktet og det ble tatt ut tiltale samtidig som siktelsen mot meg ble frafalt. Siktelsen mot meg sto i nesten ett år fordi etterforskningen tok veldig lang tid. Barna ble hentet av barneverntjenesten og bodde i beredskapshjem i to måneder. Jeg ble muntlig sjekket ut av saken av politiet etter to måneder og fikk da barna tilbake på betingelse av at min eksmann flyttet ut, vi ble separert og jeg fikk eneomsorg for barna, men siktelsen mot meg stod fortsatt og jeg måtte derfor gå sykmeldt fram til den formelt ble skriftlig henlagt av statsadvokaten. 

Jeg har i ettertid fått påvist PTSD som følge av det som skjedde. Og jeg fikk ved hjelp av en dyktig advokat tilkjent et stort erstatningsbeløp fra staten.

Anonymkode: 02439...81e

Du fikk PTSD av at politiet gjorde jobben sin?

Anonymkode: 87cff...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du fikk PTSD av at politiet gjorde jobben sin?

Anonymkode: 87cff...eb9

Syns du det er rart når mannen din viser seg å laste ned overgrepsmateriale og ungene blir tatt av barnevernet?

Anonymkode: 9a116...265

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg ER kvinne, var gift med en mann, og vi hadde barn sammen. Det var kun jeg som ble siktet, fordi internettabonnementet stod i mitt navn. Min eksmann ble senere siktet og det ble tatt ut tiltale samtidig som siktelsen mot meg ble frafalt. Siktelsen mot meg sto i nesten ett år fordi etterforskningen tok veldig lang tid. Barna ble hentet av barneverntjenesten og bodde i beredskapshjem i to måneder. Jeg ble muntlig sjekket ut av saken av politiet etter to måneder og fikk da barna tilbake på betingelse av at min eksmann flyttet ut, vi ble separert og jeg fikk eneomsorg for barna, men siktelsen mot meg stod fortsatt og jeg måtte derfor gå sykmeldt fram til den formelt ble skriftlig henlagt av statsadvokaten. 

Jeg har i ettertid fått påvist PTSD som følge av det som skjedde. Og jeg fikk ved hjelp av en dyktig advokat tilkjent et stort erstatningsbeløp fra staten.

Anonymkode: 02439...81e

Det er ikke gøy det du gikk gjennom her,men du skriver mor til ditt barn derfor jeg blir forrvirret her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok få en plettfri vandel.

Men det spørs jo om du blir ansatt hvis hun forteller det til en eventuell arbeidsgiver.

Håper det ordner seg 🙂

Anonymkode: 9a116...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du fikk PTSD av at politiet gjorde jobben sin?

Anonymkode: 87cff...eb9

Jeg fikk PTSD av summen av alt som skjedde. Jeg satt i lange og temmelig brutale avhør, der politiet forsøkte å presse meg til å tilstå noe jeg ikke hadde gjort. Jeg mistet omsorgen for barna mine midlertidig. Jeg mistet mannen min (som jeg for øvrig aldri kunne trodd var typen til å gjøre noe slikt). Jeg bodde på et lite sted og ryktene gikk. Jeg fikk beslaglagt datamaskin, mobil, alt av elektronikk og det gikk flere måneder før jeg fikk det tilbake. Jeg kunne ikke jobbe så lenge siktelsen stod. Hele livet mitt raknet.

Så ja, du kan godt si at jeg fikk PTSD av at politiet gjorde jobben sin.

Anonymkode: 02439...81e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...