Gå til innhold

To barn funnet døde i Lørenskog


Poppeloppane

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, Tessa12 skrev:

...ja og så lett som det er å få hjelp på det grunnlaget der, så er nok det løsningen. De fleste skjønner heller ikke hvor syke de faktisk er før det faktisk kan være for sent. Ikke en gang legene som skulle kunnet fange det opp.

Som sagt, det er ikke utelukkende offentlige instanser med lange ventelister man trenger å kontakte. Man kan f.eks. be familie om avlastning dersom man har mulighet til det. Eller rett og slett være åpen om problemene slik at de ev. kan fange opp endringer hos forelderen eller barnet. 

Man kan ellers kontakte barnets helsestasjon, og være åpen om problemene ved ev. timer der. Man kan videre kontakte barnevern på eget initiativ.

Jeg personlig var blant annet åpen om problemene til styrer/de ansatte i barnehagen til barnet mitt. Dette kan bidra til at mye fanges opp ettersom dårlig psykisk helse kan ha innvirkning på alt fra foreldrenes evne til å følge opp barnet, til kontakt mellom barn og forelder, eller mellom forelder og ansatt i barnehagen ved levering/henting. 

Poenget er at personer som enten går igjennom tøffe perioder på grunn av ulike årsaker (se eksemplene i hovedinnlegget), samt personer som merker at de er på vei til å få en psykisk knekk, burde ta ansvar for å forebygge dette og be om hjelp. 

Jeg har ikke sagt at det er løsningen på alt, men at jeg mener at man til en viss grad må kunne ta noe ansvar for egen psykisk helse - spesielt når man har barn. 

Jeg er fullt klar over at det i få tilfeller kan oppstå psykoser helt plutselig - på samme måte som å få et illebefinnende eller et epileptisk anfall. Men jeg velger å tro at dette ikke er det mest vanlige. 

 

 

Endret av mfs
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke hvorfor folk syr puter under armene på dama og snakker om psykose....

ingenting tyder på at hun har psykose. og det står heller det ingen steder at hun har hatt psykose

mye tyder på at hun er sjalu... bitter... sur... pga samlivsbrudd. 

 

SKAL SI MORDERE HAR DET GODT I DETTE LANDET! Ser jo at halve kommentarfeltet på facebook syntes synd på dama og nesten forsvarer hu.... sykt syntes jeg. Er det noen det er synd på, så er det ektemannen... barna... og familien til de avdøde. 

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om hun har hatt psykose, så syntes jeg fortsatt hun burde bli bura inne enten på tvungen psykiatrisk eller fengsel i 20 + år. 

Hun har fortstatt drept 2 barn!!!!! er så lei av og høre på unnskyldninger på unnskyldninger.......

Og det at "hun trenger å få hjelp", hjelp til hva??? hun har allerede ødelagt ALT. Ikke bare sitt eget liv! men flere sitt liv. 

 

MAN FÅR EN SJANGS I LIVET, OG DET ER NÅR MAN BLIR FØDT. Hvor mange sjanser skal man få??? hun har allerede "fucked up", og hun burde ikke få lov til å være i friheten.

I fengsel kan hun fortsatt leve, fortsatt jobbe, ta utdanning, snakke med sin familie.... IKKE ENGANG HENNES BARN HAR DEN LUKSUSEN! 

 

 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, realityfire skrev:

Og om hun har hatt psykose, så syntes jeg fortsatt hun burde bli bura inne enten på tvungen psykiatrisk eller fengsel i 20 + år. 

Hun har fortstatt drept 2 barn!!!!! er så lei av og høre på unnskyldninger på unnskyldninger.......

Og det at "hun trenger å få hjelp", hjelp til hva??? hun har allerede ødelagt ALT. Ikke bare sitt eget liv! men flere sitt liv. 

 

MAN FÅR EN SJANGS I LIVET, OG DET ER NÅR MAN BLIR FØDT. Hvor mange sjanser skal man få??? hun har allerede "fucked up", og hun burde ikke få lov til å være i friheten.

I fengsel kan hun fortsatt leve, fortsatt jobbe, ta utdanning, snakke med sin familie.... IKKE ENGANG HENNES BARN HAR DEN LUKSUSEN! 

 

 

Enda en som ikke vet hva psykose er, ja.. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Sinsiew skrev:

Enda en som ikke vet hva psykose er, ja.. 

Vet hva det er. Men skal de som har psykose ha "frikort"???? og ikke få noe straff? 

Folk med psykose kan fortsatt være farlige, og samfunnet bør beskyttes fra sånne som dem. 

Syntes de fortsatt burde bli straffet med tvungent psykisk helsevern.

Det blir det samme som og si, de som er rusa på piller når de dreper noen, ikke trenger å straffes fordi de var rusa og ikke "seg selv"

Endret av realityfire
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med dette angående psykose; Hvem som helst kan late som man er "psykotisk" for å slippe fengsel og bli utilregnelig. 

Hvordan kan man skille mellom de som har psykose, og de som "later som" de har det for å slippe straff???? man kan ikke akkurat stole på det kriminelle sier.... og de kan lyve til psykiatere osv. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, realityfire skrev:

Vet hva det er. Men skal de som har psykose ha "frikort"???? og ikke få noe straff? 

Folk med psykose kan fortsatt være farlige, og samfunnet bør beskyttes fra sånne som dem. 

Syntes de fortsatt burde bli straffet med tvungent psykisk helsevern.

Det blir det samme som og si, de som er rusa på piller når de dreper noen, ikke trenger å straffes fordi de var rusa og ikke "seg selv"

Det er jo nettopp det som skjer dersom man regnes som utilregnelig... 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, realityfire skrev:

Og med dette angående psykose; Hvem som helst kan late som man er "psykotisk" for å slippe fengsel og bli utilregnelig. 

Hvordan kan man skille mellom de som har psykose, og de som "later som" de har det for å slippe straff???? man kan ikke akkurat stole på det kriminelle sier.... og de kan lyve til psykiatere osv. 

Det skal litt til å fake det altså... Det er ikke bare å si at du så aliens i stua di og så blir du vurdert som utilregnelig. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kommerikkepånoebra skrev:

Det er jo nettopp det som skjer dersom man regnes som utilregnelig... 

Så hvis jeg f.eks popper i meg masse xanor og rivotril, og blir såpass ruset, og deretter tar livet av noen, og deretter ikke husker noe når rusen går over,  så er jeg "utilregnelig"????? 

Det er egt ganske sykt... man tar et valg når velger å poppe i seg piller..... Folk sier jo at fylla ikke er noe unnskyldning... da bør ikke rus være noe unnskyldning heller.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at vi venter på ny melding fra nyhetene/politiet nå. Vi aner ingenting om hva som har skjedd.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, realityfire skrev:

Så hvis jeg f.eks popper i meg masse xanor og rivotril, og blir såpass ruset, og deretter tar livet av noen, og deretter ikke husker noe når rusen går over,  så er jeg "utilregnelig"????? 

Det er egt ganske sykt... man tar et valg når velger å poppe i seg piller..... Folk sier jo at fylla ikke er noe unnskyldning... da bør ikke rus være noe unnskyldning heller.

Nei, det kan du ikke. Dersom psykosen er utløst av selvforskyldt rus regnes man ikke som strafferettslig utilregnelig og straffes på vanlig måte. Heldigvis. 

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2020 den 0.10, Sinsiew skrev:

Slike uttalelser viser hvor utrolig lite folk vet om psykiske lidelser og hva det kan gjøre med en.. 

Det er trist å lese noe av det som skrives i denne tråden. 

Jeg vet ingen ting om denne saken, derfor kan jeg heller ikke uttale meg om den. 

Men jeg har vokst opp med en far med dyssosial personlighetsforstyrrelse og har en tante som har hatt to tilfeller av psykoser, og vet hva disse psykiske ustabilitetene kan få et menneske til å gjøre. 

Når man er syk, så syk at man ikke er seg selv, kan ikke all verdens kjærlighet styre irrasjonelle eller skadelige handlinger utført av personen. 

Og som svar til en annen jeg så her; nei, det er ikke sikkert man merker på en person at personen er i en psykose. 

Har ikke sagt noe om at jeg ikke viser hensyn til psykose eller det som måtte være. Det får fagfolkene ta seg av hva angår denne kvinnen.

poenget med min uttalelse var at folk i denne tråden her må slutte å bruke psykose som en beskyttelse overfor denne kvinnen. Det virker som om majoriteten av dere unnskylder handlingen med psykose ditt og psykose datt.
( jeg sier ikke at dere gjør det men det virker for faen sånn! )

Vis heller litt sympati for barnefaren og resten av pårørende. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen95 skrev (På 31.7.2020 den 18.25):

Har ikke sagt noe om at jeg ikke viser hensyn til psykose eller det som måtte være. Det får fagfolkene ta seg av hva angår denne kvinnen.

poenget med min uttalelse var at folk i denne tråden her må slutte å bruke psykose som en beskyttelse overfor denne kvinnen. Det virker som om majoriteten av dere unnskylder handlingen med psykose ditt og psykose datt.
( jeg sier ikke at dere gjør det men det virker for faen sånn! )

Vis heller litt sympati for barnefaren og resten av pårørende. 

Det er ingen her som unnskylder moren. Herregud, det er knapt noen som skriver at de tror moren er psykotisk. 

Men dersom moren skulle vise seg å ha psykose, så kan hun ikke lastes for handlingene. Ingen her har ikke vist sympati for far. 

Men om det skulle være psykose i bilde, så har jeg like stor sympati for mor. 

Ingen med psykose kan straffes for handlingene, annet enn å få tvunget psykisk behandling - og det med god grunn. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, realityfire skrev:

Vet hva det er. Men skal de som har psykose ha "frikort"???? og ikke få noe straff? 

Folk med psykose kan fortsatt være farlige, og samfunnet bør beskyttes fra sånne som dem. 

Syntes de fortsatt burde bli straffet med tvungent psykisk helsevern.

Det blir det samme som og si, de som er rusa på piller når de dreper noen, ikke trenger å straffes fordi de var rusa og ikke "seg selv"

Alle som har psykose dømmes til psykisk helsevern ja. Det er det det vil si å bli regnet som utilregnelig. 

Hvis du ikke forstår forskjell på selvvalgt utløst psykose, og akutt psykoselidelse, tror jeg ikke det er noe vits i at vi fortsetter denne diskusjonen, for så lavt nivå gidder jeg ikke diskutere på. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, realityfire skrev:

Så hvis jeg f.eks popper i meg masse xanor og rivotril, og blir såpass ruset, og deretter tar livet av noen, og deretter ikke husker noe når rusen går over,  så er jeg "utilregnelig"????? 

Det er egt ganske sykt... man tar et valg når velger å poppe i seg piller..... Folk sier jo at fylla ikke er noe unnskyldning... da bør ikke rus være noe unnskyldning heller.

Rusutløst psykose gir _ikke_ fritak av straff eller erklæring av utilgjengelighet. Psykose som ikke er rusutløst kan derimot føre til slik erklæring. 

Det er noe annet å ha psykoselidelse. Jeg har vært i rusutløst psykose, men ut over det har jeg absolutt ingen psykose-diagnose. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Sinsiew skrev:

Enda en som ikke vet hva psykose er, ja.. 

Nå er det ingen som vet om hun var psykotisk eller ei enda. Og om hun skulle være det så er hun fortsatt skyld i drap selv om hun ikke er tilregnelig. 
 

 

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Nå er det ingen som vet om hun var psykotisk eller ei enda. Og om hun skulle være det så er hun fortsatt skyld i drap selv om hun ikke er tilregnelig. 
 

 

Og det har vel egentlig ingen ting med hva jeg har skrevet å gjøre. 

Ja, hun er skyld i drap, men kan ikke straffes om hun var i psykose. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Uatskillelig skrev:

Nå er det ingen som vet om hun var psykotisk eller ei enda. Og om hun skulle være det så er hun fortsatt skyld i drap selv om hun ikke er tilregnelig. 
 

 

Er vel ingen her som har sagt hun ikke er skyld i det.. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sinsiew skrev:

Og det har vel egentlig ingen ting med hva jeg har skrevet å gjøre. 

Ja, hun er skyld i drap, men kan ikke straffes om hun var i psykose. 

Ganske sykt at folk med psykose ikke kan bli straffet... dem er jo fortsatt like farlige, og bør låses inne. Her jeg bor, så er det en mann som har terrorisert nabolaget vårt i LAAAANG tid. Gått rundt med øks, drapstrusler osv.... det har blitt såpass ille at flere barnefamilier har måtte flytte herfra pga denne mannen. Han er for "syk" for fengsel.. men for "frisk" for tvungen psykatrisk helsevern.

Han er altså psykotisk... hvor langt skal det gå før politiet gjør noe. Et drap?... (nei vent, hvis han dreper noen, så kan han ikke bli straffa fordi han er i psykose)

dem lar jo farlige psykotiske folk gå rundt som tikkende bomber, uten at det blir gjort noe.... fordi de ikke kan bli stilt til ansvar...

rettsvesenet as.... 

Endret av realityfire
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, realityfire skrev:

Ganske sykt at folk med psykose ikke kan bli straffet... dem er jo fortsatt like farlige, og bør låses inne. Her jeg bor, så er det en mann som har terrorisert nabolaget vårt i LAAAANG tid. Gått rundt med øks, drapstrusler osv.... det har blitt såpass ille at flere barnefamilier har måtte flytte herfra pga denne mannen. Han er for "syk" for fengsel.. men for "frisk" for tvungen psykatrisk helsevern.

Han er altså psykotisk... hvor langt skal det gå før politiet gjør noe. Et drap?... (nei vent, hvis han dreper noen, så kan han ikke bli straffa fordi han er i psykose)

rettsvesenet as.... 

Dette høres jo ikke riktig ut. Om han truer folk på livet og går rundt med øks så er han jo høyeste grad til fare for andre og bør legges inn på tvang. 

Ville ringt politiet. Sånn kan dere ikke ha det. ❤️
 

  • Liker 11
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...