Gå til innhold

To barn funnet døde i Lørenskog


Poppeloppane

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

8 minutter siden, Factum Factaria skrev:

Lurer på om dere som desperat leter etter «formildende» forklaringer på hva som er grunnlaget for denne hendelsen hadde gjort det samme dersom det var far som var gjerningsperson. Mødre kan faktisk være ekstremt grusomme mot egne barn, uten at de er psykotiske. Og jeg mener det er viktig at vi åpner øyene for at slike ting kan skje uten at det er psykose i bildet. Det er vanskelig å se det man ikke tror på. 

Sant det også jeg kom over denne artikkelen. Helt sykt.

https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/drepte-barna-fordi-de-odela-sexlivet/71454017/amp

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Factum Factaria skrev:

Lurer på om dere som desperat leter etter «formildende» forklaringer på hva som er grunnlaget for denne hendelsen hadde gjort det samme dersom det var far som var gjerningsperson. Mødre kan faktisk være ekstremt grusomme mot egne barn, uten at de er psykotiske. Og jeg mener det er viktig at vi åpner øyene for at slike ting kan skje uten at det er psykose i bildet. Det er vanskelig å se det man ikke tror på. 

Selvfølgelig kan mødre være grusomme, det er vel den såkalte Valdressaken et eksempel på, blant annet. 

Poenget her er at ingen vet noe som helst, og da blir det jo helt meningsløst å spekulere. Poenget til flere her angående psykose er vel at mange i tråden avslører at de ikke har noe som helst kunnskap og trekker inn andre forhold som respekt, unnskyldning osv. 

Dette er en helt grusom sak, og ganske så sjelden i sitt slag. Jeg føler meg ganske trygg på at media kommer til å følge opp. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mannen95 skrev:

Jeg er helt enig meg deg! Kjærligheten for barna dine bør overveie alle former for psykiske lidelser! Uansett hva det er du sliter med så kan du ikke drepe barna dine uansett hva! 

Slike uttalelser viser hvor utrolig lite folk vet om psykiske lidelser og hva det kan gjøre med en.. 

Det er trist å lese noe av det som skrives i denne tråden. 

Jeg vet ingen ting om denne saken, derfor kan jeg heller ikke uttale meg om den. 

Men jeg har vokst opp med en far med dyssosial personlighetsforstyrrelse og har en tante som har hatt to tilfeller av psykoser, og vet hva disse psykiske ustabilitetene kan få et menneske til å gjøre. 

Når man er syk, så syk at man ikke er seg selv, kan ikke all verdens kjærlighet styre irrasjonelle eller skadelige handlinger utført av personen. 

Og som svar til en annen jeg så her; nei, det er ikke sikkert man merker på en person at personen er i en psykose. 

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mannen95 skrev:

Jeg er helt enig meg deg! Kjærligheten for barna dine bør overveie alle former for psykiske lidelser! Uansett hva det er du sliter med så kan du ikke drepe barna dine uansett hva! 

Jeg vil tro at absolutt alle friske oppegående mennesker vil tenke det samme som deg, men hva hjelper det når ingen av oss har vært i en psykosetilstand, ingen av oss har snøring på hvordan det vil være å f.eks ha vrangforestillingslidelser. Det kan til og med hende at Moren har vært i så sterk psykose ar hun trodde drap ville være beste utvei for barna.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for spekulasjoner, ryktespredning, identifisering av privatpersoner og injurierende utsagn, samt svar til dette.

Anglofil (teamleder)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om mor er avhørt? Nå skal de visst granske barnevernet da de fikk en beskymrings melding rett etter samlivsbruddet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
17 hours ago, Pipaluk said:

Å bli siktet er jo mer alvorlig enn å være mistenkt. Hvordan kan han bli siktet så fort? er det politiet som har gjort en dårlig jobb her? tenkt det mest sannsynlige, at far står bak drapene på barna?  Det er jo alltid mannen som står bak

Man blir automatisk siktet ved ransaking eller pågripelse. Mener du politiet skulle unnlate å pågripe han da de fikk informasjon (fra mor) som tilsa at han kunne være den som står bak? Virkelig? 

Å være siktet utløser også en del rettigheter. At feil person siktes er overhodet ikke et signal om dårlig politiarbeid, det kan være tvert imot. Ved drap må selvfølgelig politiet pågripe mistenkte som er utpekt av (antatt) offer inntil videre informasjon foreligger. Politiet var jo raskt ute med å si at mistanken mot far var svekket, så de brukte jo ikke år og dag på dette... 

Quote

En person som politiet etterforsker som mistenkt, får status som siktet etter straffeprosessloven § 82, når mistanken mot ham er såpass styrket at politiet erklærer ham for siktet, tiltale er tatt ut for retten eller automatisk når det er iverksatt tvangsmidler mot ham i etterforskningen som pågripelse, ransaking, beslag eller liknende. Å få status som siktet gir siktede formelle rettigheter, som et vanlig vitne eller mistenkte ikke har. For eksempel rett til forsvarer på ethvert trinn av saken etter § 94, rett til å lese sakspapirene, rett til å få vite hva i saken som taler mot siktelsen og det som taler til fordel, rett til å la være å si eller gjøre noe som kan bidra til egen domfellelse

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1930/1935

Endret av Albbas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Albbas skrev:

Man blir automatisk siktet ved ransaking eller pågripelse. Mener du politiet skulle unnlate å pågripe han da de fikk informasjon (fra mor) som tilsa at han kunne være den som står bak? Virkelig? 

Å være siktet utløser også en del rettigheter. At feil person siktes er overhodet ikke et signal om dårlig politiarbeid, det kan være tvert imot. Ved drap må selvfølgelig politiet pågripe mistenkte som er utpekt av (antatt) offer inntil videre informasjon foreligger. Politiet var jo raskt ute med å si at mistanken mot far var svekket, så de brukte jo ikke år og dag på dette... 

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1930/1935

Er det ikke noe som heter  mistenkt?  Har de ikke hjemmel til å taue en person inn til avhør, og under avhøret finne ut om personen er skyldig? Men nå vet jeg ikke hva slags opplysninger mor ga til politiet ang han. Jeg kan bare forestille meg hvilket sjokk det er å finne ut at begge barna   dine er drept, og du er siktet i saken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
12 minutter siden, Pipaluk said:

Er det ikke noe som heter  mistenkt?  Har de ikke hjemmel til å taue en person inn til avhør, og under avhøret finne ut om personen er skyldig? Men nå vet jeg ikke hva slags opplysninger mor ga til politiet ang han. Jeg kan bare forestille meg hvilket sjokk det er å finne ut at begge barna   dine er drept, og du er siktet i saken.

Hvis de trodde han var farlig var det jo mer naturlig å pågripe han enn å spørre pent om han kan komme på avhør klokka 10. 

Selvfølgelig må det ha vært et sjokk, men det er tross alt et grovt drap på barn det er snakk om. I følge mediene var det et grusomt syn som møtte de som tok seg inn i leiligheten. Da er det ganske naturlig å pågripe den mistenkte (og dermed automatisk sikte vedkommende), i stedetfor å bekymre seg for sårede følelser. De trodde jo den mistenkte var farlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chroma

Mange her som ikke aner noe om psykoser, ja. 
Men så vet vi heller ikke om denne moren var i psykose eller ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.7.2020 den 14.24, Marihønepøne skrev:

Hvis det stemmer at moren i Lørenskog er etnisk norsk, hadde disse to kvinnene sannsynligvis helt ulike grunner for å gjøre det de gjorde/er siktet for å ha gjort. Hun i Tromsø hadde vel bare timer før strøket på norsktesten og ville i løpet av kort tid vært på vei ut av landet enten hun ville eller ei, med eller uten barna. 

Hvor har du det fra at hun a) strøk på testen Og B) ville bli sendt ut av landet? Har man rett på beskyttelse, opphold eller gjenforening, forsvinner ikke disse rettighetene fordi om man stryker på en språktest. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen ble kvinnens profiler på Facebook og Instagram slettet.

– Min klient samtykket til dette. Hun var helt enig i at både Facebook og Instagram-kontoene skulle slettes, forteller den drapssiktede kvinnens forsvarer Gunhild Lærum til Romerikes Blad.

John Christian Elden, som er bistandsadvokat for barnefaren fra Rælingen, opplyser at det var den siden av familien som ba om at profilene ble slettet.

– Vi rettet en høflig innstilling om at de ble tatt ned da det var mange spekulasjoner og gjetninger der som gikk ut over barnas ettermæle og familien. Det var et greit samarbeid med forsvarer om å få dette fjernet

 

Pluss sak https://www.rb.no/den-drapssiktede-morens-profiler-pa-sosiale-medier-er-slettet-mange-spekulasjoner-og-gjetninger-som-gikk-ut-over-barnas-ettermale/s/5-43-1353128

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

26 minutter siden, bordogstol skrev:

Nei. Hun var under sterk påvirkning av en kjæreste i England som fortalte henne hvordan hun skulle "disiplinere" barnet!! Helt syk sak!! 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner, ryktespredning og identifisering av privatpersoner, samt svar til dette.

Anglofil (teamleder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generell kommentar.

Etter min mening burde personer med psykiske utfordringer eller generelle utfordrende endringer i livet ta ansvar og søke hjelp før de går på en smell - spesielt personer som har ansvar for barn. F.eks. ved sykdom, dødsfall - eller samlivsbrudd. 

Jeg har selv, som mange andre, hatt mine tøffe perioder. Men som forelder ønsker jeg å skjerme barna mine så mye som mulig ved å ta forholdsregler - det være seg ved eksempelvis å søke hjelp fra familie og/eller andre instanser, samt gjøre tiltak for å forebygge slike perioder.

Mye kan unngås dersom man tar ansvar selv. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mfs skrev:

Generell kommentar.

Etter min mening burde personer med psykiske utfordringer eller generelle utfordrende endringer i livet ta ansvar og søke hjelp før de går på en smell - spesielt personer som har ansvar for barn. F.eks. ved sykdom, dødsfall - eller samlivsbrudd. 

Jeg har selv, som mange andre, hatt mine tøffe perioder. Men som forelder ønsker jeg å skjerme barna mine så mye som mulig ved å ta forholdsregler - det være seg ved eksempelvis å søke hjelp fra familie og/eller andre instanser, samt gjøre tiltak for å forebygge slike perioder.

Mye kan unngås dersom man tar ansvar selv. 

...ja og så lett som det er å få hjelp på det grunnlaget der, så er nok det løsningen. De fleste skjønner heller ikke hvor syke de faktisk er før det faktisk kan være for sent. Ikke en gang legene som skulle kunnet fange det opp.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...