Gå til innhold

To barn funnet døde i Lørenskog


Poppeloppane

Anbefalte innlegg

Et studie fra Australia fant at den største mentale lidelsen hos mødre som drepte sine egne varn var personlighetsforstyrrelse (67%). Kan ikke huske om dette var hovedårsaken til drap begått på barn begått av mødre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Jane Eyre skrev:

Et studie fra Australia fant at den største mentale lidelsen hos mødre som drepte sine egne varn var personlighetsforstyrrelse (67%). Kan ikke huske om dette var hovedårsaken til drap begått på barn begått av mødre. 

Sto det noe om drapsmetoder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jane Eyre skrev:

Et studie fra Australia fant at den største mentale lidelsen hos mødre som drepte sine egne varn var personlighetsforstyrrelse (67%). Kan ikke huske om dette var hovedårsaken til drap begått på barn begått av mødre. 

Jeg har personlighetsforstyrrelse.... men hadde aldri i livet skadet mine barn fordet. Og det er heller ingen unnskyldning. 

Mange folk med personlighetsforstyrrelse tar ofte trøbbel med seg hvor enn de går..... ofte er de psykopater eller narsisstiske, så er ikke overrasket. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jane Eyre skrev:

Et studie fra Australia fant at den største mentale lidelsen hos mødre som drepte sine egne varn var personlighetsforstyrrelse (67%). Kan ikke huske om dette var hovedårsaken til drap begått på barn begått av mødre. 

Nå tar jeg bare fra husken her i farten, men mener den artikkelen jeg leste tidligere om norske mødre som dreper egne barn, og statistikken der, var at de var i psykose eller suicidale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Pipaluk skrev:

Sto det noe om drapsmetoder? 

Tror drukning/kvelning var vaneligst drapsmetode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor er nå avhørt ser jeg, ble avhørt i går.
Politiet ønsker ikke å si noe mer om dødsårsak, mulig hendelsesforløp eller motiv.

Avhøret varte i underkant av to timer.  Lærum (kvinnens forsvarer) ønsker ikke å si noe om hva kvinnen forklarte seg om, annet enn at hun er helt knust.

– Hun er ekstremt fortvilet. Det er det mange som er, sier hun.

Det har tidligere stått i RB at politiets hovedteori om motiv er sjalusi og samlivsbrudd. Tragisk og fryktelig sak uansett hva grunnen er, naturligvis. Samtidig er det nærmest umulig å forhindre slike hendelser før de skjer også, fordi det (heldigvis) er så sjeldent i Norge. Det er også sjeldnere i seg selv at biologiske mødre dreper sammenlignet med biologiske fedre (2 saker med barn drept av mødre i årene 2009-2018 kontra 9 saker med far). 

Kom over dette i en artikkel, som er veldig interessant, der psykolog og rettspsykiatrisk sakkyndig Pål Grøndahl uttaler seg om hvordan forebygge at mødre begår drap på egne barn:

- Det er generelt uhyre vanskelig å forebygge så sjeldne hendelser som drap på barn gjort av mødre. Det er så sjeldent at vi ikke klarer å lage markører eller profiler som kan identifisere hvem som vil begå drap. Gode vilkår, sosial støtte, bevissthet om egne psykiske lidelser, og generelt gode lavterskeltilbud, kan forebygge mer enn å bidra til at man leter etter nålen i høystakken. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, hufsaaaaa skrev:

Mor er nå avhørt ser jeg, ble avhørt i går.
Politiet ønsker ikke å si noe mer om dødsårsak, mulig hendelsesforløp eller motiv.

Avhøret varte i underkant av to timer.  Lærum (kvinnens forsvarer) ønsker ikke å si noe om hva kvinnen forklarte seg om, annet enn at hun er helt knust.

– Hun er ekstremt fortvilet. Det er det mange som er, sier hun.

Det har tidligere stått i RB at politiets hovedteori om motiv er sjalusi og samlivsbrudd. Tragisk og fryktelig sak uansett hva grunnen er, naturligvis. Samtidig er det nærmest umulig å forhindre slike hendelser før de skjer også, fordi det (heldigvis) er så sjeldent i Norge. Det er også sjeldnere i seg selv at biologiske mødre dreper sammenlignet med biologiske fedre (2 saker med barn drept av mødre i årene 2009-2018 kontra 9 saker med far). 

Kom over dette i en artikkel, som er veldig interessant, der psykolog og rettspsykiatrisk sakkyndig Pål Grøndahl uttaler seg om hvordan forebygge at mødre begår drap på egne barn:

- Det er generelt uhyre vanskelig å forebygge så sjeldne hendelser som drap på barn gjort av mødre. Det er så sjeldent at vi ikke klarer å lage markører eller profiler som kan identifisere hvem som vil begå drap. Gode vilkår, sosial støtte, bevissthet om egne psykiske lidelser, og generelt gode lavterskeltilbud, kan forebygge mer enn å bidra til at man leter etter nålen i høystakken. 

Men sjalusi er vel ikke så oppsiktsvekkende når det kommer til samlivsbrudd. Er ikke det vanlig i en slik situasjon? Kjenner dere som har barn men som ikke bor sammen med barnefar til det? Jeg hadde nok også blitt sjalu. 
 

Men å drepe barna pga det, er jo noe helt annet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Pipaluk skrev:

Men sjalusi er vel ikke så oppsiktsvekkende når det kommer til samlivsbrudd. Er ikke det vanlig i en slik situasjon? Kjenner dere som har barn men som ikke bor sammen med barnefar til det? Jeg hadde nok også blitt sjalu. 
 

Men å drepe barna pga det, er jo noe helt annet. 

Nei, det er sant. 
Jeg tviler ikke på at et samlivsbrudd med små barn involvert, kan være både tøft og opprivende og jæv***. Og ekstra ille for den som blir forlatt. Men det er jo som du sier noe helt annet å gå videre derfra og ende opp med en sak som denne.
 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hva. Det er veldig mye spekulasjon og naivitet her. Jeg forsvarer overhodet ingenting.

Men plutselig kan ting skje. Man vet aldri hvordan et menneske kan reagere, noen ganger blir det dramatisk slik som her.
Man skal ikke dømme så hardt. Alle kan klikke en dag.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så dreper du ikke dine egne barn, eller noen som helst! Overhodet Ingen unnskyldning uansett hvor syk du er. Tenk om alle som sliter psykisk skulle gjort det, det hadde tatt seg ut. Sliter psykisk jeg og men kan da for h..... Ikke ta livet av noen. Nei. Slutt å syns synd på mora! Barna er nå døde. Og kommer aldri tilbake. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Emilie88 said:

Uansett så dreper du ikke dine egne barn, eller noen som helst! Overhodet Ingen unnskyldning uansett hvor syk du er. Tenk om alle som sliter psykisk skulle gjort det, det hadde tatt seg ut. Sliter psykisk jeg og men kan da for h..... Ikke ta livet av noen. Nei. Slutt å syns synd på mora! Barna er nå døde. Og kommer aldri tilbake. 

Du kan ikke sammenligne psykisk sykdom med psykose, selv om psykose kan være en del av sykdomsbildet til en del sinnslidelser. Når du ikke har vært psykotisk, eller opplevd psykotiske på nært hold, har du rett og slett ingen mulighet til å skjønne hva det dreier seg om. Det er en veldig god grunn til at utilregnelighet medfører fritak fra ordinær straff etter norsk lov (og i de fleste andre land - selv USA). En psykotisk person er rett og slett ikke seg selv. Det er ikke slik at det er underliggende ondskap som plutselig kommer til uttrykk.

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Emilie88 skrev:

Uansett så dreper du ikke dine egne barn, eller noen som helst! Overhodet Ingen unnskyldning uansett hvor syk du er. Tenk om alle som sliter psykisk skulle gjort det, det hadde tatt seg ut. Sliter psykisk jeg og men kan da for h..... Ikke ta livet av noen. Nei. Slutt å syns synd på mora! Barna er nå døde. Og kommer aldri tilbake. 

Ingen synes synd på dama. Saken her er hvor skummelt det er at noen havner i en slik psykose og hva de kan gjøre. Enda mer skummelt er at det kan skje oss alle. Vi bør være forsiktig med å dømme her. Man dreper ikke sitt eget avkom om man er normal det er umulig.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange her skriver at hun "skyldte" på far,  men vi vet ikke hva hun sa. Kanskje sa hun til politiet at det var fars skyld,  og så tolket politiet det til at far var gjerningsmannen.  Hun mente kanskje at det var fars skyld at hun var så lei seg.  

Uansett en forferdelig sak! Synes så synd på far og alle rundt! Har sett youtubesnutter av far og den eldste sønnen, og det er hjerteskjærende at gutten nå er borte.  

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, tirben skrev:

Ser mange her skriver at hun "skyldte" på far,  men vi vet ikke hva hun sa. Kanskje sa hun til politiet at det var fars skyld,  og så tolket politiet det til at far var gjerningsmannen.  Hun mente kanskje at det var fars skyld at hun var så lei seg.  

Uansett en forferdelig sak! Synes så synd på far og alle rundt! Har sett youtubesnutter av far og den eldste sønnen, og det er hjerteskjærende at gutten nå er borte.  

Han ble siktet, så noe må jo ha vært sagt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forferdelig sak. Stakkars barn. Og stakkars familiene og andre som har dette tett på seg. Ikke minst faren som har mistet sine to barn på en grusom måte. 

Bare et par kommentarer ..  Faren var siktet noen timer den søndagen. Vet ikke om han rakk å få utnevnt advokat før mistanken ble svekket? Politiet forsto tydeligvis rimelig kjapt at han ikke kunne stå bak dette. Morens advokat gjør bare jobben sin som er å tale klientens sak og være på dennes «side». Det jeg har sett av henne i media så virker hun dyktig og gjør denne jobben så godt som mulig etter omstendighetene.

Når det gjelder psykose så er jeg enig med en over som skrev at man skjønner ikke hvordan det arter seg før men ser det på nært hold. Mulig det er grader av dette også, men en i psykose kan virke helt fin noen timer, så kan vedkommende få veldig mye rart for seg. Det kan være hallusinasjoner og paranoia feks. Deretter kan vedkommende virke som normal igjen. Den ene personen som jeg kjenner til måtte man egentlig være tett og mye sammen med før man forsto at noe var veldig galt. Heldigvis gikk dette over med behandling og har aldri skjedd igjen, men noen lever hele livet sitt i tilbakevendende psykose og går inn og ut av psykiatrisk avdeling. Googlet mye rundt psykose og psykiatri på den tiden.
 

Dette innlegget er ikke noe forsvar av moren, det er bare objektive forklaringer på hva jeg har sett eller lest meg til på generelt grunnlag. Vi får nok mer svar etter hvert som tiden går.
 

Endret av Justlooking
Tilføyelser
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mfs skrev:

Han ble siktet, så noe må jo ha vært sagt.

Å bli siktet er jo mer alvorlig enn å være mistenkt. Hvordan kan han bli siktet så fort? er det politiet som har gjort en dårlig jobb her? tenkt det mest sannsynlige, at far står bak drapene på barna?  Det er jo alltid mannen som står bak

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Emilie88 skrev:

Uansett så dreper du ikke dine egne barn, eller noen som helst! Overhodet Ingen unnskyldning uansett hvor syk du er. Tenk om alle som sliter psykisk skulle gjort det, det hadde tatt seg ut. Sliter psykisk jeg og men kan da for h..... Ikke ta livet av noen. Nei. Slutt å syns synd på mora! Barna er nå døde. Og kommer aldri tilbake. 

Jeg er helt enig meg deg! Kjærligheten for barna dine bør overveie alle former for psykiske lidelser! Uansett hva det er du sliter med så kan du ikke drepe barna dine uansett hva! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...