Gå til innhold

To barn funnet døde i Lørenskog


Poppeloppane

Anbefalte innlegg

Lurer på når hun skal ut av sykehus og inn i fengsel. Synes hun har vært lenge på sykehus. 

Om hun blir dømt til fengsel og skal sone på Bredtveit, vil jeg tro at hun kanskje kommer på samme avdeling som hun som drepte en 6 år gammel gutt på Smøla og hun Alvdal - moren. Kanskje også med sjubarnsmoren? Har lest at de tre soner på Bredtveit. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ryddet for personangrep, spekulasjoner, ryktespredning, latterliggjøring og krenkende innlegg, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var tanken bak med å tømme bankkkontoene? Hadde det noen sammenheng med drapene? Det virker ganske ulogisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pipaluk skrev:

Hva var tanken bak med å tømme bankkkontoene? Hadde det noen sammenheng med drapene? Det virker ganske ulogisk.

Ble de brukt opp? Eller overført?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tinkabell skrev:

Ble de brukt opp? Eller overført?

Det kommer ikke frem, hva de pengene skulle brukes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pipaluk skrev:

Det kommer ikke frem, hva de pengene skulle brukes til.

Ok. Hvordan er reglene i Norge for når navn på forbrytere blir offentliggjort? Er det når man står tiltalt? I de fleste drapssaker så kjenner jo offentligheten til hvem som er gjerningspersonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Tinkabell said:

Ok. Hvordan er reglene i Norge for når navn på forbrytere blir offentliggjort? Er det når man står tiltalt? I de fleste drapssaker så kjenner jo offentligheten til hvem som er gjerningspersonen.

Aftenpostens retningslinjer:

 

Aftenposten bruker normalt ikke navn og foto som identifiserer involverte i kriminalsaker.

Redaksjonsledelsen kan gjøre unntak i saker hvor det er en aktverdig grunn for identifikasjon, for eksempel ved særlig grove forbrytelser, ved misbruk av betrodd stilling, når saken gjelder en offentlig person eller når det er fare for forveksling.

Identifikasjon – navn eller foto – brukes som hovedregel ikke før siktelse er utferdiget.

 

Så kanskje når siktelsen er klar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tinkabell skrev:

Ok. Hvordan er reglene i Norge for når navn på forbrytere blir offentliggjort? Er det når man står tiltalt? I de fleste drapssaker så kjenner jo offentligheten til hvem som er gjerningspersonen.

Er jeg riktig sitert?

jeg blir mer usikker på når det er ok og ikke ok. Fant noen retningslinjer her. 

 

https://www.nored.no/Etikk/Interne-etiske-regler/4.7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Justlooking skrev:

Synes det er veldig forskjellig hvordan og når media viser navn/bilde. Kan virke som det går litt på skjønn. 

Virker sånn. I denne saken har moren tilstått drapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Justlooking said:

Synes det er veldig forskjellig hvordan og når media viser navn/bilde. Kan virke som det går litt på skjønn. 

Ja, redaktørene bruker skjønn; det finnes ingen lover som hindrer offentliggjøring. Jeg tipper at morens mentale tilstand er litt av grunnen til at navnet ikke er offentliggjort ennå.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, T-Rex skrev:

Ja, redaktørene bruker skjønn; det finnes ingen lover som hindrer offentliggjøring. Jeg tipper at morens mentale tilstand er litt av grunnen til at navnet ikke er offentliggjort ennå.

Helt sikkert. Men moren har nok ikke tilgang til nyheter osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tinkabell said:

Helt sikkert. Men moren har nok ikke tilgang til nyheter osv.

Jeg tenker mer at redaktørene tenker litt som noen her i tråden: hun er erklært tilregnelig, men er det virkelig mulig?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, lulus skrev:

Det er helt vanlig praksis i media at navn ikke offentliggjøres i saker som denne. 

Ok. Det er nok en ekstrem stor påkjenning for morens familie også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, lulus skrev:

Det er helt vanlig praksis i media at navn ikke offentliggjøres i saker som denne. 

Ja, hvis jeg har forstått det riktig så er det i ytterst få tilfeller der de tilståtte i familtragedier som det offentligjøres navn på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, MonicaM skrev:

Ja, hvis jeg har forstått det riktig så er det i ytterst få tilfeller der de tilståtte i familtragedier som det offentligjøres navn på.

Vet om tre saker i 2018, 2019 og 2020 der gjerningspersonen er offentligjort med navn og flere bilder. Det er faren som drepte sønnen på Kapp på Toten, sjubarnsmoren som drepte sin egen far og sin ekssamboer som hun hadde to barn sammen med i Kristiansand og mannen som drepte sin kone i Brumunddal. Dette er også familietragedier. 

Siden disse tre er offentligjort vil jeg tro at moren her også blir det. Alle disse fire sakene er svært alvorlige. Men om moren her ikke blir offentligjort klarer jeg ikke å skjønne hvorfor. Hvorfor skal de andre tre det, og ikke henne?

Noen som har noen tanker rundt dette?   

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MonaMaria20 skrev:

Vet om tre saker i 2018, 2019 og 2020 der gjerningspersonen er offentligjort med navn og flere bilder. Det er faren som drepte sønnen på Kapp på Toten, sjubarnsmoren som drepte sin egen far og sin ekssamboer som hun hadde to barn sammen med i Kristiansand og mannen som drepte sin kone i Brumunddal. Dette er også familietragedier. 

Siden disse tre er offentligjort vil jeg tro at moren her også blir det. Alle disse fire sakene er svært alvorlige. Men om moren her ikke blir offentligjort klarer jeg ikke å skjønne hvorfor. Hvorfor skal de andre tre det, og ikke henne?

Noen som har noen tanker rundt dette?   

Kanskje mediene vil skåne henne pga hennes psykiske helse, selv om hun visstnok var tilregnelig i gjerningsøyeblikket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MonaMaria20 skrev:

Vet om tre saker i 2018, 2019 og 2020 der gjerningspersonen er offentligjort med navn og flere bilder. Det er faren som drepte sønnen på Kapp på Toten, sjubarnsmoren som drepte sin egen far og sin ekssamboer som hun hadde to barn sammen med i Kristiansand og mannen som drepte sin kone i Brumunddal. Dette er også familietragedier. 

Siden disse tre er offentligjort vil jeg tro at moren her også blir det. Alle disse fire sakene er svært alvorlige. Men om moren her ikke blir offentligjort klarer jeg ikke å skjønne hvorfor. Hvorfor skal de andre tre det, og ikke henne?

Noen som har noen tanker rundt dette?   

Mener å ha lest at årsaken til at bilder og navn ble offentliggjort i totendrapen var fordi faren ble regnet som tilregnelig og at han viste ingen anger i retten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, MonicaM said:

Ja, hvis jeg har forstått det riktig så er det i ytterst få tilfeller der de tilståtte i familtragedier som det offentligjøres navn på.

Jeg tror kanskje vi ser en endring på dette, siden navnene likevel verserer i sosiale medier - og da er det straks landsdekkende informasjon, og ikke bare noe de i nærmiljøet vet om, slik det var før i tiden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...