Gå til innhold

Viruset kan være farligere enn antatt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så når det ikke er forbudt så er det bare å kjøre på. 

Skjønner. 

Er du ofte utro? Så vidt meg bekjent er ikke det forbudt heller. 

Jeg regner med at du ikke er utro. Det er moral som stopper deg. 

Hvorfor stopper ikke moralen din deg fra å potensielt sette andre mennesker i fare? For å potensielt belaste helsevesenet vårt med noen som kunne vært unngått? 

God tur. 

Anonymkode: 6c7dc...dcb

Jeg setter ingen i fare med å fly for å besøke familie i et land med nesten null smitte. De har MINDRE smitte enn i Norge. På flyplassen og flyet er det påbudt med munnbind hele veien. Vi flyr fra et lite flyplass i nord og har transitt i Oslo, det vil si at vi ikke trenger å flokke oss i sikkerhetskontrollen på Norges største flyplass, men går rett over til neste gate. Når vi kommer frem, blir vi hentet i privatbiler og kjørt til en bondegård tilhørende mannens foreldre, der vi skal være i to uker, med unntak for utflukter til gudsforlatte steder for å se på dyr og natur i flere kilometers avstand til andre. Hvordan sprer jeg smitte, forklar meg gjerne?

Anonymkode: 0595d...073

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så når det ikke er forbudt så er det bare å kjøre på. 

Skjønner. 

Er du ofte utro? Så vidt meg bekjent er ikke det forbudt heller. 

Jeg regner med at du ikke er utro. Det er moral som stopper deg. 

Hvorfor stopper ikke moralen din deg fra å potensielt sette andre mennesker i fare? For å potensielt belaste helsevesenet vårt med noen som kunne vært unngått? 

God tur. 

Anonymkode: 6c7dc...dcb

Og du kan heller ikke sammenligne noe som er normalt og nødvendig (ha omgang med familien sin) med det som er unormalt og unødvendig (ligge rundt når man er gift eller samboer). Det blir som å sammenligne valper og skyskrapere.

Anonymkode: 0595d...073

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene "mine"? Står her:

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/avstand-karantene-og-isolering/?term=&h=1

Råd til alle i befolkningen

Husk god hånd- og hostehygiene.

Du og dine nærmeste kan omgås normalt.

Hvem som er «dine nærmeste» bestemmer du selv, men det bør ikke være for mange og det bør være de samme over tid!

Hold økt avstand til andre enn dine nærmeste.

Unngå fysisk kontakt, inkludert håndhilsing og klemming.

Det bør minst være en meter mellom dere. (Avstanden fra ansikt til ansikt er aller viktigst. Hvis man står rygg til rygg, eller etter hverandre som i kø, er det mindre risiko for smitte. Der man sitter ved siden av hverandre bør det være en meter fra skulder til skulder.)             

Dersom du får symptomer på luftveisinfeksjon, må du holde deg hjemme til du er symptomfri.

Har du symptomer på covid-19, bør du testes og holde deg hjemme til negativt prøvesvar foreligger OG du er symptomfri. 

 

Det er vel helst dette med avstand som ikke funker så bra på reisefot. Man er tett på mange ukjente på flyplassen, du sitter tett i flyet, du må kanskje tett på en buss fra flyplassen på vei til reisemålet... 

Så skjønner jeg at akkurat du er flinkest i klassen, med tom flyplass og leiebil og i det hele tatt. Det er ikke det som er vanlig for Ola Nordmann på sydentur, det vet du også. 

Anonymkode: 6c7dc...dcb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Reglene "mine"? Står her:

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/avstand-karantene-og-isolering/?term=&h=1

Råd til alle i befolkningen

Husk god hånd- og hostehygiene.

Du og dine nærmeste kan omgås normalt.

Hvem som er «dine nærmeste» bestemmer du selv, men det bør ikke være for mange og det bør være de samme over tid!

Hold økt avstand til andre enn dine nærmeste.

Unngå fysisk kontakt, inkludert håndhilsing og klemming.

Det bør minst være en meter mellom dere. (Avstanden fra ansikt til ansikt er aller viktigst. Hvis man står rygg til rygg, eller etter hverandre som i kø, er det mindre risiko for smitte. Der man sitter ved siden av hverandre bør det være en meter fra skulder til skulder.)             

Dersom du får symptomer på luftveisinfeksjon, må du holde deg hjemme til du er symptomfri.

Har du symptomer på covid-19, bør du testes og holde deg hjemme til negativt prøvesvar foreligger OG du er symptomfri. 

 

Det er vel helst dette med avstand som ikke funker så bra på reisefot. Man er tett på mange ukjente på flyplassen, du sitter tett i flyet, du må kanskje tett på en buss fra flyplassen på vei til reisemålet... 

Så skjønner jeg at akkurat du er flinkest i klassen, med tom flyplass og leiebil og i det hele tatt. Det er ikke det som er vanlig for Ola Nordmann på sydentur, det vet du også. 

Anonymkode: 6c7dc...dcb

Men hvorfor skal jeg droppe å besøke familien og barn bare fordi alle andre er idioter? Nei, jeg sitter ikke tett i tett på en flyplass der jeg bor. Jeg bruker munnbind hele veien - mye sikrere enn å passere folk på en butikk uten munnbind. Vi bruker ikke leiebil. 

Å pålegge meg å ikke se familien i år fordi noen drar til syden blir det samme som å pålegge alle menn å kutte av seg utstyret fordi noen menn voldtar.

Anonymkode: 0595d...073

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kyniske siden av meg synes det er bra hvis Covid er farligere, for da kan de som driter i smittevern ta konsekvensene av egne handlinger. 

 

Screen-Shot-2020-07-10-at-2_27.09-PM.jpg.08a5c91212172b8417ffa3c163937708.jpg.bc6adb69755531503ca9f4e076bb145c.jpg

Anonymkode: 62ebf...d3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reglene "mine"? Står her:

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/avstand-karantene-og-isolering/?term=&h=1

Råd til alle i befolkningen

Husk god hånd- og hostehygiene.

Du og dine nærmeste kan omgås normalt.

Hvem som er «dine nærmeste» bestemmer du selv, men det bør ikke være for mange og det bør være de samme over tid!

Hold økt avstand til andre enn dine nærmeste.

Unngå fysisk kontakt, inkludert håndhilsing og klemming.

Det bør minst være en meter mellom dere. (Avstanden fra ansikt til ansikt er aller viktigst. Hvis man står rygg til rygg, eller etter hverandre som i kø, er det mindre risiko for smitte. Der man sitter ved siden av hverandre bør det være en meter fra skulder til skulder.)             

Dersom du får symptomer på luftveisinfeksjon, må du holde deg hjemme til du er symptomfri.

Har du symptomer på covid-19, bør du testes og holde deg hjemme til negativt prøvesvar foreligger OG du er symptomfri. 

 

Det er vel helst dette med avstand som ikke funker så bra på reisefot. Man er tett på mange ukjente på flyplassen, du sitter tett i flyet, du må kanskje tett på en buss fra flyplassen på vei til reisemålet... 

Så skjønner jeg at akkurat du er flinkest i klassen, med tom flyplass og leiebil og i det hele tatt. Det er ikke det som er vanlig for Ola Nordmann på sydentur, det vet du også. 

Anonymkode: 6c7dc...dcb

 

Etterlever alt dette. 

Og kan love at bybussene her i Oslo er mye mer folksomme enn ethvert fly jeg har vært på de siste ukene. For ikke å snakke om flyplassene - der er det bedre plass enn på Rema1000 en tidlig lørdags morgen. 

 

Anonymkode: 848ab...168

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det mer logisk at folk som ikke har noe immunsystem skal isolere seg? Det er ikke riktig at 90 % av befolkningen som viruset ikke er farlig for, skal isolere seg for å redde de 10 % som viruset er farlig for. Det blir det samme som vi holdt avstand og slet oss i hjel hjemme med hjemmeundervisning, jobb og barnehageunger for å redde de eldre, samtidig som de eldre flokket seg på cafe, klemte hverandre og hadde masse sosial kontakt. Hvorfor skal man redde noen som ikke vil reddes? Eller skal de fleste av oss isoleres for at noen få skal kunne leve som før?

Anonymkode: 0595d...073

Nå er jo poenget med denne tråden å dele en artikkel om en rapport som viser at viruset er farligere enn de vi har antatt, og at folk som ikke har vært spesielt syke likevel har fått nerveskader og hjerneskader. Anbefaler at du leser både HI og artikkelen det lenkes til før du uttaler deg.

Anonymkode: c482c...4a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det som er problemet - det eksisterer visst ikke noe annet farlig enn covid-19 nå for tiden. Hvorfor er det greit at folk blir skadet av fødsler, kreft, passiv røyk og andre ting, men ikke av covid-19? Det er mye skadelig som vi godtar som vanlig hverdag. 

Anonymkode: 0595d...073

Hvem sier at de tingene er greitt? Ta det i en egen tråd. Denne tråden handler om covid-19. Alt pratet om kreft og røyk er ren whataboutism som ikke bidrar til debatten. Det er lat debatteknikk - skjerp deg!

Anonymkode: c482c...4a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er mer logisk at de i risikogruppe har selvpålagte krav som er strengere. De kan ikke kreve at alle andre skal leve etter deres regler til enhver tid.

Anonymkode: 0595d...073

Denne tråden handler om at korona er farligere enn antatt for alle ift senvirkninger - ikke bare risikogrupper og dødsrisiko. Les HI og artikkelen der før du uttaler deg.

Anonymkode: c482c...4a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan låter det for dere som mener at vi som passer oss er hysteriske?

Jeg er medlem på ei svensk gruppe på Facebook, og det er mange som virkelig sliter med ettervirkninger uten å bli trodd - frem til nå.

https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-vaere-verre-enn-fryktet/72660012

Anonymkode: 0856a...729

Jeg har prøvd å si dette. Covid-19 handler ikke bar om dødsfall. Det handler minst like mye om senskader som kanskje aldri går over. Derfor vil jeg absolutt ikke ha dette drittviruswt. 

Anonymkode: dd2c3...78d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem sier at de tingene er greitt? Ta det i en egen tråd. Denne tråden handler om covid-19. Alt pratet om kreft og røyk er ren whataboutism som ikke bidrar til debatten. Det er lat debatteknikk - skjerp deg!

Anonymkode: c482c...4a7

Fordi det ikke er noe fokus på dette noe sted. Folk forsvarer for eksempel naboer som røyker på felles balkong, slik at den giftige røyken siver inn på barnerommet til naboen. Mange mennesker blir nektet kreftmedisin fordi det er for dyrt. Nordmenn er på bunn i kondombruk i hele Europa, selv om man kan dø av HIV eller bli steril av chlamydia.

Anonymkode: 0595d...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden handler om at korona er farligere enn antatt for alle ift senvirkninger - ikke bare risikogrupper og dødsrisiko. Les HI og artikkelen der før du uttaler deg.

Anonymkode: c482c...4a7

Det er fortsatt ikke greit at en liten gruppe skal lage regler for hele befolkningen som er strengere enn myndighetenes regler, og bli sinte for at alle andre ikke følger disse reglene. 

Anonymkode: 0595d...073

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Egoister som holder samfunnet i gang mener du? Det er ikke alle som kan ha hjemmekontor til evig tid, folk må ut og jobbe både i Norge og utenlands (for de som jobber der) for å tjene penger til statskassa, slik at det bla. er penger igjen til helsevesenet. Uten det så vil du kunne slite med å få mange gode år til. 

Anonymkode: 684bd...c11

Både mannen min og jeg er med på å holde samfunnet i gang. Vi jobber, vi handler, vi spiser ute. Det eg er ikke dét det er snakk om. Noen mener åpenbart at å leve med smittevernregler er det samme som å ikke leve, og at det kun er "business as usual" som er akseptabel måte å leve på. 

Vi må innse at viruset ikke forsvinner med det første, at forekomst og spredning av mye virus blir en del av livet i fremtiden, og at vi må lære oss å ta konsekvensene ved å leve på en litt annen måte enn før. Å lulle seg inn i en drøm om en tilværelse man en gang hadde, og nekte å forholde seg til realitetene er ikke annet enn egoistisk og trassig oppførsel. 

Anonymkode: c72da...558

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Både mannen min og jeg er med på å holde samfunnet i gang. Vi jobber, vi handler, vi spiser ute. Det eg er ikke dét det er snakk om. Noen mener åpenbart at å leve med smittevernregler er det samme som å ikke leve, og at det kun er "business as usual" som er akseptabel måte å leve på. 

Vi må innse at viruset ikke forsvinner med det første, at forekomst og spredning av mye virus blir en del av livet i fremtiden, og at vi må lære oss å ta konsekvensene ved å leve på en litt annen måte enn før. Å lulle seg inn i en drøm om en tilværelse man en gang hadde, og nekte å forholde seg til realitetene er ikke annet enn egoistisk og trassig oppførsel. 

Anonymkode: c72da...558

*Nye virus, skulle det stå. 

Anonymkode: c72da...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fortsatt ikke greit at en liten gruppe skal lage regler for hele befolkningen som er strengere enn myndighetenes regler, og bli sinte for at alle andre ikke følger disse reglene. 

Anonymkode: 0595d...073

Neivel. Lag en egen tråd om det temaet da, og slutt og avspore denne.

Anonymkode: c482c...4a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det ikke er noe fokus på dette noe sted. Folk forsvarer for eksempel naboer som røyker på felles balkong, slik at den giftige røyken siver inn på barnerommet til naboen. Mange mennesker blir nektet kreftmedisin fordi det er for dyrt. Nordmenn er på bunn i kondombruk i hele Europa, selv om man kan dø av HIV eller bli steril av chlamydia.

Anonymkode: 0595d...073

Javel. Lag en egen tråd om det temaet da, og diskuter det med noen som er interessert. I denne tråden er det en avsporing.

Anonymkode: c482c...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Javel. Lag en egen tråd om det temaet da, og diskuter det med noen som er interessert. I denne tråden er det en avsporing.

Anonymkode: c482c...4a7

Så det er bare "Huff så fælt det er med korona"-innlegg som er greit her, er det slik å forstå?

Anonymkode: 61c07...b43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er bare "Huff så fælt det er med korona"-innlegg som er greit her, er det slik å forstå?

Anonymkode: 61c07...b43

HI og trådens tittel angir tema. Avsporinger er regelbrudd etter forumreglene. Du synes kanskje kreft og røyk er interessant å diskutere, men ut fra den tankegangen kan vi like gjerne snakke om strikking eller matoppskrifter eller triathlon. Du skjønner jo at det ikke er ønskelig å snakke om triathlon i denne tråden?

Anonymkode: c482c...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HI og trådens tittel angir tema. Avsporinger er regelbrudd etter forumreglene. Du synes kanskje kreft og røyk er interessant å diskutere, men ut fra den tankegangen kan vi like gjerne snakke om strikking eller matoppskrifter eller triathlon. Du skjønner jo at det ikke er ønskelig å snakke om triathlon i denne tråden?

Anonymkode: c482c...4a7

Jeg regner også med at du innser at kreft, røyk, fedme, hanggliding eller hva det måtte være ikke er det som er interessant i seg selv i denne sammenhengen, men at poenget er å sette ting i perspektiv når det gjelder akseptabel risiko.

Anonymkode: 61c07...b43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Så det er bare "Huff så fælt det er med korona"-innlegg som er greit her, er det slik å forstå?

Anonymkode: 61c07...b43

 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi det ikke er noe fokus på dette noe sted. Folk forsvarer for eksempel naboer som røyker på felles balkong, slik at den giftige røyken siver inn på barnerommet til naboen. Mange mennesker blir nektet kreftmedisin fordi det er for dyrt. Nordmenn er på bunn i kondombruk i hele Europa, selv om man kan dø av HIV eller bli steril av chlamydia.

Anonymkode: 0595d...073

For noen fantastisk dumme innlegg. Skjønner dere virkelig ikke hva som er faren med et virus som fører til en bølge av innleggelser og dødsfall, som kommer på toppen av feks kreft og kjønnssykdommer? 

 

 

Her, siden dere ikke er flinke med ord så kanskje noen bilder gjør det lettere for dere å forstå, akkurat som når dere gikk på skolen

file-20200407-27948-n934o4.jpg.fcd9d74881b0c7053bef529fd4733b6f.jpg

Disse døde menneskene som fraktes bort på dette bildet døde ikke av kreft for kreft smitter ikke. De døde av et smittsomt virus som heter Covid-19,

 

6049962_032520-wabc-makeshift-morgue-img.thumb.jpg.4b47dcb57347ba49480b98a671d05071.jpg

 

Disse kjøletilhengerne i New York brukes til å lagre lik. De måtte benyttes fordi likhuset var fullt. De ekstra kroppene som sprengte kapasiteten på likhuset døde ikke av kreft eller kjønnssykdommer, de døde av et smittsomt virus som heter Covid-19.

 

Er det lettere å forstå nå?

 

Screen-Shot-2020-07-10-at-2_27.09-PM.jpg.08a5c91212172b8417ffa3c163937708.jpg.3d1019367c6cefb4930fc8cf78d9f9eb.jpg

 

 

 

 

Anonymkode: 62ebf...d3b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...