Gå til innhold

Viruset kan være farligere enn antatt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Whataboutism er utrolig uinteressant. Kan vi snakke om trådens tema, som er covid-19, og ikke titusen andre ting som finnes?! Du kan ta de andre tingene i en egen tråd!!

Anonymkode: c482c...4a7

Det er jo det som er problemet - det eksisterer visst ikke noe annet farlig enn covid-19 nå for tiden. Hvorfor er det greit at folk blir skadet av fødsler, kreft, passiv røyk og andre ting, men ikke av covid-19? Det er mye skadelig som vi godtar som vanlig hverdag. 

Anonymkode: 0595d...073

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siste nytt er at immuniteten varer to måneder, så den flokkimmuniteten kan vi se langt etter

Anonymkode: c482c...4a7

Link please. 

Anonymkode: 0595d...073

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Energidronning skrev:

jo, mer smitte - hurtigere vei til flokk-immunitet!

vi vet ikke hvor mange år tar vaksine-forskning. 

Problemet er at alle smittede risikerer langtidseffekter/ -problemer. Dette vet vi naturligvis lite om ennå, etter som det er gått kort tid. Alle smittede burde derfor få tilbud om månedlig kontroll hos infeksjonsmedisiner de første årene, eventuelt lenger.

Anonymkode: 1be3e...ca5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

COVID-19, Vi som är drabbade

Anonymkode: 0856a...729

Selvfølgelig blir det en enorm sirkel-runk av alle som «har hatt det». Typisk det. Må ha en plass å samles for å klage.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er jo det som er problemet - det eksisterer visst ikke noe annet farlig enn covid-19 nå for tiden. Hvorfor er det greit at folk blir skadet av fødsler, kreft, passiv røyk og andre ting, men ikke av covid-19? Det er mye skadelig som vi godtar som vanlig hverdag. 

Anonymkode: 0595d...073

Hva er poenget ditt? Skal vi forby folk å få barn siden ikke vi kan garantere at det kan gjøres på en 100% trygg måte? Verden har brukt stadig økende beløp på kreftforskning hvert år i ca 100 år, og røyking er allerede forbudt nesten overalt der andre kan utsettes for passiv røyking. Å si at vi uten videre godtar disse problemene har ingen rot i virkeligheten.

Anonymkode: fe30d...839

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Hørt det rammer hele kroppen ja, og er alvorligere enn folk tror. Med alvorlige ettervirkninger. Folk som aldri blir helt frisk etterpå.

Så jeg sier det igjen. Det er grunn til å være redd viruset og forbanna når folk DRITER I DET!😡 Driter i hygiene og avstand. Kanskje på tide å ta det seriøst og ikke kalle det hysteri? Jeg har ikke lyst å havne i respirator i flere måneder og miste muskelmasse og må trene seg opp igjen, eller bli syk og få ettervirkninger etterpå. Enda verre. Miste noen jeg er glad i. Det er ikke bare farlig for eldre! 

Det er ingen vanlig influensa, det har aldri vært en vanlig influensa. Det kommer aldri til å bli en vanlig influensa. Det er korona. En alvorlig sykdom. Blir bare mer og mer redd og forbanna pga de her som gir faen og utsetter andre for smitte! Så kan bare folk kalle det hysteri! Bare ikke utsett andre for smitte! For alle vil ikke ha dette drittviruset. 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp dette er det altfor lite prat om. Alle snakker om lav dødelighet, at det kun er eldre mennesker som dør, at flere dør av influensa og så videre. Men ettervirkningene for de som har vært syke er jo egentlig en mye større trussel. 
En kollega av meg, i 50-åra, ble syk av korona tidlig i mars, var innlagt en uke, men var så frisk at han kom hjem etter den uken i respirator. Han er fortsatt ikke frisk og er nå gradert sykmeldt. Han melder om utmattelse, konsentrasjonsproblemer og hukommelsesvikt. Dette altså nå 4 mnd etter at han var syk. 
Dette gjelder veldig mange av de yngre som har vært syke, men som da ikke døde av det. 
Samfunnet vårt har ikke råd til å ha mange sykmeldte, eller eventuelt varig uføre på grunn av ettervirkningene etter korona. 
 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er poenget ditt? Skal vi forby folk å få barn siden ikke vi kan garantere at det kan gjøres på en 100% trygg måte? Verden har brukt stadig økende beløp på kreftforskning hvert år i ca 100 år, og røyking er allerede forbudt nesten overalt der andre kan utsettes for passiv røyking. Å si at vi uten videre godtar disse problemene har ingen rot i virkeligheten.

Anonymkode: fe30d...839

Neida, 90 % av folk på forumet synes det er helt greit at naboen kjederøyker på balkongen slik at man får giftig røyk i hele leiligheten med en gang man åpner døra. Det har ikke vært noe særlig fremskritt i fødselshjelp de siste årene. Kreftmedisin som med hell brukes i flere andre land som Sverige, Tyskland osv tar det 10 år før blir innført i Norge. Så ja, vi godtar mange problemer. Vi godtar at vi får forkjølelse og omgangssyke hvert år. Vi godtar at det er lus på skolene. Vi godtar å ha sex, selv om vi kan få AIDS, uansett om vi holder oss til en partner hele livet - for partneren kan ha vært utro med andre. Vi godtar å gå gravide og føde barn, selv om det er noe av det farligste en kvinne kan gjøre i sitt liv. Vi godtar at det dør x antall personer i trafikken hvert år. Vi spiser og drikker kreftfremkallende stoffer, vi røyker og snuser - vi godtar både lungekreft, magekreft (som har eksplodert de siste årene), vi er overvektige og godtar at vi kan få hjerte- og karsykdommer. 

Anonymkode: 0595d...073

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Warrior skrev:

Hørt det rammer hele kroppen ja, og er alvorligere enn folk tror. Med alvorlige ettervirkninger. 

Så jeg sier det igjen. Det er grunn til å være redd viruset og forbanna når folk DRITER I DET!😡 Driter i hygiene og avstand. Kanskje på tide å ta det seriøst og ikke kalle det hysteri? Jeg har ikke lyst å havne i respirator i flere måneder og miste muskelmasse og må trene seg opp igjen, eller bli syk og få ettervirkninger etterpå. Enda verre. Miste noen jeg er glad i. 

Det er ingen vanlig influensa, det har aldri vært en vanlig influensa. Det kommer aldri til å bli en vanlig influensa. Det er korona. En alvorlig sykdom. Blir bare mer og mer redd og forbanna pga de her som gir faen og utsetter andre for smitte! Så kan bare folk kalle det hysteri! Bare ikke utsett andre for smitte! For alle vil ikke ha dette drittviruset. 

Ingen jeg kjenner driter i avstand og hygiene. Alle sammen har alltid vasket hendene og bruker ikke å egle seg opp på folk i butikkene. Det gjaldt også før viruset kom. 

Anonymkode: 0595d...073

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Angelheart2 skrev:

Nettopp dette er det altfor lite prat om. Alle snakker om lav dødelighet, at det kun er eldre mennesker som dør, at flere dør av influensa og så videre. Men ettervirkningene for de som har vært syke er jo egentlig en mye større trussel. 
En kollega av meg, i 50-åra, ble syk av korona tidlig i mars, var innlagt en uke, men var så frisk at han kom hjem etter den uken i respirator. Han er fortsatt ikke frisk og er nå gradert sykmeldt. Han melder om utmattelse, konsentrasjonsproblemer og hukommelsesvikt. Dette altså nå 4 mnd etter at han var syk. 
Dette gjelder veldig mange av de yngre som har vært syke, men som da ikke døde av det. 
Samfunnet vårt har ikke råd til å ha mange sykmeldte, eller eventuelt varig uføre på grunn av ettervirkningene etter korona. 
 

Vi har heller ikke råd å holde alt stengt. 

Anonymkode: 0595d...073

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har heller ikke råd å holde alt stengt. 

Anonymkode: 0595d...073

Nei, men å forvente at folk klarer å holde avstand og ta hensyn selv om samfunnet er åpent, det syns jeg vi må kunne forvente.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan vi aldri få positive ettervirkninger? Mye energi osv? Men nei, kroppen vil bare sove og forfalle -_- 

vi er for mange likevel. Jeg slutter ikke å leve pga det her. Trenger ikke bli 70

Anonymkode: dd61d...89f

Men du tenker ikke på de som er 70..? Du må være svært ung, som ikke tenker lenger enn som så. Jeg er 52, og og bør ha veldig mange gode år foran meg. Vi har ikke rukket å bli besteforeldre engang. 

Kanskje forsøke å ta andres perspektiv enn bare ditt eget? Det er egoister som gir faen som sørger for smittebølge nr 2. Selv om du ikke nødvendigvis dør av covid19 kan du risikere å leve resten av livet ditt med senskader som gjør deg ufør. Da kan det å leve til man er bare 70 føles ulidelig lenge. Frister det? 

Anonymkode: c72da...558

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Nei, men å forvente at folk klarer å holde avstand og ta hensyn selv om samfunnet er åpent, det syns jeg vi må kunne forvente.

Har ikke opplevd så mye av at folk ikke klarer å holde avstand gitt. Har bare lest om det på nett.

Anonymkode: 0595d...073

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Warrior
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen jeg kjenner driter i avstand og hygiene. Alle sammen har alltid vasket hendene og bruker ikke å egle seg opp på folk i butikkene. Det gjaldt også før viruset kom. 

Anonymkode: 0595d...073

Jeg har sett mange! Og hørt mange kalle det hysteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke opplevd så mye av at folk ikke klarer å holde avstand gitt. Har bare lest om det på nett.

Anonymkode: 0595d...073

Dette opplever jeg hver eneste dag, på jobb, og i butikker. 

Anonymkode: c72da...558

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du tenker ikke på de som er 70..? Du må være svært ung, som ikke tenker lenger enn som så. Jeg er 52, og og bør ha veldig mange gode år foran meg. Vi har ikke rukket å bli besteforeldre engang. 

Kanskje forsøke å ta andres perspektiv enn bare ditt eget? Det er egoister som gir faen som sørger for smittebølge nr 2. Selv om du ikke nødvendigvis dør av covid19 kan du risikere å leve resten av livet ditt med senskader som gjør deg ufør. Da kan det å leve til man er bare 70 føles ulidelig lenge. Frister det? 

Anonymkode: c72da...558

Egoister som holder samfunnet i gang mener du? Det er ikke alle som kan ha hjemmekontor til evig tid, folk må ut og jobbe både i Norge og utenlands (for de som jobber der) for å tjene penger til statskassa, slik at det bla. er penger igjen til helsevesenet. Uten det så vil du kunne slite med å få mange gode år til. 

Anonymkode: 684bd...c11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tar det med ro. Isolerer meg ikke hjemme bare for noe som kanskje kan skje.

Kanskje jeg faller stygt på neste fjelltur. Kanskje jeg krasjer i trafikken på vei til jobb i morgen.

Så nå venter europa og strender. Lever heller livet nå, enn å hele tide gardere meg for å leve lengst mulig. 

Anonymkode: 848ab...168

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar det med ro. Isolerer meg ikke hjemme bare for noe som kanskje kan skje.

Kanskje jeg faller stygt på neste fjelltur. Kanskje jeg krasjer i trafikken på vei til jobb i morgen.

Så nå venter europa og strender. Lever heller livet nå, enn å hele tide gardere meg for å leve lengst mulig. 

Anonymkode: 848ab...168

Hvis du blir smittet så får jeg bare leve med at jeg kanskje møter på smittefarlige deg på butikken. Kanskje du dreper meg med smitten din. 

Takk for at du tenker på deg selv. ❤️

Anonymkode: 6c7dc...dcb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette opplever jeg hver eneste dag, på jobb, og i butikker. 

Anonymkode: c72da...558

Men da må de bygge butikker med mer enn 1 meter avstand mellom hyllene, der folk faktisk kan passere hverandre på trygg avstand. Mange plasser har små butikker der man står som sild i tønne.

Anonymkode: 0595d...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du blir smittet så får jeg bare leve med at jeg kanskje møter på smittefarlige deg på butikken. Kanskje du dreper meg med smitten din. 

Takk for at du tenker på deg selv. ❤️

Anonymkode: 6c7dc...dcb

Er ikke det mer logisk at folk som ikke har noe immunsystem skal isolere seg? Det er ikke riktig at 90 % av befolkningen som viruset ikke er farlig for, skal isolere seg for å redde de 10 % som viruset er farlig for. Det blir det samme som vi holdt avstand og slet oss i hjel hjemme med hjemmeundervisning, jobb og barnehageunger for å redde de eldre, samtidig som de eldre flokket seg på cafe, klemte hverandre og hadde masse sosial kontakt. Hvorfor skal man redde noen som ikke vil reddes? Eller skal de fleste av oss isoleres for at noen få skal kunne leve som før?

Anonymkode: 0595d...073

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...