Gå til innhold

Henge seg opp i hvem som betaler på dating, er det mulig? Betale for deg selv!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da er det du som har en gjeld til restauranten.

Anonymkode: adc3a...dce

Denne må du forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, O.G. skrev:

Denne må du forklare.

Nei.

Anonymkode: adc3a...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, O.G. skrev:

Jeg inviterer menn jeg er interessert i og venner hjem på middag og drikke minst en gang i mnd.

Men ikke ut på date. Som var det du ble spurt etter.

Anonymkode: adc3a...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Anonymkode: adc3a...dce

Ignorerer deg fra nå av.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men ikke ut på date. Som var det du ble spurt etter.

Anonymkode: adc3a...dce

Ble ikke oppgitt date spesifikt, så ta ikke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, O.G. skrev:

Det vet vi skjer hele tiden.

Enig. Med de som begynner daten med å vise at de ikke er selvstendige individer, men er avhengige av at mannen er den som tar styringen. Som forskning har bekreftet.

Anonymkode: adc3a...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

Ignorerer deg fra nå av.

Ja, det skal du sannelig få lov til! Kommer til å sitere deg på den hvis du svarer meg flere ganger.

Anonymkode: adc3a...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, O.G. skrev:

Ble ikke oppgitt date spesifikt, så ta ikke den.

Du åpnet med:

1 minutt siden, O.G. skrev:

Ignorerer deg fra nå av.

Og så failet du fra neste setning. 🙄

Det ble spurt om du inviterte ut på date, jo.

Anonymkode: adc3a...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp! Du bekrefter herved at når det er skjevt fra første date så ender det opp med at det blir skjevt langt inn i forholdet. Så hvis han betaler fra første date så blir det til at, som du skriver, en må ta 90% av alt husarbeid etter hvert.

Derfor er det bedre å starte som likestilte selvstendige individer i stedet. Forskning bekrefter nettopp det du er inne på nå, hvis en starter likestilt fra første date så fortsetter den likestillingen langt inn i forholdet.

https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2020/02/if-you-want-marriage-equals-then-date-equals/606568/

Anonymkode: adc3a...dce

Hooold up et øyeblikk her. Fordi man kan synes det er stas at den som inviterer på date betaler og man liker å føle seg vartet opp for, så betyr det at forholdet ellers ikke kommer til å bli likestilt? Første gang jeg og samboeren min var på en kinodate betalte han. Og ja, jeg syns det var hyggelig og romantisk, siden han ellers bruker lite penger. Han syns også det er koselig å kjøpe fine julegaver til familie og venner, og det at han betalte på vår første date var en romantisk gave det og. Ønsket om å ville bruke penger på andre er en fin ting og dermed noe mange syns er en hyggelig egenskap. Jeg har ikke datet mye, men jeg har hatt som en slags regel at ved en romantisk date må én av partene betale og ved vennskapelig middag betaler vi hver for oss. Når jeg har ønsket det skal være romantisk har jeg tilbudt å betale, men jeg må innrømme at det er stas når motparten skal være "kar". Hva er problemet med det?

I dag, mange år senere, fordeler vi husarbeidet likt mellom oss. Alt fra vasking, støvsuging, matlaging, oppvask og annet er jevnt fordelt. Også andre praktiske ting som gressklipping, henge opp lamper, bilting og annet er jevnt fordelt. Vi bruker for det meste felleskortet på alt når vi spiser ute eller er på byen, men har vi glemt det har ingen noe imot å spandere på hverandre. Da betaler vi aldri hver for oss. Opp gjennom datingen spanderte jeg også på han noen ganger, men ja; han spanderte mest på meg.

Poenget er: At en person betaler for middag trenger ikke være et likestillingsproblem i det hele tatt. Det kan rett og slett bare være koselig. Og i en relasjon der man ellers er helt like kan det noen ganger være fint med små drypp av gamle gentleman-tendenser, uten at det ligger noe mer vondt bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Med de som begynner daten med å vise at de ikke er selvstendige individer, 

Anonymkode: adc3a...dce

Når en fyr ikke betaler for daten så liker han deg ikke godt nok.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 men er avhengige av at mannen er den som tar styringen. 

Anonymkode: adc3a...dce

Helt sprengt påstand.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som forskning har bekreftet.

Anonymkode: adc3a...dce

Forskningen har også bekreftet at kvinnene i parforhold betaler 50/50 av regningene uansett hva de selv tjener og gjør 90% av jobben med hus, matlaging og oppfølging av barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, O.G. skrev:

Jeg inviterer menn jeg er interessert i og venner hjem på middag og drikke minst en gang i mnd.

Og der er den igjen, den der millimeterrettferdighetstankegangen som avslører at du ikke er moden nok for forhold.

Det vet vi skjer hele tiden.

Du virker veldig ung og uerfaren. Det er ingen som har sagt noe om å notere i en notatbok for å sørge for at man inviterer/betaler nøyaktig halvparten av gangene, eller sørger for å spandere nøyaktig like mye som man blir spandert på i kroner og øre.

Problemet er at menn trolig inviterer i 90 % av tilfellene eller der omkring. Dermed kan man ikke påstå at den som inviterer automatisk skal betale, med mindre man selv er flink til å invitere og spandere. Hvis man for eksempel inviterer, og dermed betaler, i 40 % av tilfellene, så begynner vi å nærme oss en viss rettferdighet. Men hvor mange kvinner inviterer i såpass mange tilfeller? Snakker vi 1 %? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes mannen bør spandere en kaffe på første date. Det er en fin gest og gjør at damen føler seg verdsatt. Når mannen ikke kan spandere usle 40 kr til en kaffe av økonomiske grunner, da dater han mest sannsylig alt for mange damer. Damer liker å føle seg spesielle og utvalgte, og når han ikke engang kan gi henne en kaffe for at hun skal føle seg verdsatt, så sier det litt om ham.

 

Anonymkode: 4f692...436

Enig! Jeg var på date med en som spurte om han skulle kjøpe noe til meg før jeg kom, siden han hadde kommet et par minutter før meg! Svarte da at jeg gjerne ville ha en kopp te! Da jeg dukket opp sa han nesten med en gang at jeg kunne vippse han 30 kr for teen.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, O.G. skrev:

Og der er den igjen, den der millimeterrettferdighetstankegangen som avslører at du ikke er moden nok for forhold.

Helt enig, har man ønske om å bli sammen med en person og leve med den er en middagsregning ingenting. Det går opp i opp i det lange løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er bare menn som skal spandere ? 

Anonymkode: 73fb0...720

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, O.G. skrev:

Ignorerer deg fra nå av.

Du klarte ikke å dy deg altså? Sukk.

Akkurat nå, O.G. skrev:

Når en fyr ikke betaler for daten så liker han deg ikke godt nok.

Når du forventer at han skal betale for deg så er du ikke moden nok til å dra på date, skrev du.

7 minutter siden, O.G. skrev:

Ignorerer deg fra nå av.

Ja, hvordan går det med den ignoreringen?

4 minutter siden, O.G. skrev:

Helt sprengt påstand.

Feil.

8 minutter siden, O.G. skrev:

Ignorerer deg fra nå av.

Strålende!

5 minutter siden, O.G. skrev:

Forskningen har også bekreftet at kvinnene i parforhold betaler 50/50 av regningene uansett hva de selv tjener og gjør 90% av jobben med hus, matlaging og oppfølging av barn. 

Kilde?

Anonymkode: adc3a...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, norw skrev:

Du virker veldig ung og uerfaren. Det er ingen som har sagt noe om å notere i en notatbok for å sørge for at man inviterer/betaler nøyaktig halvparten av gangene, eller sørger for å spandere nøyaktig like mye som man blir spandert på i kroner og øre.

 

Det er slik jeg leser dine innlegg at du gjør.

2 minutter siden, norw skrev:

 

Problemet er at menn trolig inviterer i 90 % av tilfellene eller der omkring. 

Og det er kvinnenes problem?

2 minutter siden, norw skrev:

Dermed kan man ikke påstå at den som inviterer automatisk skal betale med mindre man selv er flink til å invitere og spandere.

Så kvinner skal betale pga menn inviterer alt for mange kvinner på date?

3 minutter siden, norw skrev:

 Hvis man for eksempel inviterer, og dermed betaler, i 40 % av tilfellene, så begynner vi å nærme oss en viss rettferdighet. Men hvor mange kvinner inviterer i såpass mange tilfeller? Snakker vi 1 %? 

Men hvorfor skal kvinner sponse menns dating med flere kvinner?

3 minutter siden, LillEve skrev:

Helt enig, har man ønske om å bli sammen med en person og leve med den er en middagsregning ingenting. Det går opp i opp i det lange løp.

Jeg kan se for meg at det å være ilag med en ugenerøs og gnien fyr er belastende i lengden.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er bare menn som skal spandere ? 

Anonymkode: 73fb0...720

Vi har sagt det flere ganger i tråden: Den som inviterer til date, er den som betaler for daten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så det er bare menn som skal spandere ? 

Anonymkode: 73fb0...720

Ja, tydeligvis. Og dessverre er det mange menn som er desperate nok til å dilte etter denne steinalderholdningen.

Jeg har spandert på en dame første gangen jeg traff henne én gang, av kulturelle årsaker (var veldig usikker på om jeg skulle la meg styre av det), og jeg ser ikke for meg at det skjer igjen uten at jeg får inntrykk av at dette er en raus dame som like gjerne kunne spandert på meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, O.G. skrev:

Det er slik jeg leser dine innlegg at du gjør.

Og det er kvinnenes problem?

Så kvinner skal betale pga menn inviterer alt for mange kvinner på date?

Men hvorfor skal kvinner sponse menns dating med flere kvinner?

Jeg kan se for meg at det å være ilag med en ugenerøs og gnien fyr er belastende i lengden.

Vi har sagt det flere ganger i tråden: Den som inviterer til date, er den som betaler for daten.

 

Da foreslår jeg at du kun leser den reelle teksten og ikke lar tankene løpe løpsk 🤦‍♂️

Jeg er med på at den som inviterer betaler, forutsatt at damer inviterer tilnærmet halvparten av gangene. La oss si at 40 % av gangene er innenfor. Vet ikke hvorfor det ikke synker inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, norw skrev:

Da foreslår jeg at du kun leser den reelle teksten og ikke lar tankene løpe løpsk 🤦‍♂️

 

La meg returnere rådet siden det har blitt sagt hele tiden at den som inviterer er den som betaler. Så da får du gi blanke i å invitere så ofte da.

2 minutter siden, norw skrev:

 

Jeg er med på at den som inviterer betaler, forutsatt at damer inviterer tilnærmet halvparten av gangene. La oss si at 40 % av gangene er innenfor. Vet ikke hvorfor det ikke synker inn.

Vel, hvis en dame ikke inviterer deg på date eller middag hjemme hos seg så er det nok fordi hun ikke liker deg godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, O.G. skrev:

Og det er kvinnenes problem?

Det blir til kvinnens problem når kvinnen begynner med å være underdanig mannen ved å vise at hun forventer at han tar styringen og betaler for henne.

9 minutter siden, O.G. skrev:

Så kvinner skal betale pga menn inviterer alt for mange kvinner på date?

Det var kvinnen som hadde en gjeld til restauranten, skev du.

29 minutter siden, O.G. skrev:

Da betaler han restauranten og ikke dama.

Derfor er det opp til kvinnen å gjøre opp sin gjeld med restauranten.

Kvinner skal betale for å ikke bli avhengige av at mannen er den som hele tiden tar styringen.

9 minutter siden, O.G. skrev:

Men hvorfor skal kvinner sponse menns dating med flere kvinner?

Hvorfor driver du med stråmenn?

9 minutter siden, O.G. skrev:

Jeg kan se for meg at det å være ilag med en ugenerøs og gnien fyr er belastende i lengden.

Ja, særlig hvis du er avhengig av han for økonomien din.

 

Anonymkode: adc3a...dce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, norw skrev:

Da foreslår jeg at du kun leser den reelle teksten og ikke lar tankene løpe løpsk 🤦‍♂️

Jeg er med på at den som inviterer betaler, forutsatt at damer inviterer tilnærmet halvparten av gangene. La oss si at 40 % av gangene er innenfor. Vet ikke hvorfor det ikke synker inn.

Kanskje damer rett og slett har mindre behov for å be folk på date? Merkelig å begynne og kreve at damer må invitere mer. Statistikk viser jo at damer har mindre behov for dating.

Hovedpoenget her er vel uansett at man syns det er litt trist om man sitter på en romantisk date, så skal man dra opp hver sin lommebok og betale hver for seg. Det føler jeg man gjør med venner. Og jeg syns virkelig ikke det er noe farlig at man syns det er stas når en mann vil betale. På samme måte som at mange menn syns det er stas når dama lager en god middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...