Gå til innhold

Panama-mysteriet. Der ligger bevisene på bildene...


Gjest MadameDeRosa

Anbefalte innlegg

7 timer siden, mammahjarte skrev:

Eg ser ikkje torsoen... 

Huff så ekkel og skummel sak. 

Du bør være glad for at du ikke ser torsoen😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Tanuki skrev:

Den TV2 artikkelen utelater en vesentlig opplysning.

- Jentene skulle gå tur på La Pianista-stien, som er populær blandt turister. Stien ender på toppen av et fjell hvor man får en fantastisk utsikt. Problemet er at stien fortsetter videre, men den delen av stien er livsfarlig og overhodet ikke egnet for turister. Terrenget er så ulent at bare den lokale urbefolkingen orker å ta seg frem der. Juv, skrenter, og culebra-elven som raskt stiger om det regner mye. 

- ut i fra bildene å dømme ser det som jentene, muligens uten å være klar over det selv, bega seg ut på stien som fortsatte videre, det var vissnok veldig dårlig skliting, så det er ikke sikkert at de var klar over at de ikke lenger var på La Pianista. 

- jeg tror at Kris falt, kanskje fatalt, og at Lisanne prøvde å finne hjelp. Det forklarer alle nødropene og at hun prøvde å låse seg inn på mobilen til Kris. Hun tok bilder muligens får å markere hvor de var, og markere deler av stien. Det kan godt være at i panikk tok hun random bilder for lys før hun selv omkom. De ville ikke klart seg lenge i det terrenget. 
 

Dette er det mest fornuftige jeg har lest i denne tråden. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nikitaspin skrev:

Dette er det mest fornuftige jeg har lest i denne tråden. 

Hvorfor kle av seg shortsen da, og brette den pent sammen? Og hvordan kan det ha seg at 24 personer er savnet/døde i det samme området mellom 2009-2017? 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SansaS said:

Kan bildet ha blitt slettet ved et uhell? 

Det er nok umulig, for selv om dette hadde skjedd og man hadde overskrevet informasjonen på minnekortet med nye bilder - "nattbildene" - ville det fortsatt vært mulig å finne spor etter filen; siterer 1. del av Koude Kaas:

Quote

In my conducted experiments, you could always retrieve at least the name of the file, plus vast portions of the file that was deleted. Memory card storage is pretty chaotic, all over the place, like a computer hard disk. So, often 30% could be retrieved, or 70%, or 90%.. if no one else but the girl touched the camera, the success rate of retrieval of at least the file name should be guaranteed.. And I tested over and over, this camera doesn't skip numbers randomly.. not in a fast photo burst, not when used intensely.

Så å fullstendig slette alle spor etter en fil, krever langt mer enn å bare trykke på "delete", og av bruken av Canon-kameraet jentene brukte, ser man at de konsekvent brukte den enkleste auto-innstillingen, så det er utelukket at de kan ha gjort det selv; dessuten må man ha tilgang til en datamaskin for å gjennomføre denne typen sletting. I og med at data fra et bilde kan være lagret forskjellige steder på minnekortet, må man nesten flytte alle bildene over til datamskinen, formatere kortet og overskrive all ledig plass, for å så flytte bildene (bortsett fra 509) tilbake til minnekortet.

Slik at fil 509 definitivt er slettet med vilje; når man tar bilder, kan man tilfeldigvis endre innstillingene ved et uhell, men for å slette en fil så grundig som man har gjort med 509, må man gjøre dette med vilje. Da sitter man igjen med spørsmålet: Hvorfor?

Men uansett takk for forslaget; desto flere teorier man har å bygge videre på - desto kortere er veien til en teoretisk løsning på mysteriet, men så lenge man ikke har tilgang til alle bevisene, blir dette dessverre bare spekulasjoner; altfor mange bevis (som fingeravtrykk og DNA på gjenstandene til jentene) er gått tapt til at man kan komme til bunns i saken med bevismaterialet man har til rådighet idag:

Quote

37 different fingerprints were found on the backpack and everything inside the backpack was immediately shown on television, including the memory card of the camera. So there were definitely other fingerprints on them. So many anomalies were detected, the Dutch Forensics just seemed to have given up and shrugged their shoulders about it. I found evidence in the EXIF data three days before the phone, camera and the entire backpack was shipped to the Netherlands, they messed with the photos, a Photoshop flag and even by going crazy myself on original Canon photos I couldn’t make the mess they did.

 

53 minutter siden, Nikitaspin said:

Dette er det mest fornuftige jeg har lest i denne tråden. 

Hva tror du er forklaringen på den slettede filen 509 hvis dette er en ulykke ...?

Endret av Bix
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, La Divan skrev:

Hvorfor kle av seg shortsen da, og brette den pent sammen? Og hvordan kan det ha seg at 24 personer er savnet/døde i det samme området mellom 2009-2017? 

At folk forsvinner i jungelen er ikke noe merkelig, man undervurderer terrenget, går seg vill ol. Noen ting får man ikke svar på, men det gir like lite mening at en massemorder har lagt shortsen der. Selvsagt kan det være tilfelle at noe kriminelt har skjedd, men folk her inne ser øyne og torso og bur på bildene, og litt bakkekontakt er ikke dumt. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Tanuki skrev:

det hadde jo knapt  dekning, og hvis de var i trøbbel er det vel helt logisk at de prøvde å ringe nødnummert i landet de var i.

Om det er knapt dekning er det større sjanse å sende sms enn å ringe. Ikke minst vil det ligge lagret på telefonen. Det er fortsatt helt ulogisk for meg at de ikke har forsøkt dette. Det samme at de ikke har tatt bilder av hverandre.. Det er ingen tegn til liv i nattbildene (utover fotograf, som slik jeg ser det ikke nødvendigvis er jentene). Når det er sagt det bildet med jenta med bakbundet hender, så synes jeg heller at hun holder ene hånden opp til øret. Så det er lett å se forskjellige ting når bilder er uklart. Samme bed bildet av skråningen, er det nedover eller er det oppover? Og hvorfor dukket plutselig sekken opp, tørr og fin? Mye som er rart i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, RoNo said:

Om det er knapt dekning er det større sjanse å sende sms enn å ringe. Ikke minst vil det ligge lagret på telefonen. Det er fortsatt helt ulogisk for meg at de ikke har forsøkt dette. Det samme at de ikke har tatt bilder av hverandre.. Det er ingen tegn til liv i nattbildene (utover fotograf, som slik jeg ser det ikke nødvendigvis er jentene). Når det er sagt det bildet med jenta med bakbundet hender, så synes jeg heller at hun holder ene hånden opp til øret. Så det er lett å se forskjellige ting når bilder er uklart. Samme bed bildet av skråningen, er det nedover eller er det oppover? Og hvorfor dukket plutselig sekken opp, tørr og fin? Mye som er rart i saken.

Det kan være umulig å finne logikk når angsten og panikken melder seg; når et menneske overveldet av frykt går i forsvarsmodus der overlevelse er det eneste man fokuserer på, kan løsningen bli å forsøke å få hjelpen man trenger ved å velge den mest åpenbare løsningen - som nødtelefonen.

I slike situasjoner tenker man ikke rasjonelt; man vil bare overleve.

Dessuten kjenner vi ikke til hva bildet (eller videoen) 509 viste; det kunne vært jentene i en svært sårbar situasjon.

Endret av Bix
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lin11

Hvorfor ringte ikke jentene hjem? Eller sendte en SMS? Ville ikke det vært naturlig hvis man skjønte at man var i en form for fare? Eller hvis  vennen din var død? Derfor tror jeg at dette ikke var noe ulykke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det bildet av bakhodet ikke ser ut som Kris sitt. På de andre bildene er hun mye rødere i håret, men det kan jo selvfølgelig være lyset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som syns batteriene på telefonene varte unormalt lenge?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bix said:

Det er nok umulig, for selv om dette hadde skjedd og man hadde overskrevet informasjonen på minnekortet med nye bilder - "nattbildene" - ville det fortsatt vært mulig å finne spor etter filen; siterer 1. del av Koude Kaas:

Så å fullstendig slette alle spor etter en fil, krever langt mer enn å bare trykke på "delete", og av bruken av Canon-kameraet jentene brukte, ser man at de konsekvent brukte den enkleste auto-innstillingen, så det er utelukket at de kan ha gjort det selv; dessuten må man ha tilgang til en datamaskin for å gjennomføre denne typen sletting. I og med at data fra et bilde kan være lagret forskjellige steder på minnekortet, må man nesten flytte alle bildene over til datamskinen, formatere kortet og overskrive all ledig plass, for å så flytte bildene (bortsett fra 509) tilbake til minnekortet.

Slik at fil 509 definitivt er slettet med vilje; når man tar bilder, kan man tilfeldigvis endre innstillingene ved et uhell, men for å slette en fil så grundig som man har gjort med 509, må man gjøre dette med vilje. Da sitter man igjen med spørsmålet: Hvorfor?

Men uansett takk for forslaget; desto flere teorier man har å bygge videre på - desto kortere er veien til en teoretisk løsning på mysteriet, men så lenge man ikke har tilgang til alle bevisene, blir dette dessverre bare spekulasjoner; altfor mange bevis (som fingeravtrykk og DNA på gjenstandene til jentene) er gått tapt til at man kan komme til bunns i saken med bevismaterialet man har til rådighet idag:

 

Hva tror du er forklaringen på den slettede filen 509 hvis dette er en ulykke ...?

At en av jentene eller muligens en etterforsker slettet det. Det er umulig å vite. Hvis bildet ble sletter av en kriminell, hvorfor ikke bare ødelegge eller kaste bordt minnekortet?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tanuki skrev:

At en av jentene eller muligens en etterforsker slettet det. Det er umulig å vite. Hvis bildet ble sletter av en kriminell, hvorfor ikke bare ødelegge eller kaste bordt minnekortet?

Men hvorfor skulle de bry seg med å slette ett bilde? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, 29_j said:

Hvordan kan dette være en ulykke når shortsen er funnet flere km fra der de sist antatt var i livet, et merkelig nærbilde fra den ene jentas hode, hvorfor skulle de ta så mange bilder fra en og samme plass midt på natta? Bilder av skrent og steiner, hvem tar bilder av slikt? Noe jeg også lurer på er om de har fått noe i seg. Virker nesten som hun ene var ruset på bildene. 

Der hendene liksom var knyttet bak ryggen, ser man tydelig at hun har den ene armen opp for å skjerme mot sola. 

Det hele virker som en gåte, bevisst for at man ikke skal finne ut av noe. Sløvt arbeid av politiet. Denne saken fortjener å bli opphørt på en riktig måte!

de brukte sannsynligvis blitzen som lyskilde. igjen, de befant seg i et utrolig ulent terreng.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, 29_j said:

Hvordan kan dette være en ulykke når shortsen er funnet flere km fra der de sist antatt var i livet, et merkelig nærbilde fra den ene jentas hode, hvorfor skulle de ta så mange bilder fra en og samme plass midt på natta? Bilder av skrent og steiner, hvem tar bilder av slikt? Noe jeg også lurer på er om de har fått noe i seg. Virker nesten som hun ene var ruset på bildene. 

Der hendene liksom var knyttet bak ryggen, ser man tydelig at hun har den ene armen opp for å skjerme mot sola. 

Det hele virker som en gåte, bevisst for at man ikke skal finne ut av noe. Sløvt arbeid av politiet. Denne saken fortjener å bli opphørt på en riktig måte!

Hva skjer når det er mørkt, og man vil ha lys ...?

Jo. det som skjer, er at folk tar opp mobilen, og bruker skjermlyset som lykt. Men hva når mobilen holder på å gå tom for strøm?

Så hvis det ikke er en fremmed som har tatt "nattbildene" den 8. april, ser jeg egentlig ingenting rart i at de kunne bruke blitzen fra fotokameraet som lyskilde i en stummende mørk jungel uten månelys, og den eneste måten å få lys fra blitzen på, er ved å ta (tilfeldige) bilder.

Og når det gjelder logisk oppførsel - husk at disse jentene var oppvokst i et trygt og sivilisert Nederland, og hvis man plutselig er skrekkslagen i en bekmørk jungel på et fremmed sted, er det kanskje ikke så rart at man ikke lenger tenker og oppfører seg rasjonelt; tror de fleste av oss hadde blitt livredde i en slik situasjon, inkludert meg selv.

Endret av Bix
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, The Kitten said:

Men hvorfor skulle de bry seg med å slette ett bilde? 

det kan man jo umulig vite, det kan ha vært et uhell eller en irrasjonell handling under påkjenning av stress og panikk. Jeg bare tviler sterkt på at de ble utsatt for noe kriminelt.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, bordogstol skrev:

Bl. a her https://www.laestrella.com.pa/nacional/150303/fallece-taxista-chiriqui-transporto-holandesas 

Panama er faktisk et veldig fint land å reise rundt i. Har selv vært der flere ganger, og noen av gangene reiste jeg på egenhånd (kvinne i 20-årene). Men jeg hadde aldri lagt ut på en tur i jungelen uten lokalkjent guide. Jentene hadde en avtale med en guide dagen etter. Hvorfor de la ut på turen dagen før er et mysterium. De sa ikke fra til noen at de skulle på denne turen. 

Men de lånte jo en hund for å ta med på turen, så de må jo ha fortalt det til noen da.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tanuki skrev:

At en av jentene eller muligens en etterforsker slettet det. Det er umulig å vite. Hvis bildet ble sletter av en kriminell, hvorfor ikke bare ødelegge eller kaste bordt minnekortet?

For å få det til å virke som en ulykke. Med engang noe blir tatt eller ødelagt, kan det virke mistenkelig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, La Divan said:

Hvorfor kle av seg shortsen da, og brette den pent sammen? Og hvordan kan det ha seg at 24 personer er savnet/døde i det samme området mellom 2009-2017? 

Det er jo umulig å vite hvorfor shortsen ble tatt av. Det er omdiskutert hvordan den ble funnet, i følge vitner ble den funnet i vannet, ikke pent brettet som andre påstår. Har du link med info ang andre savnede/døde i samme området?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, MonicaM said:

Du bør være glad for at du ikke ser torsoen😩

Hvilket bilde ser du torsoen på?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...