Gå til innhold

Panama-mysteriet. Der ligger bevisene på bildene...


Gjest MadameDeRosa

Anbefalte innlegg

Det bildet Ts har lagt ut her av det håret. Hvor bildet er lysnet. 

Det ser man jo veldig godt at det er et åpent øye under håret. Og det ser ut som hun enten har på seg lilla øyenskygge (tviler) eller har fått seg en kraftig blåveis/utsatt for vold. Øyet ser dødt og sløvt ut. Kan det være hun brunettens ansikt som skimtes gjennom venninnens hår? Første jeg tenkte var at de på bildet ligger oppå hverandre/har blitt lagt oppå hverandre

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, non_stop skrev:

Det bildet Ts har lagt ut her av det håret. Hvor bildet er lysnet. 

Det ser man jo veldig godt at det er et åpent øye under håret. Og det ser ut som hun enten har på seg lilla øyenskygge (tviler) eller har fått seg en kraftig blåveis/utsatt for vold. Øyet ser dødt og sløvt ut. Kan det være hun brunettens ansikt som skimtes gjennom venninnens hår? Første jeg tenkte var at de på bildet ligger oppå hverandre/har blitt lagt oppå hverandre

Ja enig ser akkurat det samme. Man ser jo huden til hun mørkeste under det lyse håret. Og det mørke håret hennes under det lyse lenger til venstre på bildet

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bix skrev:

Det er nok umulig, for selv om dette hadde skjedd og man hadde overskrevet informasjonen på minnekortet med nye bilder - "nattbildene" - ville det fortsatt vært mulig å finne spor etter filen; siterer 1. del av Koude Kaas:

Så å fullstendig slette alle spor etter en fil, krever langt mer enn å bare trykke på "delete", og av bruken av Canon-kameraet jentene brukte, ser man at de konsekvent brukte den enkleste auto-innstillingen, så det er utelukket at de kan ha gjort det selv; dessuten må man ha tilgang til en datamaskin for å gjennomføre denne typen sletting. I og med at data fra et bilde kan være lagret forskjellige steder på minnekortet, må man nesten flytte alle bildene over til datamskinen, formatere kortet og overskrive all ledig plass, for å så flytte bildene (bortsett fra 509) tilbake til minnekortet.

Slik at fil 509 definitivt er slettet med vilje; når man tar bilder, kan man tilfeldigvis endre innstillingene ved et uhell, men for å slette en fil så grundig som man har gjort med 509, må man gjøre dette med vilje. Da sitter man igjen med spørsmålet: Hvorfor?

Men uansett takk for forslaget; desto flere teorier man har å bygge videre på - desto kortere er veien til en teoretisk løsning på mysteriet, men så lenge man ikke har tilgang til alle bevisene, blir dette dessverre bare spekulasjoner; altfor mange bevis (som fingeravtrykk og DNA på gjenstandene til jentene) er gått tapt til at man kan komme til bunns i saken med bevismaterialet man har til rådighet idag:

 

Hva tror du er forklaringen på den slettede filen 509 hvis dette er en ulykke ...?

Det vet jeg ikke, og hele situasjonen er merkelig. Men samtidig ringte de nødnummer i flere dager, det gir lite mening om det var noe kriminelt. Om en annen (morder) ringte er det også merkelig, for i teorien kunne man sporet telefonen og funnet dem, noe som utgjør en større risiko. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor sekken med mobiler og kamera ble funnet i det hele tatt, hvis de ble utsatt for noe kriminelt. Hvis jeg hadde begått en kriminell handling, hadde jeg sørget for å brenne eller på annen måte totalt ødelegge eventuelle bevis/eiendeler. Ikke latt dem bli funnet, tørre og fine, i en åker der folk ferdes. 
 

Stakkars jenter og familiene deres, uansett hva som er skjedd❤️

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, 29_j skrev:

Enig, hvorfor ta slike bilder. Men bare meg som ser nese/munn litt mer mot midten av bildet? Ikke langt unna øynene 

Hvis det er brunetten som har tatt bildet, så må det være med et uhell. 

Men alt i alt, så tenker jeg de har blitt drept og noen har tatt bildet av håret til kim for å forvirre situasjonen. Hvorfor ikke ta bilde av ansiktet om det var henne . 

Hm jeg ser ikke helt hvilken vei hun ligger, men det er noe mørkt litt lengre opp ja som kan minne om en munn? men da ligger hun i tilfelle motsatt vei ift det jeg først så.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, 29_j said:

Enig, hvorfor ta slike bilder. Men bare meg som ser nese/munn litt mer mot midten av bildet? Ikke langt unna øynene 

Hvis det er brunetten som har tatt bildet, så må det være med et uhell. 

Men alt i alt, så tenker jeg de har blitt drept og noen har tatt bildet av håret til kim for å forvirre situasjonen. Hvorfor ikke ta bilde av ansiktet om det var henne . 

Problemet med både et slikt bilde og funnet av gjenstandene deres er at det passer dårlig med "nattbildene" - for hvis meningen er å få dette til å se ut som en ulykke, så burde man kanskje finne sekken deres skadet og opprevet, og man tar ikke bilder av to lik med deres eget kamera etter en påstått ulykke - da skjønner alle at her er det noe som ikke stemmer.

39 minutter siden, Nikitaspin said:

Det vet jeg ikke, og hele situasjonen er merkelig. Men samtidig ringte de nødnummer i flere dager, det gir lite mening om det var noe kriminelt. Om en annen (morder) ringte er det også merkelig, for i teorien kunne man sporet telefonen og funnet dem, noe som utgjør en større risiko. 

Det gir i mine øyne mer mening hvis de var på flukt i jungelen fra noen som jaktet på dem, etter at de hadde klatrt å flykte til å begynne med.

Noe som kan ha vært et uhell sett fra en morders side, men også en del av spillet; har hørt om sadister som ser på jakten på offeret som en del av "leken". Dersom det er en slik person eller flere personer som står bak ugjerningen, kan det være lettere å forstå den manglende logikken i de andre funnene; vedkommende tror han eller de er uovervinnelig(e), og kan tillate seg å leke med politiet.

34 minutter siden, Harlekin said:

Jeg skjønner ikke hvorfor sekken med mobiler og kamera ble funnet i det hele tatt, hvis de ble utsatt for noe kriminelt. Hvis jeg hadde begått en kriminell handling, hadde jeg sørget for å brenne eller på annen måte totalt ødelegge eventuelle bevis/eiendeler. Ikke latt dem bli funnet, tørre og fine, i en åker der folk ferdes. 
 

Stakkars jenter og familiene deres, uansett hva som er skjedd❤️

Av samme grunn som jeg har skrevet ovenfor - overmot og en eller flere mordere som tror de kan tillate seg alt. En vanlig kriminell vil flykte; en psykopat vil legge ut falske spor, ta kontakt med politiet ved å sende anonyme brev, og fryde seg - desto mer jeg tenker på denne saken, desto mer blir jeg overbevist om at det er en gal manns hjerne som står bak dette; dette er ikke "normale" spor.

Endret av Bix
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, La Divan said:

Det stemmer ikke helt. Panama har mange ville katteraser. Så skulle de ha blitt angrepet, er det ikke usannsynlig at det har vært noen slike. I tillegg til flere apekatt-arter. 

ja, retter meg selv, i Panama er det jaguarer.  Men så vidt jeg vet var området ansett for trygt og ikke som jaguarhabitat. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, 29_j said:

Det som er sikkert er at dette har vært et dumdristig valg de har tatt. Ville de helt til toppen for gøy? De hadde jo blitt anbefalt en turguide, noe de tydelig bare har droppet. Hva om de selv har gjort dette med vilje? Eller ble de tvungen til å ta bildene? Hvorfor mottok ikke 911 de mange tlf fra de? 

det ikke sikkert at de var klare over at de hadde tatt stien som leder dypt inn i jungelen og ulent terreng. Mener å ha lest, for lenge siden, at det enten ikke var skilt som viste at man gikk bort fra Pianista eller at skiltet var plassert slik at det ikke var klart at de gikk i gal retning.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man nå forutsetter at jentene ble drept.

Hvilken profil vil dere lage av gjerningsmannen eller -mennene; hva slags mennesker kunne stå bak dette, og hvordan tenker de ...?

Er dette en spontan handling som det som skjedde i Marokko, eller er dette overlagt?

Endret av Bix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bix skrev:

Men hvis man nå forutsetter at jentene ble drept.

Hvilken profil vil dere lage av gjerningsmannen eller -mennene; hva slags mennesker kunne stå bak dette, og hvordan tenker de ...?

Er dette en spontan handling som det som skjedde i Marokko, eller er dette overlagt?

Det som skjedde i Marokko var vel ikke spontant. Det var et planlagt terrorangrep. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lin11 said:

Mange gode teorier, men den største logiske bristen er tidsaspektet her. Og bruken av mobiltlf. At man ringer nødsentralen over så lang tid, men hverken ringer hjem eller sender en SMS? Noe sier meg at ikke alt av info er delt. 

hva er ulogisk med det? Man kan umulig sette seg inn i akkurat hva jentene tenkte og følte. Om de hadde panikk er ikke rart at de desperat prøvde å få kontakt med nødsentralen der de var. Også mulig at de ikke ville ringe hjem og uroe foreldrene. Igjen, umulig å vite hvorfor dem gjorde som de gjorde. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lin11 skrev:

Hvorfor ringte ikke jentene hjem? Eller sendte en SMS? Ville ikke det vært naturlig hvis man skjønte at man var i en form for fare? Eller hvis  vennen din var død? Derfor tror jeg at dette ikke var noe ulykke. 

Å ringe til Nederland fra Panama koster vel en del. Så regner med at jentene foretrakk å spare teleskrittene eller valgte å ringe nødnummeret som uansett er det første (som oftest) man tenker på når man blir grepet av panikk og redsel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, The Kitten skrev:

Jeg syns det bildet av bakhodet ikke ser ut som Kris sitt. På de andre bildene er hun mye rødere i håret, men det kan jo selvfølgelig være lyset.

I originalbildet er håret rødt, bildet har blitt lysnet for å se etter andre detaljer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, The Kitten skrev:

Er det bare jeg som syns batteriene på telefonene varte unormalt lenge?

Om jeg ikke leste feil så tror jeg de slo av mobilen hver gang de ikke brukte den for å spare batteritiden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 29_j skrev:

Tenk hvor korrypt dette landet er. Det er overhodet ikke utenkelig at de maltraktert og blitt tvunget av noen lokale. Det er så mye som virker så sprøtt i denne saken.

Hvorfor lette ikke folk tidligere etter de? Den jungelen ser da ikke så stor ut. 

Jungelen ser ikke stor ut? Hmm, vet du hva en jungel er? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, nordicfox skrev:

Hvilket bilde ser du torsoen på?

Det bildet der det hevdes at hun med rødt hår har bakbundet hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Lin11 skrev:

Hvis man roter seg bort og det blir mørkt, hva gjør man da? Man sitter stille på et sted til det blir lyst. Jeg tror også de har brukt kamera som lyskilde, men det utelukker ikke at det også kan ha vært noe annet en en ulykke. Hadde det ikke vært for at gjerningsmennene i Marokko hadde Internett, hadde vel det også vært en «ulykke». 

Men det er jo ikke alle som tenker på å gjøre det når de er desperate etter å finne en utvei ut av jungelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 90 bildene ble tatt natt til 8. april. Når ble siste bilde i dagslys tatt? 1. april? Om bildene ble tatt for å få lys fra blitzen lurer jeg på hvorfor de gjorde det akkurat denne natten. Holdt de seg i ro alle de andre nettene? Ingenting i denne saken gir mening. Det første jeg tenkte første gangen jeg hørte om den var at de garantert døde allerede 1. april eller rundt der, men hvorfor skulle en eventuell drapsmann ringe nødtelefonen et titalls ganger lenge etterpå, skru av og på telefoner osv.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...