Gå til innhold

Hvordan har folk råd til så dyre biler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 28.5.2020 den 10.28, AnonymBruker skrev:

Om du har gjennomsnittlig lønn, går det lett an å prioritere dyr bil om interessen er der. Vi prioriterer å bruke mye penger på bil fordi det er gøy og vi bruker mye tid i bilene og liker da å ha mye utstyr. Vi spiser nesten aldri ute, bruker ikke mye penger på ferier og kjører sjeldent klær. Jeg klarer ikke å forstå at folk ønsker å prioritere kaffe på kafé, nye klær hver sesong eller tur til Syden hvert år.

Anonymkode: da2f2...9c5

Wow. Høres ut som hytteliv bortsett fra "mye utstyr" delen. 

Hva gjør dere når dere "bruker mye tid i bilen" da? 😂

Anonymkode: a178c...5d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil si at 4-500 000 kr for en bil er en ganske vanlig pris. 

 

Det jeg synes er rart er at folk på generell basis ikke klarer å skjønne at andre har forskjellig økonomi bare fordi de ikke har råd selv. Snakket med ei som lurte på hvordan vi kunne ha råd til dettan og dettan for det hadde ikke de, også viste det seg at ikke bare tjener vi 330 000 mer enn dem i året, men vi har heller ingen studielån, billån eller lån bortsett fra boliglån. De har alt det + de betaler i tillegg barnebidrag for et barn.

 

No shame i noen av delene, men det er klart vi har mye mere rom i økonomien med høyere inntekt og færre lån. Ser liksom ikke hvordan du TS ikke klarer å forstå det. 

Anonymkode: 088de...633

Tja, ofte ser man jo venner og bekjente med omtrent samme lønnsnivå bruke penger som om de var millionærer. Da hender det jo man begynner å lure.

Anonymkode: d0eb6...c84

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Jeg finner det rart at folk tar seg råd og kjøper biler til 700.000 - 1.200.000, eventuelt leaser rådyre biler med mye i innskudd og høy månedspris i mange år. Da spesielt når dem har et hus som er verdt f.eks 1.500.000,-, og kun bruker bilen til og fra jobb. Henger ikke på greip, og fullstendig bortkastet penger. Kunne heller lagt pengene inn i et større eller nyere hus, eventuelt betalt seg gjeldsfri. Eventuelt ferier og annet kos. Neida, fint skal bilen være!

Bilen taper seg så sinnsykt i verdi pr. mnd at det nesten er ubegripelig. Jeg gjorde et kukstykke og kjøpte selv en bil til 300.000 for 5 år siden, og den er vel verdt rundt 80.000 nå. Et verditap på 44.000 i året. Kunne heller kjøpt en bil til 60.000 for 5 år siden, det hadde dekket mitt kjørebehov å vell så det. Skal aldri kjøpe dyre biler igjen. 

Anonymkode: 552c6...29c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man to inntekter og er ferdig med å spare til bolig så tar det jo ikke mange år med sparing for å få råd til det. 

Anonymkode: 73844...090

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Anonymkode: 062d1...b46

Hva er da en bil til 6-7-800’000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, edwardnigma skrev:

Hva er da en bil til 6-7-800’000?

Kom an, ikke troll så innmari. Bare fordi en bil/en bukse/en mobil til en gitt pris er dyrt, betyr jo ikke det at det ikke fins dyrere.

Anonymkode: 304ba...b05

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tjener godt, men forstår det heller ikke. Ja, jeg kunne selvsagt ha bakt det inn i boliglånet, men da blir jeg jo aldri gjeldsfri!

Selv kjøpte jeg bil for 140.000 for fem år siden. Hatt lite reparasjoner, og får vel bare 20.000 for den nå men antar den holder to år til. Da har jeg hatt verditap på 20.000 årlig. 

Anonymkode: 84430...5a5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow. Høres ut som hytteliv bortsett fra "mye utstyr" delen. 

Hva gjør dere når dere "bruker mye tid i bilen" da? 😂

Anonymkode: a178c...5d9

Jeg bruker 50 minutter til jobb, 15 minutter til butikk, 20 minutter til de fleste av fritidsaktivitetene til meg og ungene, vi pleier å kjøre på ferie, enten til Danmark eller rundt i Europa, og i år blir det kanskje i Norge. Når vi bor langt inni skogen er det fint med stor bil så alle ungene kan ha med seg venner, og det er fint med tilhengerfeste til å kjøre rundt på veden vi hogger. Vi orker ikke jobben med å holde en hytte, for vi har nok å gjøre på gården, men vi har båt (35 minutter å kjøre til den også). Og ja, vi har sex i bilen også om det var det du lurte på 😄

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Jeg finner det rart at folk tar seg råd og kjøper biler til 700.000 - 1.200.000, eventuelt leaser rådyre biler med mye i innskudd og høy månedspris i mange år. Da spesielt når dem har et hus som er verdt f.eks 1.500.000,-, og kun bruker bilen til og fra jobb. Henger ikke på greip, og fullstendig bortkastet penger. Kunne heller lagt pengene inn i et større eller nyere hus, eventuelt betalt seg gjeldsfri. Eventuelt ferier og annet kos. Neida, fint skal bilen være!

Bilen taper seg så sinnsykt i verdi pr. mnd at det nesten er ubegripelig. Jeg gjorde et kukstykke og kjøpte selv en bil til 300.000 for 5 år siden, og den er vel verdt rundt 80.000 nå. Et verditap på 44.000 i året. Kunne heller kjøpt en bil til 60.000 for 5 år siden, det hadde dekket mitt kjørebehov å vell så det. Skal aldri kjøpe dyre biler igjen. 

Anonymkode: 552c6...29c

Vi synes det er gøyere med fancy bil enn fancy ferie, og vi vil ikke bo noe annet sted enn der vi bor. Vi ønsker ikke å stikke oss frem så vi er ikke redde for at bilen er skitten og vi kjøper de mest nøytrale fargene, for vi kjøper gøy bil bare for oss (godt under 1 mill da). Jeg skjønner ikke at folk bruker masse penger på andre ting. Mange ting folk bruker penger på varer jo bare et øyeblikk så er det over. Bilen har vi i alle fall noen år.

Anonymkode: da2f2...9c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er status med fet bil i Norge det er det fortsatt og har bestandig vært. 
 

Jeg skal aldri ha ny bil igjen ... så kostbart når noe skal fikses må på merke verksted hver gang for det er bare de som har utstyr til det som er computer styrt. Det er mye billigere med en bruktbil og enklere å fikse når det blir noe. 
 

 Mange sliter nå med gjeld i Norge så regner med noen har kjøpt bil over evne For statusen skyld. Men det er jo dems problem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow. Høres ut som hytteliv bortsett fra "mye utstyr" delen. 

Hva gjør dere når dere "bruker mye tid i bilen" da? 😂

Anonymkode: a178c...5d9

Sitter i camping stoler å ser på den og drikker kaffe kanskje? Nyte synet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bente1234 skrev:

Det er status med fet bil i Norge det er det fortsatt og har bestandig vært. 
 

Jeg skal aldri ha ny bil igjen ... så kostbart når noe skal fikses må på merke verksted hver gang for det er bare de som har utstyr til det som er computer styrt. Det er mye billigere med en bruktbil og enklere å fikse når det blir noe. 
 

 Mange sliter nå med gjeld i Norge så regner med noen har kjøpt bil over evne For statusen skyld. Men det er jo dems problem.

Nye biler har jo garanti på minst 5 år. Man har ingen utgifter til reparasjoner i den perioden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, edwardnigma skrev:

Er bil til mellom 400 og 500K en dyr bil i 2020?

Nei det syntes jeg ikke. 

Anonymkode: f0bbf...6ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner kjøpte ny, dyr bil, med penger hun sparte på å slutte å røyke. 

Selv betjener jeg billån på 3000 i mnd nå, kunne fint betjent 4-5 k til, om jeg kuttet et par hobbyer og noen restaurantbesøk i måneden. Men det gidder jeg ikke, så heller bil til 150 k, og romslig ved siden av, enn dyr bil, å måtte kutte på ting :)

 

Anonymkode: bbbf8...f12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en bil til ca 800 000. Nå er vi godt etablert og i den fasen av livet hvor man har lite lån og god råd.

Vi har nok med den boligen pluss hytte vi allerede har, og bruker mer enn nok tid på hagearbeid og oppussing. Det er uinteressant å flytte til noe større hus bare fordi vi kan. Om noen tiår blir det heller snakk om å flytte til noe mindre. All ære til de som gjør hagearbeid og oppussing til en livsstil, men jeg VIL IKKE ha sånne prosjekt hengende over meg hele tiden. Jeg vil heller ha en fet bil.

Hva er poenget med å være gjeldsfri? Er det ikke nok at verdien av boligen dekker gjelden når man parkerer tøflene? Mange vil arve fra foreldrene når de er 50-60 selv. Masse penger når man ikke trenger det. Tilfeldigvis har skjebnen gjort oss gjeldsfrie nå som vi er rundt 50. Mange i vår situasjon føler de MÅ investere i eiendom siden det er "det rette å gjøre" i Norge. Da kjøper jeg heller aksjefond. Det følger i alle fall ikke masse jobb og plikter med det.

Det er også uinteressant å kjøpe og pusse opp noe bare for å leie ut. Det siste vi trenger i livet er å kjøpe oss mer arbeid for å tjene mer penger. Jeg har allerede både penger og  jobb, og hva er vitsen med "romslig økonomi" hvis man skal slite med en gammel drittbil uansett?

Anonymkode: 1493a...88b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg lurt på innimellom. Når folk med helt vanlige jobber i etableringsfasen kjøper biler til nærmere en million tenker jeg at enten så prioriterer vi veldig forskjellig eller så har de tilgang til kapital jeg ikke kjenner til. 

Anonymkode: e80e4...b4b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.5.2020 den 10.28, AnonymBruker skrev:

Om du har gjennomsnittlig lønn, går det lett an å prioritere dyr bil om interessen er der. Vi prioriterer å bruke mye penger på bil fordi det er gøy og vi bruker mye tid i bilene og liker da å ha mye utstyr. Vi spiser nesten aldri ute, bruker ikke mye penger på ferier og kjører sjeldent klær. Jeg klarer ikke å forstå at folk ønsker å prioritere kaffe på kafé, nye klær hver sesong eller tur til Syden hvert år.

Anonymkode: da2f2...9c5

Jeg liket denne, selv om jeg ikke tar samme valg. Jeg har valgt bort bil, fordi jeg vil bo midt i byen og fordi det betyr mye for meg å spise ute endel. Ferier er også viktig. Skulle gjerne hatt begge deler, men det er det ikke verdt akkurat nå og det å bo her er viktigere for meg der jeg er i livet nå.

Folk prioriterer forskjellig, noen vil ha fet bil selv om det kan bety at de må bo lite, det må jo også være greit!

Husker eksen min fikk pes fra venner fordi han brukte så mye penger på sykkel, men han elsket syklingen og i motsetning til vennene sine brukte han lite penger på ca alt annet! Hvis man hadde sett hvem som sløste mest penger av den gjengen, hadde han blitt den som brukte minst (han var ikke gjerrig, bare fornuftig). Det er ikke sånn at alle folk med dyr bil bruker like mye penger som deg på alt mulig annet.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 27.5.2020 den 18.05, AnonymBruker skrev:

Som mange andre sa før meg: Dårlig økonomisk sans og prioritering. Men jeg er takknemlig for idiotene: De holder hjulene i gang. Mens oss som kan enkel matte kan jobbe mye, kose oss mer, og nyte tilværelsen gjeldsfritt.

Anonymkode: 304ba...b05

Å ha dyr bil betyr ikke automatisk dårlig økonomisk sans og dårlige mattekunnskaper. Noen har fint råd til dyr bil, hus og kan kose seg akkurat like mye som deg

Anonymkode: b0a6d...99f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig en «dyr» bil? For Ca 400 000 får du feks en splitter ny Suzuki SX4 S-cross, eller en Vitara. Går du opp til ca 500 000 så har du en del ulike Subaruer å velge i, eller feks Nissan X-trail... selv har jeg bla en 911, den kostet mindre enn en X-trail... er det da en billig eller dyr bil?

Anonymkode: d91e6...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en bil til ca 800 000. Nå er vi godt etablert og i den fasen av livet hvor man har lite lån og god råd.

Vi har nok med den boligen pluss hytte vi allerede har, og bruker mer enn nok tid på hagearbeid og oppussing. Det er uinteressant å flytte til noe større hus bare fordi vi kan. Om noen tiår blir det heller snakk om å flytte til noe mindre. All ære til de som gjør hagearbeid og oppussing til en livsstil, men jeg VIL IKKE ha sånne prosjekt hengende over meg hele tiden. Jeg vil heller ha en fet bil.

Hva er poenget med å være gjeldsfri? Er det ikke nok at verdien av boligen dekker gjelden når man parkerer tøflene? Mange vil arve fra foreldrene når de er 50-60 selv. Masse penger når man ikke trenger det. Tilfeldigvis har skjebnen gjort oss gjeldsfrie nå som vi er rundt 50. Mange i vår situasjon føler de MÅ investere i eiendom siden det er "det rette å gjøre" i Norge. Da kjøper jeg heller aksjefond. Det følger i alle fall ikke masse jobb og plikter med det.

Det er også uinteressant å kjøpe og pusse opp noe bare for å leie ut. Det siste vi trenger i livet er å kjøpe oss mer arbeid for å tjene mer penger. Jeg har allerede både penger og  jobb, og hva er vitsen med "romslig økonomi" hvis man skal slite med en gammel drittbil uansett?

Anonymkode: 1493a...88b

Er det ikke vanlig å være gjeldsfri når man er blitt 50? Vi er i starten av 30 årene og er gjeldsfri innen to år. 

Anonymkode: f0bbf...6ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det ikke vanlig å være gjeldsfri når man er blitt 50? Vi er i starten av 30 årene og er gjeldsfri innen to år. 

Anonymkode: f0bbf...6ca

Skulle da tro det..., Vi unnet oss litt ekstra, så vi var ikke gjeldfrie før jeg var 39, men ja de fleste bør kunne være gjeldfrie når de nærmer seg pensjonsalder... å kalkulere med at man skal arve så og så mye penger en gang før fylte 50, eller 60 eller lignende er skummelt...,

Anonymkode: d91e6...f93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...