Gå til innhold

Hvordan har folk råd til så dyre biler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 27.5.2020 den 8.45, AnonymBruker skrev:

Hvordan har folk i sene 20-årene og tidlig 30-årene råd til så dyre biler? Jeg kjenner et par og ser flere som kjører biler som koster mellom 400 000 og 500 000. Er det vanlig å bruke nesten alle sparepengene sine på bil eller tar folk opp billån for å kunne kjøre rundt i audi, bmw, mercedes og liknende? Skulle jeg hatt råd til noe sånt måtte jeg spart alt jeg kunne i 7-8 år.

Anonymkode: 4ee76...e62

Folk tar opp billån.

Anonymkode: efc5e...d7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, -jk- skrev:

Tja, Tesla har f.eks hatt rentekampanjer der man får lån til 0,25% rente om man kjøper en lagerbil. Blir dumt å ikke ta lån da.

Det høres utrolig genialt ut, iallefall for Tesla. Det er jo bare nok en snedig måte å lage et tilbud på og i virkeligheten blir dette omtrent som en hvilken som helst rabatt for å kjøpe og bruke penger, dere strengt tatt ikke har enda...

Anonymkode: 72e82...856

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal folk bry seg så med hva andre bruker pengene på? Noen prioriterer å bli raskt gjeldsfrie, andre prioriterer ferier og restaurantbesøk, mens mange igjen bryr seg veldig mye om bil og bruker pengene på det. En del mennesker låner mer enn de kan betjene, og sliter heftig. Men ja, hva så?

Dem om det, så lenge jeg gjør hva jeg bryr meg mest om kan det vel være det samme om naboen ikke gjør det samme som meg?

Anonymkode: 69efd...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres utrolig genialt ut, iallefall for Tesla. Det er jo bare nok en snedig måte å lage et tilbud på og i virkeligheten blir dette omtrent som en hvilken som helst rabatt for å kjøpe og bruke penger, dere strengt tatt ikke har enda...

Anonymkode: 72e82...856

Man får ingen rabatt om man kjøper kontant, Tesla opererer ikke med rabatter. Så om man skal ha en slik er det dumt å betale kontant. 0,25% er jo "gratis" penger, man får mye høyere avkastning ved å plassere beløpet man evt. hadde betalt et annet sted. F.eks i et aksjefond. Mange låner penger for å kjøpe aksjer, dette er en variant av det samme men med svært mye lavere renter. 

Om en som kjøpte en Tesla i 2015 for 500k kontant heller hadde satt 500k i f.eks DNB Teknologi A hadde vedkommende hatt nesten 1,5 million kroner i fondet nå. Da spiller det liten rolle om man betalte f.eks 100k i renter, det er fortsatt 800-900k i gevinst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, edwardnigma skrev:

Såklart det er mulig når man har godt betalte jobber 🙄

Nope.. vi har begge normale inntekter, samlet er vi under millionen brutto..

Anonymkode: d91e6...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er en god del som tar opp lån!

Anonymkode: 9e2ff...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonymus Notarius skrev:

Dumt å ikke ta opp lån?

Ja, der har TS svaret sitt, i alle fall...

Du må få med hele rekka her. Vedkommende sier de hadde pengene til å cashe ut bilen, men renta var høyere på innskuddskontoen enn på lånet. Da sier det seg selv at det er billigere å låne pengene enn å ta de fra sparekontoen for deretter å spare de opp igjen.

Anonymkode: 228b2...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - renta er lav, men du må jo fort betale tilbake 8-10.000 pr mnd for en Tesla + forsikring, service etc. Synes ikke det er verdt det....

Anonymkode: c2658...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok - renta er lav, men du må jo fort betale tilbake 8-10.000 pr mnd for en Tesla + forsikring, service etc. Synes ikke det er verdt det....

Anonymkode: c2658...a22

Det var dyrt. Vår Model 3 vil koste oss anslagsvis 4000,- pr. måned i verditap, renter, forsikring og service. Såpass er det verdt å kjøre en ny og sikker bil som endog er svært billig i drift synes jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, -jk- skrev:

Det var dyrt. Vår Model 3 vil koste oss anslagsvis 4000,- pr. måned i verditap, renter, forsikring og service. Såpass er det verdt å kjøre en ny og sikker bil som endog er svært billig i drift synes jeg. 

Er ikke det vanlig å regne 20% verditap på en ny bil det første året, hvor det går ned mot 10% fra det 6 året? https://www.lendo.no/forbrukslan/bil-verdi/

Verditapet på en Tesla S til 750 000 vil da alene utgjøre 150 000 det første året. Rabatten dere får, i forhold til fullpris vil være differansen mellom normal rente på billån og Teslas reduserte rente, regnet om i forhold til hele lånets levetid.

Genial markedsføring av Tesla.

 

Anonymkode: 72e82...856

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må få med hele rekka her. Vedkommende sier de hadde pengene til å cashe ut bilen, men renta var høyere på innskuddskontoen enn på lånet. Da sier det seg selv at det er billigere å låne pengene enn å ta de fra sparekontoen for deretter å spare de opp igjen.

Anonymkode: 228b2...9c8

For det første vet man ikke hvor lenge renta er på det nivået den er på nå, hverken på lånet eller på kontoen. For det andre hadde Tesla neppe tilbudt dette lånet dersom det ikke lønte seg for dem. For det tredje er det jo ikke gratis å ha bil, man skal jo ikke bare betale på lånet, men også en haug med andre utgifter (forsikring, veiavgift, reparasjoner osv). Et billån, forbrukslån o.l. lønner seg aldri mer enn å spare pengene eller å investere dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, -jk- skrev:

Det var dyrt. Vår Model 3 vil koste oss anslagsvis 4000,- pr. måned i verditap, renter, forsikring og service. Såpass er det verdt å kjøre en ny og sikker bil som endog er svært billig i drift synes jeg. 

Tror du har bommet litt her;

20% Verditap først år 500k = 100 000 / 12 = 8333   

Kapitalkostnad 1 år 500k med ca. 4 % rente = 20 000 / 12 = 1 666

Forsikring 1 år ca. 10k /12 = 833

Årsavgift, service, dekk, bremser etc. vanlig slitasje = ca. 1000 kr

Med et konservativt anslag ligger kostnadene nærmere 12k enn 4k.

Men det er verdt det?

Anonymkode: 99010...4c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det vanlig å regne 20% verditap på en ny bil det første året, hvor det går ned mot 10% fra det 6 året? https://www.lendo.no/forbrukslan/bil-verdi/

Verditapet på en Tesla S til 750 000 vil da alene utgjøre 150 000 det første året. Rabatten dere får, i forhold til fullpris vil være differansen mellom normal rente på billån og Teslas reduserte rente, regnet om i forhold til hele lånets levetid.

Genial markedsføring av Tesla.

 

Anonymkode: 72e82...856

Ja, om man beholder bilene sine i 2-3 år blir det dyrt. Vi pleier å beholde våre i 8-10 år og da blir kostnaden pr. år både fornuftig og noenlunde enkel å beregne. 

Vår Model 3 kostet forøvrig 427.000,- inkl. vinterdekk. 

 

Endret av -jk-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellige prioriteringer av sparepenger, billånr, innbakt i boliglån, leasing e.l. Mange grunner til at folk har dyr bil. Selv forstår jeg ikke vitsen i å kjøpe en svindyr bil for å bruke som hverdagsbil, man får ofte ikke brukt kreftene i kraftige biler likevel. 

Anonymkode: 3ef69...25e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, -jk- skrev:

Ja, om man beholder bilene sine i 2-3 år blir det dyrt. Vi pleier å beholde våre i 8-10 år og da blir kostnaden pr. år både fornuftig og noenlunde enkel å beregne. 

 

Siden du har bommet så grovt på bilkostnadene dine i tidligere innlegg så spørs deg egentlig om du vet hva bil koster..

Anonymkode: 99010...4c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med ny versus brukt bil er veldig komplisert, men heldigvis finnes det flinke folk som regner på det for oss:

https://www.smartepenger.no/bilokonomi/373-kostnader-ved-bilhold

- Kjøper du en splitter ny bil og eier den i 6 år koster den 71 000 i året.

- Kjøper du en 6 år gammel bil og eier den i 6 år koster den 53 000 i året

Så ja, ny bil er dyrere, men kanskje ikke så horribelt som mange tror. Er det verd å bruke 1500 mer i måneden for å ha ny bil fremfor en gammel bil? Det får hver enkelt vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du har bommet litt her;

20% Verditap først år 500k = 100 000 / 12 = 8333   

Kapitalkostnad 1 år 500k med ca. 4 % rente = 20 000 / 12 = 1 666

Forsikring 1 år ca. 10k /12 = 833

Årsavgift, service, dekk, bremser etc. vanlig slitasje = ca. 1000 kr

Med et konservativt anslag ligger kostnadene nærmere 12k enn 4k.

Men det er verdt det?

Anonymkode: 99010...4c8

Tror det er du som bommer litt. 

Prisen var 427k. 
Vi regner jevnt verditap. Kan godt regne høyere i starten, men da blir det til gjengjeld mye lavere etterhvert. 
Vi er ikke i nærheten av å betale 4% rente. 
Forsikringen koster oss drøye 4000,- pr. år, noe under 370,- pr. måned (20.000km).
Årsavgift ligger inne i forsikringsprisen. Tesla har ikke serviceintervall.
Dekk koster anslagsvis 300-350,- pr. måned. Bremser får vi neppe noen kostnad på på en god del år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden du har bommet så grovt på bilkostnadene dine i tidligere innlegg så spørs deg egentlig om du vet hva bil koster..

Anonymkode: 99010...4c8

Det var nok heller du som bommet. Se innlegget over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Isambard skrev:

Dette med ny versus brukt bil er veldig komplisert, men heldigvis finnes det flinke folk som regner på det for oss:

https://www.smartepenger.no/bilokonomi/373-kostnader-ved-bilhold

- Kjøper du en splitter ny bil og eier den i 6 år koster den 71 000 i året.

- Kjøper du en 6 år gammel bil og eier den i 6 år koster den 53 000 i året

Så ja, ny bil er dyrere, men kanskje ikke så horribelt som mange tror. Er det verd å bruke 1500 mer i måneden for å ha ny bil fremfor en gammel bil? Det får hver enkelt vurdere.

Du bør også si hvilket utgangspunkt disse tallene har. En 6 år gammel herjet halvrusten premium SUV utenfor garantitiden kan bli mye mye dyrere enn dette eksempelet viser..

Anonymkode: 99010...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har "hele livet" (er 45 år) hatt gamle biler uten å ta opp lån. For ett år siden kjøpte vi Tesla. Denne var brukt, men hadde gått lite, og vi var heldige og fikk den til en bra pris. 

Regnestykker for oss er dette:
Gammel bil: over 2000,-  i mnd for drivstoff, over 2000,- i mnd for bompenger. Minst 20.000 i året i reparasjoner.
Nyere bil: maks 200,- i mnd for strøm (lader gratis på jobb og på alle Tesla supercharger), 1000,- i mnd for bompenger (ikke første året, da kjørte vi gratis) ca 3000,- i mnd i lån. Reparasjoner har vi ikke hatt enda, men det kommer etterhvert.
Altså har vi en enormt mye mer behagelig bil til omtrent samme pris. :)
 

Anonymkode: e59c6...d58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...