Gå til innhold

Hvordan har folk råd til så dyre biler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan har folk i sene 20-årene og tidlig 30-årene råd til så dyre biler? Jeg kjenner et par og ser flere som kjører biler som koster mellom 400 000 og 500 000. Er det vanlig å bruke nesten alle sparepengene sine på bil eller tar folk opp billån for å kunne kjøre rundt i audi, bmw, mercedes og liknende? Skulle jeg hatt råd til noe sånt måtte jeg spart alt jeg kunne i 7-8 år.

Anonymkode: 4ee76...e62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Billån. Enkelt å sjekke om det er heftelser om du har regnr, så får du svar. 

Anonymkode: 4a652...2ec

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har folk i sene 20-årene og tidlig 30-årene råd til så dyre biler? Jeg kjenner et par og ser flere som kjører biler som koster mellom 400 000 og 500 000. Er det vanlig å bruke nesten alle sparepengene sine på bil eller tar folk opp billån for å kunne kjøre rundt i audi, bmw, mercedes og liknende? Skulle jeg hatt råd til noe sånt måtte jeg spart alt jeg kunne i 7-8 år.

Anonymkode: 4ee76...e62

Enkelt! Baker bilen inn i boliglånet og betaler ned bilen over 30+ år. Etter 3-4 år har boligen steget nok til at man kan kjøpe ny bil igjen.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg lurer på samme spørsmålet. Vi bor i et rekkehusområde, og mange av mine naboer kjører tesla, dyre bmw-suv og andre dyre biler (feks Porsche Cayenne). Jeg må innrømme at jeg stusser på prioriteringene deres, hadde jeg hatt råd til en slik bil til nærmere 1million enn 0.5 million, så hadde jeg jo heller brukt pengene på egenkapital til enebolig... 

Anonymkode: a2588...4d2

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leasing er ganske vanlig og mange har firmabiler. Skal ei heller glemme at mange har god råd.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk som leier bolig mens de har bilen i høy prisklasse er vel verstingene her!

Anonymkode: 99010...4c8

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre sa før meg: Dårlig økonomisk sans og prioritering. Men jeg er takknemlig for idiotene: De holder hjulene i gang. Mens oss som kan enkel matte kan jobbe mye, kose oss mer, og nyte tilværelsen gjeldsfritt.

Anonymkode: 304ba...b05

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, prt90 skrev:

Enkelt! Baker bilen inn i boliglånet og betaler ned bilen over 30+ år. Etter 3-4 år har boligen steget nok til at man kan kjøpe ny bil igjen.

Det er vel ikke nødvendigvis særlig lurt, ettersom man da betaler på en bil etter at den sannsynligvis er vraka for lengst.

Men ja, TS, folk låner penger som bare det. Enten separat billån, lån på huset eller leasing (som er en form for lån). Sjeleglad vi har en gammel bil uten lån på, ville ikke hatt en Tesla til en million når jeg vet hva det i realiteten koster.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan svare for meg selv. Tjener godt og sparer mye = råd til fin bil. Når mannen gjør det samme; så vipps har vi råd til greie biler.

Anonymkode: d305d...a49

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de har andre interesser? Aldri giddet å bry meg hva andre gjør. Kjørt billige vrak i mange år, men nå har jeg bil jeg betalte 600 000 for

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har gjennomsnittlig lønn, går det lett an å prioritere dyr bil om interessen er der. Vi prioriterer å bruke mye penger på bil fordi det er gøy og vi bruker mye tid i bilene og liker da å ha mye utstyr. Vi spiser nesten aldri ute, bruker ikke mye penger på ferier og kjører sjeldent klær. Jeg klarer ikke å forstå at folk ønsker å prioritere kaffe på kafé, nye klær hver sesong eller tur til Syden hvert år.

Anonymkode: da2f2...9c5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje de egentlig ikke har råd til bilene de kjører rundt med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, edwardnigma skrev:

Er bil til mellom 400 og 500K en dyr bil i 2020?

Ja.

Anonymkode: 062d1...b46

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har ett behov for å vise seg frem, signerer derfor billån  og leasing avtaler for å fremstå som vellykket. Det ironisker er om de leier en bolig eller eier en rønne, men bil til ca 1mill det skal de ha.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.5.2020 den 8.45, AnonymBruker skrev:

Hvordan har folk i sene 20-årene og tidlig 30-årene råd til så dyre biler? Jeg kjenner et par og ser flere som kjører biler som koster mellom 400 000 og 500 000. Er det vanlig å bruke nesten alle sparepengene sine på bil eller tar folk opp billån for å kunne kjøre rundt i audi, bmw, mercedes og liknende? Skulle jeg hatt råd til noe sånt måtte jeg spart alt jeg kunne i 7-8 år.

Anonymkode: 4ee76...e62

Definer "råd til". Dersom du mener at man kan låne på et eller annet vis så ja. Pengene har man ikke, man bruker penger man ikke har og setter seg i gjeld. Ingen sparer. 

Så lenge du ikke har pengene så har man egentlig ikke råd.

Anonymkode: a178c...5d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si at 4-500 000 kr for en bil er en ganske vanlig pris. 

 

Det jeg synes er rart er at folk på generell basis ikke klarer å skjønne at andre har forskjellig økonomi bare fordi de ikke har råd selv. Snakket med ei som lurte på hvordan vi kunne ha råd til dettan og dettan for det hadde ikke de, også viste det seg at ikke bare tjener vi 330 000 mer enn dem i året, men vi har heller ingen studielån, billån eller lån bortsett fra boliglån. De har alt det + de betaler i tillegg barnebidrag for et barn.

 

No shame i noen av delene, men det er klart vi har mye mere rom i økonomien med høyere inntekt og færre lån. Ser liksom ikke hvordan du TS ikke klarer å forstå det. 

Anonymkode: 088de...633

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...