Gå til innhold

Hvordan har folk råd til så dyre biler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Billån vel. Her hadde min mann en meget flott sportsbil til 600 000 kr i noen år. Både lånet og forsikring på 18 000 i året kostet han 10 000 kr per måned. En bil som både hørtes på lang avstand og veldig flott, men om det er verdt det er en annen sak (han mener det var verdt det, siden det er hans drøm). Bilen brukte over 2 liter på mila på bykjøring, samt mye penger på vedlikehold som voksing og vasking jevnlig etc. 

Jeg har ment lenge at når så mye penger går i en bil så er det bortkastet penger, etter noen år solgte han den slik at vi fikk kjøpt større bolig. Banken var ikke særlig glad for denne bilen, og vi fikk over 1 million mindre i huslån pga den 😉

Anonymkode: 4b046...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har "hele livet" (er 45 år) hatt gamle biler uten å ta opp lån. For ett år siden kjøpte vi Tesla. Denne var brukt, men hadde gått lite, og vi var heldige og fikk den til en bra pris. 

Regnestykker for oss er dette:
Gammel bil: over 2000,-  i mnd for drivstoff, over 2000,- i mnd for bompenger. Minst 20.000 i året i reparasjoner.
Nyere bil: maks 200,- i mnd for strøm (lader gratis på jobb og på alle Tesla supercharger), 1000,- i mnd for bompenger (ikke første året, da kjørte vi gratis) ca 3000,- i mnd i lån. Reparasjoner har vi ikke hatt enda, men det kommer etterhvert.
Altså har vi en enormt mye mer behagelig bil til omtrent samme pris. :)
 

Anonymkode: e59c6...d58

Fordel å regne innkjøpsprisen med i kostnadene da🤦

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, -jk- skrev:

Prisen var 427k. - Bilen din koster fortsatt 85% av regneeksemplet ovenfor
Vi regner jevnt verditap. Kan godt regne høyere i starten, men da blir det til gjengjeld mye lavere etterhvert. 
Vi er ikke i nærheten av å betale 4% rente.  - 20% er nok dessverre "bransjestandarden". 
Forsikringen koster oss drøye 4000,- pr. år, noe under 370,- pr. måned (20.000km). - De fleste teslaeiere betaler ca. 10k. 
Årsavgift ligger inne i forsikringsprisen. Tesla har ikke serviceintervall. -Fortsatt må du betale årsavgift, og ja Tesla må også på service. Du kan fint regne denne "hemmelige" kostnaden også.
Dekk koster anslagsvis 300-350,- pr. måned. Bremser får vi neppe noen kostnad på på en god del år. -20 toms dekk som mangle Tesla 3 eiere kjøper koster minst 10k per sett. Noen mye mer. Tesla eiere bytter dekk oftere enn andre av flere grunner så her kan du lure deg selv

 

Så ja, Tesla klarer ikke å lure seg unna både faste og løpende driftsutgifter som du påstår. Eneste forskjellen er at kortrekkevidde Teslaen din er 15 % billigere i verditap enn eksemplet ovenfor. At du påstår at du har så billige forsikring tror du ikke kan bevise, da ville i såfall du blitt svært populær blant Tesla 3 eiere som betaler mye mer.

Anonymkode: 99010...4c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Billån vel. Her hadde min mann en meget flott sportsbil til 600 000 kr i noen år. Både lånet og forsikring på 18 000 i året kostet han 10 000 kr per måned. En bil som både hørtes på lang avstand og veldig flott, men om det er verdt det er en annen sak (han mener det var verdt det, siden det er hans drøm). Bilen brukte over 2 liter på mila på bykjøring, samt mye penger på vedlikehold som voksing og vasking jevnlig etc. 

Jeg har ment lenge at når så mye penger går i en bil så er det bortkastet penger, etter noen år solgte han den slik at vi fikk kjøpt større bolig. Banken var ikke særlig glad for denne bilen, og vi fikk over 1 million mindre i huslån pga den 😉

Anonymkode: 4b046...882

120 000 i året høres ikke så ikke ut da snittprisen på nye biler i året i Norge ligger på nesten 100k.

Samtidig kan det være verdt å nevnte at netto snittlønn for norske arbeidstagere ligger farlig nær 50% av de månedlige utgiftene til disse bilene..

Anonymkode: 99010...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

For det første vet man ikke hvor lenge renta er på det nivået den er på nå, hverken på lånet eller på kontoen. For det andre hadde Tesla neppe tilbudt dette lånet dersom det ikke lønte seg for dem. For det tredje er det jo ikke gratis å ha bil, man skal jo ikke bare betale på lånet, men også en haug med andre utgifter (forsikring, veiavgift, reparasjoner osv). Et billån, forbrukslån o.l. lønner seg aldri mer enn å spare pengene eller å investere dem.

Vi hadde ikke godtatt å ha et lån der renta kunne endres masse uten å ha mulighet til å betale oss ut. Vår plan var altså å betale oss ut av lånet uten for store tap om renta steg for mye. De tre årene vi brukte på nedbetaling ble det ikke nødvendig. Dette var en Leaf og ikke Tesla. Leafen må på service i motsetning til Tesla, men bortsett fra verditap er forsikring, dekk og evetuell service de største utgiftene til ny elbil. Kanskje bilpleie også er lurt å ta med, men dette kan man gjøre ganske enkelt om man ønsker. 

Du sier at lån aldri lønner seg mer enn å spare penger eller å investere dem, men nå var det ikke det det var snakk om. Nå var det snakk om om lån lønte seg mer enn å bruke sparepengene på å betale bilen kontant eller ikke. Det har aldri gjort det tidligere, men denne gangen gjorde det det. 

Anonymkode: da2f2...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så ja, Tesla klarer ikke å lure seg unna både faste og løpende driftsutgifter som du påstår. Eneste forskjellen er at kortrekkevidde Teslaen din er 15 % billigere i verditap enn eksemplet ovenfor. At du påstår at du har så billige forsikring tror du ikke kan bevise, da ville i såfall du blitt svært populær blant Tesla 3 eiere som betaler mye mer.

Anonymkode: 99010...4c8

Mulig 20% er bransjestandard men det er ikke relevant for oss som beholder bilene lenge. Jeg ser ikke noe poeng i å gjøre regnestykket vanskeligere ved å regne forskjellig verditap hvert eneste år. 
Mulig "de fleste" Teslaeiere betaler 10k men det inkluderer jo en del S og X som koster mer å forsikre. Jeg har inntrykk at de fleste med en "vanlig" Model 3 betaler et stykke under. Vår kostnad er 4410,- pr. år. Riktignok uten leiebil da vi ikke behøver dette. Så der sparer vi litt. 
Som sagt inkluderer de 4410,- også årsavgiften. Og nei, en Tesla må ikke på service for å beholde garantien. Jeg regner med en bremsejobb innen de første 5 år, kanskje to på de neste 5 år + sikkert litt annet småtteri i hjuloppheng osv. 
Ja, kjøper man store felger og dekk blir det SELVSAGT mye dyrere. Vi kjører på 18" som er rimelige og holder lenge. 

Jeg hentet ut forsikringsinfoen fra selskapet og klistret den inn under så kan du se selv. Det hjelper jo litt på prisen å ha hatt 75% bonus i svært mange år. Alle får selvsagt ikke like god pris. Vi sparer også en del på høyere egenandel og null leiebil. 
image.thumb.png.0de1457b26a5a70b5803444fa3be834e.png
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen har råd til bilen de kjøper, og kjøper vel først og fremst statusen som følger med. Andre jobber har, tjener godt og startet sparing tidlig. Noen har mye penger fordi foreldrene er rike. Noen har vunnet i Lotto og snakker ikke om det.

Folk er forskjellige.

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=car poor

Anonymkode: 8fbb0...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pia Sofia skrev:

Dette lurer jeg veldig på. Hvordan går det an å være gjeldsfrie så unge? Da har dere rukket å jobbe i under ti år! Har dere spart hele lønna hvert år dere jobbet, da? Eller kjøpte dere hus til 500 000 og hadde 10 000 i studiolån?

Jeg klarer ikke å se hvordan dette kan gå an hvis man ikke har arvet.

 

Vi kjøpte hus i et upopulært strøk utenfor byen. Hun togpendler inn til byen, han kjører til jobb på bygda som han fikk etter to år i dette huset. Huset kostet 1,8 mill, leiligheten hun hadde fikk vi 1,7 mill for (500k fortjeneste - det er egenkapitalen; leiligheten var støttet med 200k fra hennes foreldre), han leide før. Huset er møblert med gratis møbler fra Finn, bortsett fra soverom, bad - brukte totalt ca 400k på oppussing og møbler. Ca 300k i studielån på hver. Forbruk: Kun gamle biler til ca 30-50k/stk. Fikser selv, takket være YouTube. Spiser sjeldent ute, da vi lager bedre mat hjemme. Storhandler én gang i måneden, ellers kun melk og grønt. Går mye i brukte klær. Spareraten er ca 50%, med gode investeringer i aksjer og fond samt litt valutaspekulasjon har vi tjent mye mer enn vi kunne ha fått tilbake i ordinære renter.

Sjekk ut Mr Money Mustache. :)

Anonymkode: 304ba...b05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjøpte hus i et upopulært strøk utenfor byen. Hun togpendler inn til byen, han kjører til jobb på bygda som han fikk etter to år i dette huset. Huset kostet 1,8 mill, leiligheten hun hadde fikk vi 1,7 mill for (500k fortjeneste - det er egenkapitalen; leiligheten var støttet med 200k fra hennes foreldre), han leide før. Huset er møblert med gratis møbler fra Finn, bortsett fra soverom, bad - brukte totalt ca 400k på oppussing og møbler. Ca 300k i studielån på hver. Forbruk: Kun gamle biler til ca 30-50k/stk. Fikser selv, takket være YouTube. Spiser sjeldent ute, da vi lager bedre mat hjemme. Storhandler én gang i måneden, ellers kun melk og grønt. Går mye i brukte klær. Spareraten er ca 50%, med gode investeringer i aksjer og fond samt litt valutaspekulasjon har vi tjent mye mer enn vi kunne ha fått tilbake i ordinære renter.

Sjekk ut Mr Money Mustache. :)

Anonymkode: 304ba...b05

Åja, så dere bor på bygda OG lever kjipt? Da kan man selvsagt være gjeldsfri før 30. Prioriteringer rett og slett. 

Anonymkode: 1e52a...ab0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

For det første vet man ikke hvor lenge renta er på det nivået den er på nå, hverken på lånet eller på kontoen. For det andre hadde Tesla neppe tilbudt dette lånet dersom det ikke lønte seg for dem. For det tredje er det jo ikke gratis å ha bil, man skal jo ikke bare betale på lånet, men også en haug med andre utgifter (forsikring, veiavgift, reparasjoner osv). Et billån, forbrukslån o.l. lønner seg aldri mer enn å spare pengene eller å investere dem.

Det må man jo også betale dersom man casher ut bilen, ergo lønner det seg å låne pengene fremfor å cashe ut bilen, så lenge renta på lånet er lavere enn innskuddsrenta på sparepengene. Dersom rentene skulle endre seg og renta på innskudd er lavere enn på lånet så har man fortsatt pengene til å cashe ut resten av lånet.

Anonymkode: 228b2...9c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.6.2020 den 10.54, AnonymBruker skrev:

Tja, ofte ser man jo venner og bekjente med omtrent samme lønnsnivå bruke penger som om de var millionærer. Da hender det jo man begynner å lure.

Anonymkode: d0eb6...c84

Men det handler jo mye om prioriteringer. 
Vi reiser på fine ferier, Florida, Sri Lanka, Maldivene osv. 
Det er vår prioritering, et vennepar skjønner ikke at vi har råd selv om vi har veldig god inntekt, men de har båt, hytte, to biler, vi har kun en bil og ingen andre store ting som vi har utgifter med. 
 

Alle med orden i økonomier kan ha dyr bil. 
Om du er 20 eller 40 spiller ingen rolle, har du fast jobb og kan få billån så er det ganske enkelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.6.2020 den 9.15, Isambard skrev:

Nye biler har jo garanti på minst 5 år. Man har ingen utgifter til reparasjoner i den perioden.

I teorien, ja. Det kommer an på hva som ryker. Kjenner til flere tilfeller der bileierne har antatt at det gikk på garanti, men det gjorde det ikke. Og forresten, dette er voksne folk som ikke grisekjører bilen i stykker.

Anonymkode: 96d5e...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnaW

Ikke så dyr bil, men eier både bolig og leilighet alene. Jeg kjøpte bilen for 220000 kr, betalte halvparten og rest invilget i boliglånet som bli nedbetalt da jeg fyller 40. Jobber delvis, trygda delvis...Det går:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, -jk- skrev:

Mulig 20% er bransjestandard men det er ikke relevant for oss som beholder bilene lenge. Jeg ser ikke noe poeng i å gjøre regnestykket vanskeligere ved å regne forskjellig verditap hvert eneste år. 
Mulig "de fleste" Teslaeiere betaler 10k men det inkluderer jo en del S og X som koster mer å forsikre. Jeg har inntrykk at de fleste med en "vanlig" Model 3 betaler et stykke under. Vår kostnad er 4410,- pr. år. Riktignok uten leiebil da vi ikke behøver dette. Så der sparer vi litt. 
Som sagt inkluderer de 4410,- også årsavgiften. Og nei, en Tesla må ikke på service for å beholde garantien. Jeg regner med en bremsejobb innen de første 5 år, kanskje to på de neste 5 år + sikkert litt annet småtteri i hjuloppheng osv. 
Ja, kjøper man store felger og dekk blir det SELVSAGT mye dyrere. Vi kjører på 18" som er rimelige og holder lenge. 

Jeg hentet ut forsikringsinfoen fra selskapet og klistret den inn under så kan du se selv. Det hjelper jo litt på prisen å ha hatt 75% bonus i svært mange år. Alle får selvsagt ikke like god pris. Vi sparer også en del på høyere egenandel og null leiebil. 
image.thumb.png.0de1457b26a5a70b5803444fa3be834e.png
 

Så det du sier er at hvis du aksepterer høy egenandel, ingen leiebil og bor i skogen så er det verdt risikoen? Vet du ikke at teslaeier er den mer risikofylte gruppen i trafikken? Er det så lurt å gå på en forsikringssmell samtidig som du bruker nesten 100k i bilutgifter allerede?

Anonymkode: 99010...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det du sier er at hvis du aksepterer høy egenandel, ingen leiebil og bor i skogen så er det verdt risikoen? Vet du ikke at teslaeier er den mer risikofylte gruppen i trafikken? Er det så lurt å gå på en forsikringssmell samtidig som du bruker nesten 100k i bilutgifter allerede?

Anonymkode: 99010...4c8

Bor i by, ikke i skogen ;) 

Siden jeg ikke har hatt en bonusskade på aldri så lenge (har tydeligvis ikke en så høy risikoprofil som du mener) og har en mer enn grei nok buffer på konto ser jeg ikke noen grunn til å betale ekstra for å få lav egenandel. Det er faktisk ganske mye å spare på en høyere. 

Siden vi har to biler og fint klarer oss med én i en lengre periode ser jeg heller ingen grunn til å betale for leiebil. Jeg får tilbud om gratis leiebil om bilene må på verksted for garantireparasjoner, det takker jeg nesten alltid nei til. Foretrekker å kjøre andres biler minst mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åja, så dere bor på bygda OG lever kjipt? Da kan man selvsagt være gjeldsfri før 30. Prioriteringer rett og slett. 

Anonymkode: 1e52a...ab0

Jeg vet ikke hvorfor dette utløser sinne hos deg, men vi har det som plommen i egget. La alle leve slik de vil. :)

Anonymkode: 304ba...b05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 27.5.2020 den 18.15, AnonymBruker skrev:

Kan svare for meg selv. Tjener godt og sparer mye = råd til fin bil. Når mannen gjør det samme; så vipps har vi råd til greie biler.

Anonymkode: d305d...a49

Dere har jo egentlig ikke det. Til å kjøpe den ja, men det er ganske mye vedlikehold og spesielt på nye og pene biler må man understellsbehandle og pleie karosseriet flere ganger i året for at den skal holde seg like bra. Men ja folk skal få lov til å kjøpe de dyre bilene sine og de store husene siden det er alt for at folk skal føle seg verdt noe i dag og å eie og ha gjeld oppetter ørene er de eneste verdiene og interessene folk har i dag, trist liv.

Anonymkode: 8abb1...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere har jo egentlig ikke det. Til å kjøpe den ja, men det er ganske mye vedlikehold og spesielt på nye og pene biler må man understellsbehandle og pleie karosseriet flere ganger i året for at den skal holde seg like bra. Men ja folk skal få lov til å kjøpe de dyre bilene sine og de store husene siden det er alt for at folk skal føle seg verdt noe i dag og å eie og ha gjeld oppetter ørene er de eneste verdiene og interessene folk har i dag, trist liv.

Anonymkode: 8abb1...69e

Det er ikke mye pleie som trengs. Teslaene skal ikke understellsbehandles ihvertfall, alt man ser under der er alu-plata under batteriet ;) Om man fyller på med tectyl så ryker garantien. 

Karosseriet helfolierte vi, siden kona ville ha en spesiell farge. Folien beskytter lakken under så den er som ny når vi tar av folien etter typisk 5-8 år. Kun vask behøves der imellom. Helfoliering er genialt, utrolig bra utvalg på farger samtidig som originallakken beskyttes svært godt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.6.2020 den 9.15, Isambard skrev:

Nye biler har jo garanti på minst 5 år. Man har ingen utgifter til reparasjoner i den perioden.

Vel.... det er en sannhet med modifikasjoner... for det første så må du følge serviceintervaller som fastsatt av produsent, og avhengig  av merke/modell/år/km så kan disse koste alt fra snaue 2000 og oppover til 10-15000. Deretter så må man huske at slitedeler normalt ikke går på garanti. Feks Bremseskiver og klosser kan fort lande på 4-6000 kr for en «vanlig» bil, i premium-segmentet kan dette fort dobles og vel så det... legger du til en Caliper til 4-8000 så drar det seg til. Det er langt fra alle som kan eller bør skru bil selv, og 3.parts deler krever faktisk kunnskap for at det skal bli riktig... dette er ting man må ha i bakhodet uansett hvilken bil man til slutt lander på. 

Anonymkode: d91e6...f93

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere har jo egentlig ikke det. Til å kjøpe den ja, men det er ganske mye vedlikehold og spesielt på nye og pene biler må man understellsbehandle og pleie karosseriet flere ganger i året for at den skal holde seg like bra. Men ja folk skal få lov til å kjøpe de dyre bilene sine og de store husene siden det er alt for at folk skal føle seg verdt noe i dag og å eie og ha gjeld oppetter ørene er de eneste verdiene og interessene folk har i dag, trist liv.

Anonymkode: 8abb1...69e

Og gjør du det- så bortfaller garantien på veldig mange biler, så det er faktisk noe av det verste du spm kunde kan gjøre på en ny bil innenfor garanti-tiden... først bruke mange tusen på understellbehandling, for så å få beskjed om at siden du har foretatt et «ikkeautorisert inngrep» ved å påføre et kjemisk stoff så får du dekket nokså nøyaktig kroner 0 om en ikkerelatert feil skulle oppstå. 

Anonymkode: d91e6...f93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...