Gå til innhold

Hvordan har folk råd til så dyre biler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er poenget med å være gjeldsfri

Anonymkode: 1493a...88b

Poenget er å være fri. Vi hadde betalt ned hus og studielån da vi var 32 og 34. Den frihetsfølelsen som kommer av det er vanskelig å beskrive. Vi gikk begge ned i stillingsgrad (han 40 og hun 90%), og har mer tid til barna. Det gir god uttelling i bedre familieliv og mye (!) mer ro i hverdagen. Vi har hobbyer som tar like mye tid som jobb og trives med det. Vi reiser mye. I koronatiden var vi vel forberedt på å være hjemme. Om noen av oss skulle miste jobben, kan vi lett leve 5-6 år på én inntekt fordi vi nå, 6 år senere, har høye sekssifra beløp stæsja vekk i indeksfond, obligasjoner og spareavtaler.

Med det sagt, alle må leve som de vil. Men det er kanskje kjekt å dele litt perspektiver her inne for å se hva som går an, hva andre trives med, og kanskje bli litt inspirert? Vi også har venner med ørten lån og flottere hus, flottere bil, hytte osv...kjekke folk, men de er låst til å jobbe 100% i 20 år til. Og så er vi attpåtil en familie på fire med tre biler også, så ikke alt er optimalt mtp. pengebruk her heller, hehe.

Anonymkode: 304ba...b05

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle da tro det..., Vi unnet oss litt ekstra, så vi var ikke gjeldfrie før jeg var 39, men ja de fleste bør kunne være gjeldfrie når de nærmer seg pensjonsalder... å kalkulere med at man skal arve så og så mye penger en gang før fylte 50, eller 60 eller lignende er skummelt...,

Anonymkode: d91e6...f93

Men de fleste har jo ca 20 år igjen i arbeidslivet når man r 50, så jeg vil ikke si at man nærmer seg pensjonsalder. 

Anonymkode: e80e4...b4b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke vanlig å være gjeldsfri når man er blitt 50? Vi er i starten av 30 årene og er gjeldsfri innen to år. 

Anonymkode: f0bbf...6ca

Er det vanlig å være så kortsynt?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke vanlig å være gjeldsfri når man er blitt 50? Vi er i starten av 30 årene og er gjeldsfri innen to år. 

Anonymkode: f0bbf...6ca

Som 50-åring, kanskje, men de mange kjøper nok hytte, båt etc fordi man ikke har bruk for overskuddslikviditeten. Dere er nok litt uvanlige. Mange kjøper hus til 4-5 mill i etableringsfasen. Da er man langt fra gjeldsfri i midten av 30-årene som dere.

Husk dette: De fleste vil man få veldig god råd i 50 årene. Lønna har nådd taket og man har lite lån. Barna flytter ut, og på toppen av alt får man kanskje en arv på mange millioner.

Hvorfor bør man leve livet sånn at man er fattig som 30 åring og rik som 50 åring? Er det ikke greit å låne 500 tusen og ha en god, trygg, pålitelig stasjonsvogn i småbarnsfasen? Det betyr kanskje noe litt dårligere råd som 50 åring, men det går faktisk helt greit for de fleste.

Jeg oppfordrer ikke folk til å være tullete og gå i luksusfellen, men det finnes en gylden middelvei.

Anonymkode: 1493a...88b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som 50-åring, kanskje, men de mange kjøper nok hytte, båt etc fordi man ikke har bruk for overskuddslikviditeten. Dere er nok litt uvanlige. Mange kjøper hus til 4-5 mill i etableringsfasen. Da er man langt fra gjeldsfri i midten av 30-årene som dere.

Husk dette: De fleste vil man få veldig god råd i 50 årene. Lønna har nådd taket og man har lite lån. Barna flytter ut, og på toppen av alt får man kanskje en arv på mange millioner.

Hvorfor bør man leve livet sånn at man er fattig som 30 åring og rik som 50 åring? Er det ikke greit å låne 500 tusen og ha en god, trygg, pålitelig stasjonsvogn i småbarnsfasen? Det betyr kanskje noe litt dårligere råd som 50 åring, men det går faktisk helt greit for de fleste.

Jeg oppfordrer ikke folk til å være tullete og gå i luksusfellen, men det finnes en gylden middelvei.

Anonymkode: 1493a...88b

Vi kjøpte hus til 3,5 mill (litt nice-price, pga kjentfolk, huset er verd en smule mer...), bygde stor garasje, vi har kjøpt oss noen sportsbiler i tillegg til hverdagsbilene båre, unnet oss litt ekstra i hverdagen, men klarte likevel bli gjeldfrie i god til før fylte 50.,,.. det er fullt mulig.

Anonymkode: d91e6...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uproblematisk å ha dyr bil, men kommer aldri til å skjønne de som tar opp billån...

Anonymkode: 72e82...856

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt uproblematisk å ha dyr bil, men kommer aldri til å skjønne de som tar opp billån...

Anonymkode: 72e82...856

Vi tok billån bare fordi renta var lavere enn på sparekontoen. Vi hadde hatt nok penger til å kjøpe kontant, men vurderte ikke det som smart.

Anonymkode: da2f2...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinne487

Det er enkelt. Tjener godt og er flink til å spare. Sene 20 årene og tidlig 30 er vel ikke «ungt» I den forstand. Da har man allerede rukket å ta utdanning, lande en god jobb, kanskje fått både hus og familie.... ikke noe hokus pokus

Endret av Kvinne487
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er å være fri. Vi hadde betalt ned hus og studielån da vi var 32 og 34. Den frihetsfølelsen som kommer av det er vanskelig å beskrive. Vi gikk begge ned i stillingsgrad (han 40 og hun 90%), og har mer tid til barna. Det gir god uttelling i bedre familieliv og mye (!) mer ro i hverdagen. Vi har hobbyer som tar like mye tid som jobb og trives med det. Vi reiser mye. I koronatiden var vi vel forberedt på å være hjemme. Om noen av oss skulle miste jobben, kan vi lett leve 5-6 år på én inntekt fordi vi nå, 6 år senere, har høye sekssifra beløp stæsja vekk i indeksfond, obligasjoner og spareavtaler.

Med det sagt, alle må leve som de vil. Men det er kanskje kjekt å dele litt perspektiver her inne for å se hva som går an, hva andre trives med, og kanskje bli litt inspirert? Vi også har venner med ørten lån og flottere hus, flottere bil, hytte osv...kjekke folk, men de er låst til å jobbe 100% i 20 år til. Og så er vi attpåtil en familie på fire med tre biler også, så ikke alt er optimalt mtp. pengebruk her heller, hehe.

Anonymkode: 304ba...b05

Dette lurer jeg veldig på. Hvordan går det an å være gjeldsfrie så unge? Da har dere rukket å jobbe i under ti år! Har dere spart hele lønna hvert år dere jobbet, da? Eller kjøpte dere hus til 500 000 og hadde 10 000 i studiolån?

Jeg klarer ikke å se hvordan dette kan gå an hvis man ikke har arvet.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjøpte hus til 3,5 mill (litt nice-price, pga kjentfolk, huset er verd en smule mer...), bygde stor garasje, vi har kjøpt oss noen sportsbiler i tillegg til hverdagsbilene båre, unnet oss litt ekstra i hverdagen, men klarte likevel bli gjeldfrie i god til før fylte 50.,,.. det er fullt mulig.

Anonymkode: d91e6...f93

Såklart det er mulig når man har godt betalte jobber 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi tok billån bare fordi renta var lavere enn på sparekontoen. Vi hadde hatt nok penger til å kjøpe kontant, men vurderte ikke det som smart.

Anonymkode: da2f2...9c5

Det høres ikke veldig troverdig ut at rente på billånet deres er lavere enn renta på sparekontoen. Hvordan får dere det til?

Anonymkode: 72e82...856

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.5.2020 den 18.05, AnonymBruker skrev:

Som mange andre sa før meg: Dårlig økonomisk sans og prioritering. Men jeg er takknemlig for idiotene: De holder hjulene i gang. Mens oss som kan enkel matte kan jobbe mye, kose oss mer, og nyte tilværelsen gjeldsfritt.

Anonymkode: 304ba...b05

Vi eier hus på 300kvm, som vi kjøpte for 5,2mill. Har én bil til 400 000, og en annen vi kjøpte nylig til 650 000. Vi solgte de to forrige boligene våre med en god gevinst, som har gjort alt dette mulig. Ja vi er ikke gjeldsfrie, men har ikke større lån enn andre venner som har mindre hus som er mindre verdt, og mye billigere biler. Så kan ikke akkurat si vi har dårlig økonomisk sans. Har igjen ca 2,5mill i lån for alt sammen. Vi er 32 år og har to barn sammen.

Anonymkode: 63bd6...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er å være fri. Vi hadde betalt ned hus og studielån da vi var 32 og 34. Den frihetsfølelsen som kommer av det er vanskelig å beskrive. Vi gikk begge ned i stillingsgrad (han 40 og hun 90%), og har mer tid til barna. Det gir god uttelling i bedre familieliv og mye (!) mer ro i hverdagen. Vi har hobbyer som tar like mye tid som jobb og trives med det. Vi reiser mye. I koronatiden var vi vel forberedt på å være hjemme. Om noen av oss skulle miste jobben, kan vi lett leve 5-6 år på én inntekt fordi vi nå, 6 år senere, har høye sekssifra beløp stæsja vekk i indeksfond, obligasjoner og spareavtaler.

Med det sagt, alle må leve som de vil. Men det er kanskje kjekt å dele litt perspektiver her inne for å se hva som går an, hva andre trives med, og kanskje bli litt inspirert? Vi også har venner med ørten lån og flottere hus, flottere bil, hytte osv...kjekke folk, men de er låst til å jobbe 100% i 20 år til. Og så er vi attpåtil en familie på fire med tre biler også, så ikke alt er optimalt mtp. pengebruk her heller, hehe.

Anonymkode: 304ba...b05

Å investere i bolig o.l. med et lån er ikke det samme som billån. Det første kan være svært økonomisk fornuftig. Det andre er 99,9999 % av tilfelle et tapsprosjekt. Tror du sammenligner epler med pærer. 

Å ikke ha lån er for bemidlede folk svært ugunstig pga. av formueskatt, kommuneskatt o.l.. Sånn er det bare.

Men er man fattig og har lav inntekt så er saken biff.

Anonymkode: 99010...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke  drit rik men har en Porsche. 3 år gammel. Kjøpte den importert på auksjon. Er mulig å få tak i en «dyrere» bil uten å betale alt man eier å har. Dessuten kan man bake d inn boliglånet og d merkes nesten ikke. Kunne ikke falt meg inn å kjøpe en eldre bil enn 3 år pga vedlikehold. Har vært der og det var også jævlig dyrt når jeg plutselig måtte fikse noe til 20000 og Så skulle den selges og da måtte jeg ut med 10 000 etter EU kontroll selvfølgelig! D var da vi bare hadde en inntekt pga jeg var student .

også er d vel litt sånn at noen er mere opptatt av bil enn andre. For meg er bil nesten en hobby.😅 bil er viktig! Akkurat som dine hobbyer er viktig for deg, hva nå enn d er. Hadde jeg ikke brydd meg om bil så hadde jeg kanskje kjørt noe rimelig og heller brukt pengene på yogareiser eller hva det skulle være 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: c5a3d...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ikke veldig troverdig ut at rente på billånet deres er lavere enn renta på sparekontoen. Hvordan får dere det til?

Anonymkode: 72e82...856

Tja, Tesla har f.eks hatt rentekampanjer der man får lån til 0,25% rente om man kjøper en lagerbil. Blir dumt å ikke ta lån da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke vanlig å være gjeldsfri når man er blitt 50? Vi er i starten av 30 årene og er gjeldsfri innen to år. 

Anonymkode: f0bbf...6ca

Det spørs da. Vi kan snakkes igjen når du er skilt og skal bygge deg opp på nytt.

Det er også helt avhengig av i alle fall to ting: boligprisene der du bor, og hvor mye penger og hjelp du har fått av foreldre. Jeg fikk en 2-roms for mine 3 millioner. Har ikke fått en dritt av foreldre, så den ble kjøpt da jeg var 28. Innen 50 ville jeg vært gjeldfri ja, men jeg vil jo gjerne ikke bo i en 2-roms for alltid. Skal jeg ha rekkehus må jeg doble summen.

Og banken vil være uenig med deg. Det blir mer og mer vanlig å ha gjeld til man dør. Det er jo så enkelt og billig. 

 

Anonymkode: 77b14...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ikke veldig troverdig ut at rente på billånet deres er lavere enn renta på sparekontoen. Hvordan får dere det til?

Anonymkode: 72e82...856

Forhandlere var svært ivrige på å selge biler for tre år siden. Nå har vi to måneder igjen å betale, så er denne bilen også nedbetalt. Jeg vet ikke hvordan billån er nå for tiden. 

Anonymkode: da2f2...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke vanlig å være gjeldsfri når man er blitt 50? Vi er i starten av 30 årene og er gjeldsfri innen to år. 

Anonymkode: f0bbf...6ca

Nei det er ikke vanlig. Det er kun de yngre som tror dette.

Anonymkode: f6a6e...93b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs da. Vi kan snakkes igjen når du er skilt og skal bygge deg opp på nytt.

Det er også helt avhengig av i alle fall to ting: boligprisene der du bor, og hvor mye penger og hjelp du har fått av foreldre. Jeg fikk en 2-roms for mine 3 millioner. Har ikke fått en dritt av foreldre, så den ble kjøpt da jeg var 28. Innen 50 ville jeg vært gjeldfri ja, men jeg vil jo gjerne ikke bo i en 2-roms for alltid. Skal jeg ha rekkehus må jeg doble summen.

Og banken vil være uenig med deg. Det blir mer og mer vanlig å ha gjeld til man dør. Det er jo så enkelt og billig. 

 

Anonymkode: 77b14...b4c

Når jeg er skilt? Hva er det for en ting å si? 🙄 

 

vi har heller ikke fått noe av foreldrene våre. Vi har kjøpt oss oppover og solgt med god gevinst. Derfor sitter vi nå på bolig verdt rett over 5 mill, 2 ganske nye biler og to motorsykler uten lån. Boliglånet er nedbetalt innen to år. Kunne betalt det ut nå også, men vi ønsker å ha en del penger på bok. Vi lever livet slik vi ønsker, kjøper det vi ønsker og reiser slik vi ønsker. 
OM vi en gang går fra hverandre, så skal vi nok klare å være gjeldsfri innen vi er 50 da også. 

Anonymkode: f0bbf...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, -jk- skrev:

Tja, Tesla har f.eks hatt rentekampanjer der man får lån til 0,25% rente om man kjøper en lagerbil. Blir dumt å ikke ta lån da.

Dumt å ikke ta opp lån?

Ja, der har TS svaret sitt, i alle fall...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...