Gjest IreneV Skrevet 24. juni 2023 #1801 Del Skrevet 24. juni 2023 Lilly Rose skrev (1 minutt siden): Jeg har sett hvordan hun svarer folk i kommentarfeltene rundtomkring når det stilles spørsmål rundt innleggene hennes. Det er rett i forsvar og standardsvar istedenfor å lytte til kritikken, være undrende og se at en sak gjerne har flere sider. Som journalist/spaltist må jo det være til stor hjelp i eget arbeid og kunne drøfte tema. Det var en person som kommenterte dette med fillers på Instagram. IG benektet det og svarte passiv aggressivt etter min mening. Disiplene hang seg selvfølgelig etter personen med høygafler og lykter. Ja, hun har skaffet seg en stor fanskare og et støtteapparat, som nå gjør det mulig for henne å promotere seg selv og den livsfarlige sykdommen sin. Det er en stor tragedie. Det at hun ble sammen med en kokk var rosinen i pølsa. Jeg heier på kjærligheten , men for en ironi. Husker at jeg på mitt sykeste elsket å se andre spise, så jeg kunne føle meg flink selv. Før det utviklet seg til bulimi. Tok mange år før jeg klarte å slutte med det, og man må i likhet med en alkoholiker ta en dag om gangen. Er vel snart på tiende året, men lever med uopprettelige skader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilly Rose Skrevet 24. juni 2023 #1802 Del Skrevet 24. juni 2023 IreneV skrev (6 minutter siden): Ja, hun har skaffet seg en stor fanskare og et støtteapparat, som nå gjør det mulig for henne å promotere seg selv og den livsfarlige sykdommen sin. Det er en stor tragedie. Det at hun ble sammen med en kokk var rosinen i pølsa. Jeg heier på kjærligheten , men for en ironi. Husker at jeg på mitt sykeste elsket å se andre spise, så jeg kunne føle meg flink selv. Før det utviklet seg til bulimi. Tok mange år før jeg klarte å slutte med det, og man må i likhet med en alkoholiker ta en dag om gangen. Er vel snart på tiende året, men lever med uopprettelige skader. Som andre influncere, er IG også avhengig av følgere som støtter og heier på idolet sitt. Dette fører til at IG får fortsette å påvirke kvinner og sikkert noen menn også med pro-ana. Disiplene står klar med høygaffelen og lyktene sine hver gang idolet får kritikk. Dette er veldig effektivt og en stor fordel for influncere som IG da folk ikke gidder å ytre seg lengre og hun får fortsette å manipulere folk. Jeg synes du er modig og tøff som skrev melding til henne og at du står opp for deg selv på en god måte. 12 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IreneV Skrevet 24. juni 2023 #1803 Del Skrevet 24. juni 2023 (endret) Lilly Rose skrev (1 time siden): Som andre influncere, er IG også avhengig av følgere som støtter og heier på idolet sitt. Dette fører til at IG får fortsette å påvirke kvinner og sikkert noen menn også med pro-ana. Disiplene står klar med høygaffelen og lyktene sine hver gang idolet får kritikk. Dette er veldig effektivt og en stor fordel for influncere som IG da folk ikke gidder å ytre seg lengre og hun får fortsette å manipulere folk. Jeg synes du er modig og tøff som skrev melding til henne og at du står opp for deg selv på en god måte. Takk! Jeg ble lei meg og provosert, mest fordi hun påberopte seg å være en som taler vår sak. Det gjør det ekstra skadelig, når hun i sin posisjon pusher ut sine retusjerte bilder av sin syltynne kropp, og hevder hun er naturlig og frisk. Det er så jeg ikke tror det er sant til tider, men det er jo det. I en av landets største aviser får hun holde på, og som du sier, så er hun vel aller mest en influenser, og ikke en journalist. En særdeles skadelig influenser som trigger oss som sliter. Og hun vet hva hun gjør. Hun er antagelig avhengig av oppmerksomheten det gir, i tillegg til at hun er svært syk av spiseforstyrrelser. Tipper det er en kombinasjon av anoreksia og bulimi, der hun spiser veldig lite, og kaster opp hvis hun spiser mer enn det hun mener er greit. Hun har angst for å legge på seg, og elsker å vise frem hvor tynn hun er. Endret 24. juni 2023 av IreneV Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hyacinth Skrevet 24. juni 2023 #1804 Del Skrevet 24. juni 2023 Synes denne tråden er veldig interessant. Har ikke visst noe om pro-ana og anoreksi, og har som mange andre hatt en beundring for IS som kanskje har vært litt ukritisk. Men har alltid syntes det var litt påfallende at en journalist har så mye fokus på seg selv og at illustrerer sakene sine med bilder hvor hun er tynn og vakker. Og kommenterer at hun har vært enda tynnere. Veldig rart at hun ikke tar til seg tilbakemeldinger fra andre med anoreksi som sier at det hun legger ut er triggende. Viser at sykdommen er sterkere enn integriteten. 33 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilly Rose Skrevet 24. juni 2023 #1805 Del Skrevet 24. juni 2023 (endret) IreneV skrev (1 time siden): Takk! Jeg ble lei meg og provosert, mest fordi hun påberopte seg å være en som taler vår sak. Det gjør det ekstra skadelig, når hun i sin posisjon pusher ut sine retusjerte bilder av sin syltynne kropp, og hevder hun er naturlig og frisk. Det er så jeg ikke tror det er sant til tider, men det er jo det. I en av landets største aviser får hun holde på, og som du sier, så er hun vel aller mest en influenser, og ikke en journalist. En særdeles skadelig influenser som trigger oss som sliter. Og hun vet hva hun gjør. Hun er antagelig avhengig av oppmerksomheten det gir, i tillegg til at hun er svært syk av spiseforstyrrelser. Tipper det er en kombinasjon av anoreksia og bulimi, der hun spiser veldig lite, og kaster opp hvis hun spiser mer enn det hun mener er greit. Hun har angst for å legge på seg, og elsker å vise frem hvor tynn hun er. Jeg skjønner godt du blir provosert, blir sabla provosert selv når jeg ser en person i hennes posisjon fronte den vellykkede anorektikeren som har alt, takler alt og har kontroll. Selv har jeg ikke erfaring med anoreksi personlig, derfor trigger hun ikke meg kroppslig men jeg blir provosert med tanke på alle hun når ut til med pro-ana. IG sitt innhold på instagram bør komme med en varseltrekant og blinkende røde lys. Endret 24. juni 2023 av Lilly Rose 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilly Rose Skrevet 24. juni 2023 #1806 Del Skrevet 24. juni 2023 Hyacinth skrev (1 time siden): Synes denne tråden er veldig interessant. Har ikke visst noe om pro-ana og anoreksi, og har som mange andre hatt en beundring for IS som kanskje har vært litt ukritisk. Men har alltid syntes det var litt påfallende at en journalist har så mye fokus på seg selv og at illustrerer sakene sine med bilder hvor hun er tynn og vakker. Og kommenterer at hun har vært enda tynnere. Veldig rart at hun ikke tar til seg tilbakemeldinger fra andre med anoreksi som sier at det hun legger ut er triggende. Viser at sykdommen er sterkere enn integriteten. Jeg beundret IG selv for åpenheten helt til jeg begynte å følge henne på Instagram og så at hun løy om fillers i leppene. Begynte også å se hvor passiv aggressiv hun er når noen stiller spørsmål til det hun skriver. Svaret går på repeat. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IreneV Skrevet 24. juni 2023 #1807 Del Skrevet 24. juni 2023 Lilly Rose skrev (18 minutter siden): Jeg beundret IG selv for åpenheten helt til jeg begynte å følge henne på Instagram og så at hun løy om fillers i leppene. Begynte også å se hvor passiv aggressiv hun er når noen stiller spørsmål til det hun skriver. Svaret går på repeat. Influensere benytter seg av psykiske lidelser for å bygge identitet og fasade. De klarer på et ubegripelig vis å romantisere det, og gjør mye mer skade enn godt, både for seg selv og sine følgere. Men jeg trodde Aftenposten var bedre, så de har skuffet meg skikkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilly Rose Skrevet 24. juni 2023 #1808 Del Skrevet 24. juni 2023 IreneV skrev (Akkurat nå): Influensere benytter seg av psykiske lidelser for å bygge identitet og fasade. De klarer på et ubegripelig vis å romantisere det, og gjør mye mer skade enn godt, både for seg selv og sine følgere. Men jeg trodde Aftenposten var bedre, så de har skuffet meg skikkelig. De bruker det de kan for å manipulere folk. Stakkars, hun er jo så syk og må derfor bli skånet for kritiske spørsmål til det hun serverer av påvirkning. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IreneV Skrevet 25. juni 2023 #1809 Del Skrevet 25. juni 2023 Lilly Rose skrev (13 timer siden): De bruker det de kan for å manipulere folk. Stakkars, hun er jo så syk og må derfor bli skånet for kritiske spørsmål til det hun serverer av påvirkning. Hun uttaler seg som om hun skulle vært en spesialist. Hun har treårige bachelor innen sykepleie, etter hva jeg har forstått, ingenting mer. Hun har satt fokus på mye bra, men det undergraves av løgner og manipulasjon av egen virkelighet. Hun er en influenser, og selverklært talskvinne for spiseforstyrrelser. Ansatt i aftenposten, med fritt spillerom. Hun fikk kritikk av Anki Gerhardsen. Jeg er ikke eng i at Senneset er "en drivende dyktig journalist". Men er enig i at hun tar opp viktige tema, og skriver ganske bra, og hun kunne vært en viktig stemme, hvis hun la bort selfies, røde løpere og egenpromotering. "Senneset er en drivende dyktig journalist, men i tillegg er hun altså influencer. En påvirker. En som er avhengig av jevn eksponering for å være attraktiv som for eksempel foredragsholder og debattant. Hun har betalte oppdrag utenfor Aftenposten, men innenfor samme tematikk som hun skriver kommentarer om der. Uten tillit mister journalistikken sin funksjon En slik dobbeltrolle kan skape mistanke om at journalisten har personlige motiver for journalistikken sin. Hva tenker sjefredaktøren i Aftenposten om det? Hva slags retningslinjer styrer avisen etter, og er disse linjene egnet til å bygge eller skade tilliten til pressen?" https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/VPGr6l/kan-man-vaere-journalist-og-influencer-samtidig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elskermenn Skrevet 25. juni 2023 #1810 Del Skrevet 25. juni 2023 Besserwisser skrev (21 timer siden): Det er like mange måter å «være syk på» som det finnes mennesker som har en slik lidelse. Noen føler seg for tynn, andre for tykk. Noen skjemmes over kroppen, andre driter i det mens andre igjen kanskje er stolt. En av de største utfordringene med SF er skamfølelsen, og det at andre da skal blande seg inn i hva du skal/ikke skal gå md bidrar ikke akkurat positivt. HELT enig. Helt ærlig er jeg svært lei av den såkalte «kroppspositivismen» - hvor alle som er «for tynne» eller slanke beskyldes både for det ene og det andre, og helst burde dekke seg til, mens de som er større skal hylles. Jeg synes det er dobbeltmoralsk å påberope seg at alle kropper er like mye verdt som budskap, og glemmer å føye på «så lenge du ikke er for tynn/for trent/stolt over det». Fronter hun bevisst proana? Tror du virkelig, sånn -virkelig-, at hun med vilje forsøker å fremme proana for unge mennesker? At en person som har hatt så store smerter, så vondt inni seg, tyve år med selskading- og selvrefleksjon, genuint ønsker at også flere skal kjenne den samme smerten? Jeg finner det skremmende at du tenker så grusomt om andre mennesker. Og - ville du sagt det samme om en overvektig person? Som la ut bilder av bilringer og valker, proppet i seg junk og sukker og «frontet» overvekt. Som var åpen om at vedkommende slet med overspising, hadde utviklet diabetes og måtte sove med maskin hver natt? VIlle du bedt vedkommende å slutte å fronte «pro-obese», si at vedkommende burde trekke seg fra den offentlige debatten og uttrykke bekymring for de unge hun evnt måtte påvirke? Eller er det bare tynne personer som bør ligge unna offentlig debatt? Nei. Det blir det på ingen måte. Pro-ana blir ikke framsnakke. Se bare denne tråden!! Hvor mange negative og nedsettende innlegg det er fordi hun er tynn. FOrdi hun liksom er pro-ana. Ser du virkelig noen her som «framsnakker» det? Nei. Det er direkte feil. Jeg har vært tynn hele livet, og hadde i 20-årene SF. Jeg så at folk stirret, så bekymret på meg, høylytt kommenterte kroppen min (i negativ forstand), pleide å legge seg borti alt jeg spiste osv. «Du ser syk ut», «du er alt for tynn», «gutter vil ha former vet du», «nå må du spise mye mer». Snu de begrepene på hodet. Tror du ingen hadde reagert om en overvektig person fikk de sammen kommentarene? «Du ser syk ut», «du er alt for feit», «gutter vil ha slanke jenter vet du» og ikke minst «burde ikke du slutte å spise så mye?». Jeg kan love deg at da hadde folk reagert langt mer. Stolt av å velge å være syk når man har ressurser? Det er patologisk uansett om det er underernæring eller overvekt. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IreneV Skrevet 25. juni 2023 #1811 Del Skrevet 25. juni 2023 Anki Gerhardsen er en vi kan skrive til om hvor skadelig Senneset er, og takke henne for artikkelen, hun er vel den eneste som har satt fokus på dette. [email protected] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pust Skrevet 25. juni 2023 #1812 Del Skrevet 25. juni 2023 Etter at hun begynte med en strøm av poserende selfier med megalepper på Instagram - har jeg helt sluttet å lese det hun skriver. Hun har for meg bare blitt en slags «SophieElise», en som i bunn og grunn ikke er i stand til å være objektiv og bare vil ha oppmerksomhet. 20 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IreneV Skrevet 25. juni 2023 #1813 Del Skrevet 25. juni 2023 Pust skrev (28 minutter siden): Etter at hun begynte med en strøm av poserende selfier med megalepper på Instagram - har jeg helt sluttet å lese det hun skriver. Hun har for meg bare blitt en slags «SophieElise», en som i bunn og grunn ikke er i stand til å være objektiv og bare vil ha oppmerksomhet. Hun har mistet all troverdighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilly Rose Skrevet 25. juni 2023 #1814 Del Skrevet 25. juni 2023 IreneV skrev (1 time siden): Hun uttaler seg som om hun skulle vært en spesialist. Hun har treårige bachelor innen sykepleie, etter hva jeg har forstått, ingenting mer. Hun har satt fokus på mye bra, men det undergraves av løgner og manipulasjon av egen virkelighet. Hun er en influenser, og selverklært talskvinne for spiseforstyrrelser. Ansatt i aftenposten, med fritt spillerom. Hun fikk kritikk av Anki Gerhardsen. Jeg er ikke eng i at Senneset er "en drivende dyktig journalist". Men er enig i at hun tar opp viktige tema, og skriver ganske bra, og hun kunne vært en viktig stemme, hvis hun la bort selfies, røde løpere og egenpromotering. "Senneset er en drivende dyktig journalist, men i tillegg er hun altså influencer. En påvirker. En som er avhengig av jevn eksponering for å være attraktiv som for eksempel foredragsholder og debattant. Hun har betalte oppdrag utenfor Aftenposten, men innenfor samme tematikk som hun skriver kommentarer om der. Uten tillit mister journalistikken sin funksjon En slik dobbeltrolle kan skape mistanke om at journalisten har personlige motiver for journalistikken sin. Hva tenker sjefredaktøren i Aftenposten om det? Hva slags retningslinjer styrer avisen etter, og er disse linjene egnet til å bygge eller skade tilliten til pressen?" https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/VPGr6l/kan-man-vaere-journalist-og-influencer-samtidig Hun har satt fokus på mye bra ja, det skal hun ha. På samme tid er hun selverklært spesialist når det gjelder spiseforstyrrelser og det å sette spiseforstyrrelser på dagsorden. Du kan liksom ikke si imot henne da hun bruker seg selv som utgangspunkt. Angående link til nettsiden vil jeg si at en ikke kan være influncer og journalist på samme tid. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilly Rose Skrevet 25. juni 2023 #1815 Del Skrevet 25. juni 2023 Pust skrev (30 minutter siden): Etter at hun begynte med en strøm av poserende selfier med megalepper på Instagram - har jeg helt sluttet å lese det hun skriver. Hun har for meg bare blitt en slags «SophieElise», en som i bunn og grunn ikke er i stand til å være objektiv og bare vil ha oppmerksomhet. Hun minner meg faktisk om Caroline Berg Eriksen med poseringene sine. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IreneV Skrevet 25. juni 2023 #1816 Del Skrevet 25. juni 2023 Lilly Rose skrev (Akkurat nå): Hun har satt fokus på mye bra ja, det skal hun ha. På samme tid er hun selverklært spesialist når det gjelder spiseforstyrrelser og det å sette spiseforstyrrelser på dagsorden. Du kan liksom ikke si imot henne da hun bruker seg selv som utgangspunkt. Angående link til nettsiden vil jeg si at en ikke kan være influncer og journalist på samme tid. Helt enig. Og meget skuffet over at Aftenposten fronter en influenser med egeninteresser på denne måten. En skadelig sådan. Ingen voksne hjemme! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilly Rose Skrevet 25. juni 2023 #1817 Del Skrevet 25. juni 2023 IreneV skrev (Akkurat nå): Helt enig. Og meget skuffet over at Aftenposten fronter en influenser med egeninteresser på denne måten. En skadelig sådan. Ingen voksne hjemme! Det går over stokk og stein dette influncer opplegget. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IreneV Skrevet 25. juni 2023 #1818 Del Skrevet 25. juni 2023 Lilly Rose skrev (6 timer siden): Det går over stokk og stein dette influncer opplegget. I starten kan jeg forstå forvirringen. Privatpersoner som blogget, og plutselig ble sponset, og gråsonen som oppsto. Men nå er vi langt forbi den forvirringen, og alle vet hva dette dreier seg om, at det er den mest kyniske formen for kommersiell virksomhet man har sett. Og de har fått holde på nærmest helt uten regelverk i over 10 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilly Rose Skrevet 25. juni 2023 #1819 Del Skrevet 25. juni 2023 IreneV skrev (32 minutter siden): I starten kan jeg forstå forvirringen. Privatpersoner som blogget, og plutselig ble sponset, og gråsonen som oppsto. Men nå er vi langt forbi den forvirringen, og alle vet hva dette dreier seg om, at det er den mest kyniske formen for kommersiell virksomhet man har sett. Og de har fått holde på nærmest helt uten regelverk i over 10 år. Vi er langt forbi forvirringen som du skriver. Men influencerne vil at folk skal tro at det fremdeles er forvirring rundt dette med å være privat og kommersiell virksomhet. De er avhengig av det for å kunne tjene penger. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IreneV Skrevet 25. juni 2023 #1820 Del Skrevet 25. juni 2023 Lilly Rose skrev (2 timer siden): Vi er langt forbi forvirringen som du skriver. Men influencerne vil at folk skal tro at det fremdeles er forvirring rundt dette med å være privat og kommersiell virksomhet. De er avhengig av det for å kunne tjene penger. Senneset har satt fokus på nettopp denne problematikken, men glemmer seg selv, og rolleblandingen hun har...Bjelken i eget øye etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå