Gå til innhold

Vanlig at barnet blir med på samtale hos BV?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Gorilla skrev:

 

 

 

Det er trist å høre at du føler BV gjorde feil og at de gjorde det verre for deg. Det bør aldri skje. Jeg er også barnevernsbarn, og har min erfaring med BV som er annerledes enn din. Uansett veldig trist å høre at du ikke følte deg ivaretatt.

Jeg ser nå at vi begge bruker våre egne erfaringer som utgangspunktet for denne diskusjonen, noe som gjør at vi ikke vil bli enige. Det er veldig trist at du har en negativ erfaring med BV. Selv opplevde jeg at BV var min første trygghet i livet. Det var BV som reddet livet mitt. Jeg var veldig veldig veldig glad i ei som jobbet der, ei som dessverre er død. Hun er svært dypt savnet den dag i dag, og jeg skulle gjort mye for å få snakket med henne igjen.

Poenget mitt med bidraget i tråden var at BV også kan utgjøre en trygghet i et barns liv om de møter barnet på en god måte. Så det trenger ikke være negativt at et barn er alene med BV så lenge det er en god relasjon der. Jeg håper det ordner seg for TS og barnet, og at møtet med BV går bra og at barnet blir ivaretatt. Viktig å gå inn i det med en holdning til at man skal samarbeide med BV.

 

Det betyr ikke det at det  IKKE er mangen som opplever det vi gjorde. Det er alikevell mangen som blir tatt uten grunn noe som er alt for mangen Jeg skjønner ikke hvorfor hennes død skal ha noe med dette å gjøre men det er trist og jeg kondolerer. Barnevernet kan utgjøre en trygghet for dem som FAKTISK trenger det ja slik var det i din situasjon.Å sånn skal det være! men slik er det ofte heller  ikke.... Jeg var glad i ei som jobbet der jeg også dem er ikke  drittsekker  dem gjør bare jobben sin slik dem blir lært og fortalt noe som kan virke unaturlig på hjemmefronten. Personalene jobber på instutisjonenerer  ikke fienden  det er dem  ovenpå som forteller hvordan dem skal gjøre jobben sin og bestemmer alle valg som blir tatt for at ungene skal ha det bra.

Anonymkode: ca5c7...2bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var ikke noe jeg følte det var noe som skjedde noe som kan saksøkes! Ikke få meg til høres ut som om jeg gaslighter når jeg snakker sannheten for meg selv og mangen andre.

Anonymkode: ca5c7...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mitt barn ble meldt til barnevernet for en stund siden. Faktisk to ganger. Begge gangene snakket barnet mitt med dem, enten alene, eller sammen med meg. Vi bor fremdeles sammen og må si at barnevernet var en stor støtte for oss som familie. 

Anonymkode: f9621...7e2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta med advokat på et oppstartsmøte med barnevernet... Hvorfor i all verden møte opp med klørne ute og klar for kamp når du ikke vet hva det gjelder? Virker veldig suspekt.

Anonymkode: 84853...24a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg, TS, du må jo bli helt skrekkslagen av denne tråden. 

Dette er sikkert et sårt tema for mange og sterke følelser blir involvert. Vi hører jo om grove feil som blir gjort av barnevernet, f.eks. I Alvdalsaken. 

Personlig har jeg ingen erfaring med barnevernet, men to av mine beste venninner jobber der og de er særs oppegående - kunnskapsrike, empatiske og har begge flere barn selv, og vet hva det er å være mor på godt og vondt. Et nært familiemedlem har et barn der omtrent alle tenkelige instanser har vært inn i bildet. Hun fryktet bv da de ble koblet inn, men opplevde de som mest hjelpsomme og nyttige. Dette jeg nevner her blir jo bare subjektive anekdoter, men det er jo stort sett slik sånne tråder som dette blir. 

Jeg håper din opplevelse med bv blir bra, og at du klarer å slappe av og kose deg i påsken! 😊

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk fylkesnemda som avgjør om barna skal bli tatt fra foreldrene, det er ikke barnevernet. Barnevernet fremmer sak for fylkesnemnda, men det er fylkesnemda som bestemmer! Så da er det isåfall de dere burde ta ut aggresjonen på! Makan! 

Anonymkode: 5d62d...190

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men TS: er det noe med din egen omsorgsevne du kan tenke deg er grunnen? Eller har du gjort noe mot barnet du ikke burde noen gang?

Anonymkode: 1b28f...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har opplevd å bli "tatt" av bv, forstår godt at det er en stor påkjenning! Dere har også rett til å be om innsyn i egen sak hvis dere ikke allerede har gjort det, og der vil dere nok selv få mange svar hvis bv har  😊

Anonymkode: 5d62d...190

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Gorilla skrev:

Hva som møter barnet kommer helt an på hvordan den ansatte klarer å imøtekomme barnets behov slik at barnet føler seg trygg og ivaretatt. 

At jeg ikke er en person som skal anbefale andre å samarbeide med BV? Alle bør anbefale folk å samarbeide med BV. Man gjør det bare verre om man motarbeider dem. 
 

Nei. Ingen skal anbefale andre å samarbeide med Barnevernet. Og spesielt de som støtter Barnevernet blindt uten å ha kunnskap og erfaring skal ikke gjøre det. Du viser jo her at du ikke har den erfaringen og kunnskapen som skal til å uttale deg. 

 

Anonymkode: 8653e...5cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å ta med advokat på et oppstartsmøte med barnevernet... Hvorfor i all verden møte opp med klørne ute og klar for kamp når du ikke vet hva det gjelder? Virker veldig suspekt.

Anonymkode: 84853...24a

Det vitner om styrke at man undersøker og sørger for at familiens rettigheter blir ivaretatt. Bedre å være føre var enn etterpåklok. Vi vet hva Barnevernet står for og hvilke skader de utgjør for barna og familien. 

Anonymkode: 8653e...5cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Ingen skal anbefale andre å samarbeide med Barnevernet. Og spesielt de som støtter Barnevernet blindt uten å ha kunnskap og erfaring skal ikke gjøre det. Du viser jo her at du ikke har den erfaringen og kunnskapen som skal til å uttale deg. 

 

Anonymkode: 8653e...5cf

Det er de foreldrene som motarbeider BV som får mest trøbbel med dem. 
 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk fylkesnemda som avgjør om barna skal bli tatt fra foreldrene, det er ikke barnevernet. Barnevernet fremmer sak for fylkesnemnda, men det er fylkesnemda som bestemmer! Så da er det isåfall de dere burde ta ut aggresjonen på! Makan! 

Anonymkode: 5d62d...190

Barnevernet fatter akuttvedtak. Deretter går saken til Fylkesnemda med fremming av omsorgsovertakelse. Hvert eneste år vinner Barnevernet i 95-98 prosent av sakene i den domstolen. Hvor av en av dommerne er en sakkyndig som også har jobber for Barnevernet. Fylkesnemda er derfor kun en formalitet hvor Barnevernet får medhold. Noe som ikke er til fordel for omdømmet og ryktet. 

Anonymkode: 8653e...5cf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gorilla skrev:

Det er de foreldrene som motarbeider BV som får mest trøbbel med dem. 
 

Hvorfor er det slikt fokus på bare foreldrene? Hva med barna som er hovedrollen i sakene? Tenk litt slik på det. Bare fordi at en familie ikke er enig med Barnevernet, så vil ikke det bety at en saksbehandlers agenda er korrekt. 

Anonymkode: 8653e...5cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, Gorilla skrev:

Det er de foreldrene som motarbeider BV som får mest trøbbel med dem. 
 

Ikkje alltid. I mitt tilfelle måtte BV gi seg etter at eg hadde påpeikt sakshandsamingsfeil, klaga til fylkesmannen og gått til media (anonymt av omsyn til barnet). BV henla saka utan forslag til hjelpetiltak. Eg har aldri hatt noko med barnevernet å gjere før eg vart meldt og møtte naivt opp åleine på første møte med sakshandsamar. Dette vart ei ubehageleg oppleving. 

Eg er ikkje motstandar av og vil ikkje oppfordre andre til å motarbeide BV. Men det finst ein mellomting mellom å vere BV-hatar og å ha blind tiltro til systemet. Dessverre er det ikkje alle i barnevernet som kjenner lovverket og som er eigna til å ha ein jobb der ein kan ha stor makt over andre. Fylkesnemnda tek avgjerder om omsorgsovertaking, men nemnda baserer seg i stor grad på rapportane frå BV. Og i referatet frå møtet som eg stilte på står det mykje rart... 

Eg er sjokkert over at det ikkje blir stilt krav om grunnleggjande kunnskapar innan barnevernlov og forvaltningslov for å få jobb som sakshandsamar i det kommunale barnevernet og vil sterkt anbefale andre foreldre til å ha med ein tillitsperson (ikkje nødvendigvis advokat) på møte og heimebesøk. 

Anonymkode: 107dd...6e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er slike tilfeller det er mest utrygt for barna når de ansatte går inn for dette. Hva tror du skjer med et barn som kommer alene med ansatte fra Barnevernet? Jeg vet det. 

Anonymkode: 8653e...5cf

Hva i alle dager snakker du om? 

Har selv vært i BV systemet, barn/unge flest er i samtaler alene hos BV. Og er med BV ansatte alene, men er også i samtaler med foreldre/fosterforeldre o.l .

Slutt å kom med feilinformasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rosatoast skrev:

Hva i alle dager snakker du om? 

Har selv vært i BV systemet, barn/unge flest er i samtaler alene hos BV. Og er med BV ansatte alene, men er også i samtaler med foreldre/fosterforeldre o.l .

Slutt å kom med feilinformasjon.

Det er jo du som kommer med feilinformasjon her som påstår at det er trygt å være alene med Barnevernet. For å informere deg: Du får ikke lov til å anklage meg for å komme med feilinformasjon bare fordi at jeg sier sannheten om hvordan de ansatte der oppfører seg mot barn. Et barn på 8 år er forsvarsløst og skal ikke være alene med Barnevernet. 

Anonymkode: 8653e...5cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Rosatoast skrev:

Hva i alle dager snakker du om? 

Har selv vært i BV systemet, barn/unge flest er i samtaler alene hos BV. Og er med BV ansatte alene, men er også i samtaler med foreldre/fosterforeldre o.l .

Slutt å kom med feilinformasjon.

Dette er fra forumets regler. * Spekulasjoner eller ryktespredning. Det er ikke tillatt å spre rykter gjennom vårt forum, eller spekulere rundt årsakssammenhenger man ikke kjenner, når dette vurderes å være til skade for den eller de omtalte partene. 

https://forum.kvinneguiden.no/guidelines/ 

Som jeg sa i forrige innlegg, så er det du som kom med feilinformasjon. Vi skal opptre ærlig og gi riktig informasjon om hvordan Barnevernet oppfører seg. 

 

Anonymkode: 8653e...5cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo du som kommer med feilinformasjon her som påstår at det er trygt å være alene med Barnevernet. For å informere deg: Du får ikke lov til å anklage meg for å komme med feilinformasjon bare fordi at jeg sier sannheten om hvordan de ansatte der oppfører seg mot barn. Et barn på 8 år er forsvarsløst og skal ikke være alene med Barnevernet. 

Anonymkode: 8653e...5cf

Jeg skrev at barn/unge kan være med en ansatt, og være i samtaler med BV alene.

Har ikke skrevet noe om trygghet her, har jeg det? Nei. Så klapp igjen kjeften din, og vær uhyggelig og ekkel ett annet sted! 
Det er lite kledelig å oppføre seg så arrogant og ekkelt på et forum. 

Som sagt er jeg oppvokst i BV, så du trenger ikke prøve å belære meg med noe som helst, angående dem. Så ha meg gjerne unnskyldt, men jeg tror nesten jeg må spy. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Rosatoast skrev:

Jeg skrev at barn/unge kan være med en ansatt, og være i samtaler med BV alene.

Har ikke skrevet noe om trygghet her, har jeg det? Nei. Så klapp igjen kjeften din, og vær uhyggelig og ekkel ett annet sted! 
Det er lite kledelig å oppføre seg så arrogant og ekkelt på et forum. 

Som sagt er jeg oppvokst i BV, så du trenger ikke prøve å belære meg med noe som helst, angående dem. Så ha meg gjerne unnskyldt, men jeg tror nesten jeg må spy. 

Men det er ikke noe vi skal anbefale. For hva møter et barn som i denne tråden er omtalt som 8 åring? Vil dette barnet møte ansatte som har deres beste i fokus? Hvordan vil de ansatte oppføre seg mot barnet? Og hva vil barnet fortelle etter et slikt møte hvis det får muligheten til det? I følge norsk lov har barnet lov til å bli hørt. 

Jeg står fast på at du oppgir feilinformasjon. Man skal ikke oppfordre til at barn skal være alene med Barnevernet. Et barn har krav på tillitsperson som kan sørge for at de ansatte oppfører seg og gjør jobben på en ærlig måte. De aller fleste vet at Barnevernet aller helst vil føre sin egen agenda. 

Anonymkode: 8653e...5cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

Ser det er mye avsporing her, det har jeg bare oversett.

Vi fikk komme inn til samtale i dag, og slapp heldigvis å vente lenger. De pratet med barnet alene først og deretter med oss, hvor de leste opp bekymringsmeldingen.

Det viser seg at barnet har fortalt at eldre søsken plager, skremmer og at barnet ikke vil ha søskenet der. Psykolog på BUP hadde opplevd barnet som trist, og at barnet holdt tilbake mer informasjon og ikke ville snakke mer om det.

En kort samtale i dag gjorde derimot barnevernet trygge på at det ikke lå noe mer ufortalt her og at barnet ikke har blitt utsatt for overgrep. Barnet fortalte igjen at søsken erter litt, sier "bø" når de kommer inn i samme rom. Er ikke redd for søsken, og har aldri opplevd å bli berørt.

Saken avsluttes automatisk etter tre måneder. Ingen videre oppfølging.

Jeg er mildt sagt lettet! Og glad for at fagfolk gjør jobben sin. Man kan gjerne stille spørsmål ved om psykolog har vært litt overivrig, men personen fikk tydeligvis en dårlig magefølelse og fulgte derfor prosedyrer.

Takk for gode råd og tanker til alle som har kommet med det.

TS

Anonymkode: af6a5...048

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...