Gå til innhold

Vanlig at barnet blir med på samtale hos BV?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har blitt meldt til barnevernet og de ringte og ba oss komme på samtale, og barnet skal være med.

Hva kan det bety? Jeg trodde vanligvis bare foreldrene deltok på undersøkelsessamtale.

Barnet er åtte.

Anonymkode: af6a5...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da skal de vel kanskje snakke med barnet og da, siden h*n er såpass stor. Vil jeg tro 😊

Anonymkode: 601eb...137

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet skal snakke med barna, så ja. Det varierer litt hvordan det gjøres fra sak til sak

Anonymkode: 59185...717

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo tross alt barnet som er ekspert på eget liv. 

Anonymkode: 1dcdf...790

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er jo tross alt barnet som er ekspert på eget liv. 

Anonymkode: 1dcdf...790

Faktisk ikke. Mange barn vil forsøke å verne foreldre som er overgripere, for eksempel.

Anonymkode: fa508...486

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Jeg trodde barnevernet først gikk gjennom meldingen sammen med foreldrene og deretter evt. snakket med barnet.

Men vi skal altså gå gjennom meldingen sammen med barnet.

Det er hele to uker til møtet pga. coronakarantene. Kommer til å gå på veggen av den desperate følelsen av behov for informasjon. :(

 

TS

Anonymkode: af6a5...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du ikke fått vite hva meldingen angår da?

Anonymkode: 84853...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke fått vite hva meldingen angår da?

Anonymkode: 84853...24a

Nei, absolutt ingenting. De sa at de ikke hadde lov å si noe over telefon.

Jeg vet bare at den er sendt fra BUP, hvor barnet fikk en ADHD-diagnose for to uker siden.

Jeg vet, jeg vet, jeg vet at de har plikt til å undersøke, men likevel. Ante ikke hvor jævlig det kunne føles. Vet ikke hvordan jeg skal takle denne uvissheten i to uker. Vi kunne fått samtale allerede i dag om det ikke hadde vært for at vi er i karantene.

TS

Anonymkode: af6a5...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at når man ble meldt, fikk man brev i postkassen med beskjed om hva man var meldt for.

Jeg fikk en telefon. Og fikk ikke vite noen ting om hvorfor vi er meldt. Er dette vanlig?

Sorry mas. Googler meg ihjel.

 

TS

Anonymkode: af6a5...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg ser at du begynner å stresse, og kanskje få litt panikk. Jeg tenker din stressreaksjon er først og fremst på grunn av situasjonen rundt oss alle nå - med Korona. Nervene er frynsete. Og, på grunn av den ventetiden, på to uker. Men uansett grunnen, dette er følelser du har nå, denne usikkerheten som resulterer i frustrasjon. Det må du bare anerkjenne men samtidig, tenk litt logisk og kaldt, for å ro deg selv. Du vet jo antageligvis hva meldingen gikk ut på, siden du har en mistanke. Og du vet at BV vil antageligvis spørre om dere trenger avlasting, eller annen hjelp, i hensyn til diagnose barnet fikk. Men nå er dette pga Korona og du må vente, som ee dumt, og urettferdig men absolutt ikke det verste som kunne skje. Helt sikkert ikke noe å stresse så mye over. 

Anonymkode: 9da24...1cc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg ser at du begynner å stresse, og kanskje få litt panikk. Jeg tenker din stressreaksjon er først og fremst på grunn av situasjonen rundt oss alle nå - med Korona. Nervene er frynsete. Og, på grunn av den ventetiden, på to uker. Men uansett grunnen, dette er følelser du har nå, denne usikkerheten som resulterer i frustrasjon. Det må du bare anerkjenne men samtidig, tenk litt logisk og kaldt, for å ro deg selv. Du vet jo antageligvis hva meldingen gikk ut på, siden du har en mistanke. Og du vet at BV vil antageligvis spørre om dere trenger avlasting, eller annen hjelp, i hensyn til diagnose barnet fikk. Men nå er dette pga Korona og du må vente, som ee dumt, og urettferdig men absolutt ikke det verste som kunne skje. Helt sikkert ikke noe å stresse så mye over. 

Anonymkode: 9da24...1cc

Takk for svar.

Men det høres rart ut at de skal ha meldt bekymringsmelding fordi barnet har fått en diagnose? For å sjekke om vi trenger hjelp? Da ville vel BUP ha informert oss om at det er vanlig?

Jeg har ingen mistanker om noe som helst. 
 

TS

Anonymkode: af6a5...048

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i BUP og det er ikke vanlig nei. Har ikke BUP informert deg om hva de har skrevet til BVT? Da ringer du BUP på mandag og ber dem lese dette opp eller sende deg kopi. 

Anonymkode: 2198a...a11

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk ikke. Mange barn vil forsøke å verne foreldre som er overgripere, for eksempel.

Anonymkode: fa508...486

Ja, men de er fremdeles ekspertene på eget liv

Anonymkode: 521bb...9ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i BUP og det er ikke vanlig nei. Har ikke BUP informert deg om hva de har skrevet til BVT? Da ringer du BUP på mandag og ber dem lese dette opp eller sende deg kopi. 

Anonymkode: 2198a...a11

Ne, dette trodde jeg omgås var vanlig prosedyre. At med mindre det er snakk om vold og overgrep, så blir foreldrene informert om at det sendes bekymringsmelding.

Jeg er selv pedagog, så jeg ønsker jo for alles del at ting blir gjort riktig.

Sikker på at jeg kan be BUP sende meg kopi av bekymringsmeldingen? Så for meg at de kanskje vil henvise meg til bvt og få kopien av dem.

Jeg klarer ikke å gå i to uker og ikke vite hva vi er meldt inn for, kjenner jeg. En må jo få lov til å være litt forberedt før et møte.

TS

Anonymkode: af6a5...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ne, dette trodde jeg omgås var vanlig prosedyre. At med mindre det er snakk om vold og overgrep, så blir foreldrene informert om at det sendes bekymringsmelding.

Jeg er selv pedagog, så jeg ønsker jo for alles del at ting blir gjort riktig.

Sikker på at jeg kan be BUP sende meg kopi av bekymringsmeldingen? Så for meg at de kanskje vil henvise meg til bvt og få kopien av dem.

Jeg klarer ikke å gå i to uker og ikke vite hva vi er meldt inn for, kjenner jeg. En må jo få lov til å være litt forberedt før et møte.

TS

Anonymkode: af6a5...048

Poenget er vel at du ikke skal være forberedt.Men svare ærlig der og da.Så de ser reaksjonen din/deres lg barna.For å avdekke/avkrefte/bekreftr meldingen.Om du får vitr hva det gjelder kan jo du få barnet til å lyve feks.

Forstår deg godt og dette er ikke noe kjekt!

Ring bup eller bv på mandag og hør :)

 

Anonymkode: 3ce21...a6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi ble også en dag oppringt av BV og fikk dato for når vi skulle samtale. Fikk ikke vite noe om meldingen over telefon, men vi fikk den lest opp da vi var på møtet. Første møtet var kun med oss foreldre, barnet snakket de med senere.

Husker ikke om barnet fikk en egen time eller om de snakket med barnet på skolen. Det er noen år siden.

Anonymkode: 6fb91...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje på grunnlag av hva sønnen din har sakt til psykologen. Føler dere at dere håndterer diagnosen hans bra? At det ikke er noe han skal straffes for det f.eks?  Det er ikke enkelt å vokse opp med ADHD og enda mindre når foreldrene ikke forstår, dette har jeg opplevd selv.

Anonymkode: 0aa31...66b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ne, dette trodde jeg omgås var vanlig prosedyre. At med mindre det er snakk om vold og overgrep, så blir foreldrene informert om at det sendes bekymringsmelding.

Jeg er selv pedagog, så jeg ønsker jo for alles del at ting blir gjort riktig.

Sikker på at jeg kan be BUP sende meg kopi av bekymringsmeldingen? Så for meg at de kanskje vil henvise meg til bvt og få kopien av dem.

Jeg klarer ikke å gå i to uker og ikke vite hva vi er meldt inn for, kjenner jeg. En må jo få lov til å være litt forberedt før et møte.

TS

Anonymkode: af6a5...048

Selvfølgelig kan du det. BUP er pliktig til å informere foresatte om at de har sendt bekymringsmelding og hvorfor. Unntaket er alvorlig vold eller seksuelle overgrep. 

Anonymkode: 2198a...a11

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jobber også i BUP og dette er ikke vanlig prosedyre her hvertfall. Vi informerer alltid foreldre i forkant av meldingen og hva det går ut på. Med noen unntak selvsagt. Ring på mandag og få behandleren, evt sekretær til å lese den for deg så du får vite det med en gang. De kan også sende deg kopi. Du skal ikke gå i to uker å være stresset pga dette 😊

Anonymkode: 84e6d...ef5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...