Gå til innhold

Vanlig at barnet blir med på samtale hos BV?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner godt at du er redd. Det virker jo som barnet ditt har opplevd noe alvorlig. Hvem var det du snakket med på BUP, var det leder eller saksansvarlig? Hvis jeg var deg så hadde jeg bedt om skriftlig begrunnelse på hvorfor du ikke får se bekymringsmeldingen. Er det i Oslo du bor (skjønner hvis du ikke vil svare altså). 

Jeg hadde ikke tatt med meg advokat. Men hadde nok bestemt meg på forhånd for å be om betenkningstid før jeg skrev under på noe/tok noen store beslutninger. Har BVT bedt om opplysninger fra skolen og andre instanser også? 

Synes synd på deg som må gå med dette i påsken. Viser barnet ditt andre tegn på ukritisk oppførsel? 

Anonymkode: 2198a...a11

Takk for svar.

Jeg fikk snakke med saksbehandler. Vet ærlig talt ikke om jeg tør å be om skriftlig begrunnelse. Jeg får jo tydeligvis uansett ikke vite innholdet i meldingen, så det spørs om jeg blir så mye klokere av det. Dessuten rekker de vel ikke å sende noe jeg vil rekke å motta før møtet, mtp. helligdagene.

Takk for råd. Det skal jeg huske på. BVT har ikke bedt om noe, men BUP har jo nettopp hentet inn opplysninger selv, fra fastlege, helsestasjon og skole. BVT har kanskje fått tilgangen til dette? Og der tror jeg virkelig ikke det fremkommer noe urovekkende.

Nei, altså, barnet er ukritisk til fremmede. Forstår ikke at fremmede kan ha skumle hensikter. BUP og PPT har dessuten konkludert med at barnet sliter med forståelsen på dette punktet. Forstår ikke abstrakte ting, følelser, beskrivelser osv. Dette henger kanskje sammen?

TS

Anonymkode: af6a5...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 3.4.2020 den 11.36, AnonymBruker skrev:

Vi har blitt meldt til barnevernet og de ringte og ba oss komme på samtale, og barnet skal være med.

Hva kan det bety? Jeg trodde vanligvis bare foreldrene deltok på undersøkelsessamtale.

Barnet er åtte.

Anonymkode: af6a5...048

Jeg ble tatt av barnevernet. Dem skal spørre ut ungen din også ikke bare deg.

Anonymkode: ca5c7...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde satt lydopptager på både ungen og meg.

Anonymkode: 1b28f...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer i barnevernet den dag idag! jeg har erfaring etter å ha bodd i barnevernet  i mangen år og flere rundt meg ble manipulert inn i barnevernet uten grunn. Det var absolutt ingen grunn til at jeg ble tatt aent at jeg innrømte at jeg var litt deprimert. Dem tjener 80000 på hver unge.Og det er korrupsjon i bilde pga av det. vær forsiktig med hva dere sier og ha båndopptak ja! 

Anonymkode: ca5c7...2bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Jeg fikk snakke med saksbehandler. Vet ærlig talt ikke om jeg tør å be om skriftlig begrunnelse. Jeg får jo tydeligvis uansett ikke vite innholdet i meldingen, så det spørs om jeg blir så mye klokere av det. Dessuten rekker de vel ikke å sende noe jeg vil rekke å motta før møtet, mtp. helligdagene.

Takk for råd. Det skal jeg huske på. BVT har ikke bedt om noe, men BUP har jo nettopp hentet inn opplysninger selv, fra fastlege, helsestasjon og skole. BVT har kanskje fått tilgangen til dette? Og der tror jeg virkelig ikke det fremkommer noe urovekkende.

Nei, altså, barnet er ukritisk til fremmede. Forstår ikke at fremmede kan ha skumle hensikter. BUP og PPT har dessuten konkludert med at barnet sliter med forståelsen på dette punktet. Forstår ikke abstrakte ting, følelser, beskrivelser osv. Dette henger kanskje sammen?

TS

Anonymkode: af6a5...048

Siterer meg selv. Barnet har ikke total mangel på forståelse, altså. Men det er en liten svikt der.

TS

Anonymkode: af6a5...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siterer meg selv. Barnet har ikke total mangel på forståelse, altså. Men det er en liten svikt der.

TS

Anonymkode: af6a5...048

Du sier at h*n er ukritisk i kontakten og knytter seg lett til fremmede. Dette kan i enkelte tilfelle tyde på tilknytningsforstyrrelse. Kanskje BUP tenker i disse baner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Linnpinn skrev:

Du sier at h*n er ukritisk i kontakten og knytter seg lett til fremmede. Dette kan i enkelte tilfelle tyde på tilknytningsforstyrrelse. Kanskje BUP tenker i disse baner? 

Å putte på folk slike diagnoser for en så liten ting  uten å kjenne ungen er absurd.

Anonymkode: ca5c7...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BUP vurderer vel behov for å melde da, siden barnet har særlige omsorgsbehov. 
 Det er slett ikke uvanlig at barnet er med ved første samtale. Kan være veldig geit mange ganger å få observasjon av foreldre og barn sammen med en gang :) , kanskje det holder, i tillegg til å innhente opplysninger fra instanser som Bhg, helsestasjon, bup, fastlege... og blir det behov for tiltak, så ta i mot! Det er ment som hjelp og støtte på veien. 

Anonymkode: 708e2...5c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

BUP vurderer vel behov for å melde da, siden barnet har særlige omsorgsbehov. 
 Det er slett ikke uvanlig at barnet er med ved første samtale. Kan være veldig geit mange ganger å få observasjon av foreldre og barn sammen med en gang :) , kanskje det holder, i tillegg til å innhente opplysninger fra instanser som Bhg, helsestasjon, bup, fastlege... og blir det behov for tiltak, så ta i mot! Det er ment som hjelp og støtte på veien. 

Anonymkode: 708e2...5c1

Farligt er det også for det er EKSTREMT mye rus og dårlig innflytelse fra andre rusmissbrukere  i barnevernet. Dem setter slike med folk som ikke ruser seg.

Anonymkode: ca5c7...2bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å putte på folk slike diagnoser for en så liten ting  uten å kjenne ungen er absurd.

Anonymkode: ca5c7...2bf

Siden Ts ikke nevner denne diagnosen så har nok barnet ikke fått den. Men BUP kan kanskje tenke at det er noe med tilknytningen? Det kan være en grunn til at bv kontaktes. Det trenger for all del ikke å stemme 😊 Det høres helt merkelig ut å ikke informere foreldre uansett

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2020 den 11.36, AnonymBruker skrev:

Vi har blitt meldt til barnevernet og de ringte og ba oss komme på samtale, og barnet skal være med.

Hva kan det bety? Jeg trodde vanligvis bare foreldrene deltok på undersøkelsessamtale.

Barnet er åtte.

Anonymkode: af6a5...048

Ta med advokat

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Jeg fikk snakke med saksbehandler. Vet ærlig talt ikke om jeg tør å be om skriftlig begrunnelse. Jeg får jo tydeligvis uansett ikke vite innholdet i meldingen, så det spørs om jeg blir så mye klokere av det. Dessuten rekker de vel ikke å sende noe jeg vil rekke å motta før møtet, mtp. helligdagene.

Takk for råd. Det skal jeg huske på. BVT har ikke bedt om noe, men BUP har jo nettopp hentet inn opplysninger selv, fra fastlege, helsestasjon og skole. BVT har kanskje fått tilgangen til dette? Og der tror jeg virkelig ikke det fremkommer noe urovekkende.

Nei, altså, barnet er ukritisk til fremmede. Forstår ikke at fremmede kan ha skumle hensikter. BUP og PPT har dessuten konkludert med at barnet sliter med forståelsen på dette punktet. Forstår ikke abstrakte ting, følelser, beskrivelser osv. Dette henger kanskje sammen?

TS

Anonymkode: af6a5...048

Håper ikke du blir alt for skremt av de som skriver at du burde være redd for BVT. Det er virkelig ikke min erfaring.

Jeg har har sendt bekymringsmelding til BVT mange ganger, og har aldri opplevd at BVT da har ønsket omsorgsovertakelse. Mange foreldre har blitt redde for dette når BVT blir involvert, men de aller fleste føler at de har fått god hjelp av BVT. 

Kan barnet ditt ha fortalt noe på BUP som du ikke vet om? Kan barnet ditt ha opplevd vold eller seksuelle overgrep, men uten å være i fare for å oppleve dette før møtet med BVT? 

Ellers så kanskje BUP har reagert på den ukritiske oppførselen og ser dette som et mulig tegn på at det har blitt utsatt for vold eller seksuelle overgrep. Men da synes jeg det er rart at de har satt ADHD diagnosen. Eller er denne diagnosen satt for lenge siden?

Eventuelt så kan BUP ha vurdert samspillet mellom dere som uheldig for barnet. Men da har de ikke mulighet til å ikke informere dere om bekymringsmeldingen. 

BUP pleier 'bare" å sende en bekymringsmelding i første omgang. Jeg mener at BVT er pliktig til å opprette sak når det er en offentlig instans som melder? Så pleier BVT å sende BUP (og andre instanser som for eksempel skolen) brev med ønske om flere opplysninger i saken. 

Det høres jo ikke ut som BVT vurdere at barnet er i fare hos dere, siden de kan vente to uker. Så kanskje det er noen andre som har gjort noe med barnet ditt? 

Tipper at BVT vil snakke med barnet alene, så det er også noe å tenke gjennom på forhånd. Men barnet vet kanskje hvorfor dere skal dit?

Anonymkode: 2198a...a11

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Håper ikke du blir alt for skremt av de som skriver at du burde være redd for BVT. Det er virkelig ikke min erfaring.

Jeg har har sendt bekymringsmelding til BVT mange ganger, og har aldri opplevd at BVT da har ønsket omsorgsovertakelse. Mange foreldre har blitt redde for dette når BVT blir involvert, men de aller fleste føler at de har fått god hjelp av BVT. 

Kan barnet ditt ha fortalt noe på BUP som du ikke vet om? Kan barnet ditt ha opplevd vold eller seksuelle overgrep, men uten å være i fare for å oppleve dette før møtet med BVT? 

Ellers så kanskje BUP har reagert på den ukritiske oppførselen og ser dette som et mulig tegn på at det har blitt utsatt for vold eller seksuelle overgrep. Men da synes jeg det er rart at de har satt ADHD diagnosen. Eller er denne diagnosen satt for lenge siden?

Eventuelt så kan BUP ha vurdert samspillet mellom dere som uheldig for barnet. Men da har de ikke mulighet til å ikke informere dere om bekymringsmeldingen. 

BUP pleier 'bare" å sende en bekymringsmelding i første omgang. Jeg mener at BVT er pliktig til å opprette sak når det er en offentlig instans som melder? Så pleier BVT å sende BUP (og andre instanser som for eksempel skolen) brev med ønske om flere opplysninger i saken. 

Det høres jo ikke ut som BVT vurdere at barnet er i fare hos dere, siden de kan vente to uker. Så kanskje det er noen andre som har gjort noe med barnet ditt? 

Tipper at BVT vil snakke med barnet alene, så det er også noe å tenke gjennom på forhånd. Men barnet vet kanskje hvorfor dere skal dit?

Anonymkode: 2198a...a11

Takk for fyldig svar. Dette var litt betryggende, men samtidig ikke. Men da regner jeg med at de har opprettet sak.

Kanskje de vil utelukke overgrep. Jeg vet ikke om barnet kan ha sagt noe. Da har de i så fall unnlatt det fra journalen, hvor alt annet barnet har sagt, står. Det står i journalen at barnet har blitt spurt om overgrep, og at barnet har fortalt om noen episoder med jevnaldrende barn, men avvist at noen voksne har gjort noe lignende. Jeg tenker det er høyst usannsynlig, men jeg vet jo ikke alt i verden.

Jeg har snakket litt med barnet om at vi skal til et sted som minner om PPT. Vi skal snakke litt med noen hyggelige damer der som vil stille oss en del spørsmål, og så må vi bare svare så godt vi kan.

TS

Anonymkode: af6a5...048

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fyldig svar. Dette var litt betryggende, men samtidig ikke. Men da regner jeg med at de har opprettet sak.

Kanskje de vil utelukke overgrep. Jeg vet ikke om barnet kan ha sagt noe. Da har de i så fall unnlatt det fra journalen, hvor alt annet barnet har sagt, står. Det står i journalen at barnet har blitt spurt om overgrep, og at barnet har fortalt om noen episoder med jevnaldrende barn, men avvist at noen voksne har gjort noe lignende. Jeg tenker det er høyst usannsynlig, men jeg vet jo ikke alt i verden.

Jeg har snakket litt med barnet om at vi skal til et sted som minner om PPT. Vi skal snakke litt med noen hyggelige damer der som vil stille oss en del spørsmål, og så må vi bare svare så godt vi kan.

TS

Anonymkode: af6a5...048

Vi kan gå inn i journalen og krysse av for innsyn der det ligger informasjon som foresatte ikke burde se. Det er sjelden dette gjøres, men det er nok gjort her hvis du ikke finner bekymringsmeldingen til BVT. Da er det nok gjort flere steder også. 

Anonymkode: 2198a...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro, TS. Det her går fint. Ikke la deg skremme opp.. 

Jeg kjenner ikke til detaljer om hvordan bv jobber, men har bare positive erfaringer. Det blir jo helt merkelig å troppe opp med advokat, det bør du ikke gjøre! Kan dere ikke bare forsøke å roe ned og høre hva de har og si..? Det høres vel greit ut å gå gjennom notatet sammen. Jeg ville ikke mast noe mer, det kommer ikke noe godt ut av det..

Skjønner at det er ekkelt og at du er bekymret. Men prøv å koble ut og ikke gjør det til en altoppslukende greie. Du høres ut som en oppegående person, og hvis barnet ditt trenger hjelp/veiledning så ta i mot 🙂

Anonymkode: d2ac6...a2c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta det med ro, TS. Det her går fint. Ikke la deg skremme opp.. 

Jeg kjenner ikke til detaljer om hvordan bv jobber, men har bare positive erfaringer. Det blir jo helt merkelig å troppe opp med advokat, det bør du ikke gjøre! Kan dere ikke bare forsøke å roe ned og høre hva de har og si..? Det høres vel greit ut å gå gjennom notatet sammen. Jeg ville ikke mast noe mer, det kommer ikke noe godt ut av det..

Skjønner at det er ekkelt og at du er bekymret. Men prøv å koble ut og ikke gjør det til en altoppslukende greie. Du høres ut som en oppegående person, og hvis barnet ditt trenger hjelp/veiledning så ta i mot 🙂

Anonymkode: d2ac6...a2c

Tusen takk. Dette trengte jeg nå, her jeg ligger våken og katastrofetenker. Mulig BVT ringer i morgen og.

TS

Anonymkode: af6a5...048

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 3.4.2020 den 11.36, AnonymBruker skrev:

Vi har blitt meldt til barnevernet og de ringte og ba oss komme på samtale, og barnet skal være med.

Hva kan det bety? Jeg trodde vanligvis bare foreldrene deltok på undersøkelsessamtale.

Barnet er åtte.

Anonymkode: af6a5...048

Det varierer ettersom hva slags bekymring de har fått, og det er ofte første samtale er med både barn og forelder. Det er også ofte alle samtaler er med både barn og forelder, og at noen samtaler er med barn uten forelder og visa versa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden du jobber i Barnevernet så kjenner du også til hvor ivrige dere er etter å ta barn ut av et hjem selv om det ikke er forsvarlige årsaker til dette. Og det at barnet skal eventuelt snakke med en saksbehandler alene i et annet rom er også enda mer urovekkende. Et barn skal ikke være alene med ansatt fra Barnevernet. Hvem vet hva dere vil finne på? Ta barnet uten forvarsel med akuttplassering? Det beste overfor dere er at man tar med seg en advokat for å sikre familiens rettigheter. Dere har vært ødeleggende og belastende fra før, så det er dere som skal være ydmyke her. 

Anonymkode: 8653e...5cf

Hæ? Selvfølgelig kan barn være alene med ansatte fra BV. Det er ingenting som taler imot det. I noen tilfeller er de som jobber i BV de aller tryggeste for barna. 
 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

BUP vurderer vel behov for å melde da, siden barnet har særlige omsorgsbehov. 
 Det er slett ikke uvanlig at barnet er med ved første samtale. Kan være veldig geit mange ganger å få observasjon av foreldre og barn sammen med en gang :) , kanskje det holder, i tillegg til å innhente opplysninger fra instanser som Bhg, helsestasjon, bup, fastlege... og blir det behov for tiltak, så ta i mot! Det er ment som hjelp og støtte på veien. 

Anonymkode: 708e2...5c1

Det er dette som er skremmende at du her støtter at foreldre og barn skal ha samtale alene med Barnevernet og ta imot tiltakene. Har du tenkt over konsekvensene av at barn skal være alene med saksbehandler/ansatt i Barnevernet? Barnet her er 8 år gammel og hvis barnet stoler på at alle vil dem vel, så ender ikke det alltid godt. Hva vil denne personen gjøre mot barnet? Hva vil personen spørre barnet om og eventuelt jobbe for å få ut? Hva skjer med barnet etter denne samtalen? Det er lov til å tenke langsiktig. Et liv varer ikke bare 10-20 år. Barnet skal vokse opp og bli en voksen person. Det er vårt ansvar at dette barnet blir en trygg voksen person. 

Anonymkode: 8653e...5cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Gorilla skrev:

Hæ? Selvfølgelig kan barn være alene med ansatte fra BV. Det er ingenting som taler imot det. I noen tilfeller er de som jobber i BV de aller tryggeste for barna. 
 

Nei. Det er slike tilfeller det er mest utrygt for barna når de ansatte går inn for dette. Hva tror du skjer med et barn som kommer alene med ansatte fra Barnevernet? Jeg vet det. 

Anonymkode: 8653e...5cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...