Gå til innhold

Vanlig at barnet blir med på samtale hos BV?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 4.4.2020 den 20.33, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for fyldig svar.

Noterer ned at jeg skal spørre om det er opprettet undersøkelsessak. Jeg trodde det var en selvfølge siden de har mottatt bekymringsmelding, men det skal jeg da spørre om.

Jeg har stor respekt for barnevernet og den fantastiske jobben de gjør for barn. Samtidig så vet jeg at det finnes uskikkede mennesker i alle yrker og i en slik ømfintlig sak er jeg veldig redd for en saksbehandler som vil mistolke eller handle feil. Har allerede snakket med henne på telefonen og hun var skikkelig brysk og ubehagelig.

Jeg har allerede forklart at vi er 100% innstilt på samarbeid, men er utrolig redd for å gjøre eller si noe som kan få saksbehandler til å tro at vi ikke er samarbeidsvillige. Som f. eks. at jeg vil lese bekymringsmeldingen før møtet.

Samtidig er jeg veldig opptatt av at ting gjøres etter boka, både når det gjelder meg selv og andre. Jeg synes ikke noe om at det blir gitt så lite informasjon. Ikke rart man blir redd.

TS

Anonymkode: af6a5...048

Det er her det begynte hos meg og barna med en bekymringsmelding .. i min iver etter å vise ar jeg samarbeidet 100% med dem. Gjorde jeg alt de kom med som råd. Bla flytte fra hjemgården min og nærmere skole. Så jeg gjorde å fikk to hus å betale på. Det ble lengre unna besteforeldre. Men d ble 10 ganger verre. Og gjelden vokste. Til jeg var tvunget å selge hjemgården min som gikk med tap og da begynte gjelden å rulle osv d var ett sant helvete på jord de 4 årene jeg gjorde alt jeg kunne og gjøre d bv mente var best for barna. Hadde jeg nektet hadde vel barna blitt tatt mye tidligere men hadde hatt ett hjem fortsatt. Nå er jeh rotløs. Alene uten venner og arbeidsledig. Så hør når jeg sier skaff deg advokat først som sist.

Anonymkode: d97ca...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må bekymringen være veldig alvorlig. Vi snakker vold eller seksuelle overgrep. Jeg jobber i BUP og det er bare i de tilfellene det blir gjort på denne måten. 

Du kan uansett be om å få journalen til barnet. Så må eventuelt BUP begrunne hvorfor du får en begrenset versjon. Vet du om de kom utslag på traumekartleggingen? Vet du hva slags diangnoser som er satt på alle seks akser? 

Anonymkode: 2198a...a11

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må bekymringen være veldig alvorlig. Vi snakker vold eller seksuelle overgrep. Jeg jobber i BUP og det er bare i de tilfellene det blir gjort på denne måten. 

Du kan uansett be om å få journalen til barnet. Så må eventuelt BUP begrunne hvorfor du får en begrenset versjon. Vet du om de kom utslag på traumekartleggingen? Vet du hva slags diangnoser som er satt på alle seks akser? 

Anonymkode: 2198a...a11

BV ville jo ha oss inn til samtale samme dag, men vi er i karantene og har derfor ikke lov. Jeg spurte dem om det kanskje hastet, fordi det var noe alvorlig, men det var det visst ikke. Vi kunne fint ha møtet om to uker. Hun sa også at om det var så alvorlig at barnet ikke kunne være hos oss, ville de gjort noe mer/annet (husker ikke nøyaktig hva hun sa).

Jeg har sittet i timer allerede og gått gjennom journalen som allerede lå på helsenorge.no. Traumekartleggingen avdekker ingenting.

Litt redd for å skrive for utleverende her, men det nevnes i lærers samtale at barnet er svært kontaktsøkende, spesielt mot menn (vikarer). Klengete, masete, eller reagerer med sinne mot dem. Dette er vi allerede kjent med. Barnet er sånn mot kvinner og, som barnet ikke kjenner godt, men det kommer ikke fram i den samtalen. Barnet har alltid vært slik, og jeg var slik selv på samme alder. Det var en måte å få oppmerksomhet på. Kan det være dette de vil snakke med oss om?

Fortsetter å lese i journalen. Skal se om jeg finner de seks aksene du nevner.

TS

Anonymkode: af6a5...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler virkelig med deg! 

Jeg hadde ikke tatt med meg barnet til en samtale jeg ikke visste noe om.

Anonymkode: 3bc66...a3b

For hennes del, ønsker jeg heller ikke det. Må føles utrygt å ikke vite hva vi skal eller hvorfor. Men dette tør jeg ikke nekte på, tror jeg.

Jeg har allerede snakket litt med barnet og forklart at det er nesten som å gå til PPT - vi skal snakke med noen damer og svare på litt spørsmål.

TS

Anonymkode: af6a5...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden barnet får være hjemme de neste 2 ukene så handler det vel neppe om at de mistenker overgrep eller vold i hjemmet. Så TS trenger neppe advokat.

Anonymkode: b5084...738

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i bv og dersom det hadde vært veldig alvorlig så hadde de nok ikke ventet 2 uker på å ta det møtet. Det er heller ikke vanlig å ha med barnet i første samtale. Siden det er en spesiell tid med corona nå, så er det mulig at en annen saksbehandler skal snakke med barnet i et annet rom. Kan hvertfall ikke tenke meg at barnet skal være med i samtalen sammen med foreldrene!

Bv.tj er pliktet til å så langt det lar seg gjøre samarbeide med familien, og dersom det ikke er svært alvorlig så kan ikke bv.tj tvinge dere til å ta imot hjelp. Men dere kan heller ikke nekte bv.tj å undersøke dersom de har fått en bekymringsmelding og har åpnet undersøkelse. Men allikevel hvis bv.tj anbefaler kurs eller veiledning, så er det oftest for en grunn, og det kan være lurt å tenke seg litt om før man evt takker nei. 😊

Anonymkode: 5d62d...190

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppdatering:

Jeg har snakket med BUP og fikk beskjed om at saken hadde blitt drøftet med Barnevernet. Sammen hadde de blitt enige om at jeg IKKE fikk lese bekymringsmeldingen før møtet med dem. Den skulle vi gå gjennom sammen.

Om det er opprettet undersøkelsessak, skal jeg spørre barnevernet om på onsdag når de ringer.

Så foreløpig ikke så veldig mye klokere.

TS

Anonymkode: af6a5...048

Du må for all del ikke gi deg. Og jeg syns det er veldig spesielt at BUP ikke vil gi deg informasjon. Det skal de gjøre. 

Anonymkode: 8653e...5cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler virkelig med deg! 

Jeg hadde ikke tatt med meg barnet til en samtale jeg ikke visste noe om.

Anonymkode: 3bc66...a3b

I denne saken ville ikke jeg gjort det heller. Det er tross alt snakk om Barnevernet her. Jeg hadde skaffet advokat på dette tidspunktet ettersom jeg nå mistenker akuttvedtak, noe som vil skade barnet. 

Anonymkode: 8653e...5cf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For hennes del, ønsker jeg heller ikke det. Må føles utrygt å ikke vite hva vi skal eller hvorfor. Men dette tør jeg ikke nekte på, tror jeg.

Jeg har allerede snakket litt med barnet og forklart at det er nesten som å gå til PPT - vi skal snakke med noen damer og svare på litt spørsmål.

TS

Anonymkode: af6a5...048

Ettersom BUP ikke vil svare deg og Barnevernet er koblet inn ville jeg ikke tatt med barnet på første samtale. Jeg hadde ikke gått alene om jeg var deg. Jeg hadde tatt med advokat for å sikre dine rettigheter. Barnevernet er ikke noen engler du kan stole på. 

Anonymkode: 8653e...5cf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Siden barnet får være hjemme de neste 2 ukene så handler det vel neppe om at de mistenker overgrep eller vold i hjemmet. Så TS trenger neppe advokat.

Anonymkode: b5084...738

Hvorfor kunne hun da ikke få lese bekymringsmeldingen og bup ikke vil informere??? Og folk fra bup sier det er lun i tilfeller det er vold og seksuelt misbruk?? Mixed signals som jeg ikke hadde stolt en meter på. Skaff deg advokat lettere kommer du ut av det hvis det er bare tullball de holder på med. 

Anonymkode: d97ca...7f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i bv og dersom det hadde vært veldig alvorlig så hadde de nok ikke ventet 2 uker på å ta det møtet. Det er heller ikke vanlig å ha med barnet i første samtale. Siden det er en spesiell tid med corona nå, så er det mulig at en annen saksbehandler skal snakke med barnet i et annet rom. Kan hvertfall ikke tenke meg at barnet skal være med i samtalen sammen med foreldrene!

Bv.tj er pliktet til å så langt det lar seg gjøre samarbeide med familien, og dersom det ikke er svært alvorlig så kan ikke bv.tj tvinge dere til å ta imot hjelp. Men dere kan heller ikke nekte bv.tj å undersøke dersom de har fått en bekymringsmelding og har åpnet undersøkelse. Men allikevel hvis bv.tj anbefaler kurs eller veiledning, så er det oftest for en grunn, og det kan være lurt å tenke seg litt om før man evt takker nei. 😊

Anonymkode: 5d62d...190

Siden du jobber i Barnevernet så kjenner du også til hvor ivrige dere er etter å ta barn ut av et hjem selv om det ikke er forsvarlige årsaker til dette. Og det at barnet skal eventuelt snakke med en saksbehandler alene i et annet rom er også enda mer urovekkende. Et barn skal ikke være alene med ansatt fra Barnevernet. Hvem vet hva dere vil finne på? Ta barnet uten forvarsel med akuttplassering? Det beste overfor dere er at man tar med seg en advokat for å sikre familiens rettigheter. Dere har vært ødeleggende og belastende fra før, så det er dere som skal være ydmyke her. 

Anonymkode: 8653e...5cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ettersom BUP ikke vil svare deg og Barnevernet er koblet inn ville jeg ikke tatt med barnet på første samtale. Jeg hadde ikke gått alene om jeg var deg. Jeg hadde tatt med advokat for å sikre dine rettigheter. Barnevernet er ikke noen engler du kan stole på. 

Anonymkode: 8653e...5cf

Helt enig. Sikre dine rettigheter. Husk de sitter på all lov kunnskapene og det er lett å bli overkjørt for noen som ikke jobber med lover og regler i det daglige. 

Anonymkode: d97ca...7f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Sikre dine rettigheter. Husk de sitter på all lov kunnskapene og det er lett å bli overkjørt for noen som ikke jobber med lover og regler i det daglige. 

Anonymkode: d97ca...7f0

Hold oss oppdatert hvordan det går. Dette interesserer meg stort👍🏻

Anonymkode: d97ca...7f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde også skaffet advokat. Angret på at vi ikke gjorde det. Fikk bekymringsmelding pga skolevegring, barn med mange diagnoser. Saken ble henlagt raskt, men ble jo totalt overkjørt under undersøkelsen. De gjennomførte også samtale med vårt barn ALENE selvom lærer skulle være med. De sa til læreren rett før møtet at hun ikke trengte være med! Så mange av saksbehandlere følger ikke loven. Bedre å være føre var siden de har liten kompetanse og stor makt. 

Anonymkode: b9669...983

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gikk jeg fra å være lettere bekymret til å bli redd. Advokat? Vil ikke det bare antyde at jeg har noe å skjule og trenger hjelp til å forsvare meg selv?

Jeg er så fortvila. Av alle personer jeg vet om... Hadde aldri trodd jeg skulle havne her.

Enig i at det spriker veldig. Saken kunne fint vente to uker, men vi får ikke vite hvorfor det er sendt bekymringsmelding. Jeg er pedagog selv, og vet jo at vold og overgrep er eneste unntak fra  å informere foreldrene. Og hvorfor skal vi ta med barnet? Tenker dette er noe de voksne kan gå gjennom først.

Skal jeg seriøst søke opp advokat midt i påsken? Vi er 100% samarbeidsvillige. Har de avdekket noe urovekkende, er det like viktig for oss å komme til bunns i hva som har skjedd. Er så redd for å si eller gjøre noe som kan skape inntrykk av at vi er meldt med god grunn. Vi har jo ingenting å skjule. :(

Seriøst, jeg er så redd.

TS

Anonymkode: af6a5...048

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er gale hele gjengen! Høres ut som noen og enhver har en personlig vendetta mot barnevernet her, dere gjør jo ikke annet enn å skremme! 

Hvis barnevernet i kommunen din fungerer som den skal så ønsker de kun det beste for barnet ditt, og ønsker antagelig å få til et samarbeid med deg. Dersom bv har fått en bekymring er de pliktet til å undersøke. Du har full rett til å engasjere en advokat som du kan ha med deg i møtet, som en trygghet for deg hvis du ønsker. 

Vil ikke tro dette er noe farlig, vet om mange som har et godt forhold og har fått mye hjelp av barnevernet! Lykke til 🤞🏼

Anonymkode: 5d62d...190

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere er gale hele gjengen! Høres ut som noen og enhver har en personlig vendetta mot barnevernet her, dere gjør jo ikke annet enn å skremme! 

Hvis barnevernet i kommunen din fungerer som den skal så ønsker de kun det beste for barnet ditt, og ønsker antagelig å få til et samarbeid med deg. Dersom bv har fått en bekymring er de pliktet til å undersøke. Du har full rett til å engasjere en advokat som du kan ha med deg i møtet, som en trygghet for deg hvis du ønsker. 

Vil ikke tro dette er noe farlig, vet om mange som har et godt forhold og har fått mye hjelp av barnevernet! Lykke til 🤞🏼

Anonymkode: 5d62d...190

Skjerp deg. Dette handler ikke om å skremme, men å opplyse TS om hvordan Barnevernet i de fleste sakene opererer. Tror du virkelig at oppegående mennesker går inn for å skremme? Jeg har all rett til å opplyse basert på erfaring og kunnskap. 

Anonymkode: 8653e...5cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå gikk jeg fra å være lettere bekymret til å bli redd. Advokat? Vil ikke det bare antyde at jeg har noe å skjule og trenger hjelp til å forsvare meg selv?

Jeg er så fortvila. Av alle personer jeg vet om... Hadde aldri trodd jeg skulle havne her.

Enig i at det spriker veldig. Saken kunne fint vente to uker, men vi får ikke vite hvorfor det er sendt bekymringsmelding. Jeg er pedagog selv, og vet jo at vold og overgrep er eneste unntak fra  å informere foreldrene. Og hvorfor skal vi ta med barnet? Tenker dette er noe de voksne kan gå gjennom først.

Skal jeg seriøst søke opp advokat midt i påsken? Vi er 100% samarbeidsvillige. Har de avdekket noe urovekkende, er det like viktig for oss å komme til bunns i hva som har skjedd. Er så redd for å si eller gjøre noe som kan skape inntrykk av at vi er meldt med god grunn. Vi har jo ingenting å skjule. :(

Seriøst, jeg er så redd.

TS

Anonymkode: af6a5...048

Jeg skjønner godt at du er redd. Det virker jo som barnet ditt har opplevd noe alvorlig. Hvem var det du snakket med på BUP, var det leder eller saksansvarlig? Hvis jeg var deg så hadde jeg bedt om skriftlig begrunnelse på hvorfor du ikke får se bekymringsmeldingen. Er det i Oslo du bor (skjønner hvis du ikke vil svare altså). 

Jeg hadde ikke tatt med meg advokat. Men hadde nok bestemt meg på forhånd for å be om betenkningstid før jeg skrev under på noe/tok noen store beslutninger. Har BVT bedt om opplysninger fra skolen og andre instanser også? 

Synes synd på deg som må gå med dette i påsken. Viser barnet ditt andre tegn på ukritisk oppførsel? 

Anonymkode: 2198a...a11

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva meldingen handler om og hvorfor dere ikke får innsyn, så vet dere jo at barnet har det bra og at dere er gode foreldre. God påske, håper dere klarer ikke tenke så mye på det. Det beste dere kan gjøre nå er å kose dere, lade opp og tilbringe tid med hverandre 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vanskelig situasjon dere står oppi nå. Jeg ville ihverfall ha kontakten en advokat og rådført meg med hn før møtet. Mye rart som foregår i BV.

Anonymkode: 1b28f...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...