Gå til innhold

Vanlig at barnet blir med på samtale hos BV?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan du det. BUP er pliktig til å informere foresatte om at de har sendt bekymringsmelding og hvorfor. Unntaket er alvorlig vold eller seksuelle overgrep. 

Anonymkode: 2198a...a11

De er pliktige? Men har likevel ikke informert oss?

Mistenker heldigvis ikke alvorlig vold eller overgrep. Da hadde de sikkert heller ikke tatt så lett på at møtet ikke kan holdes før om to uker.

 

TS

Anonymkode: af6a5...048

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er pliktige? Men har likevel ikke informert oss?

Mistenker heldigvis ikke alvorlig vold eller overgrep. Da hadde de sikkert heller ikke tatt så lett på at møtet ikke kan holdes før om to uker.

 

TS

Anonymkode: af6a5...048

Stemmer. Sånn er det hvis skolen melder også. Her har det blitt gjort en feil! 

Anonymkode: 2198a...a11

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk ikke. Mange barn vil forsøke å verne foreldre som er overgripere, for eksempel.

Anonymkode: fa508...486

Dette skal du ikke lyve om. Barna er ekspertene på sitt eget liv, akkurat som du er eksperten på ditt liv. Ha respekt for barna. Det er tross alt barnets liv dette dreier seg om. Ikke hva Barnevernet ønsker. 

Anonymkode: 8653e...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer. Sånn er det hvis skolen melder også. Her har det blitt gjort en feil! 

Anonymkode: 2198a...a11

Takk for informasjonen.

Det neste jeg tenker da, er at ikke bvt reagerte på at jeg stilte meg helt uforstående til dette. Burde ikke bvt ha reagert på at BUP tydeligvis ikke hadde informert oss?

Jeg er fremdeles i sjokk. Jeg har virkelig ingen verdens anelse om hvorfor vi er meldt.

Ringer BUP presis klokken åtte på mandag.

TS

Anonymkode: af6a5...048

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, absolutt ingenting. De sa at de ikke hadde lov å si noe over telefon.

Jeg vet bare at den er sendt fra BUP, hvor barnet fikk en ADHD-diagnose for to uker siden.

Jeg vet, jeg vet, jeg vet at de har plikt til å undersøke, men likevel. Ante ikke hvor jævlig det kunne føles. Vet ikke hvordan jeg skal takle denne uvissheten i to uker. Vi kunne fått samtale allerede i dag om det ikke hadde vært for at vi er i karantene.

TS

Anonymkode: af6a5...048

En lege på sykehuset sendte bekymringsmelding etter noen undersøkelser en gang.

Jeg ringte sykehuset, fikk snakke med legen og spurte om han kunne si hvorfor/hva han hadde reagert på. Var ingen problem for legen å forklare.

Du kan forsøke å ringe BUP.

 

Anonymkode: 161f6...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for informasjonen.

Det neste jeg tenker da, er at ikke bvt reagerte på at jeg stilte meg helt uforstående til dette. Burde ikke bvt ha reagert på at BUP tydeligvis ikke hadde informert oss?

Jeg er fremdeles i sjokk. Jeg har virkelig ingen verdens anelse om hvorfor vi er meldt.

Ringer BUP presis klokken åtte på mandag.

TS

Anonymkode: af6a5...048

Jo, det er veldig rart det. Er barnet under 16 år? Da har du rett til innsyn i journalen. Hadde jeg vært deg hadde jeg bedt om innsyn i hele journalen. Så ser du vurderingene som er skrevet etter hver time. Har barnet atferdsvansker? 

Jeg jobber i en BUP i Oslo og hos oss har det vært fokus på at vi melder for ofte til BVT. Dette har det også stått en del om i media. Det skal være mistanke om omsorgssvikt eller alvorlig atferdsvansker hos barnet. 

Anonymkode: 2198a...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er veldig rart det. Er barnet under 16 år? Da har du rett til innsyn i journalen. Hadde jeg vært deg hadde jeg bedt om innsyn i hele journalen. Så ser du vurderingene som er skrevet etter hver time. Har barnet atferdsvansker? 

Jeg jobber i en BUP i Oslo og hos oss har det vært fokus på at vi melder for ofte til BVT. Dette har det også stått en del om i media. Det skal være mistanke om omsorgssvikt eller alvorlig atferdsvansker hos barnet. 

Anonymkode: 2198a...a11

Barnet er bare åtte.

Da ber jeg om innsyn i hele journalen.

Barnet har jo atferdsvansker, det er derfor ADHD-diagnosen nettopp er satt.

Jeg vrir hjernen min i alle retninger for å prøve å resonnere meg fram til hvilket inntrykk vi har gitt eller hva barnet kan ha sagt på tomannshånd som har gitt bakgrunn for denne bekymringen, men jeg blir jo ikke noe klokere av det.

Leste på bufdir et sted at foreldrene ikke informeres om dette kan føre til ulempe (eller vold) for barnet. Det vet jeg jo, som selv jobber i et yrke med meldeplikt, så håper virkelig ikke at det er noe sånt.

TS

Anonymkode: af6a5...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet er bare åtte.

Da ber jeg om innsyn i hele journalen.

Barnet har jo atferdsvansker, det er derfor ADHD-diagnosen nettopp er satt.

Jeg vrir hjernen min i alle retninger for å prøve å resonnere meg fram til hvilket inntrykk vi har gitt eller hva barnet kan ha sagt på tomannshånd som har gitt bakgrunn for denne bekymringen, men jeg blir jo ikke noe klokere av det.

Leste på bufdir et sted at foreldrene ikke informeres om dette kan føre til ulempe (eller vold) for barnet. Det vet jeg jo, som selv jobber i et yrke med meldeplikt, så håper virkelig ikke at det er noe sånt.

TS

Anonymkode: af6a5...048

Det kan være at de har meldt på grunn av atferdsvansker. Kanskje de allerede har sendt kopi av bekymringsmeldingen til deg, men at den ikke har kommet enda? På det sykehuset min BUP hører til er postgangen meget treg. Men de burde uansett ringt deg og informert.

Kanskje det er brudd i rutinene pga den spesielle situasjonen vi er i nå? På min BUP er halvparten av personalet sykemeldt eller hjemme med barn. 

Anonymkode: 2198a...a11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være at de har meldt på grunn av atferdsvansker. Kanskje de allerede har sendt kopi av bekymringsmeldingen til deg, men at den ikke har kommet enda? På det sykehuset min BUP hører til er postgangen meget treg. Men de burde uansett ringt deg og informert.

Kanskje det er brudd i rutinene pga den spesielle situasjonen vi er i nå? På min BUP er halvparten av personalet sykemeldt eller hjemme med barn. 

Anonymkode: 2198a...a11

Takk for svar. Høres nå spesielt ut om de har meldt oss til barnevernet fordi barnet har ADHD. Som om det automatisk betyr at barnet kan oppleve omsorgssvikt.

Jeg skal høre med dem om brev allerede er sendt ja, tusen takk.

TS

Anonymkode: af6a5...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Goddag
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være at de har meldt på grunn av atferdsvansker.

Anonymkode: 2198a...a11

Barnet er 8 år, så viss BUP har meldt pga "atferdsvansker", utan å mistenke at atferdsvanskane skyldes alvorlig omsorgssvikt har dei gjort ein grov feil. I meldepliktsamanheng er "atferdsvansker" avgrensa til "alvorlig eller gjentatt kriminalitet, misbruk av rusmidler eller en annen form for utpreget normløs atferd" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Goddag skrev:

Barnet er 8 år, så viss BUP har meldt pga "atferdsvansker", utan å mistenke at atferdsvanskane skyldes alvorlig omsorgssvikt har dei gjort ein grov feil. I meldepliktsamanheng er "atferdsvansker" avgrensa til "alvorlig eller gjentatt kriminalitet, misbruk av rusmidler eller en annen form for utpreget normløs atferd" 

Ja, det skjer ofte at BUP melder uten å ha 100% dekning for det, dette har det vært fokus på i det siste. 

ADHD barn med atferdsvansker kan være vanskelig å vurdere, fordi symptomer på omsogsvikt og traumer kan være identiske med ADHD med atferdsvansker. 

Anonymkode: 2198a...a11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må vite om BV er at de har ulike standarder. 

En standard for de som blir meldt. Type kirurgisk millimeter presisjon.

Og en annen for seg selv. Type lemfeldig forskalingssnekring.

Du har krav på å se bekymringsmeldingen. Få BV til å sende den elektronisk i Altinn eller hent den på papir hos det lokale BV. Innsyn i journalen fra BUP må du som andre sier også få. Jeg ville ikke gått til et møte med BV før jeg hadde hatt gjennomgått disse dokumentene.

Du kan nok i praksis utelukke at dette handler om svært alvorlig omsorgssvikt, vold e.l. Da hadde de gjort det på en annen måte.

Men det jeg lurer på: har de startet en undersøkelsessak, eller er dette snakk om en invitasjon til et frivillig møte? Det høres muligens ut som det siste? Vanlig prosess er at de får bekymringsmelding og gjennomgår den med foreldrene. Virker underlig at de vil ha med en 8-åring i første møte. Jeg ville sterkt vurdert å svare BV at dere foreldrene stiller uten 8 åringen i det første møtet, men legg til at dere ikke motsetter dere at BV skal snakke med barne hvis det er nødvendig. Hvis dere føler for å ha med dere noen dere stoler på, så er det også mulig.

Du bør absolutt samarbeide 100%, men sikre deg at du vet hva dine rettigheter er. Barnevernet er et tohodet troll hvor det ene hodet ønsker å hjelpe og det er andre står klar til å tvinge gjennom BVs vilje på mer eller mindre velfundert grunnlag.

 

 

 

Anonymkode: 3ab52...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det første du må vite om BV er at de har ulike standarder. 

En standard for de som blir meldt. Type kirurgisk millimeter presisjon.

Og en annen for seg selv. Type lemfeldig forskalingssnekring.

Du har krav på å se bekymringsmeldingen. Få BV til å sende den elektronisk i Altinn eller hent den på papir hos det lokale BV. Innsyn i journalen fra BUP må du som andre sier også få. Jeg ville ikke gått til et møte med BV før jeg hadde hatt gjennomgått disse dokumentene.

Du kan nok i praksis utelukke at dette handler om svært alvorlig omsorgssvikt, vold e.l. Da hadde de gjort det på en annen måte.

Men det jeg lurer på: har de startet en undersøkelsessak, eller er dette snakk om en invitasjon til et frivillig møte? Det høres muligens ut som det siste? Vanlig prosess er at de får bekymringsmelding og gjennomgår den med foreldrene. Virker underlig at de vil ha med en 8-åring i første møte. Jeg ville sterkt vurdert å svare BV at dere foreldrene stiller uten 8 åringen i det første møtet, men legg til at dere ikke motsetter dere at BV skal snakke med barne hvis det er nødvendig. Hvis dere føler for å ha med dere noen dere stoler på, så er det også mulig.

Du bør absolutt samarbeide 100%, men sikre deg at du vet hva dine rettigheter er. Barnevernet er et tohodet troll hvor det ene hodet ønsker å hjelpe og det er andre står klar til å tvinge gjennom BVs vilje på mer eller mindre velfundert grunnlag.

 

 

 

Anonymkode: 3ab52...4e7

Tusen takk for fyldig svar.

Noterer ned at jeg skal spørre om det er opprettet undersøkelsessak. Jeg trodde det var en selvfølge siden de har mottatt bekymringsmelding, men det skal jeg da spørre om.

Jeg har stor respekt for barnevernet og den fantastiske jobben de gjør for barn. Samtidig så vet jeg at det finnes uskikkede mennesker i alle yrker og i en slik ømfintlig sak er jeg veldig redd for en saksbehandler som vil mistolke eller handle feil. Har allerede snakket med henne på telefonen og hun var skikkelig brysk og ubehagelig.

Jeg har allerede forklart at vi er 100% innstilt på samarbeid, men er utrolig redd for å gjøre eller si noe som kan få saksbehandler til å tro at vi ikke er samarbeidsvillige. Som f. eks. at jeg vil lese bekymringsmeldingen før møtet.

Samtidig er jeg veldig opptatt av at ting gjøres etter boka, både når det gjelder meg selv og andre. Jeg synes ikke noe om at det blir gitt så lite informasjon. Ikke rart man blir redd.

TS

Anonymkode: af6a5...048

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det skjer ofte at BUP melder uten å ha 100% dekning for det, dette har det vært fokus på i det siste. 

ADHD barn med atferdsvansker kan være vanskelig å vurdere, fordi symptomer på omsogsvikt og traumer kan være identiske med ADHD med atferdsvansker. 

Anonymkode: 2198a...a11

Sant dette. Det er jo en stor del av utredningen å finne ut om barnet har opplevd traumer, vold e.l. Men hvis BUP hadde vært i tvil om årsaken til atferden, ville de vel ikke satt en ADHD-diagnose og deretter meldt bekymring til BVT for å finne ut om atferden egentlig skyldes omsorgssvikt?

TS

Anonymkode: af6a5...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

Jeg har snakket med BUP og fikk beskjed om at saken hadde blitt drøftet med Barnevernet. Sammen hadde de blitt enige om at jeg IKKE fikk lese bekymringsmeldingen før møtet med dem. Den skulle vi gå gjennom sammen.

Om det er opprettet undersøkelsessak, skal jeg spørre barnevernet om på onsdag når de ringer.

Så foreløpig ikke så veldig mye klokere.

TS

Anonymkode: af6a5...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke "vanlig" å måtte dra på samtale hos BV i det hele tatt?

Anonymkode: 3086e...c2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med tanke på at dere ikke fikk vite om meldingen fra bup i forkant og heller ikke får noen info fra bup nå kan det virke som det er vold eller seksuelle overgrep de mistenker. 
 

Vanligvis skal bup drøfte det med foreldrene før de sender en bekymringsmelding til barnevernstjenesten, unntaket er ved vold og overgrep. 

Anonymkode: 1380a...fa4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at de vil ha barnet med på første samtale? 

Anonymkode: 1380a...fa4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler virkelig med deg! 

Jeg hadde ikke tatt med meg barnet til en samtale jeg ikke visste noe om.

Anonymkode: 3bc66...a3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Med tanke på at dere ikke fikk vite om meldingen fra bup i forkant og heller ikke får noen info fra bup nå kan det virke som det er vold eller seksuelle overgrep de mistenker. 
 

Vanligvis skal bup drøfte det med foreldrene før de sender en bekymringsmelding til barnevernstjenesten, unntaket er ved vold og overgrep. 

Anonymkode: 1380a...fa4

Faan får vondt i hjerterota.... føler med deg Ts. Dette er fryktelig vindt. Been there Done tht. Man blir stressa og man grubler seg ihjel og ikke noe fin måte å behandle intetanende folk. Psykisk terror. Hvis d er så viktig at du ikke kan lese burde få ut hue av ræva og kalle inn til møte dagen etter om så med avstand og smittevern. Hvordan tror du mor blir sett på som i møte med bv  nå? Etter 14 laaaaange dager uten å vite. Hun vil være nervøs, redd, stresset. Ikke bra . Og ikke sitt vanlige jeg. Det er all den luringen og holde skjult greiene jeg ikke  liker. Når man møter ett bup som har blitt enig med bv at sånn gjør vi. Da føler en seg utrolig liten.

Beste råd er å ha med deg advokat i møte med bv som kan beskytte deg og tolker ting bedre fra utsiden enn de som er midt oppi. 
Er redselen som er værst. Hva kommer? Mister jeg barnet?

Jeg anbefaler på d sterkeste å ha med advokat. Slik at du sikrer deres rettigheter som foreldre. Vær forberedt så godt du kan og for det værste. Kan ikke få sagt det nok. Ta med. Advokat 

Anonymkode: d97ca...7f0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...