Gå til innhold

WHO rådgiver: Hytteforbud er bare tull.


Medisinsk bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Example skrev:

Helt enig med han. Hytteforbudet kom kun pga. storslått klaging fra små kommuner som gjerne vil slippe viruset selv. Hvor mange av disse kommunene kan skilte til egen legevakt og lokalt sykehus? 

Ta for eksempel Sigdal, som har vært hardt ute. De betaler for legevakt i Ringerike kommune. Skal Ringerike kommune nå gå ut og si "sorry, men akkurat nå har vi ikke kapasitet til at dere bruker det dere har betalt for akkurat nå. Dere er velkommen tilbake til å bruke penger hos oss når krisen er over."? 

Javist, så er det vel vesentlig hva den enkelte Ordfører sier, at forbudet slik det fremstår hos dem er helt urimelig også uti fra medisinske fakta. De er nå mange med sine ord i behold. De er overkjørt. Av hvem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Sidabmao skrev:

Det eneste jeg synes er feil, er at de ikke stenger ned alt i samfunnet slik som de gjorde i Kina. Jeg vet det er vanskelig for norske myndigheter å gjøre dette, om ikke umulig. Men jeg mener det må mye mer til. All korona virus må bort før vi kan åpne skolene. Jeg tror nok vi må krype til korset etter en stund når vi innser at viruset ikke forsvinner sånn ut i løse lufta!

Enig i det meste. Men her er det bare og være kritisk  til all info. og vurdere objektivt det som kommer fra politikerne. Partipolitiske vurderinger må ikke ligge til grunn.

Endret av Medisinsk bruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har den samme eksperten også uttalt seg om at viruset ikke er verre enn influensa, så da kan en vel dra sluttsats selv. 
 

https://www.svt.se/

Anonymkode: a59b2...0c0

Jeg ville heller bedømt kompetansen Høie v/s WHO rådgiveren i dette tilfellet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Medisinsk bruker said:

Jeg ville heller bedømt kompetansen Høie v/s WHO rådgiveren i dette tilfellet.

Han sa også at hvis alle blir hjemme hvis de får symptomer så kommer denne sykdommen til å gå over på et par uker. Forskningen sier at 2/3 av de som blir syke er smittet av noen som ikke har fått symptomer enda.

Skjønner ikke hvordan det er mulig at denne fyren blir brukt som ekspert, han kan ikke ha satt seg inn i noe som helst.

Anonymkode: 70e8b...57f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han sa også at hvis alle blir hjemme hvis de får symptomer så kommer denne sykdommen til å gå over på et par uker. Forskningen sier at 2/3 av de som blir syke er smittet av noen som ikke har fått symptomer enda.

Skjønner ikke hvordan det er mulig at denne fyren blir brukt som ekspert, han kan ikke ha satt seg inn i noe som helst.

Anonymkode: 70e8b...57f

Har selvfølgelig sjekket bakgrunn.   https://sv.wikipedia.org/wiki/Johan_Giesecke 

Kunnskaps-gapet ned til servitør blir enormt. Men det er min mening.

Kun int. i sannheten. Det har overordnet betydning her.

Endret av Medisinsk bruker
La til 4 setninger.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det tror jeg ikke. Som sagt hadde dette enkelt løst seg om alle måtte benytte sin kommunale helsetjeneste. Det er overhodet ikke vanskelig. 
Tipper foresten at det vil bli regelen i påskeferien. Time will show 😉

Anonymkode: 1d8d7...287

Godt resonnert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke mer vanskelig å håndheve enn å sette inn HV for å stenge folk ute fra hyttefelt. 

Anonymkode: 1d8d7...287

Korrekt. Unødig aktivitet og beredskap for HV også.

Endret av Medisinsk bruker
Fjernet et ord.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dra hjem om de blir syke? De skal vel da ikke gå ut? Kan være mange timer å kjøre hjem. Må kanskje fylle bilen på veien, stikke innom toalettet, kjøpe noe å spise...

Say no more!

Anonymkode: 9eedc...c90

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

😂😂😂😂😂😂😂😂 dagens mest talentløse kommentar!! 

Anonymkode: a59b2...0c0

Vel, jeg er enig med ham/henne. Mange kjøper hytte for å kunne dra fra byen. Det føles tryggere, barna kan leke ute, mindre folk. Og så viser set seg at man ikke får lov å bruke hytta i en situasjon der man virkelig trenger den. 

Personlig hadde jeg solgt hytta med en gang dette var over. Kommunen fikk finne andre inntekter. 

Anonymkode: 9724a...a63

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Medisinsk bruker said:

– Det norske hytteforbudet er bare tull, sier en av Europas fremste smitteeksperter og rådgiver for Verdens helseorganisasjon (WHO) i korona-spørsmål. 

Så fort blir man jo ikke veldig syk av korona. Man blir litt syk, kjenner litt feber, så man rekker jo å reise hjem. Maktmisbruk.

Bent Høie tilbakeviser alle rådene fra WHO eksperten og kaller han kunnskapsløs. https://www.nrk.no/norge/who-radgiver_-hytteforbudet-er-bare-tull-1.14955158

Det riktige tidspunktet for å tilbakevise alle råd fra WHO var i januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Tension skrev:

Det riktige tidspunktet for å tilbakevise alle råd fra WHO var i januar.

Har jeg ikke oppdatering på. Er forbudet bare tull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Medisinsk bruker said:

Har jeg ikke oppdatering på. Er forbudet bare tull?

Akkurat hytteforbudet har vel lite effekt mtp smitte, hovedpoenget mitt var at tidspunktet for å ignorere WHO var i januar, ikke nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Tension skrev:

Akkurat hytteforbudet har vel lite effekt mtp smitte, hovedpoenget mitt var at tidspunktet for å ignorere WHO var i januar, ikke nå.

Takk for at du sa fra. Unnskyld.

Går kanskje litt fort her men jeg for holder meg til tidlige utsagn.

Endret av Medisinsk bruker
La til en setning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmålet dreier seg vel også om det dreier seg om hva horden mener, manglende dømmekraft, og hvor mye tid vi gidder å bruke på og kverulere på dette.

" Majoriteten tar ofte feil "  Sitat Henrik Ibsen her fra Skien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo en helt umulig regel å håndheve. Om de syke velger å bli på hytte i håp om å bli friske uten legehjelp, men det viser seg at de trenger legehjelp så vil jo hyttekommunen være pliktig både juridisk og moralsk til å hjelpe. 

 

Anonymkode: 2f56f...cee

Og da kunne de betalt takster som man gjør når man oppsøker privat helsetjeneste

Anonymkode: 8ef21...09a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hva med all potensiell smitte som spres når hyttefolket skal hamstre i hyttekommunens butikker før de reiser videre opp på fjellet da? Der jeg er fra, har rundt 3 av 6 kommuner fått smitten opp i dalen via gjester/hyttefolk. 

Synes hytteforbud er kurant jeg.

Anonymkode: db01f...abb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Medisinsk bruker skrev:

Javist, så er det vel vesentlig hva den enkelte Ordfører sier, at forbudet slik det fremstår hos dem er helt urimelig også uti fra medisinske fakta. De er nå mange med sine ord i behold. De er overkjørt. Av hvem?

Ønsket om dette kom fra ordførere i små hyttekommuner på Østlandet, først og fremst. 

Hva om Ringerike kommune går ut og stenger grensene sine og nekter folk fra Sigdal inn på samme måte? Det ville selvsagt vært enda mer alvorlig, men prinsippet er det samme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bruker ikke vi hytten i denne perioden, men tror vi hadde bidratt til mindre potensiell smitte om vi heller var der. Hytten ligger alene på en øy, er ingenting i nærheten, er ikke bilvei til hytten og vi må handle hjemme før vi drar. På hytten kunne vi beveget oss fritt utendørs uten å møte på et eneste annet menneske enn familien, så vi hadde ikke blitt smittet eller smittet noen andre. Nå er vi heller hjemme, i et heller tettbygget boligfelt. 

Anonymkode: b4e19...944

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Medisinsk bruker said:

Jeg ville heller bedømt kompetansen Høie v/s WHO rådgiveren i dette tilfellet.

Har WHO rådgiveren kompetanse når det gjelder hva det koster å levere akutt hjelsetjenester i  fjerne, nesten ubebod fjellområder? Nei. For han regningen til dette? Nei. 

OK. Da har han ingenting å si her.

Anonymkode: 3ebbf...3fe

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...