Gå til innhold

WHO rådgiver: Hytteforbud er bare tull.


Medisinsk bruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Example skrev:

Hvor mange av disse hyttekommunene kan skilte med egne sykehus og egen legevakt? De fleste av dem leier plass i andre kommuner, gjerne i den byen de fleste hytteeierne kommer fra.

Tenk om bykommunene reagerte på samme måte som de gjør nå. "Velkommen tilbake til å bruke vår legevakt når krisen er over. Vi har sprengt kapasitet og må prioritere egne innbyggere".

Her er det lokalpatriotisme som er styrer. De ønsker ikke viruset inn i egen kommune, og vil da gjerne stenge omverdenen ute. Selv om det sannsynligvis i et større perspektiv er bedre at folk oppholder seg på fjellet enn i byen i disse tider.

Helt feilslått tiltak i mine øyne.

Enig i det meste. Det finnes en lang rekke grunner til at dette er helt feilslått. Jeg mener det er maktmisbruk.

Flere bør mene noe her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Medisinsk bruker skrev:

Enig i det meste. Det finnes en lang rekke grunner til at dette er helt feilslått. Jeg mener det er maktmisbruk.

Flere bør mene noe her.

Det vil nok få varige følger for dem. Spesielt de kommunene som har vært tidlig ute, og nærmest kastet folk ut. Om lokalpatriotismen hadde vært like sterk i byene før hver hyttetur, er det ganske ille ute for dem. De har vel åpnet øynene for mange hyttefolk. Hvorfor gjøre handelen i den kommunen, når man kan gjøre det i sin egen kommune?

Jeg legger i hvert fall igjen et firesifret beløp for hver helg jeg er i kommunen. Tidligere har jeg faktisk gjort et poeng i å støtte det lokale næringslivet der. Om det blir noen flere turer på hytta i år, så blir helgehandelen i min egen lokale butikk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Example skrev:

Det vil nok få varige følger for dem. Spesielt de kommunene som har vært tidlig ute, og nærmest kastet folk ut. Om lokalpatriotismen hadde vært like sterk i byene før hver hyttetur, er det ganske ille ute for dem. De har vel åpnet øynene for mange hyttefolk. Hvorfor gjøre handelen i den kommunen, når man kan gjøre det i sin egen kommune?

Jeg legger i hvert fall igjen et firesifret beløp for hver helg jeg er i kommunen. Tidligere har jeg faktisk gjort et poeng i å støtte det lokale næringslivet der. Om det blir noen flere turer på hytta i år, så blir helgehandelen i min egen lokale butikk.

Er opprinnelig fra bygda og kjenner ikke til patriotismen i byene så godt hvis det er det du tenker på. Å jage folk i fra hyttene sine er idioti anyway. Tiden vi vise.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men jeg skulle gjerne sett at foreldrene til disse ungdommene som har smittefester rundt omkring heller isolerte dem fra omverdenen på en hytte i øverste gokk. (Med påbud om å ikke være i kontakt med noen.)

Anonymkode: e7bc4...623

Hva tror du skjer når en av disse ungdommene plutselig blir alvorlig syk mens de er langt ute i gokk?

Anonymkode: 70e8b...57f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du skjer når en av disse ungdommene plutselig blir alvorlig syk mens de er langt ute i gokk?

Anonymkode: 70e8b...57f

Feil ved forbudsregelen. Disse ungdommene skulle hatt forbud ved pålegg mot disse festene ute i gokk.. Skal ikke være noe problem i 2020 det. Oppfordringen fra myndighetene er som følgende: Gå gjerne i naturen men spre dere. Det er selvmotsigende og det er idioti.

Slutt å jag hyttefolk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyttefolk som har tenkt seg på hytta i påsken bør si fra til Bent Høie NÅ!

Endret av Medisinsk bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Medisinsk bruker said:

Han er svenske. 10 mill. innb. i mye større geografisk spredning  https://sv.wikipedia.org/wiki/Johan_Giesecke

Med andre ord ekspert på nordiske forhold.

"Nordiske" er ikke spesifiske til Norge. Alle har sine egne urbaniserings mønstre. 

image5.jpg?preset=fullsize

Norge er 5-6 million og har en egen distriktspolitikk og helsestrategi der et fåtall sykehus har kompetanse og utstyr til slik oppgaver. 

WHO mannen forresten betaler ikke for problemene når de oppstår. Det gjør du.

Anonymkode: 3ebbf...3fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Nordiske" er ikke spesifiske til Norge. Alle har sine egne urbaniserings mønstre. 

image5.jpg?preset=fullsize

Norge er 5-6 million og har en egen distriktspolitikk og helsestrategi der et fåtall sykehus har kompetanse og utstyr til slik oppgaver. 

WHO mannen forresten betaler ikke for problemene når de oppstår. Det gjør du.

Anonymkode: 3ebbf...3fe

Kanskje du ikke ser svensk strategi for bare trær. Betaler med hva? Problemene som oppstår her er i forbindelse med feil forbud, det kommer DU aldri utenom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah.

Ser vi på hvordan helsetilbudet er bygd ned i distriktene er det bare common sense å ikke øke trykket der.

Dessuten er vi i en unik situasjon for alle som lever i dag. Da burde en prøve å sette egoismen til side, og bite i noen sure epler.

Man gjennomfører ikke de største innskrenkningene i fredstid for moro skyld. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Tjah.

Ser vi på hvordan helsetilbudet er bygd ned i distriktene er det bare common sense å ikke øke trykket der.

Dessuten er vi i en unik situasjon for alle som lever i dag. Da burde en prøve å sette egoismen til side, og bite i noen sure epler.

Man gjennomfører ikke de største innskrenkningene i fredstid for moro skyld. 

Jeg ser du er inne på noe vesentlig her. Jeg er ikke hytteeier men jeg har hvert det i mange år. Egoisme har ingen betydning for meg. Da hadde jeg ikke giddi å vært TS. her. Jeg vil frem til sannheten. Det er ikke snakk om å øke trykket snarere tvert i mot.

Unik situasjon, ja.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Medisinsk bruker said:

Jeg ser du er inne på noe vesentlig her. Jeg er ikke hytteeier men jeg har hvert det i mange år. Egoisme har ingen betydning for meg. Da hadde jeg ikke giddi å vært TS. her. Jeg vil frem til sannheten. Det er ikke snakk om å øke trykket snarere tvert i mot.

Unik situasjon, ja.

Vet du kapasiteten til distriktene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Vet du kapasiteten til distriktene? 

Jeg vet at du har rett slik at du kan dokumentere det du tenker. Påbudet må gå på pålegg om bruk av eget lokalt helsevesen. Det er ikke noe problem det. Feil forbudsregel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Medisinsk bruker said:

Jeg vet at du har rett slik at du kan dokumentere det du tenker. Påbudet må gå på pålegg om bruk av eget lokalt helsevesen. Det er ikke noe problem det. Feil forbudsregel.

Noe som går imot mye av prinsippene i det norske samfunn: At nødetatene skal kunne hjelpe en (nesten) uansett hva. 

Nødsituasjoner venter ikke på at en skal kjøre to timer hjem.

Sannsynligheten er jo ikke for at en nødsituasjon oppstår, det er den aldri. Likevel oppstår de hundrevis av ganger hver dag. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Noe som går imot mye av prinsippene i det norske samfunn: At nødetatene skal kunne hjelpe en (nesten) uansett hva. 

Nødsituasjoner venter ikke på at en skal kjøre to timer hjem.

Sannsynligheten er jo ikke for at en nødsituasjon oppstår, det er den aldri. Likevel oppstår de hundrevis av ganger hver dag. 

1. enig med deg der. Fjellklatring bør også forbys i disse tider.

2.  Ingen får AKUTT CORONA mistanke. Folk flest kommer seg hjem. Det er/blir også grunnen til at ikke mange reiser.

3. Unngå udefinert hysteri. Hilsen TS.

 

Endret av Medisinsk bruker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler du at det er maktmisbruk at Bent Høie ødelegger påsken din?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Medisinsk bruker skrev:

Du prater om de ferreste.  De har under to timers kjøretur hjem. Her er det mulig å forstå at forbudet er feil. 

Du overvurderer norske pasienter. De vil ringe nærmeste legevakt og være hysteriske for at de skal dø av corona. De kjører ikke to timer hjem for så å sitte på Oslo legevakt, de vil ha hjelp nåh. 
Jeg skjønner disse kommunene godt, det er snakk om store mengder hyttefolk - som i tillegg til kapasitetsproblemer også kan spre smitte/ta med seg smitte. 
 

Men folk tenker bare på seg selv. Det er bare å lese leserinnlegget i Dagbladet fra mora som hadde preppet i årevis, og som hadde tatt med ungene til hytta. Datteren var i «risikogruppe», selv om hun ikke hadde astmadiagnose, men var under utredning. Lurer du på hvorfor datteren gråter om natta og ikke får til å konsentrere seg om skolearbeidet når dere er hjemme fordi hun er så redd? Se deg selv i speilet! Hun skulle «beskytte sitt barn», men hva med alle oss andre som har barn men ikke drar på hytta? Vi driter i ungene våre da, eller?

Anonymkode: d8517...5c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 hours ago, Medisinsk bruker said:

Føler du at det er maktmisbruk at Bent Høie ødelegger påsken din?

Føler ar noen er bortskjemt og klarer ikke å endre vaner sen om verden raser sammen....
 

600 dør i Italia hver døgn. Om du klarer ikke selvkontroll blir det det 100-200 her. Ser hvor morsom påsken din blir når du må dra fra bestemors begravelse til bestefar, gamle tanten kanskje storebror. Men selvfølgelige blir det arv or større hytte av det - det viktigste....

Anonymkode: 3ebbf...3fe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du overvurderer norske pasienter. De vil ringe nærmeste legevakt og være hysteriske for at de skal dø av corona. De kjører ikke to timer hjem for så å sitte på Oslo legevakt, de vil ha hjelp nåh. 
Jeg skjønner disse kommunene godt, det er snakk om store mengder hyttefolk - som i tillegg til kapasitetsproblemer også kan spre smitte/ta med seg smitte. 
 

Men folk tenker bare på seg selv. Det er bare å lese leserinnlegget i Dagbladet fra mora som hadde preppet i årevis, og som hadde tatt med ungene til hytta. Datteren var i «risikogruppe», selv om hun ikke hadde astmadiagnose, men var under utredning. Lurer du på hvorfor datteren gråter om natta og ikke får til å konsentrere seg om skolearbeidet når dere er hjemme fordi hun er så redd? Se deg selv i speilet! Hun skulle «beskytte sitt barn», men hva med alle oss andre som har barn men ikke drar på hytta? Vi driter i ungene våre da, eller?

Anonymkode: d8517...5c0

Nei, vi overvurderer ikke norske pasienter. Vi ser for eksempel av dette innlegget at selv ikke du har forstått at de ikke får møte opp på legevakten. Ringer de legevakten får de all hjelp over telefonen. Det samme gjelder de som ringer Røde kors og Luftambulansen. Det har ingen betydning hvor hysteriske og redde de er. De får ikke hjelpen de ringer på. De er ikke ett problem.

Telefonstormen som kommer etter denne beslutningen har vært en større belastning enn det ville vært å la dem være på hytta. og det er bevis på at dette er en dårlig beslutning

Diskusjonen handler om kapasitet i den lokale helsetjenesten, og dette er ett statistisk tall. Det tallet inneholder mange scenarioer: kritikken hagler på at man ikke har tatt innover seg konskvensene av nedlåsingen. Det er heller ikke gjort vurdering på at sentrale helsetjenester er mer belastet enn lokale på dette tidspunktet. Og man har ikke villet ta innover seg hvordan dette smitter. Alt i alt er dette en faglig dårlig begrunnet beslutning som rammer folks beredskapsevne og vilje, og den er stort sett forsvart med "man må gjøre som myndighetene sier", "dere må ikke være egoister" og "slapp av , vi vet hva vi gjør".

Og gitt at dette er grunnen til vi er der vi er nå, blir flere og flere lei av dettte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler ar noen er bortskjemt og klarer ikke å endre vaner sen om verden raser sammen....
 

600 dør i Italia hver døgn. Om du klarer ikke selvkontroll blir det det 100-200 her. Ser hvor morsom påsken din blir når du må dra fra bestemors begravelse til bestefar, gamle tanten kanskje storebror. Men selvfølgelige blir det arv or større hytte av det - det viktigste....

Anonymkode: 3ebbf...3fe

Kan vi være så snill å droppe dødstallen i Italia nå? Vi har ett godt bilde av hva som er problemet her, dette er irrelevant for Norge på tre ulike nivåer. Selv om de 7 som har død i Norge har samme smittetekniske årsak.

Tilgangen til hytta er i dette bildet en løsning, ikke en utfordring.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Druid skrev:

Nei, vi overvurderer ikke norske pasienter. Vi ser for eksempel av dette innlegget at selv ikke du har forstått at de ikke får møte opp på legevakten. Ringer de legevakten får de all hjelp over telefonen. Det samme gjelder de som ringer Røde kors og Luftambulansen. Det har ingen betydning hvor hysteriske og redde de er. De får ikke hjelpen de ringer på. De er ikke ett problem.

Telefonstormen som kommer etter denne beslutningen har vært en større belastning enn det ville vært å la dem være på hytta. og det er bevis på at dette er en dårlig beslutning

Diskusjonen handler om kapasitet i den lokale helsetjenesten, og dette er ett statistisk tall. Det tallet inneholder mange scenarioer: kritikken hagler på at man ikke har tatt innover seg konskvensene av nedlåsingen. Det er heller ikke gjort vurdering på at sentrale helsetjenester er mer belastet enn lokale på dette tidspunktet. Og man har ikke villet ta innover seg hvordan dette smitter. Alt i alt er dette en faglig dårlig begrunnet beslutning som rammer folks beredskapsevne og vilje, og den er stort sett forsvart med "man må gjøre som myndighetene sier", "dere må ikke være egoister" og "slapp av , vi vet hva vi gjør".

Og gitt at dette er grunnen til vi er der vi er nå, blir flere og flere lei av dettte.

Enig der.  Dette skal ikke være så vanskelig. Her kommer både folk (meg) og hyttefolk til å si fra. Tiden vil vise hvor fort dette må i Stortinget igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...