Gå til innhold

WHO rådgiver: Hytteforbud er bare tull.


Medisinsk bruker

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei! Jeg forklarer noe av årsaken til hvorfor myndighetene kom med hytteforbudet. Dette er ikke mine meninger jeg skriver.

Anonymkode: 159ad...255

Disse forklaringene holder ikke mål. Du har ingen konkrete tall å vise til. Dersom det var slik du påstår, så ville FHI ha anbefalt hytteforbud. 

Anonymkode: 9c716...221

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange gjaldt den henvendelsen til RK? 1? 10? 100?

Nettopp. Det var storm i et vannglass. 

Anonymkode: 1d8d7...287

Jepp. Og avsporing av debatten som sådan.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Lofotfrøken skrev:

Men dette trenger da ikke å handle om folk i risikogrupper? Hvem som helst kan få et hjerteinfarkt eller et annet illebefinnende som krever akutt helsehjelp. Bare det å falle og brekke foten trenger man jo hjelp med.

Hvorfor skal noen få lov å dra på hyttene (når også de, friske, kan ende opp med å trenge helsehjelp) mens andre ikke. Hvor skal grensen gå? Hvem skal puttes i fengsel? Eller at du drar i den gode tro om at du er frisk og rask, men så er du egentlig smittet. Folk er forskjellige og reagerer på denne sykdommen forskjellig. Det kan ta opptil 14 dager til du får symptomer og blir alvorlig syk. Noen greier kanskje å kjøre hjem mens andre igjen ikke. Da er det vel bedre at alle bare holder seg hjemme hvor myndighetene har deg registrert. Smitten prøves å kontrolleres over tid for å unngå at det norske helsevesenet får seg en smell, og kollapser med for mange smittede på en gang. Ikke å unngå smitte helt.

" Noen greier kanskje å kjøre hjem mens andre igjen ikke."

Hva er dette for noe tull da. De fleste har under to timers bilkjøring hjem. Ingen får AKUTT CORONA!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Medisinsk bruker skrev:

Du prater om de ferreste.  De har under to timers kjøretur hjem. Her er det mulig å forstå at forbudet er feil. 

Hva JEG prater om? Jeg bare sier hva myndighetene sier. Det er ikke mine ord. Folk kommenterer her som alt dreier seg om å komme seg hjem fra hytten hvis en blir korona syk, men bakgrunnen for forbudet dreier seg om så mye mer enn det. Hvem er det som ikke har forstått hele bakgrunnen for forbudet? Jo de som er i mot forbudet.
 

Jeg personlig forstår at for noen så blir forbudet feil, men jeg forstår at når et forbud kom så har de satt et forbud som gjelder alle, men med et par unntak. Dette er ikke tiden for å diskutere så mye fram og tilbake på hva som er rett eller feil. De har vel i disse tider ikke kapasitet til å begynne lage en haug med unntak til forbudet. Det synes jeg folk må forstå og vise litt solidaritet.  Jeg mener at nå må vi ha fokuset på denne dugnaden som vi alle må gjøre slik at vi kan komme tilbake til normalen raskere. 
Hele verden er i krise og det blir for meg for dumt at diskusjonen rundt hyttene fortsetter nå i disse tider. Kjenner jeg blir litt sint på egoistiske hyttefolk som bare tenker meg, meg, meg.

Anonymkode: 159ad...255

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse forklaringene holder ikke mål. Du har ingen konkrete tall å vise til. Dersom det var slik du påstår, så ville FHI ha anbefalt hytteforbud. 

Anonymkode: 9c716...221

Du bare nekter å forstå hva jeg skriver du. Jeg påstår ingenting. Det jeg skriver er det myndighetene forklarer som årsaker til hytteforbudet. Slutt å skriv at JEG påstår. Les deg opp i stedet. Gidder ikke svare deg mer.

Anonymkode: 159ad...255

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tror du virkelig at det er distriktslegen som rykker ut ved beinbrudd eller hjerteinfarkt ? Tror du korona-pasienter blir lagt i respirator i Sør-Aurdal? At det er akutt/intensiv helsetjeneste i disse kommunene? Nei.

Anonymkode: 427c8...9f4

Og hvord skulle titusenvis av syke pasienter transporteres. Vet du hva et ambulanse eller luft ambulanse tur koster sammfunnet i Norge kun innen en by for å ikke snakke om fra et tettsted til Oslo eller bergen?

Det er forresten deg som betaler regningen til de som vil dra til sine luksushytter. Det er ikke WHO toppen som betaler. Alt han sier koster han ingenting....

Anonymkode: 3ebbf...3fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva JEG prater om? Jeg bare sier hva myndighetene sier. Det er ikke mine ord. Folk kommenterer her som alt dreier seg om å komme seg hjem fra hytten hvis en blir korona syk, men bakgrunnen for forbudet dreier seg om så mye mer enn det. Hvem er det som ikke har forstått hele bakgrunnen for forbudet? Jo de som er i mot forbudet.
 

Jeg personlig forstår at for noen så blir forbudet feil, men jeg forstår at når et forbud kom så har de satt et forbud som gjelder alle, men med et par unntak. Dette er ikke tiden for å diskutere så mye fram og tilbake på hva som er rett eller feil. De har vel i disse tider ikke kapasitet til å begynne lage en haug med unntak til forbudet. Det synes jeg folk må forstå og vise litt solidaritet.  Jeg mener at nå må vi ha fokuset på denne dugnaden som vi alle må gjøre slik at vi kan komme tilbake til normalen raskere. 
Hele verden er i krise og det blir for meg for dumt at diskusjonen rundt hyttene fortsetter nå i disse tider. Kjenner jeg blir litt sint på egoistiske hyttefolk som bare tenker meg, meg, meg.

Anonymkode: 159ad...255

Ja flått at du ikke retter sinnet mot meg. Jeg har ikke hytte lenger dessverre. Solidariteten blir brukt i mot oss. Dette kommentarfeltet viser at mange har enkle gjennomtenkte løsninger. For det er vel løsninger vi vil ha, og ikke misforstått solidaritet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Leo skrev:

Poenget var at alle hytteeiere ikke nødvendigvis mener det samme, selv om blir fremstilt slik for å skape overskrifter. 

Det er mange poenger i debatten. Noen Ordførere sier at forbudet er problematisk og urimelig siden mange har tillatelse til å bo på hytta men de bygger hus eller pusser opp i nabokommunen feks. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har WHO rådgiveren kompetanse når det gjelder hva det koster å levere akutt hjelsetjenester i  fjerne, nesten ubebod fjellområder? Nei. For han regningen til dette? Nei. 

OK. Da har han ingenting å si her.

Anonymkode: 3ebbf...3fe

Han er svenske. 10 mill. innb. i mye større geografisk spredning  https://sv.wikipedia.org/wiki/Johan_Giesecke

Med andre ord ekspert på nordiske forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk blir ikke plutselig dødssyke av Koronaviruset. Symptomene kommer gradvis over mange dager. Dersom folk føler seg ille, så er det bare å kjøre hjem. Jeg regner med at FHI kjenner til norske forhold, og de har ikke anbefalt hytteforbud. 

Anonymkode: 9c716...221

Jepp. https://sv.wikipedia.org/wiki/Johan_Giesecke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Humas skrev:

Jeg tror det. De viste til antall mobiler i området, veldig mange av disse er sim kort for 'Ring hytta varm' og alarmer. Dermed trodde alle at det var mange fler der. - Hytta på eget ansvar, anmodning om å handle varer på hjemstedet før de kom på fjellet hadde gjort susen. I hyttekommunen min er det 0 koronapasienter, altså verken lokale eller hyttefolk. 

Løsnings orientert. Så kan man tenke seg videre. Hva om vi fikk pålegg om " All handel på hjemstedet."  

Hadde det gjort susen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, nurcos skrev:

Er det ingen her som tenker på at det kanskje ikke er lurt å føre smitte inn i lokalbefolkningen i de små hyttekommunene, som gjerne har en eldre befolkning? Kommunene som kanskje har ett legekontor med en lege tilgjengelig, og nærmeste sykehus 3-4 timer unna. For disse menneskene har ikke muligheten til å dra til byen for å være nærmere helsevesenet hvis de blir veldig syke. Dette er ikke en forlenget påskeferie, og denne kranglingen fra hytteeiere gjør meg kvalm. 

Jeg er ikke hytteeier dessverre. 

Missforstått solidaritet.

Forbuds-idioti.

Det er til å bli kvalm av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, Medisinsk bruker skrev:

Han er svenske. 10 mill. innb. i mye større geografisk spredning  https://sv.wikipedia.org/wiki/Johan_Giesecke

Med andre ord ekspert på nordiske forhold.

Jeg er en av de som er sterkt kritisk til hytteforbudet fordi jeg mener argumentasjonen som brukes er faktuelt feil. Man argumenterer om en økt helsebelastning som er fundamentert i noe som ikke eksisterer i år. 

Men han her vil ikke nødvendigvis skjønne Norske forhold, ganske enkelt fordi han er svensk. Sverige gjør distriktspolitikk anderledes enn Norge, og har mye mer kontroll over helsekapasiteten. Den type lokal helseberedskap vi aksepterer i Norge, vil være utenkelig i Sverige. 
 

Vi skal konsentrere oss om å utfordre NORSKE myndigheter på argumentasjonen deres, ikke henge oss for mye opp i utenlandske fagfolk.

Vi er ikke Kina, vi er ikke Italia, hverken USA eller Sverige. Vi er Norge, og på samme måte som vi har unike trussler, har vi unike ressurser. Vi må forstå begge i relasjon til utfordringen, og i det tilfellet er hytteforbudet ett idiotisk tiltak.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allerede syk, så jeg kan ikke reise på hytta. Derfor handler dette på ingen måte om meg, meg og meg. Men jeg skulle gjerne sett at foreldrene til disse ungdommene som har smittefester rundt omkring heller isolerte dem fra omverdenen på en hytte i øverste gokk. (Med påbud om å ikke være i kontakt med noen.) Skjønner ikke denne idiotiske hytteloven, nei! Når man bruker 10 000 kroner i mnd. på en hytte, er det riv ruslende galt at noen skal kunne nekte deg å bruke den. Hadde staten betalt utgiftene til hytteeierne, hadde det vært mer akseptabelt. (Mange er avhengige av å leie ut hytta for å ha råd til å ha den.)

Anonymkode: e7bc4...623

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Druid skrev:

Jeg er en av de som er sterkt kritisk til hytteforbudet fordi jeg mener argumentasjonen som brukes er faktuelt feil. Man argumenterer om en økt helsebelastning som er fundamentert i noe som ikke eksisterer i år. 

Men han her vil ikke nødvendigvis skjønne Norske forhold, ganske enkelt fordi han er svensk. Sverige gjør distriktspolitikk anderledes enn Norge, og har mye mer kontroll over helsekapasiteten. Den type lokal helseberedskap vi aksepterer i Norge, vil være utenkelig i Sverige. 
 

Vi skal konsentrere oss om å utfordre NORSKE myndigheter på argumentasjonen deres, ikke henge oss for mye opp i utenlandske fagfolk.

Vi er ikke Kina, vi er ikke Italia, hverken USA eller Sverige. Vi er Norge, og på samme måte som vi har unike trussler, har vi unike ressurser. Vi må forstå begge i relasjon til utfordringen, og i det tilfellet er hytteforbudet ett idiotisk tiltak.

Enig i det meste her. Nei han bør ikke nødvendigvis skjønne norske forhold. Men han beskrives som en person som er veldig ivrig , jobber døgnet rundt, og denne meldingen var rettet mot Norge.

Til andre. Legg merke til at dette er konstruktiv kritikk.

Endret av Medisinsk bruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange av disse hyttekommunene kan skilte med egne sykehus og egen legevakt? De fleste av dem leier plass i andre kommuner, gjerne i den byen de fleste hytteeierne kommer fra.

Tenk om bykommunene reagerte på samme måte som de gjør nå. "Velkommen tilbake til å bruke vår legevakt når krisen er over. Vi har sprengt kapasitet og må prioritere egne innbyggere".

Her er det lokalpatriotisme som er styrer. De ønsker ikke viruset inn i egen kommune, og vil da gjerne stenge omverdenen ute. Selv om det sannsynligvis i et større perspektiv er bedre at folk oppholder seg på fjellet enn i byen i disse tider.

Helt feilslått tiltak i mine øyne.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...