Gå til innhold

WHO rådgiver: Hytteforbud er bare tull.


Medisinsk bruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har er godt bilde fra italia om hva skjer når man reagere for sent og helsesystemet blir oversvømmet. 

Det er derfor alle må bli klok nå og tar ansvar. Bli hjem. Vent. Dropp unødvendige turer og reiser. Dvs oppfører dere som voksne. Ellers obligatorisk må staten pålegge portforbud for alle. Fordi noen egoister fikk aldri grenser og har null selvkontroll. 

Anonymkode: 3ebbf...3fe

Slutt og bland Italia bort i norske forhold. Dropp og rådgiv andre med slikt tull. Egoistiske takter.

Det er også ubegrunnet hysteri. Det trenger vi ikke her hilsen TS.

Endret av Medisinsk bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Druid skrev:

Nei, vi overvurderer ikke norske pasienter. Vi ser for eksempel av dette innlegget at selv ikke du har forstått at de ikke får møte opp på legevakten. Ringer de legevakten får de all hjelp over telefonen. Det samme gjelder de som ringer Røde kors og Luftambulansen. Det har ingen betydning hvor hysteriske og redde de er. De får ikke hjelpen de ringer på. De er ikke ett problem.

Telefonstormen som kommer etter denne beslutningen har vært en større belastning enn det ville vært å la dem være på hytta. og det er bevis på at dette er en dårlig beslutning

Diskusjonen handler om kapasitet i den lokale helsetjenesten, og dette er ett statistisk tall. Det tallet inneholder mange scenarioer: kritikken hagler på at man ikke har tatt innover seg konskvensene av nedlåsingen. Det er heller ikke gjort vurdering på at sentrale helsetjenester er mer belastet enn lokale på dette tidspunktet. Og man har ikke villet ta innover seg hvordan dette smitter. Alt i alt er dette en faglig dårlig begrunnet beslutning som rammer folks beredskapsevne og vilje, og den er stort sett forsvart med "man må gjøre som myndighetene sier", "dere må ikke være egoister" og "slapp av , vi vet hva vi gjør".

Og gitt at dette er grunnen til vi er der vi er nå, blir flere og flere lei av dettte.

Men legevakten har ikke kapasitet til å ta alle disse telefonene. Kapasiteten er tilpasset innbyggertallet i kommunen, ikke hyttefolket. I tillegg kommer alle de som får andre sykdommer og som VIL belaste legevakten også fysisk. Når kommunene selv sier at de ikke klarer å ta imot alle disse ekstra pasientene, må vi vel lytte til dem? 
Telefonstormen er ikke noe bevis på annet enn at folk kun tenker på seg og sitt. 

Anonymkode: d8517...5c0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men legevakten har ikke kapasitet til å ta alle disse telefonene. Kapasiteten er tilpasset innbyggertallet i kommunen, ikke hyttefolket. I tillegg kommer alle de som får andre sykdommer og som VIL belaste legevakten også fysisk. Når kommunene selv sier at de ikke klarer å ta imot alle disse ekstra pasientene, må vi vel lytte til dem? 
Telefonstormen er ikke noe bevis på annet enn at folk kun tenker på seg og sitt. 

Anonymkode: d8517...5c0

Dette er en form for hysteri. Kom med noe konkret/relevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Medisinsk bruker skrev:

Dette er en form for hysteri. Kom med noe konkret/relevant.

Hysteri? Dette er både konkret og relevant. Det er det saken handler om. 

Anonymkode: d8517...5c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Medisinsk bruker said:

Dette er en form for hysteri. Kom med noe konkret/relevant.

Hersketeknikk.....

Og ditt "konkret" budskap er å la alle smitte hverandre....

Anonymkode: 3ebbf...3fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men legevakten har ikke kapasitet til å ta alle disse telefonene. Kapasiteten er tilpasset innbyggertallet i kommunen, ikke hyttefolket. I tillegg kommer alle de som får andre sykdommer og som VIL belaste legevakten også fysisk. Når kommunene selv sier at de ikke klarer å ta imot alle disse ekstra pasientene, må vi vel lytte til dem? 
Telefonstormen er ikke noe bevis på annet enn at folk kun tenker på seg og sitt. 

Anonymkode: d8517...5c0

Kommunene må også klare å tilpasse seg noe. De vil jo uansett ikke at man oppsøker legevakten med mulig smitte, så det fysiske oppmøtet skjer jo ikke. Legevakten behandler jo ikke korona, og du må på sykehus. De færreste hyttekommuner kan skilte med eget sykehus, og de bruker gjerne det samme som den byen de fleste hytteturistene kommer fra. Vinje kan ikke skilte med eget sykehus, og koronapasienter derfra blir sikkert sendt til Porsgrunn eller Notodden. Jeg vil tippe at en stor andel av hytteturister i Vinje deler sykehus med de fastboende.

I så fall er det kun telefonkasiteten som vil være et problem, men det bør være et problem som er mulig å løse.

Hvis hensikten er å spre smitten ut i tid, vil det å hindre at folk frivillig isolerer seg på fjellet være en meget god idé. En smittet mann i Porgrunn smitter sannsynligvis langt flere i Porsgrunn enn han vil gjøre på fjellet. Koronaviruset er også sånn at du merker at du er syk før du blir så dårlig at du blir lagt inn. Du våkner ikke opp en dag og plutselig er så dødssyk at du ikke klarer å kjøre bil. Og de aller færreste reiser på hytta helt alene. Sjansen for at hele familien blir slått ut så mye at ingen av de klarer å kjøre til byen er heller astromisk.

Nei, dette handler om at en del kommuner ser sitt snitt til å slippe unna hele problemet. De ser på sykdommen som noe som kommer fra byen, og vil nekte folk inn for å forsvare seg selv. Jeg forstår at de tenker slik, men det behøver å bety at det er en god nasjonal strategi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hysteri? Dette er både konkret og relevant. Det er det saken handler om. 

Anonymkode: d8517...5c0

Har jo sin relevans ja.  For mange så handler saken om at de forholder seg til et forbud som virker mot sin hensikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hersketeknikk.....

Og ditt "konkret" budskap er å la alle smitte hverandre....

Anonymkode: 3ebbf...3fe

Skivebom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Example said:

Kommunene må også klare å tilpasse seg noe. De vil jo uansett ikke at man oppsøker legevakten med mulig smitte, så det fysiske oppmøtet skjer jo ikke. Legevakten behandler jo ikke korona, og du må på sykehus. De færreste hyttekommuner kan skilte med eget sykehus, og de bruker gjerne det samme som den byen de fleste hytteturistene kommer fra. Vinje kan ikke skilte med eget sykehus, og koronapasienter derfra blir sikkert sendt til Porsgrunn eller Notodden. Jeg vil tippe at en stor andel av hytteturister i Vinje deler sykehus med de fastboende.

I så fall er det kun telefonkasiteten som vil være et problem, men det bør være et problem som er mulig å løse.

Hvis hensikten er å spre smitten ut i tid, vil det å hindre at folk frivillig isolerer seg på fjellet være en meget god idé. En smittet mann i Porgrunn smitter sannsynligvis langt flere i Porsgrunn enn han vil gjøre på fjellet. Koronaviruset er også sånn at du merker at du er syk før du blir så dårlig at du blir lagt inn. Du våkner ikke opp en dag og plutselig er så dødssyk at du ikke klarer å kjøre bil. Og de aller færreste reiser på hytta helt alene. Sjansen for at hele familien blir slått ut så mye at ingen av de klarer å kjøre til byen er heller astromisk.

Nei, dette handler om at en del kommuner ser sitt snitt til å slippe unna hele problemet. De ser på sykdommen som noe som kommer fra byen, og vil nekte folk inn for å forsvare seg selv. Jeg forstår at de tenker slik, men det behøver å bety at det er en god nasjonal strategi.

Følger han reglene å sitter hjem i Porsgrunn,  er det beste sjansen at han blir ikke smittet og ikke smitter andre.

Det må folk få med seg. Følg alle reglene. Til sammen gjør det jobben. Det er ikke at man velger bort det som man liker ikke 

Anonymkode: 3ebbf...3fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Medisinsk bruker said:

Skivebom.

Mer hersketeknikk...

Anonymkode: 3ebbf...3fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Example skrev:

Kommunene må også klare å tilpasse seg noe. De vil jo uansett ikke at man oppsøker legevakten med mulig smitte, så det fysiske oppmøtet skjer jo ikke. Legevakten behandler jo ikke korona, og du må på sykehus. De færreste hyttekommuner kan skilte med eget sykehus, og de bruker gjerne det samme som den byen de fleste hytteturistene kommer fra. Vinje kan ikke skilte med eget sykehus, og koronapasienter derfra blir sikkert sendt til Porsgrunn eller Notodden. Jeg vil tippe at en stor andel av hytteturister i Vinje deler sykehus med de fastboende.

I så fall er det kun telefonkasiteten som vil være et problem, men det bør være et problem som er mulig å løse.

Hvis hensikten er å spre smitten ut i tid, vil det å hindre at folk frivillig isolerer seg på fjellet være en meget god idé. En smittet mann i Porgrunn smitter sannsynligvis langt flere i Porsgrunn enn han vil gjøre på fjellet. Koronaviruset er også sånn at du merker at du er syk før du blir så dårlig at du blir lagt inn. Du våkner ikke opp en dag og plutselig er så dødssyk at du ikke klarer å kjøre bil. Og de aller færreste reiser på hytta helt alene. Sjansen for at hele familien blir slått ut så mye at ingen av de klarer å kjøre til byen er heller astromisk.

Nei, dette handler om at en del kommuner ser sitt snitt til å slippe unna hele problemet. De ser på sykdommen som noe som kommer fra byen, og vil nekte folk inn for å forsvare seg selv. Jeg forstår at de tenker slik, men det behøver å bety at det er en god nasjonal strategi.

God logikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mer hersketeknikk...

Anonymkode: 3ebbf...3fe

Alt du har og komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Følger han reglene å sitter hjem i Porsgrunn,  er det beste sjansen at han blir ikke smittet og ikke smitter andre.

Det må folk få med seg. Følg alle reglene. Til sammen gjør det jobben. Det er ikke at man velger bort det som man liker ikke 

Anonymkode: 3ebbf...3fe

Det er ingen regler som tilsier at alle skal være hjemme. Mange er smittebærere før de vet at de er syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Example skrev:

Kommunene må også klare å tilpasse seg noe. De vil jo uansett ikke at man oppsøker legevakten med mulig smitte, så det fysiske oppmøtet skjer jo ikke. Legevakten behandler jo ikke korona, og du må på sykehus. De færreste hyttekommuner kan skilte med eget sykehus, og de bruker gjerne det samme som den byen de fleste hytteturistene kommer fra. Vinje kan ikke skilte med eget sykehus, og koronapasienter derfra blir sikkert sendt til Porsgrunn eller Notodden. Jeg vil tippe at en stor andel av hytteturister i Vinje deler sykehus med de fastboende.

I så fall er det kun telefonkasiteten som vil være et problem, men det bør være et problem som er mulig å løse.

Hvis hensikten er å spre smitten ut i tid, vil det å hindre at folk frivillig isolerer seg på fjellet være en meget god idé. En smittet mann i Porgrunn smitter sannsynligvis langt flere i Porsgrunn enn han vil gjøre på fjellet. Koronaviruset er også sånn at du merker at du er syk før du blir så dårlig at du blir lagt inn. Du våkner ikke opp en dag og plutselig er så dødssyk at du ikke klarer å kjøre bil. Og de aller færreste reiser på hytta helt alene. Sjansen for at hele familien blir slått ut så mye at ingen av de klarer å kjøre til byen er heller astromisk.

Nei, dette handler om at en del kommuner ser sitt snitt til å slippe unna hele problemet. De ser på sykdommen som noe som kommer fra byen, og vil nekte folk inn for å forsvare seg selv. Jeg forstår at de tenker slik, men det behøver å bety at det er en god nasjonal strategi.

Men så går de på ski og brekker beinet, de får hjerteinfarkt, ungene får ørebetennelse,  +++ -  fører til at de må på legevakta først. 
Hvis kommunene skal tilpasse seg, må det komme penger til det, for tilpasning er ikke gratis. 
 

Og de er neppe isolert på hytta hele tiden - innimellom må de jo på butikken, for eksempel. Hvis innbyggertallet blir doblet pga hytteturistene (i mange tilfeller blir antallet mangedoblet), vil smittepresset øke betydelig for de fastboende som også må på butikken. 

Anonymkode: d8517...5c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varsle god tid i forveien, og la Forsvaret bruke påsken på å bombe hyttefeltene sønder og sammen. Send regningen til virusrebellene, problem løst.

Anonymkode: 6f85f...c17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Medisinsk bruker skrev:

Har jo sin relevans ja.  For mange så handler saken om at de forholder seg til et forbud som virker mot sin hensikt.

Det har da ikke skjønt bakgrunnen for forbudet, for de har det for travelt med å tenke kun på seg selv og hytteturen sin. Vi har også en hytte vi ikke får brukt nå, men det overlever vi fint. 

Anonymkode: d8517...5c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er tross alt litt lettere å trekke seg unna resten av familien dersom man får symptomer når man er hjemme enn på hytta. Er man på hytta er det som regel trangere enn hjemme og skal man kjøre hjem fra hytta kjører man som regel flere i en bil. Kanskje må man stoppe på veien hjem og en av de i bilen med en potensiell koronasmittet person må ut av bilen for å handle eller fylle bensin. Skulle det i verste fall skje et trafikkuhell på veien hjem så utsetter man også helsepersonell for smitte.

Uansett hvor mye hytteeierne argumenterer så er uansett det beste for felleskapet at alle holder seg hjemme. Pussig at dette er så vanskelig å forstå for enkelte. 

Anonymkode: a6bf5...f0d

Det er jo motsatt! Vi bor innenfor ring 2 i Oslo. Det er Hytta som er selve HJEMME. Vi er der alltid når det ikke er jobb og skole å dra til. Vi pendler derfra om somrene og bor der i to måneder i slengen. Den ligger 45 min bilkjøring unna. Det er det som er barndommens paradis for mine barn, vi har bodd i flere leiligheter, men det finns bare én hytte. Der har vi bedre forhold for hjemmekontor. Der har vi bedre plass til «isolering» og til alt. Der har vi dypfryser og tørrmat (det har vi IKKE her i byen, her handlet vi hver dag, der er det ingen butikk). Der har vi tre mål egen tomt. Der ville vi klart oss uten strøm og vann også. Her bor vi i blokk. Vi sørger og sutrer ikke over dette hytteforbudet fordi vi er arrogante, egoistiske byfolk som driter i «bygdefolket». Vi sørger fordi hytta er det eneste, trygge, naturlige stedet å oppholde seg i en slik situasjon. Istedet trasker vi rundt og lufter barna i parker med tusenvis av andre, handler i de travleste butikkene i landet og går hverandre på nervene her i byen, uten påske å se fram til.  Det føles utrygt at barna bruker huskestativet i bakgården. Vi har ikke hytta som en dyr og unødvendig fritidsleke som en racerbåt eller noe, vi hadde ikke fire millioner til overs for 20 år siden, vi tok opp lån, vi investerte i vår fremtid og vår familie, den viktigste investeringen vi noen gang har gjort. Barnebarna mine skal ha den hytta som sin barndoms paradis. Det ER hjemmet vårt og langt bedre egnet for å holde seg i hjemmekarantene enn byleiligheten. Dette er dype følelser, og det er rimelig arrogant av andre å avfeie oss som sutrete og dumme rikmannsfolk. Jeg er også redd for barna mine. Vi drar ikke på hytta nå, men jeg har faktisk grått pga det. Pussig at det er så vanskelig å forstå. 

Anonymkode: 36aa4...c46

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har da ikke skjønt bakgrunnen for forbudet, for de har det for travelt med å tenke kun på seg selv og hytteturen sin. Vi har også en hytte vi ikke får brukt nå, men det overlever vi fint. 

Anonymkode: d8517...5c0

Fint at du overlever det. Det handler isåfall om egoisme fra begge parter for og si det slik. Føler meg nøytral som hytteløs. Intet argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Varsle god tid i forveien, og la Forsvaret bruke påsken på å bombe hyttefeltene sønder og sammen. Send regningen til virusrebellene, problem løst.

Anonymkode: 6f85f...c17

Morsomt, men nå mener altså både FHI og WHO at færre blir smittet hvis folk er på hytta. Det er ikke så rett frem som folk vil ha det til. Det er ting som taler for og imot.

Jeg synes enkelte hyttekommuner virker ekstremt lite sympatiske og gjestfrie. Spesielt Vinje. Ordføreren virker ute av kontroll og slett og trakasserer folk som oppholder seg helt lovlig på hytte (ihht unntaket). Det minner meg om panikken da HIV var nytt, folk omtrent ville lynsje den første positive som kom til bygda.

Jeg respekterer selvsagt hytteforbudet. Oppdal kommune har en høflig og vennlig tone hele veien. Man kommer veldig langt med normal høflighet, og alle i vårt felt er det ikke en sjel igjen.

Anonymkode: d5432...10a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har er godt bilde fra italia om hva skjer når man reagere for sent og helsesystemet blir oversvømmet. 

Det er derfor alle må bli klok nå og tar ansvar. Bli hjem. Vent. Dropp unødvendige turer og reiser. Dvs oppfører dere som voksne. Ellers obligatorisk må staten pålegge portforbud for alle. Fordi noen egoister fikk aldri grenser og har null selvkontroll. 

Anonymkode: 3ebbf...3fe

Italia reagerte sent, men hovedgrunnen til at Italia har fått så store problemer, ligger i integrasjonen mellom generasjonene.

Der vi har relativt klare generasjonsskiller, finnes de nesten ikke i Italia. Så man har ingen måte å bokse opp smitten på.  

Der vi har en relativ trestruktur på befolkningsbevegelsene , vil Italia ha mye mere sesong variasjoner; folk med sesong jobber i nord-italia, reiser hjem til sør-italia, og reiser rett til bestemor og bestefar og onkel og tante. Og dette får man ikke gjort noe med; de mennesklige kulturreaksjonene ligger i programmert i deg. Derfor er det  nødvendig med portforbud i Italia og ikke i Norge. 

Ett annet problem Italia har som vi kan løse med bruk av hyttene, handler om smitterom.

Med over 200 i befolkningstetthet, er alle deler av infrastrukturen i Italia optimalisert. Der jeg i en hverdag jeg skal på butikken, har potensiell kontaktflate på ca 20 000, vil en italiener med samme statistiske posisjon som meg, ha en kontaktflate på 250 000.  For meg på hytte1 snakker vi 0, hytte2 50 og Hytte3 1500 (jeg ignorer leiligheten i London i denne sammenhengen.). Hvis vi konkluderer med at utfallet av Corona er statistiske beregnbare tall, altså at sykdommen ikke har noen egen vilje, så betyr det at sjangsen for at noen dør basert på hvor jeg oppholder meg, er 100% for hjemme, og ikkeeksisterende for 2 av hyttene. 

Forståelsen av at vårt absolutt sterkeste verktøy for å bekjempe smitten ligger i målrettet utnyttelse av fritidseiendommene er totalt fraværende hos regjering. Og ikke i betydelsen, vi har vurdert det og funnet at kost/nytte ikke er lavt nok, men faktisk i manglende forståelse av de statistiske tallene og deres bevegrunn. 

 

Endret av Druid
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...