Gå til innhold

WHO rådgiver: Hytteforbud er bare tull.


Medisinsk bruker

Anbefalte innlegg

Er det ingen her som tenker på at det kanskje ikke er lurt å føre smitte inn i lokalbefolkningen i de små hyttekommunene, som gjerne har en eldre befolkning? Kommunene som kanskje har ett legekontor med en lege tilgjengelig, og nærmeste sykehus 3-4 timer unna. For disse menneskene har ikke muligheten til å dra til byen for å være nærmere helsevesenet hvis de blir veldig syke. Dette er ikke en forlenget påskeferie, og denne kranglingen fra hytteeiere gjør meg kvalm. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Har WHO rådgiveren kompetanse når det gjelder hva det koster å levere akutt hjelsetjenester i  fjerne, nesten ubebod fjellområder? Nei. For han regningen til dette? Nei. 

OK. Da har han ingenting å si her.

Anonymkode: 3ebbf...3fe

Folk blir ikke plutselig dødssyke av Koronaviruset. Symptomene kommer gradvis over mange dager. Dersom folk føler seg ille, så er det bare å kjøre hjem. Jeg regner med at FHI kjenner til norske forhold, og de har ikke anbefalt hytteforbud. 

Anonymkode: 9c716...221

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det. De viste til antall mobiler i området, veldig mange av disse er sim kort for 'Ring hytta varm' og alarmer. Dermed trodde alle at det var mange fler der. - Hytta på eget ansvar, anmodning om å handle varer på hjemstedet før de kom på fjellet hadde gjort susen. I hyttekommunen min er det 0 koronapasienter, altså verken lokale eller hyttefolk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk blir ikke plutselig dødssyke av Koronaviruset. Symptomene kommer gradvis over mange dager. Dersom folk føler seg ille, så er det bare å kjøre hjem. Jeg regner med at FHI kjenner til norske forhold, og de har ikke anbefalt hytteforbud. 

Anonymkode: 9c716...221

Skal man styre en bil er det egentlig ikke noe forskjell mellom og ruse seg, drikke alkohol eller å ha feber.

Vet ikke om deg men jeg vil ikke at andre som kjører bil er alvorlige syke eller at mitt barn går rundt eller skyler rund mens flere som kjøre bilene er det.

Anonymkode: 3ebbf...3fe

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal man styre en bil er det egentlig ikke noe forskjell mellom og ruse seg, drikke alkohol eller å ha feber.

Vet ikke om deg men jeg vil ikke at andre som kjører bil er alvorlige syke eller at mitt barn går rundt eller skyler rund mens flere som kjøre bilene er det.

Anonymkode: 3ebbf...3fe

Man får ikke alvorlige symptomer, slik som høy feber, plutselig. Milde symptomer som tung pust og hoste kommer lenge før. 

Anonymkode: 9c716...221

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Man får ikke alvorlige symptomer, slik som høy feber, plutselig. Milde symptomer som tung pust og hoste kommer lenge før. 

Anonymkode: 9c716...221

Feber er det første symptomet i de fleste tilfellene.

 

Anonymkode: 70e8b...57f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Feber er det første symptomet i de fleste tilfellene.

 

Anonymkode: 70e8b...57f

 

Mild feber ja, som er helt uproblematisk mtp bilkjøring. 

Anonymkode: 9c716...221

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Mild feber ja, som er helt uproblematisk mtp bilkjøring. 

Anonymkode: 9c716...221

Hvis den er sterk nok til at musklene verker og man blir slapp så påvirker det naturligvis evnen til å kjøre bil.

Anonymkode: 70e8b...57f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvorfor er det blitt så ille i Italia?" Sitat fra ABC nyheter: "Selv om myndighetene var snare til å innføre tiltak etterhvert som spredningen ble stadig mer tydelig, kan det ha foregått en videre spredning selv etter at tiltak ble innført. Blant annet fortsatte folk å bevege seg rundt omkring i landet også etter at skolene ble stengt i nord. Mange dro da til fritidshus andre steder i landet, forteller professor Della Giusta til ITV. Dette er hva man prøver å hindre i Norge med hytteforbudet nå."

https://www.abcnyheter.no/amp/nyheter/verden/2020/03/21/195660442/tallene-eksploderer-fra-dag-til-dag-hvorfor-er-det-blitt-sa-ille-i-italia

Anonymkode: bb298...05a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg er enig med ham/henne. Mange kjøper hytte for å kunne dra fra byen. Det føles tryggere, barna kan leke ute, mindre folk. Og så viser set seg at man ikke får lov å bruke hytta i en situasjon der man virkelig trenger den. 

Personlig hadde jeg solgt hytta med en gang dette var over. Kommunen fikk finne andre inntekter. 

Anonymkode: 9724a...a63

Javist, enig her også. Myndighetenes råd i denne sammenhengen: Gå gjerne i naturen men spre dere! Vanskelig å spre seg i Oslo sentrum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Hvorfor er det blitt så ille i Italia?" Sitat fra ABC nyheter: "Selv om myndighetene var snare til å innføre tiltak etterhvert som spredningen ble stadig mer tydelig, kan det ha foregått en videre spredning selv etter at tiltak ble innført. Blant annet fortsatte folk å bevege seg rundt omkring i landet også etter at skolene ble stengt i nord. Mange dro da til fritidshus andre steder i landet, forteller professor Della Giusta til ITV. Dette er hva man prøver å hindre i Norge med hytteforbudet nå."

https://www.abcnyheter.no/amp/nyheter/verden/2020/03/21/195660442/tallene-eksploderer-fra-dag-til-dag-hvorfor-er-det-blitt-sa-ille-i-italia

Anonymkode: bb298...05a

Dette er tull. Fake News. 
Det er i storbyene, på kafeer og supermarked viruset har spredd seg. 
ikke på bygda, der folk som har mulighet, har spredt seg og isolert seg i hytter/ferieeiendommer. 
Hadde vi hatt lov å dra på hyttene vår her i Norge, hadde vi hatt mye mindre smitte, og betydelig mindre spredning. 

Anonymkode: 554e1...aad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har WHO rådgiveren kompetanse når det gjelder hva det koster å levere akutt hjelsetjenester i  fjerne, nesten ubebod fjellområder? Nei. For han regningen til dette? Nei. 

OK. Da har han ingenting å si her.

Anonymkode: 3ebbf...3fe

Tror du virkelig at det er distriktslegen som rykker ut ved beinbrudd eller hjerteinfarkt ? Tror du korona-pasienter blir lagt i respirator i Sør-Aurdal? At det er akutt/intensiv helsetjeneste i disse kommunene? Nei.

Anonymkode: 427c8...9f4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så Bent Høie påstår at han sitter med LAAANGT mer kunnskaper, enn noen fra WHO sitter på?         

Anonymkode: 1391a...9b0

Han besitter trolig mer kunnskap om det norske samfunn enn en svensk rådgiver for WHO. 

Anonymkode: aa815...d25

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva med all potensiell smitte som spres når hyttefolket skal hamstre i hyttekommunens butikker før de reiser videre opp på fjellet da? Der jeg er fra, har rundt 3 av 6 kommuner fått smitten opp i dalen via gjester/hyttefolk. 

Synes hytteforbud er kurant jeg.

Anonymkode: db01f...abb

Du har rett i din fremstilling her. Jeg har ikke hytte nå men jeg har hatt det. Jeg lå da i gjennomsnittet av befolkninga med under to timers kjøretur hjem med bil. Av økonomiske grunner gjorde jeg innkjøpene mine hjemme i mange år inkl. bensinpåfyll for retur. Hadde ikke kontakt med andre en naturen og radioen. Det fungerte svært bra. Er natur elsker.

Hytta mi lå på toppen av hyttefeltet med god spredning i naturen. 900 m.o.h. full oversikt over veiene i mange kilometer. I dag hadde jeg parkert mange kilometer unna, skrudd av tlf. og vært der. Unntaks-regelen er feil. Dette er forbuds-idioti.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk blir ikke plutselig dødssyke av Koronaviruset. Symptomene kommer gradvis over mange dager. Dersom folk føler seg ille, så er det bare å kjøre hjem. Jeg regner med at FHI kjenner til norske forhold, og de har ikke anbefalt hytteforbud. 

Anonymkode: 9c716...221

Er det virkelig så vanskelig å forstå forbudet?!?
 

Nei, en blir ikke nødvendigvis akutt syke med korona, men det er jo heller ikke det alene som er årsaken til hytteforbudet. Dette er det mange som ikke forstår. WHO rådgiveren nevner det heller ikke. Viruset smitter og lokale folk blir utsatt for smitte. Helsevesenet i de mindre kommunene har ikke så god kapasitet til å kunne håndtere en situasjon med mange smittede når det er både lokalefolk og hyttefolk. Folk på hyttene kan bli skadet eller syke av også andre grunner enn korona og trenger i så tilfelle legehjelp. Helsevesenet i kommunen ville da blitt overbelastet. Det er også ofte store avstander til lege og hytter i noen områder. Det er blant annet dette som ligger bak hytteforbudet!

Capiche?

 

Anonymkode: 159ad...255

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er det virkelig så vanskelig å forstå forbudet?!?
 

Nei, en blir ikke nødvendigvis akutt syke med korona, men det er jo heller ikke det alene som er årsaken til hytteforbudet. Dette er det mange som ikke forstår. WHO rådgiveren nevner det heller ikke. Viruset smitter og lokale folk blir utsatt for smitte. Helsevesenet i de mindre kommunene har ikke så god kapasitet til å kunne håndtere en situasjon med mange smittede når det er både lokalefolk og hyttefolk. Folk på hyttene kan bli skadet eller syke av også andre grunner enn korona og trenger i så tilfelle legehjelp. Helsevesenet i kommunen ville da blitt overbelastet. Det er også ofte store avstander til lege og hytter i noen områder. Det er blant annet dette som ligger bak hytteforbudet!

Capiche?

 

Anonymkode: 159ad...255

Er det derfor FHI ikke anbefalte hytteforbud? Du vet bedre enn faginstitusjonen FHI som baserer sine anbefalinger på forskning? Du må være enda en av disse med lang utdanning fra livets harde skole. 

Anonymkode: 9c716...221

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er tross alt litt lettere å trekke seg unna resten av familien dersom man får symptomer når man er hjemme enn på hytta. Er man på hytta er det som regel trangere enn hjemme og skal man kjøre hjem fra hytta kjører man som regel flere i en bil. Kanskje må man stoppe på veien hjem og en av de i bilen med en potensiell koronasmittet person må ut av bilen for å handle eller fylle bensin. Skulle det i verste fall skje et trafikkuhell på veien hjem så utsetter man også helsepersonell for smitte.

Uansett hvor mye hytteeierne argumenterer så er uansett det beste for felleskapet at alle holder seg hjemme. Pussig at dette er så vanskelig å forstå for enkelte. 

Anonymkode: a6bf5...f0d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Medisinsk bruker skrev:

Jeg tenker at folk i risikogruppen kanskje får info/ pålegg om og holde seg hjemme hos sitt eget helsevesen i 30 dager til ny info. kommer. Ellers to års fengsel i straffe-regimet.

Men dette trenger da ikke å handle om folk i risikogrupper? Hvem som helst kan få et hjerteinfarkt eller et annet illebefinnende som krever akutt helsehjelp. Bare det å falle og brekke foten trenger man jo hjelp med.

Hvorfor skal noen få lov å dra på hyttene (når også de, friske, kan ende opp med å trenge helsehjelp) mens andre ikke. Hvor skal grensen gå? Hvem skal puttes i fengsel? Eller at du drar i den gode tro om at du er frisk og rask, men så er du egentlig smittet. Folk er forskjellige og reagerer på denne sykdommen forskjellig. Det kan ta opptil 14 dager til du får symptomer og blir alvorlig syk. Noen greier kanskje å kjøre hjem mens andre igjen ikke. Da er det vel bedre at alle bare holder seg hjemme hvor myndighetene har deg registrert. Smitten prøves å kontrolleres over tid for å unngå at det norske helsevesenet får seg en smell, og kollapser med for mange smittede på en gang. Ikke å unngå smitte helt.

Endret av Lofotfrøken
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det derfor FHI ikke anbefalte hytteforbud? Du vet bedre enn faginstitusjonen FHI som baserer sine anbefalinger på forskning? Du må være enda en av disse med lang utdanning fra livets harde skole. 

Anonymkode: 9c716...221

Nei! Jeg forklarer noe av årsaken til hvorfor myndighetene kom med hytteforbudet. Dette er ikke mine meninger jeg skriver.

Anonymkode: 159ad...255

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig så vanskelig å forstå forbudet?!?
 

Nei, en blir ikke nødvendigvis akutt syke med korona, men det er jo heller ikke det alene som er årsaken til hytteforbudet. Dette er det mange som ikke forstår. WHO rådgiveren nevner det heller ikke. Viruset smitter og lokale folk blir utsatt for smitte. Helsevesenet i de mindre kommunene har ikke så god kapasitet til å kunne håndtere en situasjon med mange smittede når det er både lokalefolk og hyttefolk. Folk på hyttene kan bli skadet eller syke av også andre grunner enn korona og trenger i så tilfelle legehjelp. Helsevesenet i kommunen ville da blitt overbelastet. Det er også ofte store avstander til lege og hytter i noen områder. Det er blant annet dette som ligger bak hytteforbudet!

Capiche?

 

Anonymkode: 159ad...255

Du prater om de ferreste.  De har under to timers kjøretur hjem. Her er det mulig å forstå at forbudet er feil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...