Silva Pluvialis Skrevet 12. mars 2020 #201 Skrevet 12. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men det er ingen grunn til at så mange skal hamstre, så ikke gjør det, da. Anonymkode: 4100f...9ca Folk hamstrer i tilfelle butikkene skulle måtte stenges - og i tilfelle de blir satt i karantene og ikke får handlet. 1
Krok1 Skrevet 12. mars 2020 #202 Skrevet 12. mars 2020 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker said: men jeg vil ikke utsette min familie for unødvendig smitte ved å måtte da på butikken 2-5-10 ganger, når jeg kun behøver å utsette dem for smitte 1 gang. Anonymkode: 47248...9cf Nei, det skjønner jeg. Dumt for oss andre som må gå i flere butikker flere ganger fordi dere tømte hyllene, da. Men bra at dere er trygge ihvertfall. 2 ganger for alle er bedre enn 10 ganger for noen... Men selvfølgelig ikke for deg og din familie, det får være grenser! Endret 12. mars 2020 av Krok1 6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #203 Skrevet 12. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: hvorfor kjøpte du ikke brød eller mel i går da, slik at dere har mat? du måtte vel se at det begynte å bli fritt før akkurat i dag? Anonymkode: 47248...9cf Jeg var absolutt ikke forberedt på denne hamstringen av mat for å være ærlig. Jeg trodde ikke at folk skulle gå så av skaftet. Det er i dag det har tatt virkelig av i min kommune. Det er ikke før i gårkveld og i dag ting ble å bli stengt og avlyst her så ting har fungert som normalt frem til i dag. Anonymkode: b4c42...251 4
tussi84 Skrevet 12. mars 2020 #204 Skrevet 12. mars 2020 Erfaringene til noen jeg kjenner idag med dagens opplevelser i butikken var Blandt annet dette. - får ikke tak i varer de normalt kjøper som brød, melk og do papir. - tomme hyller av en rekke varer - vitne til at andre handler en haug med kvantum av varer som ikke tyder på storhandel men mer for å ha mel feks i flere mnd hjemme. - prismessig handlet de fleste for 4000 kr per kunde. Selv ved stor handel for en til to uker så er det sjeldent det blir den summen. Og per dag så er det normalt sett kanskje en eller to kunder som handler for maks 3000 kr per dag. Ukeshandling ligger stort sett på 1000 til 1500 kr i snitt per hustand. - lange køer ved kassene der alle hadde toppet handle vognene sine.. 4
Krok1 Skrevet 12. mars 2020 #205 Skrevet 12. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Det er butikkene som ikke har gjort jobben sin. Alle så dette komme. Anonymkode: a6f78...037 Du vet at butikker har begrenset plass uansett hva som kommer? Og om du så dette komme kunne du vel ha handlet flere ganger i forrige uke, istedenfor alt i dag? 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #206 Skrevet 12. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åja, virket ikke slik på ordvalget ditt Er du ferdig med å tillegge meg diverse i hytt og pine nå? "upersonlig og legitim debatt" Anonymkode: b84dd...38e Jeg er ikke ute etter deg. Jeg vil ha slutt på hamstringen Anonymkode: 4100f...9ca 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #207 Skrevet 12. mars 2020 2 minutter siden, tussi84 skrev: Erfaringene til noen jeg kjenner idag med dagens opplevelser i butikken var Blandt annet dette. - får ikke tak i varer de normalt kjøper som brød, melk og do papir. - tomme hyller av en rekke varer - vitne til at andre handler en haug med kvantum av varer som ikke tyder på storhandel men mer for å ha mel feks i flere mnd hjemme. - prismessig handlet de fleste for 4000 kr per kunde. Selv ved stor handel for en til to uker så er det sjeldent det blir den summen. Og per dag så er det normalt sett kanskje en eller to kunder som handler for maks 3000 kr per dag. Ukeshandling ligger stort sett på 1000 til 1500 kr i snitt per hustand. - lange køer ved kassene der alle hadde toppet handle vognene sine.. Ja. Også handler folk laktosefri melk kun pga lengre holdbarhet, så de som faktisk må ha laktosefritt og ikke vanlig får ikke kjøpt fordi det er tomt. Egoisme og idioti Anonymkode: 4100f...9ca 7
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #208 Skrevet 12. mars 2020 4 minutter siden, tussi84 skrev: Erfaringene til noen jeg kjenner idag med dagens opplevelser i butikken var Blandt annet dette. - får ikke tak i varer de normalt kjøper som brød, melk og do papir. - tomme hyller av en rekke varer - vitne til at andre handler en haug med kvantum av varer som ikke tyder på storhandel men mer for å ha mel feks i flere mnd hjemme. - prismessig handlet de fleste for 4000 kr per kunde. Selv ved stor handel for en til to uker så er det sjeldent det blir den summen. Og per dag så er det normalt sett kanskje en eller to kunder som handler for maks 3000 kr per dag. Ukeshandling ligger stort sett på 1000 til 1500 kr i snitt per hustand. - lange køer ved kassene der alle hadde toppet handle vognene sine.. vi ukehandler for ca 1500-2000,- og vi er to stykker. Anonymkode: 47248...9cf
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #209 Skrevet 12. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ok. Mulig årsak. Men ikke en veldig interessant og viktig observasjon i denne sammenheng, synes jeg. Det viktige er at folk dropper denne hamstringen Anonymkode: 4100f...9ca Nei, det kan du jo få lov å mene -er vel hverken mer eller mindre interessant en andre kommentarer her, og det er heller ikke så viktig for meg, jeg svarte på et veldig opplusset innlegg på første side med en mulig forklaring, thats it. Det har kun blitt en "diskusjon" fordi du ikke forstod hva jeg skrev første gang, så jeg har gjentatt meg selv tre ganger etter det. Bra du forstod til slutt da -uansett om du til slutt vurderer kommentaren som uviktig for deg. Anonymkode: 74088...ef0
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #210 Skrevet 12. mars 2020 Min datter har så lyst på skinkepai og jeg tenkte vi kunne kose oss med det til lunsj nå som hun må være hjemme, men det er ikke bogskinke å oppdrive. Hvorfor unner dere henne ikke den paien når hun må kjede seg hjemme? Anonymkode: 59654...72b 3
tussi84 Skrevet 12. mars 2020 #211 Skrevet 12. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: vi ukehandler for ca 1500-2000,- og vi er to stykker. Anonymkode: 47248...9cf Jeg sa i snitt. Noen bruker mindre andre mer, men at folk bruker i gjennomsnitt 4000 kr idag per kunde på en og samme dag er ikke stor handling men hamstring. Er sjeldent jeg så de summene i kassa da jeg jobbet i butikk selv om folk kom med stappfulle handlevogner av og til. Ikke til jul eller påske heller var det de summene. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #212 Skrevet 12. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er ikke ute etter deg. Jeg vil ha slutt på hamstringen Anonymkode: 4100f...9ca Så fortell hvordan du skal kunne vite hvem som hamstrer eller ikke. Butikkansatte kan påstå at folk hamstrer men de vet igrunn like lite fakta som du og jeg. Må folk ha med seg skriftlige bevis på hvem de handler for eller hva? Anonymkode: b84dd...38e 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #213 Skrevet 12. mars 2020 Akkurat nå, Krok1 skrev: Jeg har så jeg klarer meg, jeg. Betyr ikke at jeg liker å se det som skjer. Har andre ting å tenke på, har fått beskjed om at jeg ikke får se mann og barn på tre uker. Så vær glad dere kan sitte og spise godt sammen, uten bekymringer. tror du ikke andre folk har sine bekymringer? 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, da får DU mange varer, mens mange står igjen og får ingen varer.... Hvordan rettferdiggjør du det?? Meg, meg, meg, og så får de andre klare seg??? Og hvorfor hamstre for 4-5 uker?? Dette med smitte er en dårlig unnskyldning som får store konsekvenser for alle, utenom de griske egoene (les; deg)! Idiot!! Anonymkode: 4a8e5...349 alle tenker på seg selv, bare jeg tenker på meg!!! tror du klarer deg fint uten spesialosten din et par uker. du får klare deg på knekkebrød og vann fremover. skal se du lever til sommeren du også Anonymkode: 47248...9cf 1
Silva Pluvialis Skrevet 12. mars 2020 #214 Skrevet 12. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så fortell hvordan du skal kunne vite hvem som hamstrer eller ikke. Butikkansatte kan påstå at folk hamstrer men de vet igrunn like lite fakta som du og jeg. Må folk ha med seg skriftlige bevis på hvem de handler for eller hva? Anonymkode: b84dd...38e Og ikke minst - hvor mange varer og hvor mye penger er det ok å bruke uten at det regnes som hamstring? 2
tussi84 Skrevet 12. mars 2020 #215 Skrevet 12. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Også handler folk laktosefri melk kun pga lengre holdbarhet, så de som faktisk må ha laktosefritt og ikke vanlig får ikke kjøpt fordi det er tomt. Egoisme og idioti Anonymkode: 4100f...9ca Hører også at hamstringen har gått utover de som trenger diabeteker vennlig mat. 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #216 Skrevet 12. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så fortell hvordan du skal kunne vite hvem som hamstrer eller ikke. Butikkansatte kan påstå at folk hamstrer men de vet igrunn like lite fakta som du og jeg. Må folk ha med seg skriftlige bevis på hvem de handler for eller hva? Anonymkode: b84dd...38e Tuller du? Anonymkode: 4100f...9ca 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #217 Skrevet 12. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tuller du? Anonymkode: 4100f...9ca altså, når folk står å kikker i vogna di for å kontrollere hvor mye mat du har der- så er det vel ikke tull. Anonymkode: 47248...9cf 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #218 Skrevet 12. mars 2020 Akkurat nå, tussi84 skrev: Hører også at hamstringen har gått utover de som trenger diabeteker vennlig mat. og de som trenger bogskinke!! hvor skal det ende?! Anonymkode: 47248...9cf 5
Krok1 Skrevet 12. mars 2020 #219 Skrevet 12. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: . Må folk ha med seg skriftlige bevis på hvem de handler for eller hva? Anonymkode: b84dd...38e Kan jo hende noen kan lære litt historie på hjemmeskole rundt dette. For det kan hende det vil skje igjen, det har skjedd før. Om det blir for lite varer og for mye hamstring må man innføre begrensninger, ja. Det kalles rasjoneringkort. Man får per person, og om man skal handle for andre må man få deres kort og ta de med i butikken. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #220 Skrevet 12. mars 2020 1 minutt siden, Gorilla said: Og ikke minst - hvor mange varer og hvor mye penger er det ok å bruke uten at det regnes som hamstring? Så i en tråd at noen fikk kritikk for å ha alkohol og chorizo på handlelista, er det også en sak nå plutselig? Har polet forresten fått pågang av folk iom at barer og utesteder skal holde stengt i 2 uker? Noen som vet? Anonymkode: b84dd...38e
Fremhevede innlegg