Gå til innhold

Kollega som ikke passer inn i arbeidsmiljøet vårt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil tørre å påstå at min arbeidsplass er en av de beste i landet. Det kollegiale forholdet på jobben er helt fantastisk, men vi henger ikke alle sammen på fritiden likevel. Det er fullstendig mulig å ha et godt arbeidsmiljø uten å måtte være bestevenner på fritiden. Flere av de ansatte er gode venner utenfor arbeidsplassen også, men det betyr ikke at de som ikke ønsker å delta på masse aktiviteter sammen etter arbeidstid blir ekskludert. 

TS, FORTELL MEG HELT KONKRET HVA DENNE PERSONEN GJØR FOR Å SURNE ARBEIDSMILJØET? OG FORTELL MEG HVORDAN DERES OPPFØRSEL IKKE ER MED PÅ Å SURNE ARBEIDSMILJØET? 

 

Anonymkode: a52c2...04b

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi mobber ikke. Og jo! Vi er med på å bestemme at en person ikke burde jobbe hos oss fordi den ødelegger arbeidsmiljøet. 

Vi prøvde i begynnelsen, men gav opp fort. Nå avtaler vi ting slik at h*n får det med seg slik at h*n kan spørre om å få være med. 

Det gjelder vennskapet vårt på jobb.

Det eneste kollegaen vår som egentlig skulle hatt det engasjementet mangler er en eksamen. Hun er så å si ferdig.

Vi har snakket sammen om dette og alle mener det samme. Derfor skriver jeg vi. 

Anonymkode: c843b...6c4

Ja? Hun mangler jo kompetansen da. Sånn er det for alle.

Du oppfører deg som en mobber. De andre og om de er enige med deg. Dere får faktisk ikke betalt for å ha venninneklubb og for å mobbe.

Tusen andre der ute er garantert like, eller mer kvalifisert enn din kollega. Hun er neppe den eneste i hele byen om fylket som ville kunne fått den og tilsvarende jobber. Utrolig smålig og merkelig.

Anonymkode: cddef...62f

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er dere som må spør om personen vil bli med ut og ikke omvendt? Bitches will be bitches...

Anonymkode: 412fc...646

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi mobber da ikke! Vi har spurt flere ganger om vedkommende vil bli med ut. Og vedkommende kunne ikke. Da sluttet vi å spørre etter tre ganger. Vil den nye bli med oss må vedkommende spørre om å bli med, vi spør ikke flere ganger. 

Vi avtaler aktiviteter når vi er på jobb og den nye får det med seg. Da er det rart at h*n ikke spør om å få bli med. Det som skjer da er at h*n melder seg ut av arbeidsmiljøet. 

Anonymkode: c843b...6c4

Nei, det er ikke rart. Dere er jo en gruppe som kjenner hverandre fra før. Og det som foregår utenfor arbeidstiden er ikke en del av arbeidmiljøet selv om det kan påvirke det. Dette er en arbeidsplass. Man får betalt for å gjøre en jobb. Noen har ansatt vedkommende fordi vedkommende er kompetent. Oppfør dere høffelige mot den nye kollegaen, snakk om fag, ikke legg opp til at man må henge med dere på fritiden bare fordi dere gjør det. Kanskje hun eller han har andre ting, kulere folk eller ting å drive med. 

Anonymkode: d40c5...bf3

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernetåka

Da må jeg være en skrekkelig kollega. Min samboer, våre hunder, familie og venner har vi utenfor jobb. Kollegaer er fine på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi mobber ikke. Og jo! Vi er med på å bestemme at en person ikke burde jobbe hos oss fordi den ødelegger arbeidsmiljøet. 

Vi prøvde i begynnelsen, men gav opp fort. Nå avtaler vi ting slik at h*n får det med seg slik at h*n kan spørre om å få være med. 

Det gjelder vennskapet vårt på jobb.

Det eneste kollegaen vår som egentlig skulle hatt det engasjementet mangler er en eksamen. Hun er så å si ferdig.

Vi har snakket sammen om dette og alle mener det samme. Derfor skriver jeg vi. 

Anonymkode: c843b...6c4

Og du er 12 år? 

Egentlig trur eg at du trollar, for så dum kan ein vel ikkje vere? 

Sjølvsagt er det mobbing. Alle meiner at vedkomande ikkje bør ha denne jobben, alle avtaler på jobb kva sosialt som skal skje utenom arbeidstid, og vedkomande får skulda for at ho ikkje SPØR OM Å FÅ VERE MED?? Du er ein IDIOT! Kor lett er det å spøre om å få vere med i ein flokk som tydelig signaliserer at du ikkje har rett til å vere med? Fy fader, eg får lyst til å sette deg i ein liknande situasjon og la deg kjenne på kroppen korleis det fungerer.

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stjernetåka

Og overskriften er feil: kollega passer inn i arbeidsmiljøet, men ikke fritida deres, og dermed er ikke dette relevant. Og så lenge du ikke er sjef, er det da heller ikke din oppgave å bedømme hvem som er best til hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært sjefen deres, hadde jeg tenkt at det var på tide å jobbe for å få ut vennegjengen som gjør det helt umulig for dyktige nyansatte å trives. Jobb er jobb, ikke de ansattes sosiale koseklubb. Å ha det bra er fint, å kreve vennskap er helt på trynet. 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, ser du at INGEN til nå i tråden har støttet dine holdninger til kollegaen og arbeidsmiljøet? Tar du det til deg, eller lager du deg forklaringer om at alle vi er idioter som ikke forstår et normalt arbeidsliv?

Anonymkode: 30d56...4e5

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette var bare vondt å lese. Det er faktisk ikke dere kollegaer som kan bestemme hvem som skal jobbe et sted eller ikke. Det er det ledelsen som gjør. Jeg forstår at dere hadde ønsket at venninnen fikk jobben, men det gjorde hun altså ikke. OG DET ER IKKE HUN SOM FIKK JOBBEN SIN FEIL. Hun har søkt på en jobb, som hun har fått. Skal dere være sure på noen, får det være på de som ansatte henne. Hun kunne umulig vite - eller ta hensyn til - at dere hadde bestemt dere for at en ukvalifisert kollega burde fått denne stillingen. 

Dere er sure for at vedkommende ikke fikk stillingen, og nå baksnakker dere den nyansatte og prøver å skvise henne ut fordi hun et par tre ganger sa nei til å finne på noe utenfor jobb. For det første er det ikke et krav at man MÅ bli med på ting utenfor jobb for å "ikke ødelegge arbeidsmiljøet". Folk har ulike liv og ønsker, og det må man respektere på en arbeidsplass. For det andre - tror du ikke hun har fanget opp at dere alle hater at hun har fått denne jobben? Dere må være en rimelig spesiell gjeng hvis dere har som krav at man må være bestevenner privat for å være en god kollega. 

Det er forresten ikke slik at venninnen deres automatisk får jobben om dere får mobbet vekk personen som nå har stillingen. Var hun ikke kvalifisert første gang stillingen var utlyst, så er det ikke akkurat noen garanti for at hun får jobben neste gang heller - selv om hun får tatt eksamen. Skal dere mobbe vekk den neste som får jobben også?

Jeg har selv vært den som kom utenfra fordi jeg hadde vært så umåtelig frekk å søke på en utlyst stilling. På denne arbeidsplassen var det nettopp en vikar som ifølge mange hadde "fortjent" jobben, men manglet riktige kvalifikasjoner. Noen tok det ut på meg - blant annet den som aldri fikk denne jobben. Det var en utrolig kjipt opplevelse, for å si det like ut. 

Sitat

Da fikk jeg sagt hva vi alle mener om vedkommende, nemlig at h*n er vanskelig å jobbe med, sur, avvisende, overlegen, irriterende og en belastning for hele arbeidsmiljøet. 

Fram til du skrev dette hadde vedkommendes eneste feil vært å ikke ønske å være med på sosiale ting utenfor jobb sammen med folk som hater henne og vil bli kvitt henne. Også plutselig er hun verdens verste menneske. Hvis hun virkelig er så grusom, så burde det kommet fram i første innlegg. Og hvis hun har en så grufull oppførsel, så får dere ta det opp med sjefen. Ikke prøve å mobbe henne vekk. Å bli mobbet på arbeidsplassen og få tydelig følelse at man ikke er ønsket, kan virkelig få fram det verste i folk. Hun må jo ha det helt forferdelig på sin nye jobb! Så det er ikke så rart at hun er "vanskelig" og "sur" akkurat. 

 

Anonymkode: 8912d...afe

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjeldent vi er enstemmige i noe her inne, og det sier sitt.

Anonymkode: 6f856...7d0

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er litt spesielt er at denne nye kollegaen spurte meg en gang (for noen måneder siden) det bare var oss to på jobb om jeg var sur på h*n. Om det hadde skjedd noe siden h*n følte at det var en dårlig stemning. 

Da fikk jeg sagt hva vi alle mener om vedkommende, nemlig at h*n er vanskelig å jobbe med, sur, avvisende, overlegen, irriterende og en belastning for hele arbeidsmiljøet. 

For vedkommende kom dette som et sjokk og kunne ikke skjønne at det var sant. Men det er det jo, vi har alle sammen pratet om det om skulle egentlig tatt det opp i matpausen når alle er tilstede, men vedkommende spurte om det var noe galt før jeg rakk å ta det opp. 

Anonymkode: c843b...6c4

Ok. Her har du vel bekrefta at du er eit troll. 

Enten eit nett-troll eller eit troll av ein kollega. 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal jo heller ikke passe inn i "miljøet". Er dette som er problemet i arbeidslivet, man blir en "gjeng", som ikke slipper inn nye som følger normene og reglene i "GJENGEN"! Slik man gjorde på barnskolen også.

Arbeidslivet er ikke venneklubb, men mange finner venner der. Derfor viktig å skille mellom jobb og fritid.

Så det så.

Anonymkode: 62c08...608

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er sant så lurer jeg på hvor ledelsen er. Man tar ikke opp i plenum om en kollega er vanskelig. Da går man til leder eller tillitsvalgt, og så må de ta det opp med vedkommende.

Man sitter ikke i lunsjpausen og henger ut folk.

Anonymkode: f61f3...c44

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Huff. Dette høres ut som er meg på den andre siden, så kan fortelle litt om hvordan det er ts.  Situasjonen du beskriver er ganske lik min, jeg ble ansatt i fjor høst på en plass med relativt godt utdannede mennesker. Jeg merker at når jeg jobber med enkelte, så er det tydelig at jeg ikke er velkommen. Og ddt føles ikke godt. Gruer meg utrolig å dra på jobb hver gang, og føler også det påvirker litt kvaliteten på arbeidet jeg gjør, fordi jeg føler at jeg ikke kan være meg selv, og at jeg ikke blir "godtatt".  - Blir utrolig redd for å gjøre feil. Jeg har prøvd å være så imøtekommende og hyggelig jeg kan være. De kommer med små stikk av og til, men mest er det bare måten de kommuniserer på og den non-verbale kommunikasjonen deres, som gjør at jeg merker at jeg ikke er velkommen. Har heller ikke vært med på det sosiale foreløpig, men det både fordi jeg har enkelte ting jeg sliter med på privaten for tiden så har ikke overskudd til det akkurat nå og det faktum at jeg ikke føler meg velkommen. Håper dere kan tenke annerledes på dette og være mer imøtekommende, for jeg kan garantere deg at denne kollegaen du snakker om, ikke har det så godt med seg selv. 

Anonymkode: d411b...aa6

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når du ser på oppførselen hennes her så er det naturlig at man ikke vil henge med henne.

Hadde aldri gitt henne ny sjanse heller, men fortsatt i jobben min mens jeg smilte til henne. :) 

Anonymkode: 62c08...608

Ja, nemlig. Det er oppførselen hennes som gjør at ingen av oss andre vil jobbe med henne lenger. Vi kommer ikke til å spørre henne om hun vil bli med på noe sosialt utenom jobb igjen, skal det skje må hun selv ta initiativ til å spørre om å få bli med. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette synes jeg var ganske stygt. Du spør om hvordan dere kan bli kvitt henne og hele situasjonen virker ikke særlig inkluderende.

Nei, dere mobber kanskje ikke direkte, men dere er heller ikke særlig inkluderende. Om dere har et veldig nært og tett miljø så er det nok ikke lett for den nye å komme seg inn i miljøet. Kanskje dere ekskluderer vedkommende ved å tviholde på den dynamikken?

Jeg synes heller ikke at det skal være slik at vedkommende skal spørre dere om de kan få være med på det sosiale. Om man ikke føler seg som en del av miljøet så vil det nok sitte langt inne å få spørre om å være med. Der hvor jeg jobber så spør man alle uansett om de vanligvis sier nei, men om dere ikke vil spørre hver gang så kan dere kanskje si noe sånt som at hun bare kan slenge seg med en gang om det passer.

Jeg ville nok heller tatt grep og prøvd å inkludere vedkommende.

Om vedkommende ikke ønsker å henge med dere på fritiden så synes jeg at dere skal respektere det, om det er derfor hun sier nei. Da kan dere være hyggelig mot henne slik at alle blir inkludert uansett hvor investert der er eller ikke er i det sosiale.

Anonymkode: f61f3...c44

Vi har prøvd å inkludere henne, hun har bare sagt nei og da gidder vi ikke mer.

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå får du gi deg. Jeg blir utrolig provosert av holdningene dine. På de fleste arbeidsplasser så er det ikke et krav og slik skal det være. Altså, det er flott at man har et godt arbeidsmiljø, men det betyr ikke at man må være venner på fritiden av den grunn.

Anonymkode: f61f3...c44

I dette arbeidsmiljøet er det vanlig at vi henger sammen. Da er det merkelig at hun trekker seg unna.

54 minutter siden, VARM MELK skrev:

Vel,når du har sagt rett ut til kollegaen at hun er sur og vanskelig skjønner jeg godt at hun ikke vil være med ut...

 

Hun er sur. 

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, arbeidsmiljøet blir ikke ødelagt av den personen. Det du skriver her i denne tråden, TS, sier mer om deg og din venninne, enn den kollegaen som faktisk har ett liv utenom jobben.

Anonymkode: 45aab...770

Vi har alle et liv utanom jobben. Selvfølgelig. 

Anonymkode: c843b...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja? Hun mangler jo kompetansen da. Sånn er det for alle.

Du oppfører deg som en mobber. De andre og om de er enige med deg. Dere får faktisk ikke betalt for å ha venninneklubb og for å mobbe.

Tusen andre der ute er garantert like, eller mer kvalifisert enn din kollega. Hun er neppe den eneste i hele byen om fylket som ville kunne fått den og tilsvarende jobber. Utrolig smålig og merkelig.

Anonymkode: cddef...62f

Kollegaen som egentlig skulle hatt den jobben mangler kun en eksamen før hun er ferdig. Hun har dessuten jobbet som vikar på stedet i nesten tre år, så hun har mye lenger erfaring enn hun nye. Hun fortjener den jobben!

Anonymkode: c843b...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...