bondekone Skrevet 27. juli 2020 #1021 Del Skrevet 27. juli 2020 2 timer siden, Rediken skrev: Jeg hadde tenkt å kjøpe sprinkelsengbeskytter, fant en søt en på ellos home, men dropper det dersom det er frarådet. Har brukt det med mine to tidligere barn, men på den tiden var det ikke frarådet. Syns det virker litt skummelt dersom bein eller hodet kommer mellom sprinklene. Jeg har brukt dyne i starten på nyfødt, og gått over til sovepose når de har startet å sparke av seg dynen. Har pleid å hatt både en tykk og tynn sovepose (som jeg mener på jeg kjøpte på IKEA). Ja, jeg fant denne da: Kan ikke skjønne annet ennenn at den må være ok?🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
månki Skrevet 27. juli 2020 #1022 Del Skrevet 27. juli 2020 Magen min har poppet skikkelig i helga! Skikkelig basketball på magen😍 puppene også, men de er bare vonde så de prøver jeg bare å ignorere. Forrige graviditet fikk jeg såvidt mage, lå laaaangt under gjennomsnittet hele tiden. Husker jeg var hos frisøren 3 dager før termin, og frisøren ble overrasket da jeg sa det (selv om jeg hadde stramme gravidklær på meg). Nå føler jeg at gravidklærna fra forrige gang er som pølseskinn på meg allerede. Mannen sa til meg før idag også at jeg så mye større ut nå enn jeg gjorde på slutten forrige gang. Er veldig glad for å få mage for jeg savnet det sist gang, men jeg begynner å kjenne på det mange har snakket om før med å føle at magen er full hele tiden osv. Spennende å se hvor stor jeg blir til slutt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mingrid Skrevet 3. august 2020 #1023 Del Skrevet 3. august 2020 Har slitt mye med magevondt og kvalme de siste to ukene, i ferien. Hadde det for så vidt før ferien også i forbindelse med en veldig stressende jobb. Jeg sover utrolig dårlig på natta på grunn av sterke magesmerter, og da spesielt i mellomgulvet. Det har ført til oppkast flere kvelder/netter på rad, og er generelt veldig sliten om dagen. I går var jeg på lokalsykehuset her jeg befinner meg og fikk en ordentlig sjekk av lege og jordmor. Tok utvidede blodprøver, ultralyd og urinprøve. Det ble ikke oppdaget noe unormalt i det hele tatt, og smertene mine er uforklarlige. Nå gruer jeg meg veldig til jobb mandag om en uke (mye kan jo ha blitt bedre til da så klart....) men hele ferien har egentlig gått med til å være dårlig. Fordi det ikke finnes noe klinisk på blodprøver etc. føler jeg at jeg må «stå i det», men jeg er veldig usikker på hvordan det skal gå å komme i jobb igjen. Noen dager/netter er bedre enn andre, heldigvis. Jeg har vært inne på tanken om det kan være noe psykisk, kanskje svangerskapsdepresjon, da jeg har bekymret meg svært mye og hatt problemer med å tenke positivt rundt svangerskapet og fosteret. Jeg har hele tiden katastrofetanker og forbereder meg på det verste. Huff.. Jeg vil gå til legen og be om en (gradert) sykemelding, men jeg vet ikke om jeg egentlig har grunn til det. Jeg er redd for å bli oppfattet som sutrete og lat. Jobben har tilretteleggingsplikt, men dessverre kan det tidvis bli veldig vanskelig pga. arbeidstype. Hva tenker dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bondekone Skrevet 3. august 2020 #1024 Del Skrevet 3. august 2020 @mingrid jeg synes dette hørtes ut som et klassisk eksempel på at kroppen prøver å si det noe. Jeg opplever det i hovedsak fysisk når jeg er sliten, mye stress/angst osv, da gjerne med spesielt kvalme. Og det har jeg vært sykemeldt for ved to anledninger, hvor kun den ene har vært som gravid. Ingen takker deg for at du presser kroppen mer enn nødvendig i denne tida. Det er klart man skal jobbe det man kan, men du har bare en kropp, og svangerskap er en midlertidig situasjon. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mingrid Skrevet 4. august 2020 #1025 Del Skrevet 4. august 2020 @bondekone takk for svar! Jeg skal til jordmor på helsestasjonen min i morgen, også får jeg ta det derfra. Ser virkelig frem til svangerskapskontroll nå, selv om jeg har vært på sykehuset og fått vite at alt skal være OK. Er fortsatt mye kvalm og kaster opp, noe som er utrolig rart at skal skje i uke 25 😅 Har ikke vært kvalm tidligere i det hele tatt! Sliter heller ikke med sure oppstøt o.l. Hvordan går det med dere andre? 🌸 Har dere begynt å skaffe ting til barnerom etc.? Jeg tror det blir en tur til ikea snart, må få mer lagringsplass på badet blant annet. Litt spent på hvordan vi skak løse det med plass, da vi bor i en ganske liten leilighet uten planer om å flytte 😅🤩 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bondekone Skrevet 4. august 2020 #1026 Del Skrevet 4. august 2020 1 time siden, mingrid skrev: @bondekone takk for svar! Jeg skal til jordmor på helsestasjonen min i morgen, også får jeg ta det derfra. Ser virkelig frem til svangerskapskontroll nå, selv om jeg har vært på sykehuset og fått vite at alt skal være OK. Er fortsatt mye kvalm og kaster opp, noe som er utrolig rart at skal skje i uke 25 😅 Har ikke vært kvalm tidligere i det hele tatt! Sliter heller ikke med sure oppstøt o.l. Hvordan går det med dere andre? 🌸 Har dere begynt å skaffe ting til barnerom etc.? Jeg tror det blir en tur til ikea snart, må få mer lagringsplass på badet blant annet. Litt spent på hvordan vi skak løse det med plass, da vi bor i en ganske liten leilighet uten planer om å flytte 😅🤩 Viktig å lytte til kroppen, særlig i denne tida💕🌼 Her malte jeg barnerommet for en mnd siden, og ting ble flyttet inn. Mangler egentlig ganske lite, så kan i stor grad bare nyte tiden fremover🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rediken Skrevet 4. august 2020 #1027 Del Skrevet 4. august 2020 @mingrid jeg synes det høres veldig fornuftig ut å sykemelde seg, og syns nesten det er litt rart at ingen av legene har foreslått det. Jeg er sykemeldt siden jeg fikk vonde magekramper (litt som vonde kynnere eller masrier) for noen uker siden, var på sykehuset og de fant ingen direkte årsak. Legen trodde stress og overarbeidethet kunne være årsaken og sykemeldte meg, vedkommende hadde nok kanskje rett for nå sliter jeg mye mindre med smerter. Tror det er viktig å lytte til kroppen nå når man er gravid, og hvertfall nå de siste månedene mot slutten 🙂 Ellers har jeg veldig lite klart, eneste jeg har skaffet er vogn. Pakket frem en gammel kasse med babyklær fra forrige runde med barn, men ser ut som mye har fått fuktskader 🙁 Bestilte stellebord og litt diverse andre ting fra IKEA, så det kommer om ikke så lenge. Hadde egentlig en ambisjon om å få gjort mest mulig ferdig før uke 30, men det tror ikke jeg rekker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
månki Skrevet 4. august 2020 #1028 Del Skrevet 4. august 2020 @mingrid du må tenke på helsa først før jobben. Hadde jeg vært deg så hadde jeg bedt om sykemelding, iallefall gradert. Du vil nok kjenne fort om det hjelper eller ikke. Håper virkelig ikke du må ha det slik frem til fødsel! Tenker også at du bør ta opp med legen det du sier om svangerskapsdepresjon. Viktig å få den hjelpen en trenger💕 jeg har begynt i jobb igjen nå etter endt permisjon. Bekkensmertene jeg hadde i forrige svangerskap og i starten av dette har kommet tilbake for fullt bare på disse få dagene. Er vanskelig å gjøre slik fysioterapauten sa til meg da en ofte sitter på gulvet/bakken/sandkassen, og går vanvittig mye når en jobber i barnehage. I ettermiddag har begynte jeg å halte igjen også. Krysser fingrene for at jeg slipper krykker denne gangen! Har også hatt MYE kynnere på natta etter jeg begynte på jobb igjen, og har store problemer med å sove pga dette. Hadde en del sist også, men bare med mye fysisk anstrengelse. Har ikke mulighet til å få tilrettelagt pga budsjett, og har heller ikke rett på sykemelding/sykepenger enda da jeg har hatt ulønnet permisjon.... må bare prøve meg frem til hvordan jeg kan gå det til å fungere best mulig. Men kan virkelig ikke se for meg at jeg skal klare å gå 100% på jobn hvis jeg skal ha så mye smerter pga det. Ble sykemeldt på slutten av forrige svangerskap også pga det samme. vi har jo det meste allerede klart etter forrige, men har ei lita handleliste. Tenker vi skal kjøpe de tingene inn litt etterhvert. Følger med på finn og kjøpssider på facebook😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mingrid Skrevet 5. august 2020 #1029 Del Skrevet 5. august 2020 På 4.8.2020 den 19.25, Rediken skrev: @mingrid jeg synes det høres veldig fornuftig ut å sykemelde seg, og syns nesten det er litt rart at ingen av legene har foreslått det. Jeg er sykemeldt siden jeg fikk vonde magekramper (litt som vonde kynnere eller masrier) for noen uker siden, var på sykehuset og de fant ingen direkte årsak. Legen trodde stress og overarbeidethet kunne være årsaken og sykemeldte meg, vedkommende hadde nok kanskje rett for nå sliter jeg mye mindre med smerter. Tror det er viktig å lytte til kroppen nå når man er gravid, og hvertfall nå de siste månedene mot slutten 🙂 Ellers har jeg veldig lite klart, eneste jeg har skaffet er vogn. Pakket frem en gammel kasse med babyklær fra forrige runde med barn, men ser ut som mye har fått fuktskader 🙁 Bestilte stellebord og litt diverse andre ting fra IKEA, så det kommer om ikke så lenge. Hadde egentlig en ambisjon om å få gjort mest mulig ferdig før uke 30, men det tror ikke jeg rekker. @Rediken Oi, hvordan opplevde du de smertene? Jeg vet ikke om det er kynnere eller hva problemet mitt er, sånn egentlig. Så bra det hjalp å bli sykemeldt! Smertene/krampene dine høres forferdelig ubehagelige ut. Tenker du at du skal tilbake i arbeid igjen før fødsel? Var på kontroll hos jordmor i dag, og følte ikke jeg fikk så veldig mye ut av det. Jeg fortalte om graviditeten så langt og de plagene jeg har fått i det siste. Hun nikket bare innimellom og sa at «det er helt normalt». Jeg tenker jeg får prøve en dag eller to på jobb neste uke, også evt. bare ta egenmeldingsdag(er) og deretter be om sykemelding fra lege om det blir nødvendig. Jeg legger ikke noe prestisje i å absolutt skulle stå i arbeid dersom kroppen og hodet ikke orker. @månki takk for gode ord 💞 Jeg nevnte kort det med «psyken» hos jordmor i dag, uten at det ble tatt noe mer tak i. Etter å ha snakket om litt andre ting og lyttet på magen var egentlig timen over. Likevel føler jeg meg lettere til sinns nå enn tidligere denne uka, og kjenner faktisk at jeg kan glede meg over det lille (store!) som skjer i magen. Kjenner også at jeg slapper av mye mer uten den tilbakevendende følelsen av at noe er galt med fosteret, at det kanskje plutselig har dødd e.l. Jeg blir alltid «bedre» etter en god kontroll hos lege/jordmor. Det varer noen uker, før usikkerheten igjen tar overhånd og gjør meg super-stresset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hjärtat Skrevet 6. august 2020 #1030 Del Skrevet 6. august 2020 @mingrid Kjenner meg igjen i det å være letta etter sjekk, og at det varer et par uker før bekymringene kommer igjen! 😂 Men synes det er litt lettere nå som jeg kjenner han sparke. Høres ut som du skal skaffe deg en sykemelding. Husker ikke helt hva du har skrevet tidligere om å glede seg, men mannen og jeg hadde en liten samtale i går. For jeg/vi klarer ikke å snakke til magen, blir ikke superrørt av å høre hjertelyd og klarer ikke helt å se for oss hvordan det blir med en baby i hus. Men som mannen min sa, så er jo egentlig det å få barn ingen "stor greie". Det er noe man gjør til en stor greie. Det er jo selvfølgelig hyggelig og vi er takknemlige for at vi kan få barn, men egentlig er det bare "en del av livet", "alle" gjør det og det skjer hele tiden. Mange som snakker om at det er så magisk å gå gravid, men det føler jeg heller ingenting på. Det er helt greit å gå gravid, jeg har jo hatt lite plager, men opplever det ikke som magisk selv om jeg synes det er gøy å kjenne spark. Jeg er veldig glad i barn, men har ikke den "lykkerus" følelsen, men tenker at det blir bra å møte han. ❤️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idapida567 Skrevet 6. august 2020 #1031 Del Skrevet 6. august 2020 Hva er tankene deres om «Babynest»?? Ser jo ut som alle har det, å mye fine Instagram bilder av lun koselig soveplass til baby 🥰 Men - når jeg googlet litt (for å finne «best i test», så ser det jo ut som dette overhode ikke er anbefalt?? Samme med sengekant i sprinkelseng... Hva tenker dere 🤷🏼♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bondekone Skrevet 6. august 2020 #1032 Del Skrevet 6. august 2020 1 time siden, Idapida567 skrev: Hva er tankene deres om «Babynest»?? Ser jo ut som alle har det, å mye fine Instagram bilder av lun koselig soveplass til baby 🥰 Men - når jeg googlet litt (for å finne «best i test», så ser det jo ut som dette overhode ikke er anbefalt?? Samme med sengekant i sprinkelseng... Hva tenker dere 🤷🏼♀️ Kommer til å sy selv, men kun til bruk på dagtid😉 i senga blir det absolutt ingenting. Dvs, kommer muligens til å kjøpe slik «netting sengekant» (bilde av det litt lenger opp i tråden). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hjärtat Skrevet 6. august 2020 #1033 Del Skrevet 6. august 2020 2 timer siden, Idapida567 skrev: Hva er tankene deres om «Babynest»?? Ser jo ut som alle har det, å mye fine Instagram bilder av lun koselig soveplass til baby 🥰 Men - når jeg googlet litt (for å finne «best i test», så ser det jo ut som dette overhode ikke er anbefalt?? Samme med sengekant i sprinkelseng... Hva tenker dere 🤷🏼♀️ Jeg har kjøpt Sleepyhead Deluxe (for 300 kroner på Finn🥳🥳🥳) og tenker å bruke det på dagtid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mingrid Skrevet 6. august 2020 #1034 Del Skrevet 6. august 2020 10 timer siden, Idapida567 skrev: Hva er tankene deres om «Babynest»?? Ser jo ut som alle har det, å mye fine Instagram bilder av lun koselig soveplass til baby 🥰 Men - når jeg googlet litt (for å finne «best i test», så ser det jo ut som dette overhode ikke er anbefalt?? Samme med sengekant i sprinkelseng... Hva tenker dere 🤷🏼♀️ Jeg har arvet ett eller to babynest, men kommer sannsynligvis bare til å bruke det på dagtid 🤗 På natta blir det nok sprinkelseng uten sprinkelbeskytter. Kanskje jeg får tak i en sprinkelbeskytter når barnet nærmer seg året eller noe 🤗 Har sett litt på bedside crib også, men er litt usikker på hva vi egentlig ender opp med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
månki Skrevet 7. august 2020 #1035 Del Skrevet 7. august 2020 18 timer siden, Idapida567 skrev: Hva er tankene deres om «Babynest»?? Ser jo ut som alle har det, å mye fine Instagram bilder av lun koselig soveplass til baby 🥰 Men - når jeg googlet litt (for å finne «best i test», så ser det jo ut som dette overhode ikke er anbefalt?? Samme med sengekant i sprinkelseng... Hva tenker dere 🤷🏼♀️ Vi fikk babynest i gave sist. Et hjemmesydd ett. Trodde ikke vi kom til å bruke det, men det er den mest brukte tingen vi har😂 brukte det på dagtid i sofaen, og et par uker i senga når vi skulle flytte han over der. Vet det er fy-fy, men slik gjorde vi det allikevel. igår fikk jeg skikkelig flashback til den dårlige ammeerfaringen jeg har med mini. Har kjent at puppene er fulle av melk, men igår etter jeg hadde dusja så rant det dråper ut også... håper ammingen går bedre denne omgangen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rediken Skrevet 7. august 2020 #1036 Del Skrevet 7. august 2020 På 6.8.2020 den 1.11, mingrid skrev: @Rediken Oi, hvordan opplevde du de smertene? Jeg vet ikke om det er kynnere eller hva problemet mitt er, sånn egentlig. Så bra det hjalp å bli sykemeldt! Smertene/krampene dine høres forferdelig ubehagelige ut. Tenker du at du skal tilbake i arbeid igjen før fødsel? Var på kontroll hos jordmor i dag, og følte ikke jeg fikk så veldig mye ut av det. Jeg fortalte om graviditeten så langt og de plagene jeg har fått i det siste. Hun nikket bare innimellom og sa at «det er helt normalt». Jeg tenker jeg får prøve en dag eller to på jobb neste uke, også evt. bare ta egenmeldingsdag(er) og deretter be om sykemelding fra lege om det blir nødvendig. Jeg legger ikke noe prestisje i å absolutt skulle stå i arbeid dersom kroppen og hodet ikke orker. @månki takk for gode ord 💞 Jeg nevnte kort det med «psyken» hos jordmor i dag, uten at det ble tatt noe mer tak i. Etter å ha snakket om litt andre ting og lyttet på magen var egentlig timen over. Likevel føler jeg meg lettere til sinns nå enn tidligere denne uka, og kjenner faktisk at jeg kan glede meg over det lille (store!) som skjer i magen. Kjenner også at jeg slapper av mye mer uten den tilbakevendende følelsen av at noe er galt med fosteret, at det kanskje plutselig har dødd e.l. Jeg blir alltid «bedre» etter en god kontroll hos lege/jordmor. Det varer noen uker, før usikkerheten igjen tar overhånd og gjør meg super-stresset. Smertene var som milde rier (men ikke i nærheten av ekte rier). Kan kanskje sammenlignes med sterke menstruasjonssmerter. Har funnet ut at det er fysisk aktivitet som utløser det, så jeg holder meg rolig i disse dager. Jeg blir sykemeldt ut svangerskapet, sa legen på sykehuset, siden livmorhalsen er i nedre sjiktet innenfor det normale. Kynnere skal i utgangspunktet ikke påvirke livmorhalsen, men gynekologen ville ikke ta noe sjanser på det. Har blitt mye bedre nå når jeg har vært sykemeldt, så det hjelper ihvertfall 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mingrid Skrevet 7. august 2020 #1037 Del Skrevet 7. august 2020 @Rediken, det er akkurat samme type smerter jeg opplever, og da spesielt ved fysisk aktivitet. Bre jeg går en tur, kanskje hjemmefra og til butikken, kjenner jeg at det begynner å murre i korsryggen og et veldig menstruasjonsligende «trykk». Jeg blir ofte dårlig i magen av det også, og får følelsen av at jeg må på toalettet ganske akutt. Godt å høre det hjelper deg å ta det med ro 🤗 Ettersom livmorhalsen er noe kort, kan jeg spørre hvor lang den er? Jeg fikk også målt min på en kontroll, og fikk vite at den var litt kort, men helt innafor. @månki huff, dårlige amme-opplevelser er nok ikke morsomt 😩 fikk du til ammingen med førstemann? Tror du du har mye melkeproduksjon nå fordi du allerede har en liten en, eller fordi du er gravid? Eller kanskje en kombinasjon? ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rediken Skrevet 8. august 2020 #1038 Del Skrevet 8. august 2020 @mingrid den ble målt til 2,9 cm, innenfor normalen, men i nedre sjiktet i følge gynekologen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
månki Skrevet 8. august 2020 #1039 Del Skrevet 8. august 2020 @mingrid ammingen var et mareritt fra første stund med han..😩 han fikk ikke riktig tak uansett hvor mye vi prøvde, jeg ble sår og slet mye med betennelser og generelt vondt. Oppdaget også den dagen vi skulle hjem fra sykehuset at jeg ikke hadde utdrivning, så fikk nesespray som hjalp. Brukte den i ca to uker før jeg klarte meg uten. Hadde MYE melk, men mini sovnet bare når han skulle spise. Var utrolig mye arbeid å holde han våken, få i gang utdrivning, sårene skulle stelles osv osv. Gikk over til fullpumping etter noen uker. Pumpet noen mnd før jeg gikk over på erstatning i stedet for. håper jeg får det til denne gangen! Men føler jeg vet litt mer hva jeg kan spør om nå når jeg har vært gjennom det en gang, og fått problemene litt på avstand😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mingrid Skrevet 13. august 2020 #1040 Del Skrevet 13. august 2020 @månki håper det går bedre med nummer to 🤗🥳 Selv om kanskje ikke all erfaring nødvendigvis er god erfaring, så er det bra du er optimistisk før nestemann kommer! 🤗 Hvordan går det med dere andre? Mange mager som popper frem her? 🤩🤩 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå