Gå til innhold

Skravletråd november/desember 2020


Vestalinn

Anbefalte innlegg

2 timer siden, mingrid skrev:

@månki🤗🥳 🤗

Hvordan går det med dere andre? Mange mager som popper frem her? 🤩🤩

Sorry for rar sitering, ble noe feil. 

Jeg hadde første dag tilbake på jobb i dag og fikk mange kommentarer på magen, men har hatt ferie i sju uker, så hadde vært rart om den ikke hadde forandra seg noe.😂

Ellers var jeg hos fastlegen i går, og han synes vi skulle sette opp en ultralydtime en ettermiddag så samboeren min fikk være med (for det får han ikke på Riksen hvor jeg har oppfølging), bare for å "hilse på lillegutt". 😍 Han er nå søt, han fastlegen min. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, mingrid skrev:

@månki håper det går bedre med nummer to 🤗🥳 Selv om kanskje ikke all erfaring nødvendigvis er god erfaring, så er det bra du er optimistisk før nestemann kommer! 🤗

 

Hvordan går det med dere andre? Mange mager som popper frem her? 🤩🤩

Her er alt fint😀 Ikke så stor mage enda. Mer tydelig etter middag på kvelden, men ellers ser jeg bare litt «mett» ut🙈

Ellers prøver jeg å få oversikt over hva vi må få tak i. Merker «redebyggeren» i meg har våknet og jeg føler vi må begynne å få ting på plass😅

Håper det står bra til der også😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magen min har blitt skikkelig stor, magemusklene har nettopp delt seg kunne jordmor fortelle på nylig kontroll 🤰Lillejenta liker å ligge i tverrleie, så kjenner spark og bevegelse hele tiden. Ingen av mine tidligere barn har lagt seg slik, så litt uvant 🤭

Ellers har jeg siste uken fått høyt blodtrykk, har dessverre hatt alvorlig preeklampsi før uke 34 tidligere i første svangerskap, så er litt bekymret. Er henvist videre til sykehuset, krysser fingrene for at det ikke utvikler seg til svangerskapsforgiftning så tidlig (er bare i uke 25). 

Ellers har jeg også begynt å få ting på plass, har ordnet med vogn, stellebord, badebalje og seng. Mannen skal ordne med bilstol. 

Mangler babycall, ammebher og litt klær i minste størrelsene. Bæresele skal jeg også ha, men avventer denne siden jeg ikke kommer til å bruke den i starten. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk første kommentar i dag på at magen min nå var synlig for kollegaene også😅 begynte med mammabukser denne uken og føler at da kommer magen ekstra godt frem ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magen min og har poppet skikkelig🙂 har lenge vært synlig, men nå er det skikkelig gravidmage. Ligger akkurat på kurven iflg sist kontroll. Aner ikke hvordan han ligger da, synes jeg kjenner spark over hele magen? Kjenner dere «konturene» av baby, eller analyserer dere hvor sparkene kommer for å vite hvordan de ligger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, bondekone skrev:

Magen min og har poppet skikkelig🙂 har lenge vært synlig, men nå er det skikkelig gravidmage. Ligger akkurat på kurven iflg sist kontroll. Aner ikke hvordan han ligger da, synes jeg kjenner spark over hele magen? Kjenner dere «konturene» av baby, eller analyserer dere hvor sparkene kommer for å vite hvordan de ligger?

Jeg kjenner at babyen ligger på tvers, siden jeg har spark bare på ene siden av magen. Noen ganger strekker den seg litt ut slik at jeg såvidt skimter konturene av noe som må være rygg eller rumpe gjennom magen. 

Jordmor kjente på magen min på forrige kontroll og bekreftet at babyen ligger i tverrleie. 

I mine tidligere svangerskap har jeg ikke kjent selv hvordan de ligger, bare blitt fortalt det ifbm svangerskapskontroll. Da har de ligget i sete- eller hodeleie og snudd seg mange ganger i løpet av svangerskapet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Rediken skrev:

Jeg kjenner at babyen ligger på tvers, siden jeg har spark bare på ene siden av magen. Noen ganger strekker den seg litt ut slik at jeg såvidt skimter konturene av noe som må være rygg eller rumpe gjennom magen. 

Jordmor kjente på magen min på forrige kontroll og bekreftet at babyen ligger i tverrleie. 

I mine tidligere svangerskap har jeg ikke kjent selv hvordan de ligger, bare blitt fortalt det ifbm svangerskapskontroll. Da har de ligget i sete- eller hodeleie og snudd seg mange ganger i løpet av svangerskapet. 

Skjønner! Synes absolutt at sparkene er ganske jevnt fordelt over hele magen. Skal på kontroll hos JM om 2,5 uke, kanskje hun kan si noe hvordan han ligger🙂 

 

Og jeg har fått skikkelig ryggvondt! Begynte litt i går, og i dag er det helt forferdelig. Ca midt på ryggen, men kun ene siden. Få stillinger som lindrer, men å gå gjør det iallefall mye værre. Passer enormt dårlig siden jeg har planer om å beise husi helga😰🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rediken jøss, tverrleie er vel ikke så vanlig? Er det noe man forsøker å forebygge allerede nå, eller blir det litt sånn «vente og se»? 
 

Hos meg ligger babyen stort sett med hodet opp og beina rett ned. Kjenner godt at det sparker langt nede i bekkenet, og at hodet presser opp i høyre side under ribbeina. Kjenner også en rumpa som ligger nede på høyre side av magen. Håper kanskje hun kan begynne å snu seg litt snart, for det er ganske ubehagelig å sitte oppreist når det er slik 😅 

@bondekone huff, ryggvondt er kjedelig 😭 har du funnet noen øvelser som kan hjelpe? Jeg har veldig god effekt av å stå på alle fire og strekke ut annenhver fot og arm (diagonalt). Det har hjulpet utrolig bra, spesielt på korsryggsmerter, men også på bekkensmerter 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, mingrid skrev:

@Rediken jøss, tverrleie er vel ikke så vanlig? Er det noe man forsøker å forebygge allerede nå, eller blir det litt sånn «vente og se»? 
 

Hos meg ligger babyen stort sett med hodet opp og beina rett ned. Kjenner godt at det sparker langt nede i bekkenet, og at hodet presser opp i høyre side under ribbeina. Kjenner også en rumpa som ligger nede på høyre side av magen. Håper kanskje hun kan begynne å snu seg litt snart, for det er ganske ubehagelig å sitte oppreist når det er slik 😅 

@bondekone huff, ryggvondt er kjedelig 😭 har du funnet noen øvelser som kan hjelpe? Jeg har veldig god effekt av å stå på alle fire og strekke ut annenhver fot og arm (diagonalt). Det har hjulpet utrolig bra, spesielt på korsryggsmerter, men også på bekkensmerter 🤗

Nei, ingenting hjelper til nå🙄 veldig tydelig at det er snakk om overkompensering pga magen som vokser, så eneste som funker er mindre aktivitet, og avlastning i god stol😩 jeg har trent jevnlig hele veien, både før og underveis (styrke, samt mye bevegelse), men kom helt over natta omtrent. Skal til fysio til uka, så håper kanskke det er noe hjelp å få da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mingrid skrev:

@Rediken jøss, tverrleie er vel ikke så vanlig? Er det noe man forsøker å forebygge allerede nå, eller blir det litt sånn «vente og se»? 
 

Hos meg ligger babyen stort sett med hodet opp og beina rett ned. Kjenner godt at det sparker langt nede i bekkenet, og at hodet presser opp i høyre side under ribbeina. Kjenner også en rumpa som ligger nede på høyre side av magen. Håper kanskje hun kan begynne å snu seg litt snart, for det er ganske ubehagelig å sitte oppreist når det er slik 😅 

@bondekone huff, ryggvondt er kjedelig 😭 har du funnet noen øvelser som kan hjelpe? Jeg har veldig god effekt av å stå på alle fire og strekke ut annenhver fot og arm (diagonalt). Det har hjulpet utrolig bra, spesielt på korsryggsmerter, men også på bekkensmerter 🤗

Jordmor så at noen babyer legger seg slik noen uker før de forsøker å snu seg med hode ned. Så nå er det bare "vent og se". Men fikk beskjed om å ikke bekymre meg siden stort sett alle snur seg rett vei etterhvert 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ultralyd og forrige kontroll lå babyen i seteleie. Kjenner det godt på sparkene også. Helt annerledes enn første gang da han lå med hodet ned hele veien. Håper virkelig at hun snur seg rett vei før det «er for sent». Drømmer så mye om setefødsel og keisersnitt om dagene🤯

etter jeg startet på jobb igjen har jeg fått så mye kynnere og vondt i bekkenet. Sliter med søvnen pga det. Spurte etter tilrettelegging, og fikk beskjed at det var bedre å få sykemelding i stedet for da....... prøver å tilrettelegge for meg selv, men ikke så lett i en hektisk hverdag. Kan ikke se hvordan jeg skal holde ut til termin hvis det skal fortsette slik, men håper jeg holder ut ei stund til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har dere på plass av utstyr nå?

Vi gjorde en skikkelig storhandel når Babyshop hadde 20 % gjennom DNB mastercard, og jeg er så nysgjerrig på hva andre planlegger å kjøpe og har kjøpt 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kelsier så bra da 🤗 vi har arvet helt utrolig mye klær fra nevøer og nieser, så tror nesten ikke vi trenger å kjøpe noe klær det første året. Dette inkluderer også en babygym, dyner og soveposer, babynest,  lekematter og vippestol, i tillegg til litt ymse babyleker. 
 

Ellers har vi kjøpt ny barnevogn (det ble baby jogger city elite 2). Vi har faktisk også overtatt en bilstol brukt. Jeg vet det egentlig er fyfy, men jeg stoler på forrige eier og bilstolen var helt ny i fjor sommer. Vi har også kjøpt en bedside crib brukt. Ellers mangler vi stellematte til badet som sikkert er lurt å ha, badebalje og søppelbøtte til bleier. Vi mangler også vognpose/voksipose til barnevogn. Dette stresser jeg ikke med, men det kommer nok på plass i løpet av noen uker det også 🤗 Jeg har forresten kjøpt et deilig lammeullskinn til å legge i vogna på tilbud på barnas hus. 

Har ellers ikke gjort noe med barnerom, annet enn å sjekke at bed side crib’n får plass ved siden av vår seng 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har vi og fått på plass det aller meste. Har arvet og kjøpt brukt så og si alt, inkl. Bilstol, som ble kjøpt av ei vennine. Mangler kun stellebord, madrass og babycall av de «større» tingene. Sistnevnte tror jeg at jeg venter med til black friday tilbud, trenger jo ikke den med det første, og vet typen jeg vil ha uansett. Mangler eller litt småting av klær, stelleprodukter. Fikk også første pakke med tøybleier, så er spent på å prøve ut det👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kelsier skrev:

Hvor mye har dere på plass av utstyr nå?

Vi gjorde en skikkelig storhandel når Babyshop hadde 20 % gjennom DNB mastercard, og jeg er så nysgjerrig på hva andre planlegger å kjøpe og har kjøpt 🥳

Vi mangler seng og vogn, men føler vi har så sinnsykt god tid! Seng vet vi hvilken vi vil ha, og følger litt med på finn og andre salgssider om det kommer noen like der. Vogn er vi mer usikker på. Var innom Barnas hus på lørdag for å prøvetrille og spør om de tingene vi lurte på, men ingen som var på jobb hadde opplæring i søskenvognene... så da gikk vi hjem igjen like usikre som vi kom. Men tror vi ender opp med å kjøpe Bugaboo søskenvogn fordi den tar minst plass når den legges sammen, og den kjentes ganske god ut å trille også😊 

er også noen andre ting vi ønsker oss, men er usikre på om vi skal kjøpe eller la være. Feks tripp trapp-stol med nyfødtsete. Med han vi har satte vi bare vippestolen opp på spisebordet, men ser ikke for meg at vi kan gjøre det når vi er flere rundt bordet😅 kan hende vi skal ønske det til jul i stedet for å kjøpe selv, men det haster uansett ikke enda. 

ellers har vi jo alt etter gutten vår så er svært lite vi trenger å kjøpe i denne omgang. 
 

hva kjøpte dere inn @Kelsier ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, månki skrev:

Vi mangler seng og vogn, men føler vi har så sinnsykt god tid! Seng vet vi hvilken vi vil ha, og følger litt med på finn og andre salgssider om det kommer noen like der. Vogn er vi mer usikker på. Var innom Barnas hus på lørdag for å prøvetrille og spør om de tingene vi lurte på, men ingen som var på jobb hadde opplæring i søskenvognene... så da gikk vi hjem igjen like usikre som vi kom. Men tror vi ender opp med å kjøpe Bugaboo søskenvogn fordi den tar minst plass når den legges sammen, og den kjentes ganske god ut å trille også😊 

er også noen andre ting vi ønsker oss, men er usikre på om vi skal kjøpe eller la være. Feks tripp trapp-stol med nyfødtsete. Med han vi har satte vi bare vippestolen opp på spisebordet, men ser ikke for meg at vi kan gjøre det når vi er flere rundt bordet😅 kan hende vi skal ønske det til jul i stedet for å kjøpe selv, men det haster uansett ikke enda. 

ellers har vi jo alt etter gutten vår så er svært lite vi trenger å kjøpe i denne omgang. 
 

hva kjøpte dere inn @Kelsier ?

Ahh, det er irriterende å ikke få kyndig hjelp når man har satt av tid. Jeg anbefaler å booke en time med personal shopper hos Babyshop og presisere i kommentarfeltet at dere skal kjøpe søskenvogn, så får der forhåpentligvis den hjelpen dere trenger. Det fungerte i hvert fall veldig bra for oss!

Vi har kjøpt de fleste store tingene som vogn, bilsete, vippestol, bæresele, baby call og tripp trapp, men ikke nyfødtsete eller babytilbehør. I tillegg har vi kjøpt litt ytterklær, ettersom vi kom over en Polarn o Pyret som skulle stenge, og dermed fikk alt på 50 %. Det passer finfint med en desember/januarbaby! Dette er vår første, så vi trenger alt

Alt annet mangler fortsatt, og vi vurderte egentlig å kjøpe mye mer når det var tilbud på Babyshop, men vi venter fordi vi vet at det er mange som ønsker å gi gaver og da er det dumt om vi allerede har kjøpt alt 😅 Bedside crib arver vi, men er veldig usikker på hvordan det kommer til å fungere med en kontinentalseng 😬  

Noen som har erfaringer her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@Kelsier ang. bedside crib og kontinentalseng, så har vi også sånn seng. For vår del går det helt fint an å stroppe fast crib’n til senga med en ekstra lang stropp. Vi bruker da en bagasjestropp fra Biltema som er et par meter, også fester vi den til ene enden av crib’n, drar den over senga (under overmadrassen) og under senga igjen fra andre siden og deretter fester den til andre enden av crib’n. Dårlig forklart kanskje 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som sliter med rygg, bekken og magevondt? 

Fikk påvist skikkelig bekkenlåsning hos kiropraktor, etter at jeg ikke greide å gå lengre enn små, korte og sakte skritt. Sliter med å reise og sette meg 🙄 Samtidig så hadde deler av mage muskulaturen begynt å "stivne", som gjorde at ungen får mindre plass å boltre seg på. Det er grunnen til at jeg sliter med mye smerter i øvre del av mage og ribbein 🤷‍♀️ Så må behandles mye hos kiropraktoren fremover, men aner ikke hvordan jeg skal overleve hverdagen. Går bare rundt på jobb og hjemme som en gammel dame som burde hatt rullator for lenge siden. 

Noen som har slitt med dette og blitt bedre i svangerskapet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AHO har skikkelig vondt i bekkenet selv om dagen, spesielt når jeg reiser meg eller snur meg i senga. Er også vondt å sitte og legge det ene beinet over det andre. Prøver å variere sittestilling på jobb, gå turer etc., men er usikker på hvor mye det egentlig hjelper 😅 Legger også inn både styrkeøkter og tøying.. Hvordan har det gått med deg etter at du har begynt hos kiropraktor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere andre? 

Jeg har de siste ukene hatt forhøyet blodtrykk (ligget på ca. 140/95). Hadde alvorlig preeklampsi med førstemann, så har vært litt bekymret de siste ukene. Var på kontroll i dag hos sykehuset, der tok de vekstestimering av lillejenta, hun er allerede 1040 gram (uke 26+6). Blodgjennomstrømning i morkake var bra, så heldigvis usannsynlig at jeg får alvorlig preeklampsi før uke 31/32. En stor lettelse å få den beskjeden! Forhåpentligvis holder tilstanden min seg stabil helt frem til uke 36/37 🙂 Har to kontroller i uken nå hos jordmor, så de følger meg grundig opp. De tok også noen skikkelig fine 3D bilder, hun er helt lik søsknene sine da de var babyer 💖💕 

Ellers har redebyggingen slått ut for fult, og jeg har ordnet mye de siste ukene. Har en del som gjenstår, som jeg håper å få bestilt på nett. Blant annet babycall, noen som har noen tips her? Behøver egentlig ikke noe fancy greier, men den må ha god rekkevidde. Har også lyst å bestille en tripp trapp stol, men usikker på hvilken farge jeg skal velge 😅 

Farmor pleier å strikke hentesett til alle barnebarna sine, så jeg skal til å velge ut hva hun skal lage. Veldig koselig, og så mye fint 🤩

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...