Gå til innhold

Skravletråd november/desember 2020


Vestalinn

Anbefalte innlegg

Hei på dere! 😊 

Nå er det lenge siden jeg har vært aktiv her, men har titta innom og fulgt med på oppdateringene deres 🥰 

Så koselig lese at det går bra - alle plagene selvsagt. 🙈

Her har jeg selv kommet til uke 32+5🎉 helt surrealistisk for å være helt ærlig. Hadde det ikke vært for at lille jenta er en del aktiv og bekkenet slår seg vrang så hadde jeg ikke tenkt at jeg er gravid. Går fortsatt ikke helt opp for meg enda selv om jeg har ventet på dette så lenge 😍

Jeg har også fått svangerskapsdiabetes så her går dagene med måling av blodsukkeret og insulin sprøyter 4-6 ganger daglig. 😒 Stor mulighet for å bli igangsatt tidligere, men krysser fingrene for at jeg slipper det. 🙌

Håper alle har det bra ❤️❤️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan er det med alle sammen?😊 nå nærmer det seg med stormskritt at vi får møte de små babyene våre🥰

jeg er kjempelei om dagen. Føler alt er tungt i rygg og bekken, og klarer ikke bøye meg ned lengre. Ikke pga at magen er i veien, men pga vondter i hele kroppen. Er 100% sykemeldt nå pga dette, og dagene går sååå tregt.. denne gangen er det iallefall noe helt annet enn forrige graviditet hvor jeg elsket hvert sekund! Heldigvis er det noe veldig fint som kommer ut av dette til slutt♥️ 
 

har kjøpt inn det meste vi trenger nå. Mangler overmadrass og dyne, men venter på tilbud. Er så typisk meg at når jeg kjøper det så er det på tilbud uka etter så prøver å ha is i magen, og venter litt til. Tenkte å begynne å vaske klær og legge i kommoden om et par ukers tid, og rote ned igjen de vi la bort fra storebroren😊

hun ligger fortsatt i seteleie, men krysser fingrene for at hun bestemmer seg for å snu seg snart. Er 32 uker nå så har heldigvis litt tid på seg enda. Men prøver mentalt å forberede meg på at det ikke er sikkert at det skjer. Vil ikke bli FOR skuffet den dagen vi står der og hun kanskje ikke hr snudd seg enda. 
 

holder også på med «positiv fødsel»-kurset. Mye spennende informasjon der, og kjekt å ha noe «nytt» å høre på denne gangen. Hørte og så alt av podkaster og youtubefilmer osv sist gang😂 men merker jeg ikke er så engasjert i kurset som mange andre er, men kan jo hende at underbevisstheten tar noen av teknikkene inn og at de ligger klar der den dagen jeg trenger dem😊

rart å tenke på at om innen 71 dager er jeg TO BARNSMOR!🤯

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ligger min og i seteleie, men gynekolog sa at 9 av 10 enda snur seg riktig, så håper virkelig han gjør det😅 

Ellers veksler jeg mellom panikk for at ikke alt er ferdig enda, og utålmodighet etter å få han ut... kjenner at alt er mye tyngre nå, alt går sent, hjernen spesielt klarer bare ikke å tenke som normalt😅 men prøver å gjøre fornuftige ting hver dag, selv om det er frustrerende at ting tar så lang tid🙈 jobber 50% nå, og tror jeg skal klare å holde på det. 

Driver også med fødselkurs på lydspor. Kjenner jeg faktisk gleder meg til fødsel. Dvs, vet jo det blir dritvondt, men gleder meg samtidig til å se hvordan kroppen min responderer. Er sprøtt å tenke på at denne høsten er han her💕

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også kjempe lei, er i uke 32 nå. Har fått alt i hus nå, så nå gjenstår det bare å få vasket alle tingene. Rigget til stellebordet her en dag ☺️

Tenker jeg begynner å pakke fødebagen så smått denne uken, ikke at jeg forventer at noe skal skje så tidlig, men greit å ha den klar just in case 😅

Fikk ganske regelmessige sammentrekninger natt til søndag, men det sluttet heldigvis med paracet og et bad. Synes det er vanskelig å skille kynnere fra begynnende rier når de er regelmessige og ganske vonde. 

Jeg har egentlig grudd meg til fødsel siden den dagen jeg ble gravid, men jeg kjenner nå at jeg er mye mer positiv siden jeg gleder meg slik til å få det overstått. Jeg er litt spent på å føde ved et nytt sykehus, har tidligere født ved Haukeland, men nå er det Ålesund jeg tilhører. Har sett på fødeavdelingen på dplay siste tiden for å forberede meg mentalt 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt i god form, så kan ikke si jeg begynner å bli lei, men er heller ikke en av dem som elsker å gå gravid. Synes det er helt greit. 

Har alt til bebis i hus, og er neeesten ferdig med barnerommet, veldig fornøyd med det, er sånn at jeg bare måå inn og se innimellom. 😍 Har kjøpt omtrent alt brukt, så unnet oss et ullkuleteppe på gulvet, til 3000(!!) kroner. Ble så fint. 

I dag er det nøyaktig 6 uker til termin, og jeg er ganske nøytral til fødsel. Hverken gruer eller gleder meg, men jeg vet ikke om jeg bare fortrenger det eller hva det er. 🤷🏼‍♀️ Er jo førstegangs, så aner ikke hva som venter meg. Tenker også at siden jeg har hatt et veldig lett svangerskap uten særlige plager, så får jeg vel en helvetes fødsel. 😂 Sambo tror derimot at det er motsatt - at det bare betyr at jeg har gode forutsetninger. 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenter, trenger å snakke litt fødsel og pust😅 jeg jobber meg igjennom litt lydfiler ifbm fødsel, hvor det er veldig fokus på pust, da en såkalt «arbeidspust», som er en mer overfladisk pust som jobber relativt hurtig. (Ikke fyll lungene helt opp med luft, eller tøm de helt for luft). Forstår teorien bak det, men sliter litt med å adaptere det selv, føler jeg mye fortere spenner meg, enn vist jeg hadde pustet dypt og rolig. Jordmor hadde ikke vært borti denne type pusting. 

Er det noen av dere som har født før som kan komme med noen tanker, event. Dere andre som har tanker? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@bondekone da jeg fødte var alle som var innom rommet (og det ble en del i løpet av to døgn...) opptatt av at jeg skulle puste dypt og sakte hele tiden. Også under pressingen. Det funket godt, og merket jeg slappet av. Jordmødrene på sykehuset viste meg pusteteknikker, og når jeg holdt meg til de så gikk ting ganske mye lettere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, bondekone skrev:

Jenter, trenger å snakke litt fødsel og pust😅 jeg jobber meg igjennom litt lydfiler ifbm fødsel, hvor det er veldig fokus på pust, da en såkalt «arbeidspust», som er en mer overfladisk pust som jobber relativt hurtig. (Ikke fyll lungene helt opp med luft, eller tøm de helt for luft). Forstår teorien bak det, men sliter litt med å adaptere det selv, føler jeg mye fortere spenner meg, enn vist jeg hadde pustet dypt og rolig. Jordmor hadde ikke vært borti denne type pusting. 

Er det noen av dere som har født før som kan komme med noen tanker, event. Dere andre som har tanker? 

Er det laboro teknikk du tenker på? Jeg fødte første barnet i Danmark og der lærte jeg denne overfladiske pusteteknikken. Du finner en del videoer på youtube hvis du trenger tips til hvordan den utføres 😊 den tradisjonelle teknikken er å puste dype drag mens teorien med laboro er at man skal la livmoren jobbe i fred under riene. Jeg brukte teknikken under første fødsel men vekslet litt innimellom med dype pust. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, snurk skrev:

Er det laboro teknikk du tenker på? Jeg fødte første barnet i Danmark og der lærte jeg denne overfladiske pusteteknikken. Du finner en del videoer på youtube hvis du trenger tips til hvordan den utføres 😊 den tradisjonelle teknikken er å puste dype drag mens teorien med laboro er at man skal la livmoren jobbe i fred under riene. Jeg brukte teknikken under første fødsel men vekslet litt innimellom med dype pust. 

Det er laboro ja😉 hører på lydfilene og føler egentlig jeg mestrer det. Det føles helt ok å gjøre det sånn sett, jeg bare er litt nyskjerrig på hvordan det oppleves i praksis. Som sagt skjønner jeg godt teorien bak det, men jeg synes det er så mye mer naturlig å puste dypt og rolig når man har behov for avspenning. Merker at det er vanskelig å avspenne på samme måte med laboropust, enn ved dype åndedrag. Men mulig alt kjennes annerledes ut under fødsel, og at det blir naturlig å f.eks veksle som du sier🙂

 

2 timer siden, månki skrev:

@bondekone da jeg fødte var alle som var innom rommet (og det ble en del i løpet av to døgn...) opptatt av at jeg skulle puste dypt og sakte hele tiden. Også under pressingen. Det funket godt, og merket jeg slappet av. Jordmødrene på sykehuset viste meg pusteteknikker, og når jeg holdt meg til de så gikk ting ganske mye lettere. 

Takk for erfaring🙂 dette er jo, som beskrevet at bruker over, den tradisjonelle pusteteknikken, så jeg er litt nyskjerrig på hvordan de ulike teknikkene funker og oppleves i praksis🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 uker til termin i dag, og føler tida går saaaakte 😣 Formen er god, men har fått utrolig vondt i bekkenet. Det går veldig negativt utover nattesøvnen. Føler jeg må snu meg hvert 20. minutt, og jeg våkner hver gang 😖

Har alt til baby klart, men har ikke gjort noe med barnerom ennå. Bor i en nokså liten leilighet, og det ekstra soverommet fungerer som kontor/bod/oppbevaring inntil videre. Jeg ser for meg at baby skal sove på rommet vårt de første månedene, så tror ikke vi direkte begynner å innrede noe barnerom ennå. 
Har kjøpt bedside crib fra Moweo (?) som jeg er spent på. Den har stått ved siden av senga vår i 8 uker allerede 😅😍

Ellers ser jeg veldig frem til fødsel. Har ikke gjort noe spesielt for å forberede meg, utover å se en del på fødeavdelingen og lese om fødsel. Prøver også å benytte meg av yoga-pusteteknikker i hverdagen, noe jeg er vant med fra tidligere. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere andre begynt å kjenne på noen modningstegn? 😊

Er 33+1 i dag, og har hatt en del modningstegn siste døgnet, men jeg tror ikke det er noe på gang. Slimproppen gikk i går, men jeg tror det bare er delvis, siden det kom mer slim og litt blod med forrige barn. I tillegg har jeg hatt mye kynnere som "river" litt. Veldig spennende uker fremover, men jeg regner med hun holder seg på innsiden av magen noen uker til. Var også på sykehuset for vekstestimering for noen dager siden, og fikk da beskjed om at hun har snudd seg - igjen - med stumpen ned. Håper virkelig hun snur seg med hodet ned igjen, kjenner jeg er redd for både vaginal setefødsel og keisersnitt 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Rediken skrev:

Har dere andre begynt å kjenne på noen modningstegn? 😊

Er 33+1 i dag, og har hatt en del modningstegn siste døgnet, men jeg tror ikke det er noe på gang. Slimproppen gikk i går, men jeg tror det bare er delvis, siden det kom mer slim og litt blod med forrige barn. I tillegg har jeg hatt mye kynnere som "river" litt. Veldig spennende uker fremover, men jeg regner med hun holder seg på innsiden av magen noen uker til. Var også på sykehuset for vekstestimering for noen dager siden, og fikk da beskjed om at hun har snudd seg - igjen - med stumpen ned. Håper virkelig hun snur seg med hodet ned igjen, kjenner jeg er redd for både vaginal setefødsel og keisersnitt 😅

Har en del mensmurringer som jeg lurer på kan være modning? Ikke noe struktur på det, og ikke så ofte, men har kommet i rykk og napp. I tillegg til kynnere som har økt i hyppighet, me heller ikke der noe struktur over det. 

Blir spennende når de begynner å komme! Krysser fingrene for at hun snur seg igjen👌

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rediken angående modningstegn har jeg tidvis kjent menssmerter og en litt «rivende» følelse rundt skambeinet. Fordi jeg er førstegangsgravid vet jeg ikke hva det er jeg kjenner på. Det er heller ikke noe rytme eller kontinuitet på det jeg kjenner, så tenker ikke så mye på det. Gjør ikke noe om det er modningstegn, har virkelig ikke lyst til å gå over termin 😭😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Rediken skrev:

Har dere andre begynt å kjenne på noen modningstegn? 😊

Er 33+1 i dag, og har hatt en del modningstegn siste døgnet, men jeg tror ikke det er noe på gang. Slimproppen gikk i går, men jeg tror det bare er delvis, siden det kom mer slim og litt blod med forrige barn. I tillegg har jeg hatt mye kynnere som "river" litt. Veldig spennende uker fremover, men jeg regner med hun holder seg på innsiden av magen noen uker til. Var også på sykehuset for vekstestimering for noen dager siden, og fikk da beskjed om at hun har snudd seg - igjen - med stumpen ned. Håper virkelig hun snur seg med hodet ned igjen, kjenner jeg er redd for både vaginal setefødsel og keisersnitt 😅

Hva var grunnen til at du var på vekstestimering, og hvordan gikk det?😊

jeg ble sendt til sykehuset idag på kontroll etter rutinekontroll hos jordmor. Magen hadde ikke vokst siden forrige kontroll, og jeg har kjent varierende med liv siste ukene. Har vært liv hver dag, men veldig varierende i styrke og hyppighet.  Ble målt til -19% på ultralyd, og skal tilbake på ny vekstkontroll om 2-3 uker. De var heller ikke helt fornøyd med ctg-målingene. Håper dagene og ukene går fort, og at neste kontroll går bra. Eller kanskje det blir oktoberbaby slik magefølelsen min har sagt meg hele veien?!?🤯 

nå hadde hun snudd seg med hodet ned, og det vet jeg akkurat når skjedde også. Håper hun holder seg den veien nå for det var ikke behagelig da hun snudde seg rundt😂 

jeg har MYE kynnere og nedpress. Men jordmor ville ikke kalle det modningstegn siden dette er nr 2. Tror også at slimproppen har gått litt og litt de siste dagene, men kan også være utflod? Håper iallefall hun holder seg inni magen i 4 uker til, MINST! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@månki Jeg har regelmessig oppfølgning på sykehuset siden jeg har mild svangerskapsforgiftning. Vekstestimering har gått litt ned fra forrige måling, da var jeg 9 % over, og nå har det gått ned til 2 % over, men ikke så mye at det bekymret gynekologen. Skal ha ny måling om noen uker. CTG målingene var helt fine 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden sist damer! ☺️☺️
 

4 uker til termin i dag! Nå synes jeg plutselig tiden har gått veldig fort. Sist ble jeg igangsatt uten noen modningstegn, så kjenner jeg er veldig usikker på hva modningstegn egentlig er? Denne gangen har jeg masse sterke kynnere, noe jeg ikke merket overhode sist. Skal veldig lite til før jeg står bøyd over handlevognen på rema og må «holde ut» før det går over 🙈 Fått noen rare blikk av fremmede som går forbi. 
 

Har noen av dere tenkt til å gjøre ekstra tiltak rundt fødsel/barsel pga covid? Vi tenker litt på å holde oss unna folk når det nærmer seg termin, så mannen ikke får noen symptomer. Et vennepar med en liten baby fikk anbefalt å vente med barselbesøk til lille var tre uker minst pga smitte. Hva tenker dere? Barselbesøk stresser vi ikke med uansett, der tenker jeg det er viktig at man venter til man føler seg klar, men jeg har ikke hørt noe spesielt om det fra jordmor/helsestasjon, har dere? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

@KaffeLurker Angående barselbesøk osv. har vi ikke diskutert noe rundt det. Regner med svigermor kommer til å være riiiiiimeeeelig gira på å treffe sitt første barnebarn, og at det derfor vil være vanskelig å holde henne unna i tre uker etter fødsel 😅 Ellers virker det jo veldig fornuftig å begrense/unngå sosialt samvær i stor grad i den nærmeste tiden både før og etter fødsel, tenker jeg. 
 

Nå begynner det å nærme seg for min del og. Ser utrolig mye frem til å starte i permisjon. Kjenner kroppen er sliten og det verker i hoftene hver eneste natt.. gahh 😬 heldigvis går det snart over 🥰

Hvordan er formen til dere andre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@KaffeLurker Synes det er vanskelig hva vi skal eller burde gjøre nå med tanke på korona og fødsel/barsel. Skulle egentlig ha besøk av en venninne fra et område med en del smitte nå i helgen, men mannen nektet pga risiko for smitte. Følte vi var veldig slemme, men veldig dumt dersom vi blir smittet nå rett før fødselen. 

Etter fødselen kommer jeg nok bare la de aller nærmeste få komme på barselbesøk: besteforeldre (de er allerede veldig forsiktig selv siden de er i risikogruppen). Men ungene utgjør jo alltids en risiko siden de går på skolen. 

@mingrid Formen er egentlig helt ok, til høygravid å være, men herremin så lei jeg er. Magen er gigantisk og helt hverdagslige ting som å snu seg i sengen og ta på seg sko føles som tidenes største styrkeprøve. Mannen er visst også lei og sliten: jeg har begynt å snorke 😅 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rediken og @mingrid, vi har bestemt oss for å si to uker til alle så justerer vi heller hvis vi føler oss trygge og klare før ☺️ Med førstemann ble jeg helt overkjørt av besøk som aldri dro. Hadde vanskeligheter for å si nei. Utviklet barseldepresjon og ble jeg helt utkjørt. Så nå kommer besøk helt nederst på prioriteringslista. Så får de bare bli sure og fornærma de som blir det 🙈  

@Rediken så herlig at du har begynt å snorke 😂 Det skal ikke være lett dette med graviditet altså.
 

Jeg har gått ut i permisjon nå og definerer en dag som produktiv hvis jeg har klart å rydde bort min egen tallerken etter frokost 🙈 Er helt utslitt og håper lille har dårlig tid med å komme ut!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har gått ut i permisjon, evt. skal det nå straks og har søkt om foreldrepenger - når fikk dere svar på søknaden fra NAV? 😬 Jeg går ut i permisjon om tre arbeidsdager, og har fortsatt ikke fått svar.. Synes det er rart at det skal vente sånn på seg? Har forsikret meg om at arbeidsgiver har sendt inn det de skal, også. 

Endret av mingrid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...