Gå til innhold

Skravletråd november/desember 2020


Vestalinn

Anbefalte innlegg

5 timer siden, mingrid skrev:

@AHO har skikkelig vondt i bekkenet selv om dagen, spesielt når jeg reiser meg eller snur meg i senga. Er også vondt å sitte og legge det ene beinet over det andre. Prøver å variere sittestilling på jobb, gå turer etc., men er usikker på hvor mye det egentlig hjelper 😅 Legger også inn både styrkeøkter og tøying.. Hvordan har det gått med deg etter at du har begynt hos kiropraktor?

Både og egentlig. Er jo helt kake etter de øktene hos den dama 😩 Hun knekker meg såpass hardt opp at jeg føler det er rett før ungen fyker ut i full fart. Fikk streng beskjed om å sitte med spredte bein og unngå å ha det ene beinet foran det andre. Også være varsom på hvordan man reiser seg ut av bil og seng(bruke armene og ha beina samlet istedenfor spredt). Hun har vært veldig på det å ikke bruke kroppen for mye og vil helst at jeg skal jobbe redusert og bruke tiden hjemme med bekken øvelser på ball 😂 Men skal til noen flere behandlinger ila uka så håper jeg at det løsner.. Har ca 3 styrkeøkter i uka, men kjenner at jeg skal være veldig forsiktig med tunge løft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I kveld hadde jeg meg en liten tur innom føden for sjekk. Er plaget mye med kynnere, og det var jeg forrige graviditet også, men idag fikk jeg så ekstremt vonde kynnere og nedpress. Holdt på i nesten 3 timer uten at det gav seg. Har vært av og på hele dagen, og det eneste som hjalp var å ligge strekk ut på ryggen. Med bevegelse ellers eller andre stillinger så var det like vondt igjen. Var innom for å sjekke livmorhalsen, og at alt ellers så fint ut.

heldigvis så alt helt normalt ut! Men fikk beskjed om å ta det litt mer med ro, og å høre etter kroppens beskjeder. Lille lå i seteleie, noe jeg har mistenkt ei stund pga bevegelsene. Krysser fingrer og alt annet for at hun snur seg tidsnok! 

En lang dag med mange bekymringer, men så godt å få sjekket at alt var greit. Kommer til å sove som en stein i natt nå🥱😴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er deres vektoppgang? Jeg er nå 28+3 og gått opp 11 kg😰 blir litt fascinert, for etter hvordan jeg spiser ig hvor mye aktivitet jeg er i, burde ikke det tilsvare den vektoppgangen. Kjenner det er ingen sammenheng, og føler vekta lever helt sitt eget liv! Håper ikke denne kurven fortsetter, da sprenger jeg hele skalaen🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bondekone skrev:

Hvordan er deres vektoppgang? Jeg er nå 28+3 og gått opp 11 kg😰 blir litt fascinert, for etter hvordan jeg spiser ig hvor mye aktivitet jeg er i, burde ikke det tilsvare den vektoppgangen. Kjenner det er ingen sammenheng, og føler vekta lever helt sitt eget liv! Håper ikke denne kurven fortsetter, da sprenger jeg hele skalaen🙈 

Er 27+1 og har gått opp 6 kg. Greit nok det, men de siste tre ukene har tre av kiloene komt. Så ser ut til å skyte fart nå😨 Føler også som deg at jeg ikke har gjort så mye annerledes opp mot kost/aktivitet for å forklare et kg i uken🤷🏼‍♀️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@månki Åå, litt skummelt og slitsomt når det blir sånn, men bra det viste seg at alt er bra😍

@bondekone Vektoppgangen er ca. 8 kilo, litt mer enn hva som er anbefalt når man er overvektig. Er 30+2. Men ingenting mystisk ved min vektoppgang, har ikke vært særlig flink med maten. Er du hoven med mye vann da? Det kan jo gjøre at vekta løper løpsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hjärtat skrev:

@månki Åå, litt skummelt og slitsomt når det blir sånn, men bra det viste seg at alt er bra😍

@bondekone Vektoppgangen er ca. 8 kilo, litt mer enn hva som er anbefalt når man er overvektig. Er 30+2. Men ingenting mystisk ved min vektoppgang, har ikke vært særlig flink med maten. Er du hoven med mye vann da? Det kan jo gjøre at vekta løper løpsk. 

Lite vann, så er nok bare kroppen som har gått i sparemodus, og tviholder på all næringen som kommer inn🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 29+0 og har gått opp cirka 9 kg. 🤗 Er fornøyd med det, synes egentlig ikke det er så ille jeg. Haha! Kanskje det egentlig er mye? Jeg er sånn semi-flink med kostholdet, men har kanskje spist litt for mye godis etter at jeg fikk vite at glukosebelastningen var helt normal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sjokk da jeg var på forrige kontroll, og vekta hadde gått NED 1 kg. Kan virkelig ikke forstå hvordan det er mulig. Eller det henger nok sammen med at jeg fortsatt sliter en del med kvalme, og har dårlig matlyst, men prøver å spise normalt allikevel pga babyen. Men siden jeg har litt høy bmi var ikke legen noe bekymret. Har kjøpt meg vekt hjemme selv så jeg kan følge med på det selv. Har gått en mnd siden kontroll, og har ikke gått opp noe siden kontrollen. Regner jo med at jeg kommer til å gå opp noe før fødsel, men i forrige graviditet gikk jeg kun opp 5 kg til slutt da også. 
og jeg som trodde jeg hadde gått så sykt mye opp i starten... så feil kan man ta! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått opp rundt 14 kg til nå, har allerede en del ødemer i føtter, ansikt og ben, så regner med/håper at noe skyldes vann. Uansett pleier jeg å legge på meg mye i graviditetene, virker som kroppen bare svitsjer over til fullstendig sparemodus på alt som går inn i munnen.

Den ekstra vekten gjør at jeg føler meg veldig tung, spesielt på nattestid når jeg skal sove er det vanskelig å finne en behagelig stilling. Og hver gang jeg skal snu meg må jeg omtrent ta sats. Heldigvis så sover jeg fortsatt tungt om natten 😴

Selv om det er tidlig enda, er jeg litt lei nå hvis det er lov. Gleder meg til å få fødselen overstått og møte lillejenta 👶

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere andre? Synes dere det begynner å bli tungt? 

Jeg gleder meg til å møte veslejenta, er kjempe spent på både fødsel, barseltid og hvordan hun blir som baby og ser ut 👶

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rediken skrev:

Hvordan går det med dere andre? Synes dere det begynner å bli tungt? 

Jeg gleder meg til å møte veslejenta, er kjempe spent på både fødsel, barseltid og hvordan hun blir som baby og ser ut 👶

 

Meg går det veldig fint med, ingen plager eller noe. Merker jo at jeg er større, og at noen arbeidsstillinger ikke er så gode lenger, men jobber 110% (har flere jobber), går turer, sexlivet er som det pleier og det er jeg supertakknemlig for! 😍

Eneste er at jeg er noe mer trøtt, da, men ikke noe ekstremt. 

Gleder meg veldig til å få møte han, og koser meg med alle bevegelser og spark i magen. Skal på tilvekstkontroll denne uka, så blir spennende å se om han følger kurven. (Får ultrlyd pga overvekt hos meg) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rediken skrev:

Hvordan går det med dere andre? Synes dere det begynner å bli tungt? 

Jeg gleder meg til å møte veslejenta, er kjempe spent på både fødsel, barseltid og hvordan hun blir som baby og ser ut 👶

 

Jeg er drittlei🙄🙈 har vel ikke akkurat kost meg som gravid generelt, liker dårlig at kroppen ikke er som før, ift hva jeg klarer å gjøre og må ta hensyn til. Har til tross for det hatt et forholdsvis enkelt svangerskap, men har jo enkelte plager som har blitt værre de siste ukene. Det er tyngre, ryggen begynner å værke og jeg blir fort sliten. Og ikke minst har lungene minimal plass så føler jeg får pustebesvær av den minste bevegelse🙄😅 men gleder meg veldig til å få han ut, grugleder meg tiltil både fødsen og barseltid, og prøver å bruke tida nå så godt som mulig😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Hjärtat skrev:

Meg går det veldig fint med, ingen plager eller noe. Merker jo at jeg er større, og at noen arbeidsstillinger ikke er så gode lenger, men jobber 110% (har flere jobber), går turer, sexlivet er som det pleier og det er jeg supertakknemlig for! 😍

Eneste er at jeg er noe mer trøtt, da, men ikke noe ekstremt. 

Gleder meg veldig til å få møte han, og koser meg med alle bevegelser og spark i magen. Skal på tilvekstkontroll denne uka, så blir spennende å se om han følger kurven. (Får ultrlyd pga overvekt hos meg) 

Så spennende med ultralyd til uken, jeg går også jevnlig nå siden jeg har svangerskapsforgiftning. Vesla ligger 8 % over, så hun påvirkes heldigvis ikke av tilstanden min 🙂 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Rediken skrev:

Så spennende med ultralyd til uken, jeg går også jevnlig nå siden jeg har svangerskapsforgiftning. Vesla ligger 8 % over, så hun påvirkes heldigvis ikke av tilstanden min 🙂 

 

Ah, så bra at hun er upåvirket. Men kommer du til å bli satt i gang når dere er forbi prematurstadiet? Hvordan er formen din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, bondekone skrev:

Jeg er drittlei🙄🙈 har vel ikke akkurat kost meg som gravid generelt, liker dårlig at kroppen ikke er som før, ift hva jeg klarer å gjøre og må ta hensyn til. Har til tross for det hatt et forholdsvis enkelt svangerskap, men har jo enkelte plager som har blitt værre de siste ukene. Det er tyngre, ryggen begynner å værke og jeg blir fort sliten. Og ikke minst har lungene minimal plass så føler jeg får pustebesvær av den minste bevegelse🙄😅 men gleder meg veldig til å få han ut, grugleder meg tiltil både fødsen og barseltid, og prøver å bruke tida nå så godt som mulig😉

Kjenner meg veldig igjen i beskrivelsen over hvordan du har det. Jeg er også veldig lei nå, og ser frem til å få fødselen overstått.

Barseltiden gleder jeg meg veldig til, synes det er så koselig med en nyfødt, amming, trilleturer og hjemmekos. Ingenting slår følelsen å snuse på sin egen nyfødte 💖💕  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Hjärtat skrev:

Ah, så bra at hun er upåvirket. Men kommer du til å bli satt i gang når dere er forbi prematurstadiet? Hvordan er formen din? 

Jeg regner med jeg blir igangsatt rundt uke 36/37, jeg ble hvertfall det med førstemann da jeg hadde svangerskapsforgiftning. Håper formen holder seg stabil så lenge. Jeg håper egentlig at jeg skal få gå løpet helt ut og føde av meg selv siden jeg syns det var sabla vondt å bli igangsatt med førstemann 😅 (det skal nevnes at jeg er en stor pyse på smerter!). 

Formen er bra og har vært stabil i flere uker nå, så er lettet for det ikke har blitt noe verre. Så nå er det bare milde symptomer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli lei selv, og kjenner meg igjen av det flere av dere beskriver. Magen er ikke akkurat veldig stor, men har «fått det» skikkelig i bekken og hofter de siste tre ukene. Absolutt alt gjør vondt, både å sitte, stå og gå. Er også veldig oppmerksom på bevegelser i magen om dagen, og kjenner jeg lett lar meg stresse dersom det ikke er «nok» bevegelser. Heldigvis kjenner jeg at veslejenta beveger seg godt og sterkt, og det er utrolig koselig å kjenne på magen 🌟🤗🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere andre fått noen merkelige cravings nå mot slutten? 

Jeg er helt gal etter isbiter, knasker isbiter hver dag nå 🤤 I tillegg elsker jeg kjellelukt, siden vi har et relativt nytt hus har vi ikke den riktige kjellelukten, så jeg besøker foreldrene mine nesten daglig nå for å sniffe rundt i kjelleren 🤭

Har fått akkurat de samme dillene mot slutten på svangerskapet med mine to tidligere barn også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rediken ingen merkelige cravings her! Jeg trodde det først og fremst var et fenomen som oppstod i Hollywood-filmer 😂😅 neida, men hadde litt cravings i starten av svangerskapet. Hadde ofte lyst på epler og friske ting som juice og smudi, og leste at det kunne samsvare med at man bar på en jente, og det viste seg å stemme gitt 🤗🥳

Ellers har jeg virkelige problemer med søvnen for tida. Sliter så utrolig med bekkenet, og ingen stillinger er gode. Jeg vrir og vender på meg natta gjennom, og blir rett og slett sliten av det. Håper de siste 8 ukene går fort nå! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...