Gå til innhold

Jeg er misunnelig på uføre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sånn bevisbyrde funker. Det er du som fremsetter en påstand, og vi stiller oss skeptiske. Din påstand, din bevisbyrde.

Anonymkode: a164b...102

Det er du som har startet med påstander...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, K.B. skrev:

Det er du som har startet med påstander...

 

Nei:

5 timer siden, K.B. skrev:

Prosentvis av uføretrygdede, så er det en forsvinnende liten del.

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig vanskelig å vite. Jeg ville nok vært skeptisk til den påstanden og mørketall, uansett om du så hadde backet den opp med en kilde (noe du heller ikke gjør).

Anonymkode: a164b...102

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jaha, ja. Jeg er ikke enig.

Anonymkode: 47ba0...3c4

 

4 timer siden, K.B. skrev:

Du får komme med bevis da. Å si at du ikke er enig holder selvfølgelig ikke. Det er en ganske alvorlig påstand du kommer med.

Du kommer med en påstand om at det er en «forsvinnende liten» prosentandel av uføretrygdete som ikke er reelle. Jeg stiller meg tvilende til den påstanden, og ber deg underbygge den med kilder. 

Anonymkode: a164b...102

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei:

 

 

 

Du kommer med en påstand om at det er en «forsvinnende liten» prosentandel av uføretrygdete som ikke er reelle. Jeg stiller meg tvilende til den påstanden, og ber deg underbygge den med kilder. 

Anonymkode: a164b...102

Jeg har allerede begrunnet dette. Du skal gjennom en lang prosess før du i det hele tatt kan søke om ufør. NAV vurderer så søknaden basert på medisinsk informasjon. "Logikken" er konspirasjons tenking. Du stiller deg tvilende til at et enormt system med mange involverte, ofte med lange utdannelser og derfor mye å tape, skal aktivt være med på å jukse velferdsstaten for at en person som ikke er syk, men bare er lat skal få uføretrygd. For de som faktisk er uføretrygdet, så er uttalelsene dine ekstremt provoserende, du sverter en gruppe mennesker som har fått helsemessige utfordringer som er så store at de ikke kan delta i arbeidslivet, det er et enormt tap, med en masse konsekvenser som følger deg hele livet. Mange har allerede kjempet i årevis for å prøve å holde kontakten med arbeidslivet, og ofte betalt en høy pris for det, for så å innse at drømmen om et normalt liv som ikke er definert av sykdommen går i tusen knas. Nå får DU komme med faktisk materiale som underbygger at uføre er late og at det er lett å jukse seg til en uføretrygd. Kan du ikke det, så kan du be om unnskyldning før du lukker den dumme kjeften din!

Endret av K.B.
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, K.B. skrev:

Jeg har allerede begrunnet dette. Du skal gjennom en lang prosess før du i det hele tatt kan søke om ufør. NAV vurderer så søknaden basert på medisinsk informasjon. "Logikken" er konspirasjons tenking. Du stiller deg tvilende til at et enormt system med mange involverte, ofte med lange utdannelser og derfor mye å tape, skal aktivt være med på å jukse velferdsstaten for at en person som ikke er syk, men bare er lat skal få uføretrygd. For de som faktisk er uføretrygdet, så er uttalelsene dine ekstremt provoserende, du sverter en gruppe mennesker som som har har fått helsemessige utfordringer som er så store at de ikke kan delta i arbeidslivet, det er et enormt ta, med en masse konsekvenser som følger deg hele livet. Mange har allerede kjempet i årevis for å prøve å holde kontakten med arbeidslivet, og ofte betalt en høy pris for det, for så å innse at drømmen om et normalt liv som ikke er definert av sykdommen går i tusen knas. Nå får DU komme med faktisk materiale som underbygger at uføre er late og at det er lett å jukse seg til en uføretrygd. Kan du ikke det, så kan du be om unnskyldning før du lukker den dumme kjeften din!

At det finnes et system betyr ikke at forsbinnende få klarer å utnytte det på feilaktig grunnlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du er misunnelig på? De 15-18000 mange har utbetalt i måneden? Smertene? Plagene? Legeregningene? (Nei alt dekkes ikke. Langt derifra) utmattelsen? Depresjonen som gjerne følger med et liv i smerter? Å have utenfor alt sosialt? Bare lurer. 

Anonymkode: e5e85...14b

Dette. 👆🏻 Jeg lurer også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Husholdning1 skrev:

At det finnes et system betyr ikke at forsbinnende få klarer å utnytte det på feilaktig grunnlag.

Ja så da er det pr definisjon forsvinnende få som har uføretrygd på mangelfullt grunnlag da. Jeg tror ikke du tenker over de praktiske konsekvensene av det å være uføretrygdet. Uføretrygd er IKKE borgerlønn. Mange uføre kan for deg sikkert se friske ut på overflaten, men du aner ingenting om deres utfordringer. Å være stk, betyr ikke at du må ha gips på beina eller at du må mangle en fot eller et øye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, K.B. skrev:

Ja så da er det pr definisjon forsvinnende få som har uføretrygd på mangelfullt grunnlag da. Jeg tror ikke du tenker over de praktiske konsekvensene av det å være uføretrygdet. Uføretrygd er IKKE borgerlønn. Mange uføre kan for deg sikkert se friske ut på overflaten, men du aner ingenting om deres utfordringer. Å være stk, betyr ikke at du må ha gips på beina eller at du må mangle en fot eller et øye.

Det er hele 350000 i Norge som mottar uføretrygd. Selvsagt vil endel av disse ikke ha reelt krav på dette. Hvor mange vites ikke, men at det er langt over forsvinnende få er hevet over enhver tvil.

Endret av Husholdning1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Chroma skrev:

Dette. 👆🏻 Jeg lurer også. 

Jeg er misunnelig på utbetalingen. Det er veldig mye penger for ingen forpliktelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Det er hele 350000 i Norge som mottar uføretrygd. Selvsagt vil endel av disse ikke ha reelt krav på dette. Hvor mange vites ikke, men at det er langt over forsvinnende gå er hevet over enhver tvil.

Hvorfor er det selvsagt? Hvor har du den informasjonen fra, kjenner du i det hele tatt prosessen som skal til for å få en innstilling fra helsevesen og nav for å få en uføretrygd? NAV bruker ca 8 måneder på å behandle en søknad om uføretrygd, er du klar over hvor mange leger, eksperter, sykehusbesøk mm. søkeren har vært gjennom før en slik prosess i det hele tatt settes igang? Hvis du tror NAV er greie å ha med å gjøre og at de deler ut uføretrygd over en lav sko, så må du tro igjen!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, K.B. skrev:

Hvorfor er det selvsagt? Hvor har du den informasjonen fra, kjenner du i det hele tatt prosessen som skal til for å få en innstilling fra helsevesen og nav for å få en uføretrygd? NAV bruker ca 8 måneder på å behandle en søknad om uføretrygd, er du klar over hvor mange leger, eksperter, sykehusbesøk mm. søkeren har vært gjennom før en slik prosess i det hele tatt settes igang? Hvis du tror NAV er greie å ha med å gjøre og at de deler ut uføretrygd over en lav sko, så må du tro igjen!

Der det er penger å hente vil det også være bedragere. 

Ja, jeg er klar over det. I slike tilfeller er det bare å fortsette å være konsekvent når man forteller hva som feiler en. 8 mnd er for øvrig ikke lang tid på å behandle en slik søknad ved diffuse årsaker.

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, K.B. skrev:

Jeg har allerede begrunnet dette. Du skal gjennom en lang prosess før du i det hele tatt kan søke om ufør. NAV vurderer så søknaden basert på medisinsk informasjon. "Logikken" er konspirasjons tenking. Du stiller deg tvilende til at et enormt system med mange involverte, ofte med lange utdannelser og derfor mye å tape, skal aktivt være med på å jukse velferdsstaten for at en person som ikke er syk, men bare er lat skal få uføretrygd. For de som faktisk er uføretrygdet, så er uttalelsene dine ekstremt provoserende, du sverter en gruppe mennesker som som har har fått helsemessige utfordringer som er så store at de ikke kan delta i arbeidslivet, det er et enormt ta, med en masse konsekvenser som følger deg hele livet. Mange har allerede kjempet i årevis for å prøve å holde kontakten med arbeidslivet, og ofte betalt en høy pris for det, for så å innse at drømmen om et normalt liv som ikke er definert av sykdommen går i tusen knas. Nå får DU komme med faktisk materiale som underbygger at uføre er late og at det er lett å jukse seg til en uføretrygd. Kan du ikke det, så kan du be om unnskyldning før du lukker den dumme kjeften din!

Jeg lurer mest på hvorfor folk mener at de er mer egnet til å avgjøre hvem som er reelt syke enn fastlege/spesialister/attføringsbedrifter/alle andre en må til før en får trygd? De prater stadig om å få bort snylterne, men hvem skal avgjøre hvem som snylter? Enhver som har sett naboen male garasjen/klippe plenen/gå på kafé? 

 

Anonymkode: 8da20...74d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Der det er penger å hente vil det også være bedragere. 

Ja, jeg er klar over det. I slike tilfeller er det bare å fortsette å være konsekvent når man forteller hva som geiler en. 8 mnd er for øvrig ikke lang tid på å behandle en slik søknad ved diffuse årsaker.

Det er en antagelse du gjør. Tror du ikke at alle instansene du skal gjennom på veien til en uføretrygd ikke klarer å luke ut syke fra friske? Påstandene dine beviser at du ikke vet en dritt om dette, men baserer seg på rykter og en generell missoppfattning om uføre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer mest på hvorfor folk mener at de er mer egnet til å avgjøre hvem som er reelt syke enn fastlege/spesialister/attføringsbedrifter/alle andre en må til før en får trygd? De prater stadig om å få bort snylterne, men hvem skal avgjøre hvem som snylter? Enhver som har sett naboen male garasjen/klippe plenen/gå på kafé? 

 

Anonymkode: 8da20...74d

Hvem er det som sier de er mer egnet til å avgjøre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jeg er misunnelig på de som er frisk, klarer å jobbe, holde på et godt nettverk, ha penger til å reise på ferie og slipper å bli sett ned på i samfunnet .

Vi har alle våre «laster» 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: caa19...110

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, K.B. skrev:

Det er en antagelse du gjør. Tror du ikke at alle instansene du skal gjennom på veien til en uføretrygd ikke klarer å luke ut syke fra friske? Påstandene dine beviser at du ikke vet en dritt om dette, men baserer seg på rykter og en generell missoppfattning om uføre.

Selvsagt klarer ikke alle instansene om noen av disse å luke utt alle som faker. Det er et faktum, ikke en antagelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er så lei jobben min og kunne trengt meg et liv i ferie. Leve livet og reise rundt så masse jeg skulle ønske. Neida her er man stuck i Norge til sin jobb og tjener rundt 35 tusen i mnd etter skatt...

Mens andre sitter på ræva, nyter dagene og snylter på staten må andre jobbe hardt!

Hvordan får jeg innvilget trygd? Hvor mye i mnd får jeg? 

Anonymkode: d4e4b...684

35000 etter skatt??? Å du klager?? Jeg har 17000 etter skatt og klager ikke da det er slik noen ganger i livet med A trygd å prøve å få jobb i det man er utdannet i. Jeg er jaggu ikke misunnelig på de uføre. De har det jaggu ikke enkelt bestandig. Er kun de som har lurt til seg uføre som har glede av det. Tenker i hvertfall at menn som er ufør sliter bla med å finne seg partner og mye av det er jo viktige ting i livet for de fleste. Nei med den lønna tjener du drit godt. Du har 5 uker ferie å reise i hvert år. I tillegg kan man ofte jobbe inn flere fridager. Den var litt drøy i mine øyne

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så takknemlig og glad for at jeg er frisk og ikke trenger hjelp.

jeg har stor medfølelse for dem som er syke og trenger støtte og hjelp.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Der det er penger å hente vil det også være bedragere. 

Ja, jeg er klar over det. I slike tilfeller er det bare å fortsette å være konsekvent når man forteller hva som feiler en. 8 mnd er for øvrig ikke lang tid på å behandle en slik søknad ved diffuse årsaker.

Før du kommer så langt som til at du får lov til å søke om uføretrygd har det som regel gått årevis med utredning og utprøving av arbeidsevne. En venninne (lærer) gikk på AAP i 12 år før hun ble ufør... Med stadig nye forsøk på å klare å komme seg tilbake i jobb. Jeg ble 50% ufør syv år etter at jeg ble sykemeldt. Men jeg er så "heldig" at plagene mine ikke er det minste diffuse, de synes godt på MR og røntgen... Så de 8 månedene er jo bare innspurten etter årevis med AAP. 

Men, du kan jo glede deg over at det nå er nesten umulig å få AAP i det minste, uansett om du har diagnoser som er gitt av fastlege+spesialister og som ses på røntgen. Uansett om du bare går og venter på en større operasjon... (Nope, gjelder ikke meg)

Anonymkode: 8da20...74d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Før du kommer så langt som til at du får lov til å søke om uføretrygd har det som regel gått årevis med utredning og utprøving av arbeidsevne. En venninne (lærer) gikk på AAP i 12 år før hun ble ufør... Med stadig nye forsøk på å klare å komme seg tilbake i jobb. Jeg ble 50% ufør syv år etter at jeg ble sykemeldt. Men jeg er så "heldig" at plagene mine ikke er det minste diffuse, de synes godt på MR og røntgen... Så de 8 månedene er jo bare innspurten etter årevis med AAP. 

Men, du kan jo glede deg over at det nå er nesten umulig å få AAP i det minste, uansett om du har diagnoser som er gitt av fastlege+spesialister og som ses på røntgen. Uansett om du bare går og venter på en større operasjon... (Nope, gjelder ikke meg)

Anonymkode: 8da20...74d

Det er ikke nødvendigvis særlig vanskelig å få AAP. Det kommer veldig an på fastlegen og lokal saksbehandler hos NAV.

Anekdoter er uinteressant for et diskusjun på systemnivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...