Gå til innhold

Jeg er misunnelig på uføre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange hundre millioner ganger må det nevnes at det er de friske som har klart å svindle det misunnes, ikke de syke??????? Herregud.

Anonymkode: 7dcc4...4ae

Står da vitterlig «misunnelig på uføre» - ikke «misunnelig på friske som mottar uføretrygd» i tittelen. 

Anonymkode: fbc06...aae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Står da vitterlig «misunnelig på uføre» - ikke «misunnelig på friske som mottar uføretrygd» i tittelen. 

Anonymkode: fbc06...aae

Bortsett fra at det er nevnt utallige ganger i denne og lignende tråder.

Anonymkode: 47ba0...3c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2020 den 14.58, AnonymBruker skrev:

Står da vitterlig «misunnelig på uføre» - ikke «misunnelig på friske som mottar uføretrygd» i tittelen. 

Anonymkode: fbc06...aae

Ja.

kan noen hjelpe meg? Hvor går jeg for å få innvilget uføretrygd? Er litt sliten i dag 

- ts

Anonymkode: d4e4b...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2020 den 22.22, AnonymBruker skrev:

Bortsett fra at det er nevnt utallige ganger i denne og lignende tråder.

Anonymkode: 47ba0...3c4

Og du tror vi leser 11 sider..?🤦🏻

Anonymkode: fbc06...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og du tror vi leser 11 sider..?🤦🏻

Anonymkode: fbc06...aae

Om en skal kommentere på godt grunnlag, lønner det seg å lese. Ellers blir det fort irrelevant.

Anonymkode: 47ba0...3c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og du tror vi leser 11 sider..?🤦🏻

Anonymkode: fbc06...aae

Du leser selvfølgelig akkurat så lite som du føler for selv, men når du hopper rett inn i en debatt som er 200 innlegg lang, uten å ha peiling på hva som egentlig diskuteres, så kan du ikke skylde på noen andre når du bommer grovt.

Anonymkode: a164b...102

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

kan noen hjelpe meg? Hvor går jeg for å få innvilget uføretrygd? Er litt sliten i dag 

- ts

Anonymkode: d4e4b...684

Det er en lang prosess, ofte mange år. Mange møter med NAV, fastlege minst 1 gang i mnd, en rekke forskjellige leger, mange måneder uten inntekt fordi søknad om AAP ble avslått, arbeidsutprøving osv osv.

Ingen får uføretrygd fordi de er «litt slitne», men er det mer til historien her som ikke jeg vet så begynn med legetime, kjære deg. Det er uansett ikke deg eller legen som avgjør om du skal få uføretrygd. Det er det mennesker på nav som du aldri har møtt som avgjør. Og mange får avslag selv med invalidiserende sykdommer.

 

 

 

Anonymkode: fbc06...aae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du leser selvfølgelig akkurat så lite som du føler for selv, men når du hopper rett inn i en debatt som er 200 innlegg lang, uten å ha peiling på hva som egentlig diskuteres, så kan du ikke skylde på noen andre når du bommer grovt.

Anonymkode: a164b...102

Velvel, så lag en mer treffende tittel neste gang 😉

Anonymkode: fbc06...aae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er en lang prosess, ofte mange år. Mange møter med NAV, fastlege minst 1 gang i mnd, en rekke forskjellige leger, mange måneder uten inntekt fordi søknad om AAP ble avslått, arbeidsutprøving osv osv.

Ingen får uføretrygd fordi de er «litt slitne», men er det mer til historien her som ikke jeg vet så begynn med legetime, kjære deg. Det er uansett ikke deg eller legen som avgjør om du skal få uføretrygd. Det er det mennesker på nav som du aldri har møtt som avgjør. Og mange får avslag selv med invalidiserende sykdommer.

 

 

 

Anonymkode: fbc06...aae

Ok, hvordan får jeg kontakt med nav? 
- ts

Anonymkode: d4e4b...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er en lang prosess, ofte mange år. Mange møter med NAV, fastlege minst 1 gang i mnd, en rekke forskjellige leger, mange måneder uten inntekt fordi søknad om AAP ble avslått, arbeidsutprøving osv osv.

Ingen får uføretrygd fordi de er «litt slitne», men er det mer til historien her som ikke jeg vet så begynn med legetime, kjære deg. Det er uansett ikke deg eller legen som avgjør om du skal få uføretrygd. Det er det mennesker på nav som du aldri har møtt som avgjør. Og mange får avslag selv med invalidiserende sykdommer.

 

 

 

Anonymkode: fbc06...aae

Noen får faktisk uføretrygd selv om de ikke er "litt slitne" engang.

Anonymkode: 47ba0...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velvel, så lag en mer treffende tittel neste gang 😉

Anonymkode: fbc06...aae

Du må nesten sikte litt bedre. Nå bommer du igjen.

Anonymkode: a164b...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok, hvordan får jeg kontakt med nav? 
- ts

Anonymkode: d4e4b...684

Ved å ringe 5555 3333 

Anonymkode: 7dcc4...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er en lang prosess, ofte mange år. Mange møter med NAV, fastlege minst 1 gang i mnd, en rekke forskjellige leger, mange måneder uten inntekt fordi søknad om AAP ble avslått, arbeidsutprøving osv osv.

Ingen får uføretrygd fordi de er «litt slitne», men er det mer til historien her som ikke jeg vet så begynn med legetime, kjære deg. Det er uansett ikke deg eller legen som avgjør om du skal få uføretrygd. Det er det mennesker på nav som du aldri har møtt som avgjør. Og mange får avslag selv med invalidiserende sykdommer.

 

 

 

Anonymkode: fbc06...aae

Ikke nødvendigvis. En nær slektning av meg så fastlegen sin en gang i året ( da NAV skulle ha ny legeerklæring ) og ellers så holdt det at han møtte opp på avtalt behandling i psykiatrien. Møter med NAV personlig hadde han ikke etter år 2016. Etter det foregikk alt via chat på nav sine hjemmesider eller telefon. Han hadde ingenting annet enn  obligatoriske 2 timer i måneden på DPS i aktivitetsplanen sin løpet av de 5-6 årene han var på AAP før han fikk uføretrygd ( bortsett fra 2 år hvor han hadde noen få timer videregående skoleopplegg gjennom psykiatrien i uka). 

13 000 flere fikk uføretrygd i 2019, så så forbanna vanskelig å få det innvilget kan det umulig være.

Anonymkode: 7dcc4...4ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis. En nær slektning av meg så fastlegen sin en gang i året ( da NAV skulle ha ny legeerklæring ) og ellers så holdt det at han møtte opp på avtalt behandling i psykiatrien. Møter med NAV personlig hadde han ikke etter år 2016. Etter det foregikk alt via chat på nav sine hjemmesider eller telefon. Han hadde ingenting annet enn  obligatoriske 2 timer i måneden på DPS i aktivitetsplanen sin løpet av de 5-6 årene han var på AAP før han fikk uføretrygd ( bortsett fra 2 år hvor han hadde noen få timer videregående skoleopplegg gjennom psykiatrien i uka). 

13 000 flere fikk uføretrygd i 2019, så så forbanna vanskelig å få det innvilget kan det umulig være.

Anonymkode: 7dcc4...4ae

Det er en myte at det er blitt vanskeligere, selv om dette hevdes hele tiden. Som du selv sier, 13000 flere fikk trygd i 2019 og vi nærmer oss 360000 på trygd totalt.

Kriteriene for å få ufør har ikke endret seg, men antallet som forsøker å få det skyter til himmels.

Anonymkode: 47ba0...3c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en myte at det er blitt vanskeligere, selv om dette hevdes hele tiden. Som du selv sier, 13000 flere fikk trygd i 2019 og vi nærmer oss 360000 på trygd totalt.

Kriteriene for å få ufør har ikke endret seg, men antallet som forsøker å få det skyter til himmels.

Anonymkode: 47ba0...3c4

Jeg tror en god del som gikk på AAP tidligere endte opp med å søke ufør da de nye reglene inntraff (bl.a det min slektning gjorde). En av mine eldste venninner som ble ung ufør nå og som hadde gått på AAP i 10 år sa selv at hun valgte å søke om ung uføretrygd siden hun ikke fikk forlenget AAPen noen år til .Sosialstønad mente hun ikke var noe alternativ ( hun er dog frisk nok til å reise jorda rundt og besøke ett nytt land hver måned, men en liten deltidsjobb eller jobb i vernet bedrift er tydeligvis for tungt) . 

Anonymkode: 7dcc4...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2020 den 12.50, AnonymBruker skrev:

Men mange er det. Og som frisk på uføretrygd er det også lettere å tjene de 64000 man kan, uten å få trekk i trygden.

Er man frisk, har man større muligheter enn en med lidelser.

Anonymkode: 47ba0...3c4

Nå har dette gått ned til 0,4g for alle, som tilsvarer knappe 40.000,- i året, brutto, i tillegg må man da trekke fra feriepenger, så veldig mye ekstra i mnd blir det ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Tessa12 skrev:

Nå har dette gått ned til 0,4g for alle, som tilsvarer knappe 40.000,- i året, brutto, i tillegg må man da trekke fra feriepenger, så veldig mye ekstra i mnd blir det ikke. 

Man kan tjene 0.4G før en blir trukket i trygd og ca 24000 skattefritt i form av småjobber. Til sammen er dette ca 64000.

Anonymkode: 47ba0...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man kan tjene 0.4G før en blir trukket i trygd og ca 24000 skattefritt i form av småjobber. Til sammen er dette ca 64000.

Anonymkode: 47ba0...3c4

Ah, dette med småjobber var jeg ikke klar over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tessa12 skrev:

Ah, dette med småjobber var jeg ikke klar over. 

Det gjelder selvsagt for alle, friske som uføre. Om en unngår å bli lignet som næringsdrivende kan en kanskje strekke det til 30000 i året. Men da må det være høyst ulike småjobber.

Anonymkode: 47ba0...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får 27000 i mnd som skal rekke til en husstand på 1 voksen og 1 barn. Er aleneforsørger. Med på kjøpet får du ingen ferier, for som ufør med min sykdom kommer du ikke til å orke det 😂 Men vi kan gjerne bytte, så kan jeg få dine 35000 og din energi, og du mine 21000, gjeldsproblemer pga liten inntekt i alle år, liten pensjon i fremtiden, du kan få alle legetimene mine og den syke kroppen og psyken min. Kos deg 😄

Anonymkode: 89e9a...643

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...